Vad läser du just nu? Del 8

Fick hem ”Hälsans Mysterium” av Aron Antonovsky igår. Den är egentligen till skolan men jag ska först nöjesläsa den :D
 
Läst Shuggie Bain och förstår all positiv respons på den. Trots allt misär tyckte jag inte den var tung att läsa, utan sträckläste/lyssnade. Väldigt väl beskrivet just det om att ha en missbrukade förälder, (och en alldeles för lojal pojke mot sin mamma.)

Är på sluttampen av en annan ny prisad bok, Obehaget om kvällarna, och den är betydligt jobbigare att ta sig igenom. Den är också obehaglig att läsa, ofta direkt äcklig. Det är absolut en speciell bok med poetisk språk men lite för mycket tycker jag, blir skönt att ha den utläst snart.
 
Jaa :love:
Tror den eller The Girl Who Loved Tom Gordon vad första King-boken jag läste.
(Oklart vad pappa tänkte som gav över dem till mig i så ung ålder, men evigt tacksam för det :D)

Åh den var en av mina favoriter, kanske dags att läsa om nu som vuxen och se om den är lika fin. Min första var Christine, till lärarnas stora förskräckelse :D Vissa ungar gillar mörker helt enkelt!
 
Jag kom på att jag inte skrivit om årets hittills starkaste bok för egen del- My dark Vanessa av Kate Elizabeth Russel. Den handlar om 15-åriga Vanessas första kärlek till en vuxen man, och vad den har gjort med henne. Ur ett nära och mycket personligt perspektiv berättas historien om en kärlek som lägger beslag, som övermannar, som går över alla gränser. Mina ord kan aldrig summera den här boken på ett rättvist sätt, så istället hugger jag ett par citat som jag fann var mycket talande:
“I can’t lose the thing I’ve held onto for so long, you know?” My face twists up from the pain of pushing it out. “I just really need it to be a love story, you know? I really, really need it to be that.”
“I know,” she says.
“Because if it isn’t a love story, then what is it”? I look to her glassy eyes, her face of wide open empathy. “It’s my life,” I say. “This has been my whole life.”
och:
“It’s strange to know that whenever I remember myself at fifteen, I’ll think of this.”
 
Åh den var en av mina favoriter, kanske dags att läsa om nu som vuxen och se om den är lika fin. Min första var Christine, till lärarnas stora förskräckelse :D Vissa ungar gillar mörker helt enkelt!
Ja, läs om! Den är fortfarande fruktansvärt bra tycker jag. Ännu mer obehaglig för att den är så nära verkligheten på något sätt.

Sant det :D
Meeen han skriver ju också bättre om vänskap än jag tror någon annan jag läst :love:
 
Läst Shuggie Bain och förstår all positiv respons på den. Trots allt misär tyckte jag inte den var tung att läsa, utan sträckläste/lyssnade. Väldigt väl beskrivet just det om att ha en missbrukade förälder, (och en alldeles för lojal pojke mot sin mamma.)
Jag gav faktiskt upp på den. Är väl inte bäst på att läsa böcker med för mycket elände, men här saknade jag något i den. Något som gjorde den intressant eller att jag ens skulle vilja följa karaktären, men det kom inte så jag gav upp...
 
Eftersom jag tappade intresset för Steglitsan hoppade jag över till Patrioterna av Pascal Engman. Det jag gillade med boken var att den var lättläst, historien går hela tiden framåt och jag ville veta vad som skulle hända sen. Det jag inte gillade var att språket stundtals kändes rätt platt och lite klumpigt, att det var så himla mycket dödande, vissa delar i storyn som var lite osannolika och så blev jag besviken på slutet.

Var alla goda tvungna att dö? Så himla deppigt. Slutet blev verkligen ett antiklimax, trodde det skulle lösa sig men näpp, det slutade med att hjälten blev död och begraven. Tjoho...
 
Jag har hela tre böcker igång samtidigt just nu, inte alls likt mig!

I pappersform läser jag The Searcher av Tana French, den är väldigt bra och ger samma härliga känsla som hennes böcker alltid gör. Den handlar om en pensionerad polis som flyttar från Chicago till en liten sömnig by på Irland för att få lite lugn och ro efter ett stökigt liv, men det går inte riktigt enligt plan.

Sen brukar jag och sambon lyssna på ljudbok tillsammans innan/medan vi somnar, och just nu är det Sooley av John Grisham som gäller. Den är väldigt annorlunda jämfört med vad Grisham brukar skriva, den innehåller varken poliser eller jurister (:p), men det är bara positivt! Den handlar om en 17-årig kille från Sydsudan som blir erbjuden att få åka till USA och spela basket, och sedan får man följa hans resa medan han tampas med allt från rasism till prestationsångest och problem i familjen hemma i Sydsudan. Min svärfar är från Sudan och vi skrattar gott åt flera kulturella saker som vi känner igen från hans pappa och den sidan av släkten.

När jag är ute och promenerar lyssnar jag på Flickan på bänken av Anna Jansson. En klassisk deckare som utspelar sig på Gotland, som vanligt. Den är bedrövligt dåligt inläst och historien är ganska platt, men nu har jag bara två timmar kvar så jag kan lika gärna avsluta den. Ska dock vara mer noggrann med uppläsare i framtiden, för jösses vilken märklig intonation och dålig inlevelse människan har! O_o Jag får nog också inse att Anna Jansson var en sådan där författare som 18-åriga Mineur uppskattade, men som 29-åriga Mineur inte riktigt ser värdet i...
 
Just nu läser jag "Bokhandeln på Riverside Drive" av Frida Skybäck. Hittills är den precis vad jag behöver just nu, lugn och mysig :up:
 
Jag har läst tre bra böcker de senaste dagarna;

Tolv veckor med dig - Johanna Schreiber
En bättre människa - Eli Åhman Owetz
I hjärtat av Ådala - Åsa Liabäck

:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 797
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp