Vad läser du just nu? Del 8

De hemlösa katterna i Homs, av Eva Nour.

Inleds som en fin berättelse om vardagen, familjen och kärleken i Homs. Småsaker antyder Assads styre, något som utvecklas mer och mer - genom en rad händelser startar upproret mot diktaturen, ett uppror som slagit hela Syrien i spillror. Verkligen en läsvärd, vacker och mänsklig bok men fruktansvärt konkret. Den skyggar inte för ihjälsprängda barn, svält och kampen för överlevnad med gerillan på ena sidan och regimsoldater på den andra.
 
Jag har läst två böcker den senaste tiden:

Där kräftorna sjunger av Delia Owens. Hyllad överallt, jag tyckte den var bra men inte fantastisk.

Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant, senaste delen i serien om Emma Sköld. Jag sträckläste stora delar av den så det är ju ett gott betyg :) Har gillat alla delar i serien och denna var inget undantag.

Nu ska jag ge mig på Je m’appelle Agneta :D


Jag tyckte om Owens bok. 😊Miljöbeskrivningarna var ett slag för sig! Den var ju väldigt hypad, men just träsket och omgivningarna kom mig väldigt nära.
 
Jag tyckte om Owens bok. 😊Miljöbeskrivningarna var ett slag för sig! Den var ju väldigt hypad, men just träsket och omgivningarna kom mig väldigt nära.
Jag gillade den också, men den kvalar inte in bland de bästa böckerna jag läst. Kanske var hypen som gav mig för höga förväntningar :)
 
Jag har sent omsider gjort slag i saken och börjat lyssna på The Seven Sisters. Jag har tappat bort det här med ljudböcker lite på senaste men tänker försöka komma igång igen, för det är ju så mysigt att ta en promenad med en bok i öronen!
 
Jag har börjat läsa igen! De senaste veckorna har jag slukat:

Familjen (Johanna Bäckström Lerneby)
Tills alla dör (Diamant Salihu)
Feber (Johan Brännström)

De två förstnämnda handlar ju om ett onekligen högaktuellt ämne och gav en intressant inblick i gängkriminaliteten i Sverige. Feber var en bladvändare så tillvida att spänningen och tempot var högt från start, men innehöll i stort för mycket småsaker som jag störde mig på hela vägen.

Läser just nu Rotvälta av Tove Alsterdal. En (hittills) lågmäld polis/-mordhistoria i norrländsk landsbygd. Gillar den så här långt!
 
Lyssnar på Raymond E Feists Riftwar-trilogi och uppläsare drar ett hästlass men jag blir så arg på de här böckerna :rage: Så unkna porträtt av varenda kvinnlig karaktär som har oturen att inkluderas. Glöm Bechdel testet, testet för att se hur många stavelser det tar innan de beskrivs som "stunningly beautiful" och börjar gråta eller behöver bli räddade av en (ofta ganska tråkig) man är närmare sanningen med de här böckerna. Dessutom är de bara med i böckerna för att männen ska ha något att åtrå och bygga sin lycka på. :yuck::yuck:
 
Jag har sent omsider gjort slag i saken och börjat lyssna på The Seven Sisters. Jag har tappat bort det här med ljudböcker lite på senaste men tänker försöka komma igång igen, för det är ju så mysigt att ta en promenad med en bok i öronen!
Jamen alltså det DÄR var ju helt rätt val av serie om man ville komma igång med ljudbokslyssnandet igen. Jag kan inte få nog! :love:
 
Jamen alltså det DÄR var ju helt rätt val av serie om man ville komma igång med ljudbokslyssnandet igen. Jag kan inte få nog! :love:

Det kan jag... jag är mitt i bok nummer 5 och står inte ut!! Men jag vill lyssna vidare och höra de andra böckerna. Det är nog bara just den boken som jag stör mig på. De andra har varit bra. Jag har tagit en paus. Överväger att hoppa över resten av boken och läsa en sammanfattning av slutet nätet för att kunna lyssna på på bok 6.
 
Det kan jag... jag är mitt i bok nummer 5 och står inte ut!! Men jag vill lyssna vidare och höra de andra böckerna. Det är nog bara just den boken som jag stör mig på. De andra har varit bra. Jag har tagit en paus. Överväger att hoppa över resten av boken och läsa en sammanfattning av slutet nätet för att kunna lyssna på på bok 6.
Åh nej, kom inte här och spräck min lilla bubbla!  Ja ja, får väl passa på att njuta fram till bok 5 då och se hur jag känner då... Jag lyssnar inte jättemånga timmar per vecka, är knappt halvvägs genom första boken nu, så det lär ta ett bra tag att jobba mig igenom alla böckerna!
 
Parallellt med de sju systrarna läser jag (läs-läser alltså, inte ljudbok) Händelserna på hästgården men måste ta den i omgångar och bryta upp med något mer lättsamt eftersom jag blir så upprörd och får så ont i magen av allt vidrigt skit de var tvungna att utstå. Kan inte ens föreställa mig hur det måste ha varit för dig som "utomstående men ändå inte", @cirkus :heart
 
Parallellt med de sju systrarna läser jag (läs-läser alltså, inte ljudbok) Händelserna på hästgården men måste ta den i omgångar och bryta upp med något mer lättsamt eftersom jag blir så upprörd och får så ont i magen av allt vidrigt skit de var tvungna att utstå. Kan inte ens föreställa mig hur det måste ha varit för dig som "utomstående men ändå inte", @cirkus :heart

Det är både ock. Det är så normalt det där galna och svåra. Det är så nedmalt i beständsdelar att vi ibland måste trösta andra för det var ju liksom .... så det var. Vi lärde oss hantera det. Senast idag så pratade jag med Stephanie och det var ett så fint samtal. Tänk att ändå kunna göra den lilla skillnaden. Det är så mycket som inte finns med i boken som ändå är ljust och bra som faktiskt gjorde att de pallade.

Jag är faktiskt stolt över att ha varit den som stod kvar. Den som har lärt mina barn att inte svika i första taget ens om motvinden är jävligt hård. Sen är jag mest av allt stolt över att Anna och barnen är så hela idag trots allt.
 
Har läst de 2 första böckerna i serien om Café Havsbris. Helt underbara för avslappnad sommarläsning och jag grämer mig lite för att det bara är en bok kvar i serien just nu 😔

Någon som kan tipsa om liknande böcker? Känns som att jag behöver vila och läsa mycket böcker denna semestern.
 
Har läst de 2 första böckerna i serien om Café Havsbris. Helt underbara för avslappnad sommarläsning och jag grämer mig lite för att det bara är en bok kvar i serien just nu 😔

Någon som kan tipsa om liknande böcker? Känns som att jag behöver vila och läsa mycket böcker denna semestern.

Jag har inte läst Café Havsbris men jag tycker att Ali McNamara skriver mysiga feelgood böcker. Finns en del på engelska på Storytel och två på svenska. Har inte läst alla men de jag läst har varit bra!

En av de roligaste böckerna jag lyssnat på är Unhoneymooners av Christina Lauren. Rolig feelgood.

Jag lyssnar/läser alltid på engelska om det är originalet och jag kan få tag på det så jag vet inte om de finns på svenska tyvärr.
 
Jag har inte läst Café Havsbris men jag tycker att Ali McNamara skriver mysiga feelgood böcker. Finns en del på engelska på Storytel och två på svenska. Har inte läst alla men de jag läst har varit bra!

En av de roligaste böckerna jag lyssnat på är Unhoneymooners av Christina Lauren. Rolig feelgood.

Jag lyssnar/läser alltid på engelska om det är originalet och jag kan få tag på det så jag vet inte om de finns på svenska tyvärr.
Jag får kolla ☺️
Hjärnan fixar inte att läsa på engelska just nu och inte heller för avancerade böcker tyvärr. Därav enbart feelgood just nu.
Har en ny Anna Jansson deckare men vet knappt om jag klarar den i dagsläget. 😔 Kanske om några veckor när jag fått vila mer.
 
Jag får kolla ☺️
Hjärnan fixar inte att läsa på engelska just nu och inte heller för avancerade böcker tyvärr. Därav enbart feelgood just nu.
Har en ny Anna Jansson deckare men vet knappt om jag klarar den i dagsläget. 😔 Kanske om några veckor när jag fått vila mer.
Jag tyckte mycket om Världens vackraste man av Lena Ackebo. Det finns ytterligare två böcker i serien. Svensk välskriven feelgood. Krya på dig.
 
Jag läste denna i vintras men kan inte släppa den så jag måste tipsa om den till några som gillar läsning! Jag har tipsat vänner och alla jag känner om denna men ingen är intresserad av läsning:banghead:.

Prezwalskis häst av Maja Lunde
Fantastisk skriven bok som har tre historier som i grunden handlar om preswalskis häst men i det stora perspektivet handlar om det jordklot vi människor håller på att förstöra med sättet vi brukar vår natur och de vilda djuren. Är man intresserad av miljö och natur så kommer man gilla den extra mycket.
 
Jag läste denna i vintras men kan inte släppa den så jag måste tipsa om den till några som gillar läsning! Jag har tipsat vänner och alla jag känner om denna men ingen är intresserad av läsning:banghead:.

Prezwalskis häst av Maja Lunde
Fantastisk skriven bok som har tre historier som i grunden handlar om preswalskis häst men i det stora perspektivet handlar om det jordklot vi människor håller på att förstöra med sättet vi brukar vår natur och de vilda djuren. Är man intresserad av miljö och natur så kommer man gilla den extra mycket.
Har inte läst den själv ännu, men hört mycket bra om den. Även hennes Binas historia samt Blå har jag hört bra om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 953
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 847
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 088
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp