Vad läser du just nu? Del 8

Jag gav upp om Jag minns att jag sprang - riktigt riktigt dålig! m
Även De sista rummen var rätt dålig alltså, men den gick iaf att läsa klart :o men måste erkänna att sista halvan av boken skummade jag delvis för jag var så trött på den.

Som tur är har jag lyssnat på ännu en del i Chrestomanci-serien och dom är verkligen underhållande. Tänker att jag ska ta mig igenom hela serien så småningom, men det är inget jag klarar av att sträcklyssna på eftersom det är på engelska. Men ja, mycket underhållande :D

Lyssnar dessutom på ännu en av samlingarna med Pratchetts noveller, The witch’s vacuum cleaner som är underhållande och stundtals helt genial!
 
Börjat på De vänsterhäntas förening av Håkan Nesser. En gammal favoritförfattare, så jag såg fram mot den. Hittills lite segt - men typiskt Nesser.
 
För jobbet har jag läst mellanåldersboken, Pärlfiskaren av Karin Erlandsson. Älskade den! Så fint skriven med ett budskap som passar både barn och vuxna att samtala om och fundera över.

Nu lyssnar jag på, Askfödd av Sabaa Tahir. Väldigt spännande, men jag står knappt ut med uppläsaren så nästa del kommer jag att läsa.

Jag läser Jennifer Egans, Manhattan Beach. Återkommer om den men hittills mycket lovande.
 
Jag läser Jennifer Egans, Manhattan Beach. Återkommer om den men hittills mycket lovande.
Den har jag på min lista! Tror den hoppade upp några snäpp nu :D

Kl
Bestämde mig för att skjuta upp Erotic Stories ett tag till och lyssnar på nästa i Discworldserien i stället. Läser Ormen i Essex i fysisk bokform :eek: saknad och mycket trevlig känsla! Är ungefär halvvägs och gillar den väldigt mycket.
 
nästa i Discworldserien
Men at Arms :love: Serverar samhällskritik åt höger och vänster i humoristisk förpackning. Det är nog min favorit hittills. Nu när jag la in den i Goodreads insåg jag att jag råkat hoppa över två böcker :eek: Lär ju åtgärda detta så både Small Gods och Lords and Ladies får expressfil nu.
 
Lånade "Den tyske officerens hustru" av Edith Hahn Beer idag. Den kom som en adlibris-annons (förmodligen eftersom jag precis köpt "The tattooist of Auschwitz"), och lät väldigt bra, så jag stack iväg och lånade den. Kul att ha börjat läsa lite mer igen.... :)
 
Sedan mitt senaste inlägg har jag hunnit läsa/lyssna på några fler böcker :D

Har läst Glasbarnen och håller nu på med Silverpojken, vilket är andra delen i trilogin om ju st glasbarnen. Jättetrevliga spökhistorier för barn tycker jag (och lagom läskiga även för mig :D).

Innan dess lyssnade jag på Sovande jätte som jag också gillade. Väldigt annorlunda både på flera sätt och det ska bli spännande att se hur den här serien tar sig, när dom andra två böckerna nu blir översatta till svenska :D

Dessutom har jag läst Dödens märke, också det första delen av en serie, som jag tyckte jättemycket om. Det är Veronica Roth, alltså författaren till Divergent, som skrivit boken och jag tyckte den var väldigt mycket bättre än Divergent-böckerna! Dock så roade jag mig lite med att läsa recensioner av boken när jag väl var klar och eh, den har verkligen fått så mycket kritik! Vilket jag absolut förstår när jag läser kritiken, men som den oreflekterande läsaren jag är så var det ingeting jag ens tänkte på när jag läste boken :o Så, en kan väl säga att det är en bok för dom som inte analyserar sitt läsande :angel:

Läste också De gömda som var en rätt medioker bok. Den skulle varit spännande, men nä, jag kände mig aldrig engagerad i någon av karaktärerna eller själva storyn utan kände mest bara "jaha" när boken var slut. Det finns nog faktiskt få saker som är sämre än ospännande spänningsromaner, för dom brukar ju sakna både språk, handling och djup.

Och just nu så håller jag på med 30 dejter på 30 dagar som jag inte riktigt vet om jag bara tycker är tramsig och stereotyp eller om jag kommer bli positivt överraskad av slutet. Det återstår ju att se :)
 
Sedan mitt senaste inlägg har jag hunnit läsa/lyssna på några fler böcker :D

Har läst Glasbarnen och håller nu på med Silverpojken, vilket är andra delen i trilogin om ju st glasbarnen. Jättetrevliga spökhistorier för barn tycker jag (och lagom läskiga även för mig :D).

Innan dess lyssnade jag på Sovande jätte som jag också gillade. Väldigt annorlunda både på flera sätt och det ska bli spännande att se hur den här serien tar sig, när dom andra två böckerna nu blir översatta till svenska :D

Dessutom har jag läst Dödens märke, också det första delen av en serie, som jag tyckte jättemycket om. Det är Veronica Roth, alltså författaren till Divergent, som skrivit boken och jag tyckte den var väldigt mycket bättre än Divergent-böckerna! Dock så roade jag mig lite med att läsa recensioner av boken när jag väl var klar och eh, den har verkligen fått så mycket kritik! Vilket jag absolut förstår när jag läser kritiken, men som den oreflekterande läsaren jag är så var det ingeting jag ens tänkte på när jag läste boken :o Så, en kan väl säga att det är en bok för dom som inte analyserar sitt läsande :angel:

Läste också De gömda som var en rätt medioker bok. Den skulle varit spännande, men nä, jag kände mig aldrig engagerad i någon av karaktärerna eller själva storyn utan kände mest bara "jaha" när boken var slut. Det finns nog faktiskt få saker som är sämre än ospännande spänningsromaner, för dom brukar ju sakna både språk, handling och djup.

Och just nu så håller jag på med 30 dejter på 30 dagar som jag inte riktigt vet om jag bara tycker är tramsig och stereotyp eller om jag kommer bli positivt överraskad av slutet. Det återstår ju att se :)

Är Sovande Jätte översättningen på Sleeping Giant tror du? Den har jag ögnat lite på men inte vågat testa.
 
Är Sovande Jätte översättningen på Sleeping Giant tror du? Den har jag ögnat lite på men inte vågat testa.
Ja men om det är Neuvel som är författaren så är det samma :) Jag tycker absolut du ska ge den en chans!

Har du läst Artemis av Weir förresten? Det känns som en sådan bok som du kanske har läst :D Jag funderar nämligen på om det är en bok jag skulle läsa eller inte :)
 
Jag har läst massor sen sist!

An ember in the ashes av Saaba Tahir - YA bok som var riktigt bra! Kan rekommenderas! Ung flicka i en ockuperad nation är del av ett tidigare stolt folkslag som nu lever fattigt. Då hennes bror tillfångatas av regimen kontaktar hon motståndsrörelsen som säljer henne som slav med uppdraget att samla information.
Skall följa upp med nr 2 i serien snart.

Anna Karenina var en säregen historia om människor, åtrå och att få det man vill ha med allt det kan innebära. Författandeskap i världsklass.

Läst ett par svenska deckare som var fruktansvärda bottennapp. Osmakliga i de manliga författarnas förtjusning av att ordagrant beskriva våldtäktsscener i minsta detalj, medan resten av boken var idel klyschor och upprepningar. De var så dåliga att jag glömt vad de hette och vem som skrev dem. Pervona trodde säkert de bjöd på orädd skildring och skrämmande insikt, men för mig kändes det bara som en inblick i porrskadade mäns fantasier.

Lyssnat om alla Lars Kepler i Joona-serien. Ibland lite billigt i våldet och den sista spårade lite, men emellanåt riktigt bra. De är duktiga på att skriva scener ur den jagades perspektiv.

Nu läser jag Hell Divers av Nicholas Smith. Hittills Spännande med komplexa karaktärer och riktigt bra skrivande. Jag gillar den.
 
Jag har läst - eller lyssnat på - The princess saves herself in this one, en diktsamling av Amanda Lovelace. Första i en serie om tre som heter Women are some kind of wonderful. Bok två heter The witch doesn't burn in this one och den tredje har jag glömt namnet på. Fantastiskt bra! Men behandlar många tunga ämnen så det kan vara värt att läsa på lite innan om man är känslig.

Så har jag läst Jag for ner till bror av Karin Smirnoff. Började lyssna på den och gillade, men blev sedan strängt tillsagd av kulturtant på läsretreat att man måste LÄSA i alla fall delar av den för att se vad författaren gjort med språket. Och det var ju sant! Den är otroligt bra. Hemsk, men fantastisk.

Puddin' av Julie Murphy är en uppföljare till Dumplin', som jag har för mig att flera läst här. Underbar! Amerikansk söder (på ett bra sätt ;)), kroppspositivism och ja, den var härlig.

Stormvarning var ju lysande som flera sagt. Hon är mästerlig!

Är med i en läsutmaning på nätet med ett språk i månaden, i februari är det danska och jag har läst Kantslag / Minna saknar en övningslokal av Dorthe Nors. Noveller och en kortroman i samma utgåva. Bra! Skruvat och lite knäppt.

En halv gul sol blev jag klar med för någon vecka sedan och jag säger bara wow. Fortfarande helt tagen.

Så lyssnade jag på Girls on fire av Robin Wasserman, som stått på min att-läsa-lista sedan 2016 eller så. Den var bra! Mörk och spännande, mycket Kurt Cobain och det ljuva nittiotalet.

Och så Normal people av Sally Rooney, som var ännu bättre än Samtal med vänner. Väldigt... jag vet inte, engagerande? Jag gillade mycket.

Och Middagsmörker av Charlotte Cederlund som jag nämnde i bingotråden, det enda jag gillade med den var när den tog slut ;)
 
En halv gul sol blev jag klar med för någon vecka sedan och jag säger bara wow. Fortfarande helt tagen.
:heart Vad roligt att du tyckte så mycket om den :).
Puddin' av Julie Murphy är en uppföljare till Dumplin', som jag har för mig att flera läst här. Underbar! Amerikansk söder (på ett bra sätt ;)), kroppspositivism och ja, den var härlig.
Låter fantastiskt ju! Dom vill jag läsa.
 
Puddin' av Julie Murphy är en uppföljare till Dumplin', som jag har för mig att flera läst här. Underbar! Amerikansk söder (på ett bra sätt ;)), kroppspositivism och ja, den var härlig.
Jag var inte alls överförtjust i Dumplin’ :o Ville tycka om den men fick inte alls den fina och positiva relation till boken och dess kroppspotivism.
 
Jag var inte alls överförtjust i Dumplin’ :o Ville tycka om den men fick inte alls den fina och positiva relation till boken och dess kroppspotivism.

Jag minns inte allt, det är nästan tre år sedan jag läste den, men jag har väldigt varma minnen om den! Men det är ju så olika hur man uppfattar saker, som vi upptäckte kring Middagsmörker ;) :angel: :D
 
Jag minns inte allt, det är nästan tre år sedan jag läste den, men jag har väldigt varma minnen om den! Men det är ju så olika hur man uppfattar saker, som vi upptäckte kring Middagsmörker ;) :angel: :D
Precis! Så det här är min hämnd för din diss av Middagsmörker :devil:
 
Jag har läst - eller lyssnat på - The princess saves herself in this one, en diktsamling av Amanda Lovelace. Första i en serie om tre som heter Women are some kind of wonderful. Bok två heter The witch doesn't burn in this one och den tredje har jag glömt namnet på. Fantastiskt bra! Men behandlar många tunga ämnen så det kan vara värt att läsa på lite innan om man är känslig

Jag är jättesugen på att läsa dessa, men har så dåligt självförtroende när det kommer till poesi. Tycker du den var lättillgänglig, bortsett från tunga ämnen då?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 627
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp