Vad läser du just nu? Del 8

Många gillar alltså den här boken! Själv kände jag att den var lite meh men läste vidare eftersom den utlovade ett spännande slut. Jag tycker att språket och storyn var lite platta och hade inte lust att vända blad hela tiden. Men, den är lättläst och poängen nog så seriös och eftersom så många gillar den ska jag inte vara den som dissar den helt och hållet. Jag läste ju trots allt ut den!

Har en kollega som sa i stort sett exakt samma som du om den boken i alla fall. 😊
 
Vet inte vad jag vill lyssna på nu..

Läste igenom ett gäng Nora Roberts men från att ha gått till bra blev det bara slentriant och typ romantiskt. Det är inte det jag är ute efter.

Provat ge mig på Isprinsessan av Camilla Läckberg men än har den inte gripit tag i mig.
 
Det står i slutet av min bok att Mike Gayle skrivit tretton romaner. Detta (En halv värld bort) är den första jag läser av honom, någon som läst någon av hans andra och vad tyckte ni isf? :)

Jag har läst nästan alla (utom ett par stycken nu på senare år, The man I think I know har jag inte läst och... någon mer tror jag). Jag gillar honom skarpt! Hans tidigare böcker är mer det som i Storbritannien kallas "lad-lit", alltså någon sorts manlig version av chick-lit, mer humor och kärlek och dricka öl och bli-vuxen-problem och så. Men jag tycker att han är toppen, böckerna är smarta, roliga och trevliga.
 
Senast ändrad:
Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid. Ramhistorien är att journalisten Monique ska göra en intervju med Hollywoodikonen Evelyn Hugo. Hon ger normalt inga intervjuer men nu propsar hon på att just Monique ska komma. Det visar sig att hon istället vill att hon ska skriva en biografi om henne. En fantastisk chans för Monique som förstås accepterar, men så småningom ska hon förstå varför hon har fått uppdraget, en insikt som slår ner som en bomb. Huvudhandlingen är Evelyns berättelse om sitt liv i Hollywood och hur hon blev stjärna.

Jag hittar inga recensioner om boken i tidningarna, bara på diverse bokbloggar och de är genomgående väldigt positiva. Många gillar alltså den här boken! Själv kände jag att den var lite meh men läste vidare eftersom den utlovade ett spännande slut. Jag tycker att språket och storyn var lite platta och hade inte lust att vända blad hela tiden. Men, den är lättläst och poängen nog så seriös och eftersom så många gillar den ska jag inte vara den som dissar den helt och hållet. Jag läste ju trots allt ut den!

Jag gillade den! (Och du kan ha hamnat på min recension ;) Men håller med om att det är konstigt att ingen tidning recenserat.) Det är ju ingen nobelpriskandidat direkt, men jag tyckte att den var genomgående underhållande och tog upp viktiga ämnen, som du säger. Jag lyssnade på den och det var ett bra format för den tycker jag.
 
På tal om recensioner gick jag tillbaka och läste vad andra tyckt om About Grace, som jag ju var så besviken på, och hittade en av de topprankade recensionerna som sammanfattade det såhär:

"My patience with good writing around an annoying plot just doesn't stretch for 413 pages. And if the book was trying to say something about diaphanous borders between now and the future, I was so frustrated, I didn't care."

Japp, ungefär så! :D
 
Jag har läst nästan alla (utom ett par stycken nu på senare år, The man I think I know har jag inte läst och... någon mer tror jag). Jag gillar honom skarpt! Hans tidigare böcker är mer det som i Storbritannien kallas "lad-lit", alltså någon sorts manlig version av chick-lit, mer humor och kärlek och dricka öl och bli-vuxen-problem och så. Men jag tycker att han är toppen, böckerna är smarta, roliga och trevliga.

Vad kul!

Jag lånade en till av honom som jag börjat på nu, tror den heter Konsten att vara ungkarl. Har inte kommit så långt än, men gillar den hittills. Den och den jag läste innan var de enda som fanns på mitt bibliotek, tyvärr, men ska höra om de kan köpa in fler 😊.
 
De av Helle Helle. Den handlar om en flicka på 16 och hennes mamma som bor i en liten dansk stad. Flickan börjar på gymnasiet och mamman bli allvarligt sjuk.

Det som är speciellt med boken är språket och hur historien berättas. I små korta kapitel (51 stycken - ett för varje vecka, kanske?) beskrivs flickans liv i små, små detaljer; det händer liksom inget och ändå händer det massor, det är svårt att beskriva. Språket måste också nämnas: "I morse ligger där en nästan ny overall" är ett citat som är typiskt för boken; alltså en mening i presens med en tidsmarkör i det förflutna. Jag är inte helt säker på vad jag tycker om just det, men det bidrar nog till helhetsintrycket. Jag tyckte om boken, den är stark och sorglig.
 
Jag läser just nu Where the Crawdads Sing av Delia Owens och den är så in i bängen bra! Den påminner lite om två olika böcker som jag läste och älskade förra året (The Great Alone samt Education) och jag älskar miljön jag får leva mig in i. Det märks att den är skriven av en zoolog!

Boken utgörs av två olika berättelser, en som utspelar sig 1969 och en från 1952 och framåt, och de två berättelserna kommer så småningom att gå in i varandra. Under 1969-kapitlen är det två poliser som utreder ett misstänkt mord som skett i kärret utanför en sömnig stad i North Carolina, och i de andra kapitlen får vi följa Kya som blir övergiven som åttaåring och växer upp ensam i nämnda kärr.

Jag har knappt hälften kvar och längtar efter att kunna läsa vidare!
 
En deckare: Ann Cleeves The Long Call. Ann Cleeves har skrivit en serie deckare som utspelar sig på Shetlandsöarna och en serie med den egensinniga kommissarien Vera Stanhope som huvudperson. Nu har hon påbörjat en ny serie (antar jag, det känns som om det kommer en fortsättning) som utspelar sig i Devon.

I boken, som på svenska heter Albatross, får vi följa kommissarie Matthew Venn som just återvänt till sina barndomstrakter. Han är uppväxt i en djupt religiös familj som tillhör en sektliknande församling. Matthew har dock brutit sig loss, blivit polis och gift sig med en man. Därmed har hans familj brutit med honom. Boken börjar med att han bevistar sin fars begravning men står utanför för att inte bli sedd. Då ringer hans underordnade: en död man har hittats på stranden och det handlar om mord.

Stilen känns igen från framför allt Shetlandsböckerna. Hon beskriver miljö och människor på ett bra sätt. Poliserna känns engagerade och sympatiska och intrigen är realistisk. Personerna är, som i alla hennes böcker, vanliga människor. Boken är välskriven och även om den inte är jättespännande är den klart läsvärd - om man gillar brittiska polisromaner i alla fall. Jag hoppas att det kommer en fortsättning!
 
Barnbruden av Anna Laestadius Larsson, lyssnade färdigt igår och älskade den! :love:
Jag gillar historiska romaner och efter den här känner jag en stor fascination för Gustav III’s hov - vill veta allt :D

Ska fortsätta med nästa bok i serien, Pottungen.
 
Ghost Story av Peter Straub.

Har inte kommit så långt och storyn hoppar lite så det finns inget riktigt "samband" ännu. Det är absolut inte dåligt men tyvärr märker jag att jag läser mindre sedan jag började med denna då den inte är riktigt lika lättläst som de två jag läst innan.
 
Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap av Mary Ann Shaffer.

Jag är inte så mycket för feelgood-romaner, men jag gillade faktiskt denna. Dels för att den handlar mycket om förhållandet under kriget, alltså är lite djup, dels för att persongalleriet är originellt och dels för att boken består av brev som sänds mellan personerna. Lite lustigt i början men jag vande mig snabbt. Boken handlar om en kvinnlig författare som kommer i kontakt med några Guernseybor och till att börja med är de bara brevvänner men de blir allt närmare vänner. Innehållet är lite sorgligt och lite lustigt och en del romantik.
 
Nu har jag läst Vi for upp till mor av Karin Smirnoff. (Fortsättningen på Jag for ner till bror)

Janakippo och hennes bror åker till modrens barndomsby för att begrava henne. I byn härskar den religiösa Sekten, bror fastnar hos dem och vill stanna i byn. Janakippo gör allt hon kan för att få med sig honom hem. Boken fortsätter där första boken slutade, samtidigt som den liksom fördjupar allt från första boken, ger mer att fundera på. Det är kallt och jävligt, spriten flödar och våldet härskar. Det är fylla och incest, förtvivlan och svart humor. Språket liknar inget annat; jag kan inte ens beskriva det.

Jag är helt tagen av de här böckerna. Innehållet, sättet att skriva, allt. Och nu måste jag snarast ha tag i den tredje (avslutande?) delen.
 
Nu har jag läst Vi for upp till mor av Karin Smirnoff. (Fortsättningen på Jag for ner till bror)

Janakippo och hennes bror åker till modrens barndomsby för att begrava henne. I byn härskar den religiösa Sekten, bror fastnar hos dem och vill stanna i byn. Janakippo gör allt hon kan för att få med sig honom hem. Boken fortsätter där första boken slutade, samtidigt som den liksom fördjupar allt från första boken, ger mer att fundera på. Det är kallt och jävligt, spriten flödar och våldet härskar. Det är fylla och incest, förtvivlan och svart humor. Språket liknar inget annat; jag kan inte ens beskriva det.

Jag är helt tagen av de här böckerna. Innehållet, sättet att skriva, allt. Och nu måste jag snarast ha tag i den tredje (avslutande?) delen.
Åh, den serien (eller vad man nu ska kalla det) vill jag hemskt gärna läsa! Har sett flera stycken nämna den första boken på senaste.
 
Jag läser just nu Little Fires Everywhere av Celeste Ng. Hade jag inte just läst en annan fantastiskt bra bok som fångade mig och överraskade mig väldigt positivt så hade jag nog tyckt jättemycket om denna, men nu känns det som att den bleknar lite i jämförelse med min förra läsupplevelse... Men den är fortfarande väldigt bra och jag känner redan att jag vill läsa mer av den här författaren i framtiden :) Boken har många spännande karaktärer och det är lite extra intressant att det minst sagt speciella området som boken utspelar sig i är samma område som författaren växte upp i, under ungefär samma år som boken utspelar sig.
 
Senast ändrad:
Jag läser just nu Little Fires Everywhere av Celeste Ng. Hade jag inte just läst en annan fantastiskt bra bok som fångade mig och överraskade mig väldigt positivt så hade jag nog tyckt jättemycket om denna, men nu känns det som att den bleknar lite i jämförelse med min förra läsupplevelse... Men den är fortfarande väldigt bra och jag känner redan att jag vill läsa mer av den här författaren i framtiden :) Boken har många spännande karaktärer och det är lite extra intressant att det minst sagt speciella området som boken utspelar sig i är samma område som författaren växte upp i, under ungefär samma år som boken utspelar sig.

Jag tror inte hon har skrivit fler än två romaner, men jag kan rekommendera den första; Everything I Never Told You som jag läste för inte så länge sen. Tror jag skrev om den i denna tråden. Jag tyckte faktiskt att den var snäppet bättre än Little Fires...
 
Jag tror inte hon har skrivit fler än två romaner, men jag kan rekommendera den första; Everything I Never Told You som jag läste för inte så länge sen. Tror jag skrev om den i denna tråden. Jag tyckte faktiskt att den var snäppet bättre än Little Fires...
Aha, nä det är kanske inte mer än två. Jag valde mellan denna och Everything... när jag skulle beställa och tyckte av någon anledning att denna lät mer intressant (och så älskar jag titeln!), men det låter ju lovande att den andra är ännu bättre! :)
 
Jag har just läst ut Delia Owens Where the crawdads sing och älskade den. Fantastiskt språk och naturbeskrivningar. I allra slutet, de sista två sidorna typ, blev det “too much” tycker jag personligen- men det gör inget. En fantastisk bok.
Har också läst Station Eleven av Emily St.John Mandel som handlar om livet efter en pandemi. Väldigt bra.
Lyssnar nu på Stina Jacksons Ödesmark och tycker mycket om beskrivningarna (norrlänning som jag är). Tyckte mkt om
Silvervägen av samma anledning- det var inte handlingen i sig som fångade mig utan naturen,ljuset och människorna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 950
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 831
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 059
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Ögonlapp
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp