Vad läser du just nu? Del 8

Jag har läst Tai-Pan av James Clavell nyligen, en historisk fiction i vilken Dirk Struan, grundare av handelsföretaget Noble House, precis efter första opiumkrigets slut ger sig f*n på att etablera ett oberoende handelscentrum på Hong Kong och genom det en kanal in i Kina, för första gången någonsin. Boken är alltså en berättande tagning på hur Hong Kong etablerades som en brittisk koloni. Liksom den förestående boken i följetongen om östasien (Shogun) så är boken späckad med kultur, slitningar mellan folkslag och religioner, och en känsla av tidens vingslag.
Jag tyckte denna var väldigt bra, nästan helt i klass med Shogun, och den bjuder på hela spektrumet för den som gillar drama, politik och kultur, både allvar och en del humor. Det enda lilla minuset är att det finns lite toner av... ja, fetishism kanske kring asiater, men jag kan leva med det.
Funderar på att läsa uppföljaren Gai-Jin, där Dirk's sonson Malcolm Struan på något viss snärjs in i ikoniska händelser i Japan på 1860-talet.
 
Kan också fråga om det är några här som använder Goodreads? Tycker det är ett smidigt och kul sätt att hålla koll på det jag läser och hur långt man hunnit i boken/mot sitt årliga mål.
Jag använder Goodreads väldigt mycket, främst för att hålla koll på vad jag läser, vad jag läst, vad jag vill läsa och för att få tips på engelskspråkiga böcker (och kolla ratings på dem innan jag börjar läsa ;) )

För svenska böcker, eller böcker från andra länder/på andra språk, är det inte lika bra - det känns som en ganska USA-centrerad sida. Jag försöker just nu komma på hur jag bäst hittar boktips på t.ex. svensk fantasy, och har under de senaste månaderna blivit mer aktiv på Instagram just av den anledningen.
 
Läser Kristina Sandbergs En ensam plats. Har sträckläst första tredjedelen, hon skriver fantastiskt bra. Boken handlar om hur hon plötsligt befinner sig i sorg efter pappans död och i dödsskräck efter ett cancerbesked, så det är tung läsning men otroligt bra gestaltat.
 
Jag har blivit väldigt mjukt ålagd av psykologen att läsa del ett av Daniel J. Siegels "Aware: The Science and Practice of Presence" (2018). Jag kör nattläsning och översätter mina anteckningar. :D
 
Jag har läst om Profeterna i Evighetsfjorden. Läste den första gången för några år sen. En av mina absoluta favoritböcker och den har vunnit Nordiska rådets litteraturpris. Författaren är en otroligt intressant person också, han är dansk och har bott på Grönland i många år.

Boken utspelar sig i slutet av 1700-talet, till största delen på Grönland. Huvudpersonen är en norsk präst som kommer till Grönland för att missionera.
 
Jag har precis börjat läsa American Girls av Nancy Jo Sales. Den handlar om tonårstjejer och sociala medier. Helt purfärsk är den inte, från 2016, men ändå relevant! Nu är jag ju ingen tonåring längre, men jag har (som så många andra) ett komplicerat och lite giftigt förhållande till sociala medier. Hoppas på intressant läsning :up:
 
Jag läser just nu Dungen av Rachel Mohlin och lyssnat parallellt på Girl A av Abigail Dean. Den förstnämnda är lite flummig men intressant, kul att läsa en debutroman och allt med frireligiös koppling fascinerar mig. Skulle inte förvåna mig om den skrivits med inspiration från hennes egen uppväxt (ev. lite fördomsfullt av mig, jag tänker eftersom hon är uppvuxen i Jönköpingsområdet). Den sistnämnda är väldigt spännande men tyvärr ganska dåligt inläst, inläsaren viskar nästan emellanåt, så vi får se om jag håller i eller om jag går över till att läsa den som vanlig bok.
 
Jag har läst om Profeterna i Evighetsfjorden. Läste den första gången för några år sen. En av mina absoluta favoritböcker och den har vunnit Nordiska rådets litteraturpris. Författaren är en otroligt intressant person också, han är dansk och har bott på Grönland i många år.

Boken utspelar sig i slutet av 1700-talet, till största delen på Grönland. Huvudpersonen är en norsk präst som kommer till Grönland för att missionera.
Den är så bra! 👍
Rekommenderar den ofta när folk frågar mig om boktips.
 
Den är så bra! 👍
Rekommenderar den ofta när folk frågar mig om boktips.
Åh vad kul att du också har läst den och tyckte om den! Vet annars ingen mer än jag själv som öht känner till författaren eller har läst boken , förutom de som jag tipsat.

Har du läst något mer av honom? Jag har läst Kalak, en lite annan typ av bok (eller inte?? Plötsligt slog det mig att författaren kanske ändå har vissa likheter med Morten Falck) men man förstår ju var han har fått sin inspiration och kännedom om Grönland.
 
Åh vad kul att du också har läst den och tyckte om den! Vet annars ingen mer än jag själv som öht känner till författaren eller har läst boken , förutom de som jag tipsat.

Har du läst något mer av honom? Jag har läst Kalak, en lite annan typ av bok (eller inte?? Plötsligt slog det mig att författaren kanske ändå har vissa likheter med Morten Falck) men man förstår ju var han har fått sin inspiration och kännedom om Grönland.
Jag har läst allt av honom. 😅
Brukar bli så, gillar jag en författare läser jag allt av den.
 
Jag har läst allt av honom. 😅
Brukar bli så, gillar jag en författare läser jag allt av den.
Förresten när jag var klar så var det två saker jag funderade över. Vet du svaren??

Jag lägger dem under spoiler ifall någon annan har tänkt lösa boken.

1. När Berthel var på valfångarbåten så fanns där en man som hette Joe. Han talade varken engelska eller samma grönländska som Berthel men det verkade ändå som att han blev avsläppt längs grönländskan kusten. Fattade du var han kom ifrån?

2. Gravarna på slutet, det var tre stycken, Mortens och Lydias men vems var den tredjes? Berthels döda son?
 
Förresten när jag var klar så var det två saker jag funderade över. Vet du svaren??

Jag lägger dem under spoiler ifall någon annan har tänkt lösa boken.

1. När Berthel var på valfångarbåten så fanns där en man som hette Joe. Han talade varken engelska eller samma grönländska som Berthel men det verkade ändå som att han blev avsläppt längs grönländskan kusten. Fattade du var han kom ifrån?

2. Gravarna på slutet, det var tre stycken, Mortens och Lydias men vems var den tredjes? Berthels döda son?
Var några år sedan jag läste den, så kan tyvärr inte svaren nu längre.
 
Jag läser Att ringa Clara av Anna Schulze.
Jag tycker om språket i den! Har ett svagt minne av att jag läste/försökte läsa den för många år sen, men då prickade den inte in där den prickar in nu!
 
Jag läser Kate Chopin's The Awakening. En kompis till mig har den som absoluta favoritbok, så vi får väl se om jag håller med :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 796
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp