Vad läser du just nu? Del 8

Nu har jag avslutat Vinnarna, tredje delen i Backmans trilogi om Björnstad. Den är fantastisk. Det är så mycket känslor. Så mycket sorg men också så mycket kärlek. Känner mig helt väck nu, vet inte hur man ska gå vidare efter en sån här känslostorm?
 
Jag hade tänkt läsa Camilla Davidsson - En storm i juletid, men asså nej tyvärr det går inte.
Jag skulle vilja icke-rekommendera den här boken. Tråkigt, då jag verkligen uppskattat hennes tidigare böcker, särskilt böckerna om Emma.

Men här vet jag inte om vad som hänt, det kryllar av vikthets och kroppsnegativitet som inte hör hemma i en bok skriven 2020-2021, tycker jag. Tråkigt.
 
Ska läsa denna nu
 

Bifogade filer

  • 20211102_145734.jpg
    20211102_145734.jpg
    188 KB · Visningar: 8
I övrigt har jag precis läst ut Avslagsmaskinen av Niklas Altermark - om resultatet av de nya reglerna hos Försäkringskassan. En granskning av alla de som drabbas när Sverige plötsligt "blev friskare" och FK började dra in sjukersättningar. Rekommenderad läsning, trots ett tungt ämne är boken inte alls svårtläst utan flyter på kapitlen igenom.

En annan, lite vänligare, bok som jag kan rekommendera är Bortom rätt och fel av Patrik Gruzckun. En liten samling med fabler med en kort utläggning och filosofiska frågor till varje fabel. Funkar för både vuxna och barn, väldigt fin med mycket tänkvärt att ta med sig och reflektera kring. :heart
 
Alltså, nu måste jag fråga.

Nu har jag flera gånger i olika böcker stött på att ordet "att" utelämnas. Framför allt i talspråk, men även annars. Är detta något vedertaget?

Exempel: "Det kommer bli bra", "Han kommer bli glad", "Det kommer ordna sig". Nej, det kommer inte bli bra, det kommer att bli bra. Tycker jag. Som sagt, det är mest i talspråk jag sett det och jag uttalar kanske inte ordet att själv när jag pratar, men jag vill sätta ett att i skriven text även när det är talspråk och jag har inte sett detta förut? Vad tänker ni?
 
Alltså, nu måste jag fråga.

Nu har jag flera gånger i olika böcker stött på att ordet "att" utelämnas. Framför allt i talspråk, men även annars. Är detta något vedertaget?

Jag skulle säga att det är vedertaget vardagligt språk, ja. Speciellt i informella texter, och dit skulle jag räkna de flesta romaner, speciellt om de berättas i första person; det kan ge en mer realistisk röst till en karaktär att de inte alltid talar 100% korrekt skolbokspråk, så jag förstår valet, ur mitt eget amatörförfattar-perspektiv då.

Var man kommer ifrån spelar säkert också in. Jag utelämnar ofta "att" och det är nog både att jag använder talspråk mycket och att man i många norrländska dialekter klipper bort utfyllnadsord i den mån som går. :angel:
 
Jag har den föregående veckan plågat mig igenom en mycket irriterande och tråkigt förutsägbar bok (fantasy med väldigt dåligt skrivna kvinnliga karaktärer som fick mig se rött), och tänkte nu liva upp stämningen med något mer lättsmält. Så därför har jag påbörjat The Rise and Fall of the Third Reich av William L. Shirer :)
 
Hittade äntligen del 5 av Apollon, Neros torn, av Rick Riordan på storytel, men insåg att jag inte minns allt ordentligt. Så jag började om med första boken, Oraklets gåta, istället och har nu många timmars lyssning framför mig :up: Fantastiskt sci fi för en mytologinörd! :love:
 
Precis avslutat the Familiars av Stacey Halls som jag tyckte väldigt mycket om! Har nu slut på historiska romaner, någon som har något i samma anda att rekommendera?

Tills vidare blir det A sky beyond the storm, en mycket efterlängtad avslutning på en episk serie :D
 
Hittade äntligen del 5 av Apollon, Neros torn, av Rick Riordan på storytel, men insåg att jag inte minns allt ordentligt. Så jag började om med första boken, Oraklets gåta, istället och har nu många timmars lyssning framför mig :up: Fantastiskt sci fi för en mytologinörd! :love:
Sparar serien i min bokhylla. :up:
 
Tyvärr så har många av hans böcker försvunnit från storytel. Det är en stor kedja uppdelad i olika serier. Serierna är separata men knyter an till varandra med karaktärer, där ffa Percy Jackson figurerar överallt. Men de går självklart att läsas separat :) Både PJ och Kanekrönikorna ska filmatiseras som serier nu har jag för mig :)

Percy Jackson
Percy Jackson - Född till hjälte. (The Lightning Thief)
Percy Jackson och Monsterhavet. (The Sea of Monsters)
Percy Jackson och Titanens förbannelse. (The Titan's Curse)
Percy Jackson och Kampen om labyrinten. (The Battle of the Labyrinth)
Percy Jackson och Striden om Olympen. (The Last Olympian)

Tilläggsböcker i serien:
The Demigod Files (2009) - bör läsas mellan Kampen om labyrinten och Striden om Olympen
Percy Jackson och de grekiska gudarna (Percy Jackson’s Greek Gods) 2014 - bör läsas efter Striden om Olympen

Olympens hjältar
Den försvunne hjälten. (The Lost Hero)
Den fängslade guden. (The Son Of Neptune)
Athenas tecken. (The Mark of Athena)
Dödens port. (The House Of Hades)
Olympens blod. (The Blood Of Olympus)

Tilläggsbok i serien:
The Demigod Diaries (2012)

Kanekrönikan
Den röda pyramiden. (The red pyramid)
Eldtronen. (The Throne of Fire)
Ormens skugga. (The Serpent's Shadow)

Liknande böcker
Percy Jackson’s Greek Heroes (2015)

Camp Half-Blood/Kane Chronicles crossovers
The Son of Sobek (2013)
The Staff of Serapis (2014)
The Crown of Ptolemy (2015)

Magnus Chase and the Gods of Asgard
Krigarens svärd. (The Sword of Summer) (2015)
Tors hammare. (The Hammer of Thor) (2016)
De dödas skepp. (The ship of the dead) (2017)

Tilläggsböcker i serien:
9 from the Nine Worlds (2018, endast på engelska) - bör läsas efter De dödas skepp
Hotel Valhalla: Guide to the Norse Worlds (2016, endast på engelska)

Apollon
Oraklets gåta (2017) (The Hidden Oracle)
Mörkrets löfte (2018) (The Dark Prophecy)
Eldens hemlighet (2019) (The Burning Maze)
Tyrannens grav (2020) (Tyrant's Tomb)
Neros torn (2021) (The Tower of Nero)

Tilläggsbok i serien:
Camp Half-Blood Confidential (2017, endast på engelska)
 
Läser Dolda Gudar av Nils Håkansson - "En bok om allt som inte går förlorat i en översättning". Vann Augustpriset i fackbokklassen. Fantastiskt intressant bok, mycket man aldrig tänkt på eller förstått. En guldgruva för språk- och historieintresserade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 627
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp