Vad läser du just nu? Del 8

Jag fortsätter med Som pesten och älskar den :love: Men den är lång, och den får ta tid.

Samtidigt har jag lyssnat färdigt på Folk med ångest men får nog tyvärr säga att den var lite för fånig för min smak. Den har absolut ett djup bakom allt det tokiga, så brukar ju Backmans böcker vara, men den här gången blev det för mycket flams och trams för mig. Men han är ju en jäkel på att skapa karaktärer och på att skriva träffande alltså, jag fnissade gott åt flera gånger!
Håller lite med ang Folk med ångest, men åh, Backman är ändå ren kärlek :love:
 
Någon annan som uppskattar Lisa Jewels böcker?

Har precis avslutat "Jag fann dig" och har läst nästan alla som finns utgivna på svenska.
Jajemen! Har inte läst jättemånga av henne än, men det är en sådan där författare som jag gärna återkommer till när jag letar efter något nytt att läsa. Gillade särskilt Then She Was Gone och har nu The Family Upstairs på min att läsa-lista. Har du några andra favoriter att rekommendera?
Håller lite med ang Folk med ångest, men åh, Backman är ändå ren kärlek :love:
Jamen verkligen! Hans observationer, hans formuleringar! Det finns så mycket klokhet inblandat bland allt det urspårade. "Det sägs att en människas personlighet är summan av hennes erfarenheter. Men det är ju inte sant, inte helt och hållet, för om vårt förflutna var allt som definierade oss skulle vi aldrig stå ut med oss själva. Vi måste få intala oss själva att vi är mer än misstagen vi gjorde igår. Att vi är alla vår nästa val också, alla våra imorgon." och "Du behöver inte gilla alla barn. Bara ett. Och barn behöver inte världens bästa föräldrar, bara sina egna föräldrar. Ska jag vara alldeles ärlig mot dig behöver de faktiskt oftast bara en chaufför." men också "Du har ett intellekt lika vasst som en påse blöta cornflakes, du.” och "Stockholmare är mer ett beteende än ett ursprung" :love:

(jag har många fler favoritcitat, men tänker att jag låter bli att rabbla upp dem också)
 
Jajemen! Har inte läst jättemånga av henne än, men det är en sådan där författare som jag gärna återkommer till när jag letar efter något nytt att läsa. Gillade särskilt Then She Was Gone och har nu The Family Upstairs på min att läsa-lista. Har du några andra favoriter att rekommendera?

Jamen verkligen! Hans observationer, hans formuleringar! Det finns så mycket klokhet inblandat bland allt det urspårade. "Det sägs att en människas personlighet är summan av hennes erfarenheter. Men det är ju inte sant, inte helt och hållet, för om vårt förflutna var allt som definierade oss skulle vi aldrig stå ut med oss själva. Vi måste få intala oss själva att vi är mer än misstagen vi gjorde igår. Att vi är alla vår nästa val också, alla våra imorgon." och "Du behöver inte gilla alla barn. Bara ett. Och barn behöver inte världens bästa föräldrar, bara sina egna föräldrar. Ska jag vara alldeles ärlig mot dig behöver dem faktiskt oftast bara en chaufför." men också "Du har ett intellekt lika vasst som en påse blöta cornflakes, du.” och "Stockholmare är mer ett beteende än ett ursprung" :love:

(jag har många fler favoritcitat, men tänker att jag låter bli att rabbla upp dem också)
Backman är bara bäst. I Folk med ångest tycker jag att det märks att han är 81a som jag och såg filmen De misstänkta i tonåren ;) han verkar haft samma fascination av den som jag! Men rent filosofiskt är ju Min mormor hälsar och säger förlåt bäst. Den kom i skymundan av Ove och Britt-Marie (som ändå är en spin-off på Mormor) men har så mycket mer djup enligt mig.
 
Backman är bara bäst. I Folk med ångest tycker jag att det märks att han är 81a som jag och såg filmen De misstänkta i tonåren ;) han verkar haft samma fascination av den som jag! Men rent filosofiskt är ju Min mormor hälsar och säger förlåt bäst. Den kom i skymundan av Ove och Britt-Marie (som ändå är en spin-off på Mormor) men har så mycket mer djup enligt mig.
Ja, jag vill jättegärna läsa den men vågar inte riktigt plocka upp den än eftersom det känns lite för nära inpå att min egen älskade lilla mormor dog. Men lite längre fram kommer jag definitivt att läsa den, för det är den enda av hans böcker jag inte tagit mig an ännu. Längtar också efter del 3 av Björnstad som enligt uppgift ska komma ut under 2021!
 
Ja, jag vill jättegärna läsa den men vågar inte riktigt plocka upp den än eftersom det känns lite för nära inpå att min egen älskade lilla mormor dog. Men lite längre fram kommer jag definitivt att läsa den, för det är den enda av hans böcker jag inte tagit mig an ännu. Längtar också efter del 3 av Björnstad som enligt uppgift ska komma ut under 2021!
Den handlar dock inte så mkt om döden som att överleva! :heart
 
Smartast bland mesar, and Anders Brodin
Jättefin bok om småfåglar, hur de lever, hur de lär sig och utvecklas... En feelgood-bok för alla med minsta djurintresse! :love:
 
Jag har under en period tillåtet mig att frossa ohämmat i min favoritgenre, chic lit. Dessa har avverkas:

The Duke and I av Julia Quinn
Första delen av Bridgerton-serien. Daphne Bridgerton har inga friare samtidigt som alla kvinnor vill ha The Duke of Hastings, varför de två inleder en falsk flirt för att hålla kvinnorna (och deras mammor) borta från the Duke och för att få männen intresserade av Daphne.
Jag hade ganska höga förväntningar, iom uppståndelsen, men känslan var mest avslagen när jag läste. För simpla karaktärer och handling. Plus att det bitvis kändes mer som en gammal sliskig Harlequin-roman, tex:
"This time his kiss wasn't light. He didn't tickle; he devoured. He didn't tease; he possessed."
Så inget jag rekommenderar, men det kan hända att jag på sikt läser någon mer bok i serien om jag suktar efter något extremt lättsmält.

Twenties Girl av Sophie Kinsella
En kvinna med dåligt flyt träffar sin döda gammelfasters spöke, som visar sig vara såväl väldigt krävande som användbar.
Troligen min favoritbok av författaren (som är lite ojämn). En perfekt representant för genren - rolig, romantisk och trivsam story. Pluspoäng för att huvudstoryn inte är "get the guy".

Love Your Life av Sophie Kinsella
Senaste från Kinsella. Två främlingar möts på en skrivkurs utomlands, blir kära utan att veta något om varandra och bestämmer sig för att få det att funka även på hemmaplan men chockas av deras olika liv.
Helt ok, men ingen hit. I början/ mitten var jag rätt irriterad på den, men den tog sig lite sedan.

If I Never Met You av Mhairi McFarlane
Ordentliga Laurie och office-bad-boy Jamie inleder en falsk romans för att göra Lauries ex avundsjuk och förbättra Jamies chanser till befordran.
Ännu en på det klassiska falsk-romans-temat, men jag tycker utförandet är bra. Bra karaktärer och lagom drama. Pluspoäng för att huvudpersonen inte är vit och att oavsiktlig vardagsrasism fångas upp.
 
Jag läser Steglitsan av Donna Tartt just nu, och det går segt. Efter att ha läst lite buke-recensioner av boken är jag inte supertaggad på att fortsätta, men är bara ca 60 sidor in.
 
Nu i veckan har jag lyssnat på Stephen King som läser sin Needful Things. Han läste den riktigt bra och jag skulle gärna höra honom läsa flera av sina egna böcker.
Efter att ha gillat/upprörts av Persbradts självbiografi tänkte jag försöka mig på Torsten Flincks självbiografi, men den ligger nu lite på lagring. Får se om jag fortsätter med den.
 
Eftersom jag gillade när King läste The Regulators tänkte jag köra en gammal favorit-i-repris, speciellt eftersom de böckerna är så nära besläktade, så nu lyssnar jag på när Stephen King läser sin "Desperation". Det här var en av de första böckerna av King jag läste som yngre tonåring så det är lite nostalgi över det hela. :)
 
Eftersom jag gillade när King läste The Regulators tänkte jag köra en gammal favorit-i-repris, speciellt eftersom de böckerna är så nära besläktade, så nu lyssnar jag på när Stephen King läser sin "Desperation". Det här var en av de första böckerna av King jag läste som yngre tonåring så det är lite nostalgi över det hela. :)

Jaa :love:
Tror den eller The Girl Who Loved Tom Gordon vad första King-boken jag läste.
(Oklart vad pappa tänkte som gav över dem till mig i så ung ålder, men evigt tacksam för det :D)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 949
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 825
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 052
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp