Vad läser du just nu? Del 8

Renässansrebeller av Anna Carlstedt. Några utvalda renässanskändisar, bland annat vår egen Cecilia Vasa, en ganska rolig och underhållande bok om deras liv och äventyr. Rekommenderas! :bow:

Jag måste när ingen annan vill av Karin Milles. En biografi över Sofie Sager som blev rikskänd efter att ha fått en man fälld för våldtäkt i mitten av 1800-talets Stockholm. Efter det Sagerska målet mer eller mindre flydde hon till USA och levde i Brooklyn. Inte lika lättläst som Renässansrebellerna, men rekommenderas!
 
Har någon tips på svenska författare som skriver något annat än deckare? Jag brukar mest läsa på engelska men nu behöver jag under en period läsa e-böcker som går att låna via biblioteket och då verkar det bara finnas på svenska. Så för att slippa läsa översättningar tänkte jag ta en svensk period :) Fredrik Backman gillat jag mycket, hat precis läst Björnstad och kommer fortsätta med serien. Men vad finns det mer för bra svenska författare som jag missat?

Kommer titta lite tillbaka i denna tråden för tips också.
Nina Lykke är i och för sig norsk men finns översatt till svenska. Fantastiskt bra! Samhällsbetraktelser ur kvinnligt perspektiv.
I synnerhet 'Nästa!' var läsvärd, skrattade gott åt många passager i boken.
 
Läser (lyssnar) nu på Svälten: hungeråren som formade Sverige av Magnus Västerbro. En populärvetenskaplig skildring av missväxtåren i Sverige 1867-1869, lite som en dokumentär och med ögonvittnesskildringar. Väldigt lättillgänglig och beskriver såväl hur svälten påverkar den enskilda människan till den politik och samhällsklimat som rådde i Sverige vid tiden. Väldigt bra, jag kan inte sluta lyssna!
(Boken är för övrigt vinnare av Augustpriset, i facklitteratur)
 
Okej jag behöver boktips!
Känns som det var ett tag sedan jag läste en riktig bladvändare. Vad har ni för tips? Gärna någon läskig/ spännande bok. :D
 
Läser "The eye of the world" i the wheel of time serien igen, antagligen den bok jag läst om flest gånger. Tänkte läsa om hela serien igen fast i lugnt tempo, jag tycker verkligen om serien men i slutet är det så otroligt många trådar och karaktärer att hålla reda på så det snudd på omöjligt.
Annars läser jag just nu "bästa starten" vilket är om hundträning, väldigt bra 😁.
 
Trion - Johanna Hedman. Tyvärr har jag fastnat en fjärdedel in i boken. Ganska trög m a o., överväger att släppa den.
 
Trion - Johanna Hedman. Tyvärr har jag fastnat en fjärdedel in i boken. Ganska trög m a o., överväger att släppa den.
Aj då, den fick jag med mig hem från en kompis i helgen! Den låter så lovande, men bra att veta att det kanske krävs lite extra tålamod.
 
Jag har blivit hemskt dålig på att uppdatera här men läser nu två böcker som är så bra att jag vill prata om dem!

Dels är det The Giver of Stars av Jojo Moyes, som handlar om en grupp kvinnor i 1930-talets Kentucky som startar ett mobilt bibliotek där de rider runt till de svåråtkomliga delarna av regionen för att leverera böcker till familjerna som bor där. Syftet är att öka läsförståelsen och bildningen överlag, men det finns många bakåtsträvande själar i byarna som inte alls är imponerade av detta initiativ. Välskriven, spännande, intressant, rolig och med en rejäl dos härlig feminism! Extra plus för att hästarna spelar en så stor roll!

Parallellt med detta lyssnar jag på Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer. Egentligen skulle den nog göra sig ännu bättre som bok-bok, men eftersom det är författaren själv som sköter inläsningen är den fantastisk även som ljudbok. Många klockrena formuleringar, intressanta observationer, inspirerande tankar och naturligtvis en hel del humor. Jag har inte sett/läst/hört något av Mia Skäringer förut men fått för mig att det är någon jag skulle uppskatta, och det stämmer ju än så länge i alla fall!
 
Jag försöker läsa 52 böcker i år, så jag hoppar in här. Läser mest böcker på engelska :)

Just nu har jag precis påbörjat To Kill a Mockingbird. Den har stått i bokhyllan hur länge som helst, men har aldrig tagit mig för att läsa den förut. Hoppas under året hinna beta av en del klassiker som samlat damm i bokhyllan :up:
 
Kan också fråga om det är några här som använder Goodreads? Tycker det är ett smidigt och kul sätt att hålla koll på det jag läser och hur långt man hunnit i boken/mot sitt årliga mål.
 
Kan också fråga om det är några här som använder Goodreads? Tycker det är ett smidigt och kul sätt att hålla koll på det jag läser och hur långt man hunnit i boken/mot sitt årliga mål.
Jag använder det, tycker det är bra! Särkskilt då jag lyssnar på mycket ljudböcker på engelska, och det blir lätt att börja lyssna på samma böcker på svenska med om man inte minns alla titlar 🙈
 
Kan också fråga om det är några här som använder Goodreads? Tycker det är ett smidigt och kul sätt att hålla koll på det jag läser och hur långt man hunnit i boken/mot sitt årliga mål.
Jag älskar Goodreads! Använder det nästan lika mycket för att hålla koll på på min läsning som för att kolla recensioner för böcker jag vill läsa. Köper aldrig en bok utan att först titta på vad den har för betyg på Goodreads :D
 
Länge sen jag skrev i den här tråden men har läst mycket. Några fina från sista tiden:
Stardust, Neil Gaiman
Antarctica, Claire Keegan
Piranesi, Susanna Clarke
De afghanska sönerna, Elin Persson

@Tokyo Tycker också mycket om Goodreads. Peppigt!
 
Läser (lyssnar) nu på Svälten: hungeråren som formade Sverige av Magnus Västerbro. En populärvetenskaplig skildring av missväxtåren i Sverige 1867-1869, lite som en dokumentär och med ögonvittnesskildringar. Väldigt lättillgänglig och beskriver såväl hur svälten påverkar den enskilda människan till den politik och samhällsklimat som rådde i Sverige vid tiden. Väldigt bra, jag kan inte sluta lyssna!
(Boken är för övrigt vinnare av Augustpriset, i facklitteratur)
Den tyckte jag väldigt mycket om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 635
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp