Vad läser du just nu? Del 8

Jo Spain Bekännelsen. En smart skriven deckare som utspelar sig i Dublin. En rik affärsman (med många skumma affärer) blir brutalt misshandlad i sitt hem. En man tar sig in och slår honom blodig med en golfklubba framför ögonen på hans fru. Något senare dyker den nedblodade gärningsmannen upp hos polisen och berättar vad han gjort. Det låter enkelt, men polisen är inte helt nöjd - och allt är inte som det verkar vara.
 
Jag har just läst ut en förvånansvärt bra feelgood, Som en öppen bok av Sara Molin. Anledningen till att jag skriver "förvånansvärt" är att jag är så trött på de generiska omslagen på feelgoodtitlar, med brush lettering-bokstäver - jag tittar liksom inte ens på baksidan längre för jag förväntar mig exakt samma format som vanligt. Men nu såg jag på Goodreads att flera kompisar har läst och verkligen gillat så jag gav den en chans och det är jag glad för för den var verkligen trevlig och riktigt rolig. Imponerande debut!

Började lyssna på Att vara kvinna av Maria Lang imorse. De släpps pö om pö på Storytel nu och jag har läst mycket av henne men inte allt, och allt finns inte ens på biblioteket, så jag försöker fylla på min lista! Eventuellt blir det en tripp med bokvänner till Örebro och Nora i maj så extra kul att läsa lite mer :)

På lite samma tema läste jag Agatha Christies debut, En dos strykning, i förra veckan. Detta efter att ha läst Kristina Appelqvists senaste, En giftig skandal, som handlar mycket om just Agatha Christie, om än lite indirekt.

En annan toppentitel från de senaste veckorna är Queenie av Candice Carty-Williams, som verkligen berörde mig.
 
Jag har just läst ut en förvånansvärt bra feelgood, Som en öppen bok av Sara Molin. Anledningen till att jag skriver "förvånansvärt" är att jag är så trött på de generiska omslagen på feelgoodtitlar, med brush lettering-bokstäver - jag tittar liksom inte ens på baksidan längre för jag förväntar mig exakt samma format som vanligt. Men nu såg jag på Goodreads att flera kompisar har läst och verkligen gillat så jag gav den en chans och det är jag glad för för den var verkligen trevlig och riktigt rolig. Imponerande debut!

Började lyssna på Att vara kvinna av Maria Lang imorse. De släpps pö om pö på Storytel nu och jag har läst mycket av henne men inte allt, och allt finns inte ens på biblioteket, så jag försöker fylla på min lista! Eventuellt blir det en tripp med bokvänner till Örebro och Nora i maj så extra kul att läsa lite mer :)

På lite samma tema läste jag Agatha Christies debut, En dos strykning, i förra veckan. Detta efter att ha läst Kristina Appelqvists senaste, En giftig skandal, som handlar mycket om just Agatha Christie, om än lite indirekt.

En annan toppentitel från de senaste veckorna är Queenie av Candice Carty-Williams, som verkligen berörde mig.
En dos strykning, ja det kan vara livsfarligt att stryka! ;););)

(Ja, jag fattar att autocorrect ställde till det...)
 
En dos strykning, ja det kan vara livsfarligt att stryka!;););)

(Ja, jag fattar att autocorrect ställde till det...)

Hahaha, faktiskt inte, jag skrev på datorn så det var nog bara i farten! Brukar väl aldrig skriva något om strykning men det kanske är det där att jag ofta skriver saker som slutar på "ing" som ställer till det :D
 
Läser Tove Jansson just nu; Solstaden. En inte helt lätt läsning om ett pensionat i Florida (?) befolkat av äldre original. Lånade några deckare att ha vid sidan av; avslutade just Katharinakoden av Jörn Lier Holst. En stillsam skidring av ett (senare två) cold cases. Inget blod, inga seriemördare. Ganska vilsamt. :)
 
Färdig med Solstaden. Boken var intressant, men svårläst. Handlar mycket om åldrande och hur gamlingarna hanterar de påtvingade nya relationerna med varandra. Mycket Mumindalen i karaktärerna och i Toves typiska språk.
Sen har jag läst Jane Harper The Lost Man (En förlorad man på svenska). Jag tycker att hon skriver väldigt bra; även om hennes böcker rubriceras som deckare eller spänning handlar de mycket om människors förhållande till varandra...

I The Lost Man möts bröderna Nathan och Bub, för första gången på ett år, långt ute i the Outback. Deras bror, Cameron, ligger död framför dem, mitt ute i ingenstans. Dödsorsaken är uttorkning. Men varför gav han sig ut i hettan utan vatten? Nathan tvingas åka tillbaka till barndomshemmet, egendomen som drivits av Cameron, och där får han brottas både med sitt förflutna och med misstankar om hur Camerons död gått till.
 
Binas historia (Maja Lunde) äntligen läst, riktigt bra! Såklart extra intressant som hobbybiodlare men det är ju ingen faktabok på det sättet så hade funkat bra ändå.

Så skönt att känna att läsglädjen och -koncentrationen verkar vara på väg tillbaka! Jag var en flitig bokläsare en gång i världen men det har varit motigt och inte lika lockande i flera år - tills nu. Gissar att tricket är ett längre tågpendlande, i kombination med ett större allmänt lugn i livet. Jag njuter så länge det varar.
 
Även jag har nu läst Klubben. Ja fy fan helt enkelt. Och samtidigt - så bekanta strukturer och handlingsmönster när man ser på många andra avslöjanden. Vilket givetvis inte minskar kränkningen i något enskilt fall.

Jag får för övrigt lust att stödköpa massor av böcker skrivna av dem som tillsammans med Sara Danius visade någon ryggrad i akademin, och bojkotta dem som ens stöttar den jävla Horace o co.

Det finns ett trevligt litet bibliotek på min arbetsplats, där man kan ställa in sina färdiglästa böcker och ta med sig någon annan. Jag hörde att någon pratade om just Klubben häromdagen, så jag lämnade kvar den till andra intresserade.
 
Nyss läst Nattens Begär av Sherrilyn Kenyon. Man får verkligen en känsla av och vara med i handlingen. Sensuell samtidigt som den handlar om vampyrer och gudar. Hade gärna läst en fortsättning, men vet ej om det finns. Kan starkt rekomenderas.
 
Har gått igenom en serie böcker igen

Försvunnen - av Lotta Luxenburg Tyckte tyvärr den inte riktigt höll måttet. Lite för intetsägande

Mördande Lögner av Christina Gustavsson - Lättsmält deckare polisutredare i Gislaved.
läste de 2 uppföljarna efteråt också mörkrets makt och mörkrets offer. Helt k men inte så man gick runt på tå och funderar på hur det kommer sluta :D

Nu är jag inne i Nora Roberts träsket har plöjt igenom några stycken och mer kommer det bli
Överlevaren - Masskjutning och hur en person 12 år senare ger sig i kasst med att ta dör på de som överlevde.

Förföljaren - som 12-åring räddade Naomi en kvinna från sin pappas "fängelsehåla" och det visar sig att han är en av USA största seriemördare. Om livet efter detta och hur det drabbat henne som vuxen.

Nu läser jag Lögnaren där mannen gick bort hastigt och lämnade frun med stora skulder, dolda bankfack med olika identiteter mm mm

Lättsamt och fångande så efter denna bir det fler Nora Roberts :D
 
Även jag har nu läst Klubben. Ja fy fan helt enkelt. Och samtidigt - så bekanta strukturer och handlingsmönster när man ser på många andra avslöjanden. Vilket givetvis inte minskar kränkningen i något enskilt fall.

Jag får för övrigt lust att stödköpa massor av böcker skrivna av dem som tillsammans med Sara Danius visade någon ryggrad i akademin, och bojkotta dem som ens stöttar den jävla Horace o co.

Det finns ett trevligt litet bibliotek på min arbetsplats, där man kan ställa in sina färdiglästa böcker och ta med sig någon annan. Jag hörde att någon pratade om just Klubben häromdagen, så jag lämnade kvar den till andra intresserade.
Jag har alltid varit misstänksam mot Biskops-Arnö, men efter DN-artikeln ändrade jag mig. Hur de stod upp för sina elever :love:
 
Vigdis Hjort: Arv och miljö. Boken som gjort skandalsuccé i Norge. Mer än 350 sidor av sorg och av raseri. Det börjar med en arvstvist men snart får man veta att Bergljot, huvudpersonen, som liten utsatts för sexuella övergrepp sv sin egen far. Då hon blir vuxen "kommer hon ut" med sin historia och finner att mamman och syskonen inte tar hennes parti, inte tror henne.

Jag läste i en intervju med författaren att hon avsiktligt tonat ner incesten och att det viktiga är att Bergljot blir sviken av mamman och inte trodd på. Vad som är självupplevt och vad som är påhittat går hon inte in på, det är för privat, säger hon - men hon snuddar åtminstone vid obekväma sanningar (hennes syster har nu också kommit med en bok) och har brutit med sin familj precis som Bergljot i boken.

Boken var jobbig att läsa, men jag rekommenderar den ändå.
 
Journey Into Darkness av John Douglas och Michael Olshaker. John Douglas var med och utvecklade metoden för att profilera mördare, våldsbrottslingar, pedofiler och "sexual predators", och jobbade i många år med att göra just detta vid FBIs enhet för behavioral science.
Den här boken och dess föregångare/efterföljare är mycket intressanta för den med ett intresse för sådana ting. Det är nog en del språk och tekniska termer som kan vara knöliga att hänga med i om man inte är väldigt bekväm med engelska, med tonen är saklig och inte alls sensationslysten som så mycket annat inom denna genre. Jag och John delar inte syn på dödsstraffet, och jag är glad att han inte skrivit dessa böcker som någon moralpredikan.

Är du obekväm med död och rent vidriga sker människor kan göra mot varandra så läs inte denna eller hans andra böcker.
 
Marie Aubert Vuxna människor. En kort roman som innehåller mycket. Ida, den ordentliga storasystern, Marthe, den struliga lillasystern som dessutom är sjuk och därmed alltid fått mer omsorg.. Marthes man (sambo?) Kristoffer och hans lilla dotter Olea. De strålar samman i systrarnas gemensamma sommarstuga för att fira mammans födelsedag (hon ansluter med sin man dagen efter).

Ida är 40 och har aldrig haft någon seriös relation. Hon har just varit på klinik för att se om hon kan ta ut ägg och frysa ner. Väl framme vid stugan ser hon massor av saker som ändrats i stugan, bl a är den ommålad i ny färg: "vi är ju här mycket mer" säger Marthe. Ida känner sig inte bekväm med situationen. Och sedan släpps bomben: Marthe är gravid.
Nu har hon vunnit - eller?

Bra bok som fångar det viktiga utan en massa utvikningar.
 
Det svarta trädet av Tana French. Deckare/thriller som handlar om Toby, en sorglös kille med ett bra liv; goda vänner och en fantastisk flickvän. Livet vänds upp och ner då han blir brutalt misshandlad av inbrottstjuvar. Han överlever men får men i form av hjärnskador med bl a minnesförlust och förändrad personlighet. Han och flickvännen åker till släktens hus, där han tillbringat sina barndoms somrar tillsammans med sina kusiner. Han blir starkare och piggare. Då hittas en skalle i trädgården och Toby tvingas försöka gräva i vad som hände tio år tidigare, när han var arton, och därmed omvärdera sig själv.

Tana French skriver bra, jag gillar hennes böcker. Jag tycker denna boken var bra men lite långrandig. Intressant intrig och lite oväntat slut.

Nästa bok blir Ålevangeliet.
 
Lyssnar på en ny bekantskap, Rasmus Andersson De Oönskade. Oj oj, har bara hunnit en femtedel av boken men är så berörd och fick ta en paus för det blev nästan för mycket känslor nyss. Vill lyssna vidare men har hämtat en kopp kaffe först...
 
Jag har börjat lyssna på Conversations with Friends av Sally Rooney. Den påminner hittills ganska mycket om Normal People vilket är precis vad jag hade hoppats på, så jag är väldigt nöjd. Det är en av de få böcker som jag tror att jag uppskattar mer som ljudbok än jag hade gjort i pappersform. Det är samma härliga irländska inläsare också :love:
 
Sedan jag köpte min Letto har jag kommit igång att läsa riktigt regelbundet, barriären minskade när jag slapp gå till biblioteket och när jag kan läsa i mörkret under nattning av barn. Just nu läser jag Testamente av Nina Wähä och uppskattar den mycket! Innan dess har jag läst Ålevangeliet (rekommenderas!), Små eldar överallt och Normala människor. Har rest till Stockholm en hel del och brukar få läsinspiration på Pocketshop. Har en läslista i Google Keep så att jag alltid ska ha böcker "på lager" när jag läst ut något.
 
Läste mycket förr men inte kommit igång ordentligt igen förrän nu när jag läser en kurs i litteraturvetenskap! :) Har precis läst Bränn alla mina brev av Alex Schulman. Överraskande bra! Boken är baserad på Schulmans morföräldrar och särskilt hur hans morfar påverkade hela familjen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 894
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 121
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp