Vad läser du just nu? Del 8

My Bloody Valentine av Christine Détrez. Titeln till trots en fransk bok, om en semester på Korsika som blir en mardröm. Boken inleds med en tonårspojke är försvunnen. Sedan hoppar berättelsen tillbaka i tiden.

Paul lämnar sin fru för Délphine, som han träffat genom skolan - hon är hans dotters lärare. Skilsmässan är uppslitande. Trots det bestämmer sig Paul för att hyra samma hus som tidigare år, och med samma vänner, och tar med sig dottern, Délphine och hennes två tonårssöner. Délphine är inte bekväm med situationen; umgänget är stelt och onaturligt, och det blir inte bättre av den andra familjen har låtit sin ena sons flickvän följa med - den vackra och provocerande Valentine. Hon har alla tonårspojkarna i sitt ledband, och hormonerna sprakar. Pauls dotter är dessutom synnerligen fientligt inställd mot Délphine.

Boken är lättläst och välskriven; undan för undan byggs en allt otäckare stämning upp. Valentine har en viktig roll i händelseförloppet men det finns flera brickor i spelet. Jag tycker att författaren är skicklig på att skildra Délphines (det är hon som är huvudperson) känslor och tankar, hon får fram den otrevliga stämningen i huset och slutet är riktigt obehagligt.

Jag läste den här i förra veckan, efter att jag läst det här inlägget! Den var spännande, välskriven och lättläst, läste ut den på en kväll.
Jag tycker dock inte om öppna slut, hade gärna velat få ett klart svar. Tyckte att inledningen hintade om att vi skulle få ett svar också, men nej.
 
Jag lyssnar på Jag for ner till Bror av Karin Smirnoff. Den är bra men så sorglig att jag blir kallsvettig. Jag spolar förbi de sorgligaste avsnitten för annars sätter de sig i mitt huvud och jag kan inte sova på kvällen. Jag har varit extra snäll mot mina barn sen jag började läsa den.
 
Midsommarnattsdrömmar av Bengt Ohlson läser jag. Gillar den! Handlar om ett kompisgäng och man får följa dem och deras tankar under åren som går.
Rekommenderas än så länge!
 
Jag har nyss läst ut Finding me och fortsättningen Life after darkness av Michelle Knight (Finding me finns på Svenska under namnet 11 år i fångenskap, den andra finns inte översatt ännu).

De går ut på att Michelle återberättar sitt liv. Allt från barndom och kidnappning, hur det kom in flera kidnappade flickor, hur de misshandlades psykiskt och fysiskt och till hur de till slut tog sig ut. Den andra boken är fortsättningen, hur hon gått vidare och skapat sig ett nytt liv.
Även om de är väldigt brutala och hemska emellanåt rekommenderar jag verkligen båda två. Jag kan inte sägta fingret på varför, men det känns som att jag lärde mig väldigt mycket genom de båda böckerna.
 
Har precis läst ut Mattias Edvardsons nya, Goda Grannar.
Snabbläst spänningsroman om ett par i 40-årsåldern, med två barn, som flyttar till en villaförort ”för att börja om”. Korta kapitel som växlar mellan mannens perspektiv och två av grannarnas. Gillade den, men inget jag kommer lägga på minnet skulle jag tro.
 
Har precis läst ut Mattias Edvardsons nya, Goda Grannar.
Snabbläst spänningsroman om ett par i 40-årsåldern, med två barn, som flyttar till en villaförort ”för att börja om”. Korta kapitel som växlar mellan mannens perspektiv och två av grannarnas. Gillade den, men inget jag kommer lägga på minnet skulle jag tro.

Den har jag börjat läsa idag!
 
Fick en bok i present som jag nu har läst; En gentleman i Moskva av Amor Towles. Tydligen Barack Obamas favoritbok när den kom ut 2017!

Handlingen: Greve Alexander Rostov anklagas i början på 1920-talet för att ha skrivit en dikt som inte faller bolsjevikerna i smaken. Som straff tvingas han till husarrest. Han har hittills bott i en svit på lyxhotellet Metropole, nu hänvisas han till ett vindsrum och han får alltså inte lämna stället. Boken utspelar sig under de följande 30+ åren inom dessa väggar, samtidigt som man följer utvecklingen i Sovjetunionen.

Boken är lättläst, stundtals lite lustig och ibland rätt filosofisk. Greven är en äkta hjälte, (nästan) oövervinnerlig samtidigt som han är en äkta gentleman, expert på bordsskick och bouillabaisse. Mitt omdöme: helt OK bok, intressant, dock ingen bladvändare och inte riktigt min typ av bok.
 
Jag lyssnar på On the Come Up av Angie Thomas. Gillade hennes The Hate You Give väldigt mycket och den här är lättlyssnad på samma sätt, men om ett lite mindre allvarligt ämne. Älskar inläsaren!
 
Goodreads var en himla fiffig grej så vill tacka alla er som mer eller mindre indirekt tipsat om det här :)

Dels ett sätt att hålla koll på vad jag vill läsa (använde tidigare adlibris önskelista för detta) men också för att man kan uppdatera kontinuerligt under tiden man läser med vilken sida man är på så får man se hur långt man kommit i boken procentuellt. Detta tilltalar mig starkt då jag älskar all typ av statistik och är en riktig completionist :D

Har nu ökat på mitt årliga mål från 5 böcker till 10 då jag redan snart läst ut min fjärde. Kanske till och med kan vara med i bingot :)

Just nu läser jag Blybröllop av Sara Paborn. Fastnade direkt och den är fruktansvärt rolig samtidigt som den innehåller en hel del allvar. Det är lite sorgligt att tänka på de som faktiskt lever så, som fullständigt förintar sig själva i ett äktenskap. Hoppas att boken även kan knyta ihop allt på ett bra sätt.
 
Efter att mest ha läst om trafficking, kidnappningar och ond bråd död på senaste kände jag att det var dags för något lite mer "lighthearted". Jag hittade The Little Beach Street Bakery av Jenny Colgan i svärmors bokhylla och lånade hem den. Jag har aldrig läst något av henne och är överlag inte överdrivet förtjust i den sortens böcker, men den är lite småtrevlig sådär och framförallt är det precis en sådan bok som jag behövde läsa just nu!
 
Jag lyssnar på Yolanda: gör vad ni vill, men döda henne inte. Sann historia om en kvinna från Holland som utnyttjades av sin familj och andra på helt fasansfulla sätt sedan hon var liten. Det känns dubbelt att lyssna men det känns också viktigt att utsatta får dela och sprida v hur de haft det.

Efter detta kommer jag behöva en riktigt bra feelgoodbook, så ska spana bakåt efter tips.
 
Lies lies lies av Adele Parks

Daisy, Simon och Millie utgör en helt vanlig medelklassfamilj. Simon dricker ibland lite för mycket, men han har ett krävande jobb och då är det väl helt normalt att vilja släppa loss lite? Det var i alla fall så det började.

Den här boken är lite svår att summera då den likt en prinsesstårta har många lager, och jag tycker det är synd att skriva för mycket om den då den berättar sin egen historia så väl. Boken är ett mycket väl författat relationsdrama som slår snabbt och hårt, men inte utan ömhet. Vissa böcker talar om vad som händer med karaktärerna, men den här boken visar oss. Vi blir inte en fluga på väggen utan vi bjuds in i Daisy och Simons sinnen. Vi lär känna dem, allt är nära, allt kunde drabba oss.

The Body Lies av Jo Baker

Under sin graviditet utsätts hon för ett överfall. Hon klarar sig utan skador, men sedan dess hukar hon för London's många skuggor, kastar rädda ögonkast runt hörn och känner sig ständigt som en hare i jägarens sikte. För att få komma bort söker hon en jobb som gästlektor på ett universitet många mil bort. Hennes man stannar i London under tiden, och hon tar med sig sonen Sammy. Redan i början av kursen märker hon att en av eleverna har emotionella problem och vill hjälpa honom, men vet inte hur.

Den är boken är typ en thriller, men långt ifrån en "vanlig" thriller. Tempot är lägre, stämningen byggs upp långsamt. Man ser tåget komma rusandes på spåren, men kan inte stoppa olyckan från att ske. Tonen är lite syrligt brittisk, folk är ibland skenheliga, udda typer som man inte riktigt förstår sig på, och "the pure and simple truth is rarely pure, and never simple".
Angående min liknelse med tåget som kommer rusande så har jag sett vissa kritisera boken just för detta - att krisen inte kommer som en blixt från klar himmel. Voliá! Det sedvanliga skammandet kryper fram. Vem som helst kunde ju se att det skulle bli sådär, varför gjorde hon inte si och så, räknas det ens eftersom hon gjorde X, och så vidare. Det blir inte mindre skrämmande för att kritiken berör en fiktiv kvinna.
För egen del tycker jag det är en av bokens styrkor då människor för det mesta lever i nuet, missar varningsflaggor, trivialiserar och försöker göra livet behagligt för sina medmänniskor.

Nog om det - Jo Baker är en skicklig författarinna. Hennes prosa är elegant och målande utan att det känns som att hon skriver en massa fluff. Hon bygger stämning väldigt väl, och lyckas dessutom skriva en helt annan sorts thriller än de jag är van vid. Boken är inte perfekt, men för mig är den mästerlig.
 
Jag har läst Åsa Jinder - Vill du ha barn med mig? Rekommenderar!

Och idag fick jag hem detta lasset från bibblan! 👍😊 Ska börja med Minas hus tror jag.
 

Bifogade filer

  • 20200720_102654.jpg
    20200720_102654.jpg
    360,9 KB · Visningar: 22
De sista veckorna har jag roat mig med att läsa Jenny Trouts blogg (kapitel 1 i länk) där hon läser och kommenterar 50 Shades of Grey samt uppföljarna. En duktig författarinna själv som med en stor portion humor läser, reflekterar och uttömmande diskuterar de minst sagt berömda böckerna. E.g. "She reads them so we won't have to".

Jag försökte runt julafton -13 läsa den första boken, men stupade i slaget vid sida 103 och var för svårt sårad för att återuppta kampen om Grey. Sedan dess har jag ärligt undrat hur det hela slutade, och varför så många varit intresserade av utgången. Så, enter Jenny. Att hon själv är både rolig och allvarsam gör att läsningen är både underhållande och informativ.
 
Nu har jag läst Minas hus av Heidi Björnes.
Först gillade jag den inte så värst, men den blev bättre och bättre. Växelvis provocerande och gullig.
 
Jag har läst När du läser det här av Jane Adkins.
Hela boken består av mail och en blogg mellan/av olika personer. Underhållande och lättläst. Lite konstig denna också med mycket humor som kanske är liite utanför min sorts humor, men en bra bok! :p

Nu läser jag Juni, juli halva augusti av Marie-Louise Marc. Om en tjej/kvinna som istället för roadtrip i Europa måste åka till norra Sverige för att ta hand om sin mormor. Där finns också hennes ungdomskärlek kvar... Gullig och bra än så länge!
 
Nu läser jag Juni, juli halva augusti av Marie-Louise Marc. Om en tjej/kvinna som istället för roadtrip i Europa måste åka till norra Sverige för att ta hand om sin mormor. Där finns också hennes ungdomskärlek kvar... Gullig och bra än så länge!

Där kom en oväntad twist...
Men en bra bok!

Nu har jag börjat på Den hemliga kvinnan av Anna Ekberg.
Bra än så länge!
 
Läste precis ut den här.
Den var lättläst och jag fastnade i den. Spännande, men på ett sätt för obehaglig, usch.
 

Bifogade filer

  • 20200727_145910.jpg
    20200727_145910.jpg
    231,6 KB · Visningar: 7

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 821
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 051
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp