Vad läser du just nu? Del 8

Läste mycket förr men inte kommit igång ordentligt igen förrän nu när jag läser en kurs i litteraturvetenskap! :) Har precis läst Bränn alla mina brev av Alex Schulman. Överraskande bra! Boken är baserad på Schulmans morföräldrar och särskilt hur hans morfar påverkade hela familjen.

Den har jag precis börjat på!

Sen har jag också läst Ålevangeliet, och jag rekommenderar den starkt.
 
Jag lyssnar på Transcription av Kate Atkinson. Jag har inte läst något av henne förut, men hittills är den helt okej. Lite seg kanske, men helt okej! Bra bok att somna till :angel:
 
Jag läser Domaren av Ian McEwan. Jag har kommit ungefär halvvägs och gillar den.

Läslusten har varit lite si och så ett tag. Jag kom igång bra med den här men just nu går det lite trögt igen. Jag kan inte riktigt hitta sinnesro till att läsa annat än vid läggdags och tyvärr är jag ofta för trött så det blir bara några sidor per kväll.
 
Jag läser denna, snart färdig, rekommenderar!
Kan även rekommendera hennes tidigare!
 

Bifogade filer

  • 20200326_163526.jpg
    20200326_163526.jpg
    74,5 KB · Visningar: 3
Färdig med Bränn alla mina brev, där Alex Schulman försöker gå till botten med sin inneboende ilska genom att studera sin morfar, Sven Stolpe. Han upptäcker att hans mormor Karin hade ett kort och mycket passionerat förhållande med Olof Lagercrantz i början av sitt äktenskap med Sven Stolpe. I närmare sjuttio år var de båda männen varandras fiender på kultursidorna, nu. visar det sig att det fanns ett personligt motiv i konflikten. Lagercrantz' familj har hela tiden vetat om detta, medan det var en hemlighet hos Stolpes.

Boken varvar Alex egna minnen av morfar och mormor med utdrag ur Olofs dagböcker och et försök att beskriva vad som hände sommaren 1932, då Sven Stolpe med egna ord utsattes för ett sexuellt övergrepp. Dvs hans fru ville lämna honom.

Boken är lättläst, men som kvinna sitter man mest och gapar över hur detta ärkesvin fick hållas i alla år -han hämnades oupphörligen på sin fru på ett verkligt utstuderat sätt - och hur familjen blev lidande. Och jag förundrades över varför hon stannade kvar och lät det ske... det får man dock inte veta.
 
Jag lyssnar på Transcription av Kate Atkinson. Jag har inte läst något av henne förut, men hittills är den helt okej. Lite seg kanske, men helt okej! Bra bok att somna till :angel:
Åh, hon är en av mina favoritförfattare :love: Vill du ge henne en till chans så läs Behind the scenes at the museum!
 
En deckare: Felsteg av Maria Adolfsson. Första delen i en serie som utspelar sig i det fiktiva Doggerland. Riktigt bra och välskrivet; läser gärna fortsättningen!
 
Jag läser Träskkungens dotter just nu. Bara kommit några kapitel in men jag gillar perspektivet den är skriven ur. Ska bli spännande att se hur det slutar :)
 
Jag läser Träskkungens dotter just nu. Bara kommit några kapitel in men jag gillar perspektivet den är skriven ur. Ska bli spännande att se hur det slutar :)
Tillhör den samma serie som Den amerikanska flickan?
 
Åh, hon är en av mina favoritförfattare :love: Vill du ge henne en till chans så läs Behind the scenes at the museum!

och @Mineur jag älskar också Atkinson ända sen vi lästa Behind the scenes at the museum på en a-kurs i engelska. Man vet vad man får liksom; andra världskriget, hundar, familjeporträtt.
 
Jag läser nu Vår älskade (Home Fire på engelska) av Kamila Shamsie. Jag har inte läst något av henne förut, men är väldigt förtjust i den här så långt. Ska genast gå och göra mig en ny kopp kaffe och läsa vidare! :D Älskar omslaget också:

1586014731261.png
 
Det står i slutet av min bok att Mike Gayle skrivit tretton romaner. Detta (En halv värld bort) är den första jag läser av honom, någon som läst någon av hans andra och vad tyckte ni isf? :)
 
Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid. Ramhistorien är att journalisten Monique ska göra en intervju med Hollywoodikonen Evelyn Hugo. Hon ger normalt inga intervjuer men nu propsar hon på att just Monique ska komma. Det visar sig att hon istället vill att hon ska skriva en biografi om henne. En fantastisk chans för Monique som förstås accepterar, men så småningom ska hon förstå varför hon har fått uppdraget, en insikt som slår ner som en bomb. Huvudhandlingen är Evelyns berättelse om sitt liv i Hollywood och hur hon blev stjärna.

Jag hittar inga recensioner om boken i tidningarna, bara på diverse bokbloggar och de är genomgående väldigt positiva. Många gillar alltså den här boken! Själv kände jag att den var lite meh men läste vidare eftersom den utlovade ett spännande slut. Jag tycker att språket och storyn var lite platta och hade inte lust att vända blad hela tiden. Men, den är lättläst och poängen nog så seriös och eftersom så många gillar den ska jag inte vara den som dissar den helt och hållet. Jag läste ju trots allt ut den!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 635
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp