Vad läser du just nu? Del 8

@Bulldoozer Några av de senaste som var bra, väldigt blandade genrer dock :angel:

En helt vanlig familj, av Mattias Edvardsson
Annihilation, Jeff VanderMeer
The toymakers, Robert Dinsdale
Resten av allt är vårt, Emma Hamberg
Hela serien av Elly Griffiths gillar jag
What if its u, Adam Silvera och Becky Albertaly
Never Let me go, Kazuo Ishiguro
 
Har precis lyssnat klart på Last time I lied, av Riley Sager. En spänningsroman som Inte blev för äcklig, men var väldigt spännande och med fler oväntade vändningar! Vet att jag fick tipset från buke, men minns inte från vem. Men tack :bow: Grym lyssningsupplevelse!

Lyssnade även på My name is Lucy Barton, av Elizabet Strout i veckan. En kortroman där en kvinna berättar om en period hon spenderat på sjukhus. Hon väver naturligt in berättelser från sin nutid och uppväxt, och det går att läsa väldigt mycket mellan raderna om övergrepp och sådant utan att det sägs rätt ut. Väldigt snyggt skriven tycker jag, och tyckte mycket om den!
 
Jag var en vända på biblioteket igår och lånade lite julläsning. Började läsa To my Love av Karin Aspenström nu i eftermiddag och tycker så himla mycket om den än så länge. En välskriven och spännande bladvändare med många intressanta karaktärer. Rekommenderas! :)

Lyssnar samtidigt på The Pelican Brief av John Grisham. Det går lite långsamt och det är på gränsen till för många karaktärer för att den ska funka som ljudbok, men den är helt okej och börjar bli riktigt spännande.
 
Jag har läst färdigt To my Love som var lika bra från början till slut. Rekommenderas!

Har nu börjat på Det är något som inte stämmer av Martina Haag och börjar just komma in i den delen som gör riktigt ont i hjärtat att läsa. Undrar vad det är som gör att man dras till att läsa sådana sorgliga/hemska böcker egentligen...
 
Jag läser En sång för Hedda av Annika Estassy.
Vet inte riktigt vad jag tycker, faktiskt. Jag gillade hennes tidigare Gröna fingrar sökes, men vet inte om jag tycker den här är lika bra. Vet inte om jag fortsatt om jag haft nån bättre bok hemma just nu...
 
Klar med Det är något som inte stämmer, jag gillade bitarna om skilsmässan (eller "gillade" är kanske fel ord, men ni fattar) men tyckte helt ärligt talat att de om tiden i fjällstugan var rätt platta och onödiga.

Har nu börjat läsa Veterinären av Gertrud Hellbrand, den har stått på min att läsa-lista länge. Än så länge känns den lite rörig och seg, men jag hoppas att det tar sig!
 
Lyssnat färdigt på Aprilhäxan av MajGull Axelsson. Spännande bok om en systerskara. Skriven med ett gripande sätt, som jag könner igen från annat jag läst av henne. Blev inte lika golvad som av Jag heter inte Mirjam, men tyckte myxket om den :)
 
Har nu börjat läsa Veterinären av Gertrud Hellbrand, den har stått på min att läsa-lista länge. Än så länge känns den lite rörig och seg, men jag hoppas att det tar sig!
Det gjorde den inte... Eller åtminstone inte förrän framåt sista fjärdedelen eller så. Nä, jag känner mig ganska besviken på den faktiskt då den inte alls var som jag hade väntat mig. På slutet blev den som sagt rätt bra, och det var kul att läsa en (mycket!) välskriven vuxenbok som utspelar sig i ridsportsvärlden, men det var för mycket släktsaga över den och många av de långdragna historierna om div. människor fattar jag inte alls syftet med. Den var också väldigt rörig och hoppade mellan årtal och familjer på ett sätt som gjorde den svår att följa.

Ska börja med Pia Hagmars nya nu och hoppas på en bättre läsupplevelse! :)
 
Fick Rules for vanishing av Kate Alice Marshall i julklapp och har precis läst ut den. Riktigt spännande, perfekt bok för julledigt för jag ville inte lägga ner den. En slags övernaturlig skräckhistoria för ungdomar. Om någon annan läst den skulle jag gärna diskutera slutet lite dock 🙂
 
Jag har läst:

Förlåt oss våra synder av Jo Spain. En deckare/spänningsroman som utspelar sig på Irland och där offret har anknytning till ett kloster som drev ett s k Magdalenatvätteri. Tvätterierna var till för "fallna kvinnor", och i många fall behandlades de mycket illa. De som var gravida blev av med sina barn; de adopterades bort. Förfärlig historia men bra bok.

Blindtunnel av Tove Alsterdal. Hennes böcker brukar innehålla ett drama i nutid som är kopplat till ett historiskt drama; denna gången handlar det om ett par som köper en vingård i Tjeckien, i det som en gång kallades Sudetenland. På så sätt får hon med vad som hände i trakten under och efter kriget. De böcker av henne som jag läst tidigare gillade jag mycket, men denna engagerade inte på samma sätt. Jag hade svårt att fastna för huvudpersonen, det kändes som om författaren hastat igenom intrigen. Boken var inte dålig, men lite besviken blev jag.
 
Everything I never told you - Celeste Ng. (Allt jag inte sa)

Om att inte passa in och att vilja passa in till varje pris. Om att överföra sina egna ambitioner på sina barn och på barns anpassning till sina föräldrar. En sorglig men bra bok, kan läsas av unga vuxna.
 
Jag lyssnar på This is Going to Hurt av Adam Kay och pendlar mellan att skratta åt hans härliga humor och att känna mig förtvivlad över situationen han beskriver (tillägg: boken är alltså utdrag från hans dagbok från tiden som junior doctor/AT-läkare inom NHS). Den rekommenderas! Funderar på att gå och se hans föreställning som visas här i min stad den 16 februari, det vore rätt kul.
 
Jag har lyssnat klart på hela Knutasserien av Marie Ljungstedt. Gillade allihop! Har även lyssnat på Mikael Ressems senaste i Erik Sandströmserien. Helt okej, men inte så mycket mer än det.

Nu har jag precis lyssnat klart Jussi Adler-Olsens första i serien om Avdelning Q. Börjat på andra boken nu.
 
Steve Sem Sandberg W - tror dock inte jag läser klart. Krigets fasor genom en fattig fotsoldats ögon - ganska förfärlig skildring.
Gunnar Bolin Hovjuvelerarens barn En släktkrönika från slutet av 1800-talet - nutid. En familj med österrikiska, ryska och svenska rötter. Intressant, men inget litterärt mästerverk
 
Jag var en vända på biblioteket igår och lånade lite julläsning. Började läsa To my Love av Karin Aspenström nu i eftermiddag och tycker så himla mycket om den än så länge. En välskriven och spännande bladvändare med många intressanta karaktärer. Rekommenderas! :)

Lyssnar samtidigt på The Pelican Brief av John Grisham. Det går lite långsamt och det är på gränsen till för många karaktärer för att den ska funka som ljudbok, men den är helt okej och börjar bli riktigt spännande.
To my love - älskar den! Känner så igen mig i Londonhypen i slutet av 90-talet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 797
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 047
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp