Vad läser du just nu? Del 8

Jag kände en klassiker-vibb härom dagen och tog hem Jules Verne's 20 000 Leagues Under the Sea.
Sen plockade jag även fram två stycken Erich Maria Remarques' till, och hoppas att uppläsaren denna gång inte är så överväldigande amerikansk och tonlös. The Black Obelisk och The Road Back står på tur.
Först blir det Anna Karenina; så fort jag avslutat sista delen i Red Queen serien.
 
Ja! Jag undrar verkligen hur hjärnan fungerar när en kommer på så genialiska men skruvade saker :D (det var på nivån att jag, som barn, tyckte att dom var lite för konstiga. Inga problem jag har längre dock, antar jag blivit vansinnigare med åren :angel: )
Jag minns att vi hade dem som högläsningsbok på dagis, kommer inte ihåg speciellt mycket av historien utom att den var rätt skruvad :D
 
Ska precis börja läsa ett år av magiskt tänkande. Har nån något annat tips på böcker om sorg i samma stil som den boken?

Jag tyckte mycket om Ett år av magiskt tänkande.

Max Porters, Sorgen bär fjäderdräkt är en originell, drabbande och på något sätt hoppfull bok om sorgen efter en mamma och fru som dör ung. Helt olik Didions i stilen men väldigt läsvärd.
 
Jag har precis läst ut Lion Feuchtwangers, Oppermanns. En helt fasansfull skildring av nazisternas maktövertagande i Tyskland 1932/33. Boken gavs ut 1933 och är oerhört insiktsfullt skriven i absolut nutid. Det är så obeskrivbart fruktansvärt när man vet vad som ska komma. Jag antar att den är skriven i hast - som ett vittnesmål.

Nu har jag börjat på Colm Toibins, Namnens hus. Han är en av mina favoriter så jag har höga förväntningar.

Jag kämpar på med Krig och fred men blir galen på franskan. Pratas det så mycket franska i alla översättningar? Hur gärna jag än vill så förstår jag inte vad de säger och googlar tvångsmässigt vilket ju såklart tar udden av läsupplevelsen. Jag skulle vilja läsa en utgåva där de franska fraserna översätts.
 
Little Women, Louisa May Alcott
Kvinnor och äppelträd, Moa Martinsson

Tyckte mycket om dessa! Många moralkakor i Little Women men en får ju ta den för tiden den är skriven i tänker jag. Kvinnor och äppelträd har säkrat ett eget litet hörn i hjärtat hos mig, älskade den från början till slut.
And Then There Were None, Agatha Christie
Jag blev jättebesviken! Insåg rätt snabbt hur det skulle sluta, och upplösningen var fan bara ett stort antiklimax.
Reaper Man (Discworld #11), Terry Pratchett
Lyssnar igenom Discworld från början till slut och har kommit till nr 11, Reaper Man har jag läst förut och den är precis lika bra som jag minns. :)
(Läsglädjen som jag letat efter sen gymnasiet är tillbaka med besked:heart)
 
Little Women, Louisa May Alcott
Kvinnor och äppelträd, Moa Martinsson

Tyckte mycket om dessa! Många moralkakor i Little Women men en får ju ta den för tiden den är skriven i tänker jag. Kvinnor och äppelträd har säkrat ett eget litet hörn i hjärtat hos mig, älskade den från början till slut.
And Then There Were None, Agatha Christie
Jag blev jättebesviken! Insåg rätt snabbt hur det skulle sluta, och upplösningen var fan bara ett stort antiklimax.
Reaper Man (Discworld #11), Terry Pratchett
Lyssnar igenom Discworld från början till slut och har kommit till nr 11, Reaper Man har jag läst förut och den är precis lika bra som jag minns. :)
(Läsglädjen som jag letat efter sen gymnasiet är tillbaka med besked:heart)
Jag blir så glad av dina inlägg, det är så fint när folk hittar fram till läsglädjen igen! Jag gav bort en kasse böcker till en av mina vänner som precis som du tappat glöden lite vad gäller läsning, och nu får jag med jämna mellanrum meddelanden om hur mycket hon tyckte om bok X eller hur bok Y fått henne att sitta uppe och läsa halva natten. Älskar sånt! :love:
 
Jag fick precis ett boktips av en kollega som jag tänkte att många andra i den här tråden nog skulle tycka om! The Map of Salt and Stars heter den (vet ej svensk titel) och den är skriven av Jennifer Zeynab Joukhadar. På Goodreads beskrivs den såhär:

"The story of two girls living eight hundred years apart—a modern-day Syrian refugee seeking safety and a medieval adventurer apprenticed to a legendary mapmaker.

It is the summer of 2011, and Nour has just lost her father to cancer. Her mother, a cartographer who creates unusual, hand-painted maps, decides to move Nour and her sisters from New York City back to Syria to be closer to their family. But the country Nour’s mother once knew is changing, and it isn’t long before protests and shelling threaten their quiet Homs neighborhood. When a shell destroys Nour’s house and almost takes her life, she and her family are forced to choose: stay and risk more violence or flee as refugees across seven countries of the Middle East and North Africa in search of safety. As their journey becomes more and more challenging, Nour’s idea of home becomes a dream she struggles to remember and a hope she cannot live without.

More than eight hundred years earlier, Rawiya, sixteen and a widow’s daughter, knows she must do something to help her impoverished mother. Restless and longing to see the world, she leaves home to seek her fortune. Disguising herself as a boy named Rami, she becomes an apprentice to al-Idrisi, who has been commissioned by King Roger II of Sicily to create a map of the world. In his employ, Rawiya embarks on an epic journey across the Middle East and the north of Africa where she encounters ferocious mythical beasts, epic battles, and real historical figures
."

Den åkte upp på min att läsa-lista i alla fall! :)
 
Jag tyckte mycket om Ett år av magiskt tänkande.

Max Porters, Sorgen bär fjäderdräkt är en originell, drabbande och på något sätt hoppfull bok om sorgen efter en mamma och fru som dör ung. Helt olik Didions i stilen men väldigt läsvärd.
Tack för tipset :) den ska jag läsa.
 
Jag fick precis ett boktips av en kollega som jag tänkte att många andra i den här tråden nog skulle tycka om! The Map of Salt and Stars heter den (vet ej svensk titel) och den är skriven av Jennifer Zeynab Joukhadar. På Goodreads beskrivs den såhär:

"The story of two girls living eight hundred years apart—a modern-day Syrian refugee seeking safety and a medieval adventurer apprenticed to a legendary mapmaker.

It is the summer of 2011, and Nour has just lost her father to cancer. Her mother, a cartographer who creates unusual, hand-painted maps, decides to move Nour and her sisters from New York City back to Syria to be closer to their family. But the country Nour’s mother once knew is changing, and it isn’t long before protests and shelling threaten their quiet Homs neighborhood. When a shell destroys Nour’s house and almost takes her life, she and her family are forced to choose: stay and risk more violence or flee as refugees across seven countries of the Middle East and North Africa in search of safety. As their journey becomes more and more challenging, Nour’s idea of home becomes a dream she struggles to remember and a hope she cannot live without.

More than eight hundred years earlier, Rawiya, sixteen and a widow’s daughter, knows she must do something to help her impoverished mother. Restless and longing to see the world, she leaves home to seek her fortune. Disguising herself as a boy named Rami, she becomes an apprentice to al-Idrisi, who has been commissioned by King Roger II of Sicily to create a map of the world. In his employ, Rawiya embarks on an epic journey across the Middle East and the north of Africa where she encounters ferocious mythical beasts, epic battles, and real historical figures."

Den åkte upp på min att läsa-lista i alla fall! :)
Åh, den låter jätteintressant! Men är rädd för att det kan vara för mycket våld och krig (extremt känslig), om någon här läser den får de gärna återkomma med recension.

Jag har läst några böcker som inte passar in i bingot, så nu får jag tänka efter när jag väljer nästa så jag kan få något mer kryss...
 
Sju jävligt långa dagar, Jonathan Tropper. Jag kan inte bestämma mig för om det kommer att bli just det - eller om den faktiskt är lite bra.

Jag älskar en del underfundiga meningar och har skrattat högt ett par gånger (även gråtit, men det skyller jag på att jag var allmänt känslig för stunden 🙈:o) men samtidigt är den ju så sjukt tråkigt normativ. Kräks lite för mycket på det.

Okej, jag har bestämt mig. Skitbok.
 
Läser just nu boken "All I ever wanted" av Lucy Dillon, men har inte kommit så längt ännu, så får uttala mig om den så småningom, men älskar hennes böcker överlag så den borde vara bra! Dock tips är att läsa de på engelska då iaf jag tycker att de är mycket bättre på originalspråk än översatta :)
 
Jag blir så glad av dina inlägg, det är så fint när folk hittar fram till läsglädjen igen! Jag gav bort en kasse böcker till en av mina vänner som precis som du tappat glöden lite vad gäller läsning, och nu får jag med jämna mellanrum meddelanden om hur mycket hon tyckte om bok X eller hur bok Y fått henne att sitta uppe och läsa halva natten. Älskar sånt! :love:
Men gulle :love: Det är som att ha kommit hem igen. Och vad fint gjort av dig, vilken gåva!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 625
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp