Vad läser du just nu? Del 8

Jag läser just nu Rotvälta av Tove Alsterdal, efter tips från @Karfitsa tidigare i tråden. En bra och lättläst deckare, men hittills inget som fångat mig sådär jättemycket (jag är ungefär halvvägs). Dock är det mitt livs första e-bok som läses på mitt livs första läsplatta, så det kan bero lite på att jag inte riktigt fastnat för det sättet att läsa.
 
Har två nya böcker som väntar dels Keplers senaste och sen en annan kriminalare om polisen Vanessa Frank. Älskar såna böcker 😍 Men också fastnat i självbiografi träsket så lyssnat på Knutby flickan och just nu lyssnar jag på Knutby inifrån av Peter gembäck som var pastor. Men också lyssnat på Berättelsen om Kevinfallet.
 
Läste just ut Denise Minas Verkliga brott. Rekommenderas, verkligen! Tvåbarnsmamman Anna lyssnar på en podd om ett brott samtidigt som det knackar på dörren och hela hennes liv vänds upp och ner - inte för första gången, i och för sig. Det är många berättelser i en, och mycket action innan boken är slut. Den är svår att lägga ifrån sig!
 
Jag läser just nu Rotvälta av Tove Alsterdal, efter tips från @Karfitsa tidigare i tråden. En bra och lättläst deckare, men hittills inget som fångat mig sådär jättemycket (jag är ungefär halvvägs). Dock är det mitt livs första e-bok som läses på mitt livs första läsplatta, så det kan bero lite på att jag inte riktigt fastnat för det sättet att läsa.
Ok, jag tar tillbaka det där lite. Lagom till att jag kom till sida 200 ungefär blev det plötsligt väldigt spännande och intressant och jag har just sträckläst de sista 112 sidorna :D
 
"Ulrikas bok" av Maria Gustavsdotter. Hon skriver väldigt bra historiska romaner.

Jag läste nyss ut "Den konserverade änkan" av Hélène Gullberg. MYCKET bra, och också den en historisk roman :) !
 
Jag läser just nu Rotvälta av Tove Alsterdal, efter tips från @Karfitsa tidigare i tråden. En bra och lättläst deckare, men hittills inget som fångat mig sådär jättemycket (jag är ungefär halvvägs). Dock är det mitt livs första e-bok som läses på mitt livs första läsplatta, så det kan bero lite på att jag inte riktigt fastnat för det sättet att läsa.
Jag läser e-bok på datorn just nu. Inte riktigt min grej heller, men jag tror att läsplattorna är lite mer läsvänliga ändå?
 
Jag läser e-bok på datorn just nu. Inte riktigt min grej heller, men jag tror att läsplattorna är lite mer läsvänliga ändå?
Oh ja, den är ytterst läsvänlig och egentligen älskar jag den, men det kommer nog ändå att ta ett litet tag innan jag vänjer mig helt. Och innerst inne slår hjärtat som allra hårdast för pappersböcker... Men plattan är praktisk på precis alla sätt jag hoppades att den skulle vara och det är guld värt att kunna läsa precis hur och när som helst utan att behöva bry sig om ljus och sånt :)
 
Oh ja, den är ytterst läsvänlig och egentligen älskar jag den, men det kommer nog ändå att ta ett litet tag innan jag vänjer mig helt. Och innerst inne slår hjärtat som allra hårdast för pappersböcker... Men plattan är praktisk på precis alla sätt jag hoppades att den skulle vara och det är guld värt att kunna läsa precis hur och när som helst utan att behöva bry sig om ljus och sånt :)
Är den lika behaglig för ögonen som en pappersbok? Det är väl det jag tycker sämst om med att läsa från datorn, att jag upplever att jag blir trött i ögonen.....
 
Är den lika behaglig för ögonen som en pappersbok? Det är väl det jag tycker sämst om med att läsa från datorn, att jag upplever att jag blir trött i ögonen.....
Ja, det tycker jag absolut! Jag vet precis vilken sorts skärmtrötthet du menar och jag känner inte alls av det med plattan, det ett helt annat sorts ljus liksom.
 
Läsåret 2020 har gått lite upp och ner, började starkt med många resor Göteborg-Stockholm och då hann jag läsa mycket samt fick bra läsinspiration på Pocketshop på Centralen i Sthlm som är väldigt duktiga på att skylta fint och inspirerande. När corona stoppade alla resor dalade läslusten lite men fick god fart under sommarsemestern för att sen återigen försvinna. Fram till julhelgen då jag lagt åtskilliga timmar på soffan med min läsplatta. Totalt 14 böcker utlästa, topp tre var:

* Ålevangeliet
* Ett system så magnifikt att det bländar
* Samlade verk (som inte är en av de 14 här ovan eftersom den ännu inte är utläst men såå bra att den tvunget måste med på listan ändå :D )
 
Jag plöjer böcker :) ! Jag är nog lite av en periodare på att läsa böcker egentligen. Läste för en tid sedan en bok av Maria Gustavsdotter. Tyckte mycket om den, och tänkte att jag skulle läsa fler av hennes böcker. Men sedan glömde jag bort det. Igår laddade jag ner den första delen av hennes böcker om prästdöttrarna Morlandeus, "Ulrikas bok". Den läste jag färdigt igår och idag. Nu har jag laddat ner del två, "Katarinas bok", och har ivrigt börjat vända sidor :) ! Sedan följer "Ebbas bok" och "Ylvas bok". Bokserien beskriver kvinnors liv under 1600-talet. Mycket intressant, spännande och fängslande :) !
 
Jag hakar på och summerar läsåret 2020! Enligt Goodreads läste jag totalt 21 böcker under året och mina topp tre blir:

1. Where the Crawdads Sing av Celia Owens
2. The Tears of Dark Water av Corban Addison
3. Förlåtelsen av Hanne-Vibeke Holst

Överlag har jag många fina läsminnen från året och det känns som att jag hittat tillbaka till läsningen lite efter att ha nedprioriterat den alldeles för mycket de senaste åren. Och med det sagt ska jag sätta mig och läsa en stund nu :D
 
Precis lyssnat på fjärde delen i Marianne Cedervalls serie om Anki Karlsson. Mysdeckare med lagom med spänning :)
Så störande bara när hon uppenbarligen har viss koll på (Islands)hästar, men av någon anledning gör helt orimligt upplägg kring ridskolan och privatryttare som hoppar!
 
Jag plöjer böcker :) ! Jag är nog lite av en periodare på att läsa böcker egentligen. Läste för en tid sedan en bok av Maria Gustavsdotter. Tyckte mycket om den, och tänkte att jag skulle läsa fler av hennes böcker. Men sedan glömde jag bort det. Igår laddade jag ner den första delen av hennes böcker om prästdöttrarna Morlandeus, "Ulrikas bok". Den läste jag färdigt igår och idag. Nu har jag laddat ner del två, "Katarinas bok", och har ivrigt börjat vända sidor :) ! Sedan följer "Ebbas bok" och "Ylvas bok". Bokserien beskriver kvinnors liv under 1600-talet. Mycket intressant, spännande och fängslande :) !
Jag tycker mycket om alla Maria Gustavsdotters böcker. Du har många timmars spännande läsning framför dig. Även serien Fem pärlor till jungfruns krona är klart läsvärd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 323
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 880
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 108
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp