Vad läser du just nu? Del 8

Har läst Räddaren i nöden och vilket skräp alltså :meh: :o Förstår verkligen inte hur den kan nämnas som typ ”stor litteratur” och klassiker. Avskydde huvudkaraktären och hans krisande.

Däremot så lyssnar jag på samlade noveller av Terry Pratchett (skriven när han var väldigt ung) och det är helt underbart verkligen :love: Dragons at Crumbling castle heter samlingen.

Har också lyssnat om Skattkammarön, det är alltid lika trevligt att höra Stevenson.
 
Är ungefär 70% in i Mary Queen of Scots och jag blir så jävla frustrerad! Två kompetenta och modiga kvinnor som blir totalt screwed over av så gott som alla män omkring dem. Hela tiden! Och vetskapen om att det fortfarande är så för många många kvinnor i maktpositioner. Suck. Boken är bra i alla fall.
 
Denna nu :)
 

Bifogade filer

  • 20190128_192843.jpg
    20190128_192843.jpg
    201,4 KB · Visningar: 7
Har ni förresten sett att andra boken som utspelar sig i Doggerland kommer som ljudbok den 28/1?! :bump: Vi är ju flera som har lyssnat på/läst Felsteg och gillat den så tänkte att någon kanske skulle bli glad för den nyheten :D
Nu är jag klar med Stormvarning och den är banne mig ännu bättre än Felsteg!!! :bow::bow::bow: och jag önskar än en gång att de Doggerska öarna fanns på riktigt, jag vill åka dit :heart
 
Jag lyssnar på Leona: Tärningen är kastad och är sjukt irriterad på huvudpersonen. Jag är lite konservativ och vill att huvudpersonen ska vara sympatisk...

...och det är galet osympatiskt att utnyttja små barn sådär. Och poliser ska inte såna banker och spela poker på arbetstid. Faktiskt.

Men jag har inte kommit så långt - det kanske kommer en vändning? Spännande är den ju.
 
Håller på med en massa annat just nu så att jag inte riktigt hinner (eller har ro) att läsa så mycket som jag vill. Men har läst ett par böcker den senaste tiden:

Den underjordiska järnvägen (Colson Whitehead) -
Hade hört så mycket lovord om denna att jag ville läsa den. Jag gillar historiska romaner, och visst var den intressant på sina ställen men däremellan inte riktigt min grej. Hade trott att den skulle vara lite mer verklighetsbaserad helt igenom.

Den tomma stolen (J.K. Rowling) - Besviken på den här, hade förväntat mej en bättre bok. Har läst alla Harry Potter samt hennes deckare under pseudonym och gillat dem. Vad hände här? Kände inte igen hennes stil och den var rörig samt på något sätt tråkig. Saknade flyt i historien. Den här boken hamnade i påsen med saker som ska hivas iväg till nästa loppis..

Magikernas land (Lev Grossman) - Avslutande delen i Magicians-serien. Passade på att läsa den som uppvärmning inför ny säsong av tv-serien. Den här gillade jag. Förde tankarna till Narnia igen, få se hur mycket detaljer ur den här boken som kommer med i tv-serien så småningom :)
 
Sträckläste andra halvan av Ord i djupaste blått i natt. Så himla fin och rar bok tycker jag. Den var lite svår att komma in i men ja, runt halva boken eller så ville jag verkligen inte släppa den eftersom den var så fint skriven om vänskap, döden, framtidsdrömmar och böcker.
 
Klar med Mary Queen of Scots. Seeeg bitvis, tex när flera kapitel ägnades åt männens historier och att vissa av hennes brev bröts ner i små stycken och analyserades och spekulerades kring. Måste ha zonat ut ordentligt för jag märkte inte ens när det började handla om Mary/blev intressant igen. Och när det visade sig att den jävla jäveln i England som sabbade typ mest levde utan ångest och blev omhändertagen av Elizabeth när han blev gammal och sjuk så fick jag ta en liten paus.
Den är bra när den är bra men det är liksom för mycket. För mycket fakta, analyser, spekulationer, gubbar. Tror nästan att filmen är att föredra(som underhållning alltså). Nu vidare till Erotic Stories for Punjabi Widows!
 
Det senaste har jag läst Önskehäxan, tack vare bokbingot och omläsning av barndomsfavorit. Den är så fin, fortfarande, och jag kan fortfarande komma håg hur den fick mig att känna när jag läste den som typ 7-åring :love: Plus dessutom för alla fina illustrationer och för att bokens bästa karaktär är en katt!

Har även läst Legend, andra delen om Caraval och den var himla bra. Inte riktigt lika bra som första boken - mycket för att allt var så nytt då. Men det är en häftig värld och jag hoppas verkligen att det blir en (bra) film (eller tre) om dom kommer så långt.

Sen håller jag på med Stormvarning, alltså den är fenomenal verkligen! Håller med @Ninnurur om att det är synd att Doggerland inte finns på riktigt!

Utöver det lyssnar jag på Jag minns att jag sprang och den är så obeskrivligt tråkig! Har inte bestämt mig för om jag ens vill lyssna klart på den eller om den kommer hamna i kategorin böcker jag aldrig blivit klar med, vilket i sig är en bedrift eftersom jag är sämst på att lägga ifrån mig dåliga böcker :meh:
 
Har precis läst Det sötaste vi har av Ann Fernholm. Kan verkligen rekommendera den, vilken ögonöppnare! Ska läsa hennes andra böcker oxå. Läser nu Sömngåtan.
 
Jag har läst True Grit av Charles Portis. Jag har inte sett filmen (-erna) men häromdagen läste jag nånstans att romanen, enligt Donna Tartt, är en av Amerikas största. En riktigt fin och väldigt spännande berättelse om en flicka som någon gång i slutet av 1800-talet ger sig ut i Arkansas vildmark på jakt efter sin fars mördare.
Jag vill gärna läsa mer av författaren. Välskriven, driven, humoristisk och med en helt fantastisk huvudperson/berättarröst.
 
Jag har precis avslutat den senaste delen i Jan Guillous serie om det stora århundradet, De som dödar drömmar sover inte. Jag kan inte vänta till nästa kommer! Nu är de i början på 70-talet och då levde jag och började strax bli medveten.
Jag rekommenderar verkligen hela serien där 1900-talet beskrivs genom att följa en familjs olika medlemmar genom olika delar av världshistorien.

Bäst är Blå Stjärnan som handlar om hur en av familjens kvinnliga medlemmar är med i norska motståndsrörelsen under andra världskriget. Det är befriande med en kvinnlig hjälte som gör något annorlunda än de manliga hjältar man oftast får läsa om från den tiden.
 
Jag har läst True Grit av Charles Portis. Jag har inte sett filmen (-erna) men häromdagen läste jag nånstans att romanen, enligt Donna Tartt, är en av Amerikas största. En riktigt fin och väldigt spännande berättelse om en flicka som någon gång i slutet av 1800-talet ger sig ut i Arkansas vildmark på jakt efter sin fars mördare.
Jag vill gärna läsa mer av författaren. Välskriven, driven, humoristisk och med en helt fantastisk huvudperson/berättarröst.
Åh jag älskar filmen med Jeff Bridges och Hailee Steinfeld! Borde kanske läsa boken också :).
 
Ja! Stor utdelning för liten läsinsats. Jag ska lätt se filmen. Men det är några scener jag inte direkt längtar efter att se på film. Jag säger bara skallerormar...
Filmen är fantastisk! Jag såg den två gånger på bio och älskar den verkligen. Se den!
 
Jag har fått ta en liten paus i läsandet av The Bell Jar av Sylvia Plath p g a en obehaglig scen med ett våldtäktsförsök. Det fick mig att tänka på att böcker borde ha samma märkning som filmer, typ "contains strong language, mild threats and sexual violence", varför inte, liksom? Jag som är extremt känslig av mig hade i alla fall uppskattat en liten varningstext.

Men det fick mig också att tänka på hur stor skillnad det kan vara på hur våldtäktsscener beskrivs av kvinnliga författare respektive manliga dito. Plath beskriver händelsen ganska kort och övergripande, beskrivande detaljer fokuserar på saker som känslan av jord mellan fingrarna när hon faller till marken, hennes chockartade insikt att "nu händer det. Om jag inte gör något så händer det", om hur hon försöker dölja jord och gräsfläckar på klänningen när hon tar sig hem osv. Framförallt beskriver hon väldigt bra det där avtrubbade chocktillståndet efter traumat på ett vis som känns äkta. Hur huvudpersonen fortsätter som om allt var som vanligt, medan vi får se små tecken på hur det inte alls är som vanligt, som när hon sitter på en takterass och låter alla sina kläder flyga iväg i vinden, och hur hon vägrar tvätta bort blodfläckar på kinderna, men samtidigt gör sitt bästa i att undvika folks blickar och frågor.
Medan män som ska skriva våldtäktsscener tenderar att ha en massa onödigt frossande i detaljer, ofta ingående beskrivningar med kroppsdelar hit och dit, som sträcker sig flera sidor långt. Varför? Kan också tycka att de har en viss vurm för att peta in sådana scener lite för sakens skull, utan att det egentligen är viktigt för handlingen. Jag kan inte låta bli att avfärda dessa författare som perversa äckel...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 632
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp