Vad läser du just nu? Del 8

Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson.

En riktigt härlig läsupplevelse som blandar verklighet med fantasi och överdrift och med. underbara formuleringar. Boken är en riktig tegelsten och handlar om trillingar med respektive depression, svårmodighet och synestesi. I boken förekommer dessutom bl a en kvinna som börjar se allt tvådimensionellt, en mycket moralisk apa och en massa cikador. Den utspelas växelvis i London, i Västerbotten, i Berlin och på Påskön. Jag ville inte att boken skulle ta slut, men samtidigt var jag tvungen att fortsätta läsa för att se hur det skulle sluta.
 
Jag läser 1794 av Niklas Natt och Dag. Jag brukar uppskatta romaner som utspelar sig bak i tiden, men den här serien har jag ganska svårt för. Jag gillar själva miljöskildringarna, men kan inte riktigt med storyn och personporträtten.

Och så lyssnar jag på April april av Mattias Edvardsson. Jag kör en provperiod med Nextstory och den dök upp i flödet. Gillar ungdomsböcker ibland, men kan egentligen inte säga så mycket om den då jag lyckas hålla fokus i två minuter åt gången, ungefär. Ljudböcker ÄR verkligen inte min grej men skönt att lyssna till när man ska sova.

Sen har jag ytterligare ett par påbörjade böcker jag inte riktigt kommer någonstans med, bland annat Jag for ner till bror av Karin Smirnoff och Testamente av Nina Wähä. Får fortsätta med dem sedan.
 
Jag har just läst ut Delia Owens Where the crawdads sing och älskade den. Fantastiskt språk och naturbeskrivningar. I allra slutet, de sista två sidorna typ, blev det “too much” tycker jag personligen- men det gör inget. En fantastisk bok.
Åh vad kul med någon annan som läst den! Jag läste också ut den alldeles nyligen och delar din uppfattning, förutom att jag inte reagerade på de där de sista sidorna. Men det är en sådan där läsupplevelse som jag önskar att jag fortfarande hade framför mig :love:
 
1794 av Niklas Natt och Dag

Fortsättningen på 1793. Han kan verkligen skildra 1700-talets vidrigheter och dessutom samtidigt skriva en riktigt spännande historia. Ingenting för den som lätt äcklas! Slutet var lite av en antiklimax, men nästa bok i serien är på väg och förhoppningsvis blir det ett riktigt avslut i den.
 
Läser just nu The Tears of Dark Water av Corban Addison som är otroligt bra. Jag läste en bok av samme författare förra sommaren (The Garden of Burning Sand) och blev väldigt förtjust, och den här gör mig inte besviken än så länge. Kortfattat handlar den om en amerikansk far och son som seglar världen runt och blir kapade av pirater utanför Somalias kust, om de oväntade relationer de skapar till de oväntat bildade piraterna och om hur USA:s regering hanterar situationen. Den är väldigt spännande och lättläst, samtidigt som den behandlar viktiga ämnen som moral, religion, mänskliga rättigheter och USA:s agerande som land.
 
Jag läser just nu Where the Crawdads Sing av Delia Owens och den är så in i bängen bra! Den påminner lite om två olika böcker som jag läste och älskade förra året (The Great Alone samt Education) och jag älskar miljön jag får leva mig in i. Det märks att den är skriven av en zoolog!

Boken utgörs av två olika berättelser, en som utspelar sig 1969 och en från 1952 och framåt, och de två berättelserna kommer så småningom att gå in i varandra. Under 1969-kapitlen är det två poliser som utreder ett misstänkt mord som skett i kärret utanför en sömnig stad i North Carolina, och i de andra kapitlen får vi följa Kya som blir övergiven som åttaåring och växer upp ensam i nämnda kärr.

Jag har knappt hälften kvar och längtar efter att kunna läsa vidare!

Håller på med den nu, började igår och har redan läst 66%. Den är verkligen magnifikt bra! Pratade med en kompis igår som sa att det är svårt att hitta något annat när man väl läst den för man kan inte låta bli att jämföra, vilket jag såg att du gjorde i ett inlägg längre ner också. Fantastisk alltså. Den kom hyfsat nyss på svenska för den som föredrar, heter Där kräftorna sjunger. Kan inte rekommendera nog!

Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap av Mary Ann Shaffer.

Jag är inte så mycket för feelgood-romaner, men jag gillade faktiskt denna. Dels för att den handlar mycket om förhållandet under kriget, alltså är lite djup, dels för att persongalleriet är originellt och dels för att boken består av brev som sänds mellan personerna. Lite lustigt i början men jag vande mig snabbt. Boken handlar om en kvinnlig författare som kommer i kontakt med några Guernseybor och till att börja med är de bara brevvänner men de blir allt närmare vänner. Innehållet är lite sorgligt och lite lustigt och en del romantik.

Den är jättefin tycker jag! Jag lärde mig väldigt mycket av den också, hade noll koll på att kanalöarna var belägrade så länge som de var. Hade förmånen att besöka Jersey för ett par år sedan och det var riktigt intressant.
 
Håller på med den nu, började igår och har redan läst 66%. Den är verkligen magnifikt bra! Pratade med en kompis igår som sa att det är svårt att hitta något annat när man väl läst den för man kan inte låta bli att jämföra, vilket jag såg att du gjorde i ett inlägg längre ner också. Fantastisk alltså. Den kom hyfsat nyss på svenska för den som föredrar, heter Där kräftorna sjunger. Kan inte rekommendera nog!
Vad roligt att det är fler som hittat den och uppskattar den lika mycket som jag, hoppas verkligen att författaren inspireras att skriva mer skönlitterärt efter detta! Kan även rekommendera The Great Alone av Kristin Hannah som jag tycker påminner mycket om denna, och som jag uppskattade på samma sätt.
 
Vad roligt att det är fler som hittat den och uppskattar den lika mycket som jag, hoppas verkligen att författaren inspireras att skriva mer skönlitterärt efter detta! Kan även rekommendera The Great Alone av Kristin Hannah som jag tycker påminner mycket om denna, och som jag uppskattade på samma sätt.
Ok, ser nu att jag visst redan tipsade om samma bok när jag först skrev om Delia Owens... Nåja, lika är de i alla fall! :D
 
Läser nu "Sprucket läder och svikna löften" av Ewa Klingberg. Har läst dem mer eller mindre i ordning. Gillar dem mycket och kanske plus på att jag bor i närheten där böckerna utspelar sig så det är en hel del igenkännande.
 
Maria Adolfsson Stormvarning (Doggerland del 2)

Något seg början, men tempot steg mot slutet! Jag gillar den här typen av deckare som är minst lika mycket roman. Man bör läsa dessa i ordning, annars fattar man inte så mycket av persongalleriet och deras relationer.
 
Vigdis Hjort Lärarinnans sång.

Lotte är 50+, lever ett gott liv och undervisar blivande skådespelare i teaterhistoria. Hon är "duktig med ord". Hon tackar ja till att medverka i en dokumentärfilm som en sistaårselev ska göra som examensarbete; filmen ska handla om några lärare och deras liv och hur de undervisar. Projektet tvingar henne att omvärdera hela sitt liv.

Jag hade lite svårt att komma igång, men jag gillade hennes förra bok (Arv och miljö) så jag gav inte upp :) snart var jag fast och rekommenderar den verkligen. Hon är verkligen duktig på att beskriva känslolivet hos sina huvudpersoner!
 
Läser just nu The Tears of Dark Water av Corban Addison som är otroligt bra. Jag läste en bok av samme författare förra sommaren (The Garden of Burning Sand) och blev väldigt förtjust, och den här gör mig inte besviken än så länge. Kortfattat handlar den om en amerikansk far och son som seglar världen runt och blir kapade av pirater utanför Somalias kust, om de oväntade relationer de skapar till de oväntat bildade piraterna och om hur USA:s regering hanterar situationen. Den är väldigt spännande och lättläst, samtidigt som den behandlar viktiga ämnen som moral, religion, mänskliga rättigheter och USA:s agerande som land.
Alltså den här! Herregud vad bra den var! Spännande, intelligent skriven och med ett fantastiskt persongalleri. Jag älskar skönlitterära böcker som ger mig en inblick i främmande länders kulturer, levnadssätt och politiska klimat och min syn på Somalia ändrades tack vare denna bok. Blev också imponerad av att läsa att författaren själv rest till många av ställena han skriver om (flera av dem i mer eller mindre farliga delar av Somalia) för att göra research.

Har nu läst och blivit imponerad av två av Corban Addisons böcker så jag slog till och beställde hem de andra två också!
 
I väntan på nästa paket från bokaffären läser jag The Past (Syskonen på svenska) av Tessa Hadley. Den känns spännande än så länge och jag har upptäckt att jag gillar böcker som handlar om mer eller mindre komplicerade syskonrelationer.
 
Agnetas Bok av Maria Gustavsdotter - åh vad jag älskar den här serien :love:
En riktig bladvändare och jag kommer vänta otåligt på nästa bok. För det måste bli minst en till!
1600-talets Sverige med intressanta och fascinerande kvinnoporträtt.

Har läst fler historiska romaner av samma författare, hon har blivit en favorit :up:
 
I väntan på nästa paket från bokaffären läser jag The Past (Syskonen på svenska) av Tessa Hadley. Den känns spännande än så länge och jag har upptäckt att jag gillar böcker som handlar om mer eller mindre komplicerade syskonrelationer.

På det temat borde du läsa Amanda Svenssons Ett system så magnifikt att det bländar. Jag blev helt fast från första sidan, älskar hennes språk och det finns definitivt komplicerade syskonrelationer (och andra relationer) i den.
 
Jag har börjat på Hamnet av Maggie O'Farrell. Hon är helt fantastisk och jag ser fram emot fortsatt läsning.

Började även på Tolv veckor med dig av Johanna Schreiber igår kväll och den är lovande i feelgood-genren tycker jag!
 
Förhör av Magnus Dahlström.

En civilanställd utredare börjar hos polisen. Hon får ett påvert tjänsterum och ska ta hand om anmälningar som andra inte hinner med. Småsaker, sådant som verkar galet. Hon får ingen hjälp eller stöttning och arbetet ter sig ganska tröstlöst.

Boken är väldigt speciellt skriven på så sätt att man får inte veta något om utredaren utan varje kapitel är ett nytt förhör där utredaren registrerar utseende och uppträdande hos dem hon träffar samt håller förhöret. Det låter kanske märkligt, men som läsare får man samma roll som utredaren som hela tiden frågar sig vad som egentligen försiggår. Fallen känns realistiska, ungdomar som rånar, en skolbrand, psykiskt sjuka som anmäler sig skyldiga till brott de inte begått till exempel. Jag tyckte boken var bra, jag gillade språket och upplägget att man får tänka själv precis som utredaren - och att det inte finns facit. Vem är skyldig, vem är psykiskt sjuk? Vad ligger bakom tidningarnas rubriker?
 
Läser nu Everything I Never Told You av Celeste Ng och tycker, som förväntat efter diskussion i den här tråden, betydligt bättre om den än hennes Little Fires Everywhere. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men den känns lite mindre spretig och fångar mig på ett helt annat sätt. Ser fram emot att fortsätta läsa!
 
Har nu läst tegelstenen Samlade verk av Lydia Sandgren. Jag gillade den, men känner nästan att jag borde läsa om den, det känns som om jag missat något eller inte fattat något. Många referenser till filosofer. Handlingen är dock ganska enkel: Förläggaren Martin (som egentligen ville bli författare) genomgår en livskris. Via hopp fram och tillbaka längs tidslinjen får man följa hans liv. I gymnasiet möter han Gustav som så småningom blir berömd konstnär, och lite senare kommer Cecilia in i hans liv. Hela handlingen kretsar kring dessa tre även om det förekommer ett myller av vänner, bekanta och släktingar. I nutiden är det också fokus på Martins barn, framförallt dottern Rakel. Man får tidigt veta att Cecilia har försvunnit. Nu ska Gustav ha en stor utställning med bl a äldre verk, och Cecilia var hans favoritmodell - Rakel ser hennes ansikte på affischer runt hela staden. Samtidigt får hon en tysk bok i handen, som Martin ber henne läsa och bedöma om den är värd att ge ut. Innehållet upprör henne.... jag ska inte avslöja mer. Jag gillade den, som sagt och ett plus är att den utspelar sig i Göteborg.

Sedan läste jag Ormarna av Sadie Jones. Ett familjedrama som utvecklar sig till en thriller. Det gifta paret Bea och Dan tar tjänstledigt för att tillbringa några månader i södra Europa. På vägen hälsar de på Beas bror Alex som driver ett hotell. När de kommer dit är det mycket som inte stämmer. Hotellet är förfallet, och några gäster syns inte till. Sedan anländer Alex och Beas föräldrar. Dan vet att de har gott om pengar, men eftersom Bea inte vill ha med dem att göra känner han dem inte. Nu inser Dan att de helt enkelt är stormrika.... plötsligt försvinner Alex och familjerelationerna läggs i dagen. Jag tyckte boken var bra, men var inte så förtjust i slutet, det blev lite för abrupt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 950
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 310
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 832
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 060
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp