Vad läser du just nu? Del 8

Läser just nu Dr Jekyll och Mr Hyde.

Historien har man ju hyfsad koll efter att ha sett ngn av de otaliga filmer som gjorts men insåg plötsligt att jag faktiskt aldrig läst boken. Den ligger på min klassikerlista så...

Blir förmodligen Moby Dick därefter, den har jag inte heller läst.
 
Vilka är dina topp tre böcker då? 😊

Det blir en blandning av författare och böcker 😀. Ingen inbördes ordning.

- Händelser vid vatten av Kerstin Ekman (Vargskinnet är bra också)

-Finna sig, Gå förlorad och Förlåten av Agnes Lidbeck

- Klubben av Matilda Gustavsson

- Expeditionen av Bea Uusma

- Allt blir inget av Martin Kellerman

Oj det blev fler än tre. ;) svårt att välja.
 
1a. Kerstin Ekman
1b. Kerstin Ekman
1c. Kerstin Ekman
2. Göran Tunström
3. Sara Lidman

Kerstin Ekman står en bra bit över de andra två, som jag också gillar, men ville visa att Ekman håller toppklass.

Kerstin Ekman är king. Blev dock besviken på hennes senaste, Grande finale i skojarbranschen (?), jag fattade ingenting.
 
Läser just nu Dr Jekyll och Mr Hyde.

Historien har man ju hyfsad koll efter att ha sett ngn av de otaliga filmer som gjorts men insåg plötsligt att jag faktiskt aldrig läst boken.

Vad handlar den om egentligen, alltså hur tolkas den? Som att den handlar om en person med någon personlighetsstörning eller diagnos?
 
Jag har sen några veckor kommit igång med min läsning igen sen ett längre uppehåll. Det känns väldigt bra. Jag håller på med en omläsning av Philip Meyers Sonen. En av de bästa. böcker jag läst.
 
Jag läser nästan aldrig böcker av svenska författare. Tycker mest att det är ett hav av deckare/kriminalare vilket tråkar ut mig.

Men Astrid Lindgren måste komma på första plats!
 
Jag läser nästan aldrig böcker av svenska författare. Tycker mest att det är ett hav av deckare/kriminalare vilket tråkar ut mig.

Men Astrid Lindgren måste komma på första plats!

Det är mest deckare som promotas ja. Men gräver man lite så finns det en massa bra.

Exempelvis Kerstin Ekman, Lena Ackebo, Bengt Ohlsson, Mathias Edvarssson (några av hans böcker är deckare men hans andra, t ex Där framtidens fötter vandrar och En alldeles sann historia tycker jag är väldigt läsvärda), Gertrud Hellbrand som skrivit Veterinären som handlar om svensk ridsport, Anna Schulze, Augustin Erba, Bea Uusma, Liv Strömqvist, Agnes Lidbeck, Agneta Pleijel, Therese Bohman, Karin Aspenström, Tove Folkesson, Karin Bojs, Lotta Lundberg, Martina Montelius, Majgull Axelsson, Helena Thorfinn, Klas Östergren , Kristina Sandberg, Åsa Foster, Åsa Grennvall, Karolina Ramqvist, Annika Norlin med flera.
 
Vad handlar den om egentligen, alltså hur tolkas den? Som att den handlar om en person med någon personlighetsstörning eller diagnos?
Nja, jag skulle säga att den snarare tar upp den onda och den goda sidan som alla människor har. Här separeras dessa sidor och man låter den onda sidan leva ut och den goda vara utan skuld och skam.

Möjligt att man kan se det som ngn slags schizofreni kanske?
 
Nja, jag skulle säga att den snarare tar upp den onda och den goda sidan som alla människor har. Här separeras dessa sidor och man låter den onda sidan leva ut och den goda vara utan skuld och skam.

Möjligt att man kan se det som ngn slags schizofreni kanske?

Ja, det är väl den vanligaste tolkningen :) Att alla människor är kapabla till både godhet och ondska, ungefär. Att någon skulle ha schizofrena drag minns jag inte från boken (men jag gissar att du menar någon form av dissociativ identitetsstörning) - jag tror att det är menat just symboliskt hela vägen igenom.
 
Jag har snöat in på serien om Jack Reacher av Lee Child.

Det värsta är att jag egentligen inte tycker de är sådär superbra men går att lyssna på.
 
Två tredjedelar in i avslutande delen av Enigma. Och jag är så himla besviken. På inläsningen. Har inte riktigt gillat inläsningen av de andra två delarna heller, men den här är katastrof. Helt platt och nyanslös, det låter som att han sitter och rabblar en manual. Tråkigt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 323
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 877
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 105
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp