Vad läser du just nu? Del 8

Nu tänkte jag göra ett nytt gräv i att-läsa-listan. Började igår på This is where it ends av Marieke Nijkamp som handlar om en skolskjutning, och imorse började jag lyssna på Utrensning av Sofi Oksanen. Båda har stått på listan i en mindre evighet, så det är dags.

Åh, den gillade jag jättemycket!
 
Är det någon här som läst Nostromo av Joseph Conrad? Vad tyckte ni om den? Är den läsvärd?

Det känns som en sådan bok man borde läst. Jag kom nästan 80 sidor in tror jag innan jag kastade in handduken. Kändes enormt tråkig och rörig. Detta var ett tag sedan men jag kan fortfarande inte mentalt släppa detta nederlag i att inte ha läst klart en bok jag påbörjat (för det ska man ju).
 
Detta var ett tag sedan men jag kan fortfarande inte mentalt släppa detta nederlag i att inte ha läst klart en bok jag påbörjat (för det ska man ju).
Nä. Livet är för kort för att läsa böcker man inte gillar! Det är det som är en stor finess med biblioteken. Det kostar inget att låna, så det är ingen förlust att lämna tillbaks böcker man inte har läst.

Just nu läser jag "Det första chiffret" av Denise Rudberg. Riktigt spännande och trevlig :) ! Sedan får man vänta tills våren 2020 när fortsättningen släpps.... :nailbiting:
 
Jag har kämpat lite med The Break av Marian Keyes i några dagar nu, men jag kommer liksom aldrig in i den. Den känns bara pladdrig och jobbig och jag blir lite trött när jag inser att jag fortfarande har ca 400 sidor kvar. Det är ett impulsköp från en välgörenhetsbutik och jag har aldrig läst något av henne förut. Någon som vet om hennes böcker brukar vara såhär, eller finns det hopp?

Jag har i vilket fall som helst lagt undan den för stunden och påbörjat Mitt liv och ditt av Majgull Axelsson istället, den känns betydligt mer lockande och lovande!
 
Jag har läst Mary Shelley´s Frankenstein och den överraskade mig. Den har aldrig intresserat mig tidigare och jag har bara haft vaga begrepp om vad den egentligen handlar om. Jag skulle inte vilja påstå att den skänkte läsglädje direkt. Det var en sån bok som man läser färdigt eftersom man bestämt sig för att göra det och eftersom den är lättläst var det ingen större bedrift. Men nu har det gått nästan en vecka sedan jag slog ihop den och jag har den fortfarande snurrande i skallen. Den ställer så intressanta etiska frågor om människovärde, vetenskap och religion. Jag är glad att jag läste den.

Nu läser jag Dickens för första gången, David Copperfield. Jag valde den eftersom jag läste att den var författarens egen favorit. Ola Larsmo har skrivit ett helt fantastiskt förord (älskar för övrigt allt Larsmo skriver) och trots att jag bara hunnit tre kapitel är jag helt fast. Jag visste inte att Dickens var så humoristisk.

Jag känner mig helt obildad när jag skriver det här inlägget. Så lite kunskap om sådana giganter. Men vad härligt det är med livet. Det finns alltid saker kvar att förundras över.
 
Jag minns inte om Väggen av Marlen Haushofer varit uppe här nån gång? Har just avslutat den och tyckte SÅ mycket om den.

Den kom ut redan 1963 men finns i nytryck i pocket. En kvinna upptäcker en vägg av glas ute i skogen, på andra sidan är människor döda och hon är ensam kvar på sin sida.

Men det är INTE scifi eller fantasy, utan en närmast existentiell betraktelse över hur man fortsätter när inget finns kvar. Vackert berättat och man läser febrilt vidare trots att inget egentligen händer.
 
Jag har kämpat lite med The Break av Marian Keyes i några dagar nu, men jag kommer liksom aldrig in i den. Den känns bara pladdrig och jobbig och jag blir lite trött när jag inser att jag fortfarande har ca 400 sidor kvar. Det är ett impulsköp från en välgörenhetsbutik och jag har aldrig läst något av henne förut. Någon som vet om hennes böcker brukar vara såhär, eller finns det hopp?

Jag har i vilket fall som helst lagt undan den för stunden och påbörjat Mitt liv och ditt av Majgull Axelsson istället, den känns betydligt mer lockande och lovande!

Hon är lite ojämn tycker jag. Vattenmelonen, t.ex, var på något vis banbrytande inom chick-lit. En oväntad semester lyckas berätta om missbruk och tillfrisknande på ett roligt och varmt sätt. Sedan tyckte jag som du om Angels, men älskar Last Chance Saloon och Sushi for beginners. Och när Anybody out there? kom blev jag golvad. Den är helt fantastisk. Sedan var det väl ett par som jag inte var så förtjust i, Hemligheten på Mercy Close och Oväntat besök på Star Street. This charming man och och Kvinnan som stal mitt liv imponerande inte på mig så jag hade rätt så låga förväntningar på The Break - men tyckte ändå att den var helt okej till slut.
 
Hon är lite ojämn tycker jag. Vattenmelonen, t.ex, var på något vis banbrytande inom chick-lit. En oväntad semester lyckas berätta om missbruk och tillfrisknande på ett roligt och varmt sätt. Sedan tyckte jag som du om Angels, men älskar Last Chance Saloon och Sushi for beginners. Och när Anybody out there? kom blev jag golvad. Den är helt fantastisk. Sedan var det väl ett par som jag inte var så förtjust i, Hemligheten på Mercy Close och Oväntat besök på Star Street. This charming man och och Kvinnan som stal mitt liv imponerande inte på mig så jag hade rätt så låga förväntningar på The Break - men tyckte ändå att den var helt okej till slut.
Tack för intressant svar! Jag lämnade kvar boken i sommarstugan som "nödbok" ifall jag råkar läsa ut allt annat jag planerat snabbare än väntat, så jag kanske plockar upp den igen om några veckor.
 
@Mineur Jag läste Vattenmelonen när den kom, mitt första och enda försök med chicklit. Helt ointressant för mig.

Men sedan snubblade jag över En oväntad semester och den minns jag som riktigt bra. Allvarligare än chicklit och det märktes att hon skrev med egen erfarenhet av alkoholism.
 
Och när Anybody out there? kom blev jag golvad. Den är helt fantastisk.

Måste bara hoppa in för att :love::love::love: den boken. Jag har läst den många gånger (och då är jag inte ens en omläsare egentligen). Håller för övrigt med om att Keyes är ojämn, jag tycker att En oväntad semester har varit näst bäst.
 
Jag minns inte om Väggen av Marlen Haushofer varit uppe här nån gång? Har just avslutat den och tyckte SÅ mycket om den.

Den kom ut redan 1963 men finns i nytryck i pocket. En kvinna upptäcker en vägg av glas ute i skogen, på andra sidan är människor döda och hon är ensam kvar på sin sida.

Men det är INTE scifi eller fantasy, utan en närmast existentiell betraktelse över hur man fortsätter när inget finns kvar. Vackert berättat och man läser febrilt vidare trots att inget egentligen händer.
Vi löste den i min bokklubb förra året. Tyckte den var fascinerande, men blev långt ifrån golvad. Kan verklgiengilla dystopier, men här hände det bara för lite!
Hon är lite ojämn tycker jag. Vattenmelonen, t.ex, var på något vis banbrytande inom chick-lit. En oväntad semester lyckas berätta om missbruk och tillfrisknande på ett roligt och varmt sätt. Sedan tyckte jag som du om Angels, men älskar Last Chance Saloon och Sushi for beginners. Och när Anybody out there? kom blev jag golvad. Den är helt fantastisk. Sedan var det väl ett par som jag inte var så förtjust i, Hemligheten på Mercy Close och Oväntat besök på Star Street. This charming man och och Kvinnan som stal mitt liv imponerande inte på mig så jag hade rätt så låga förväntningar på The Break - men tyckte ändå att den var helt okej till slut.
Älskade alla hennes tidigare böcker, men på senare år håller jag med om att det vekrligen blvit högt och lågt. Minns att jag älskade Anybody out there, men avskydde Oväntat besök på star street, den blev bara för märklig! Läser fortfarande allt hon skriver, men med lite lägre förväntnignar :)
 
Har för övrigt lyssnat på ”Ett oemotståndligt förslag” som på nått märkligt sätt känns som en romance-bok, men utan erotik. Helt märkligt berättelse med en kvinna som lovas fem miljoner euro om hon får en kille att sluta leka Playboy och ta tag i sitt liv i pappans företag. Killen är givetvis vidrig, men får på äkta fifty shades-maner en backstory som gör att man ska ”förstå honom” :yuck:
Boken dumförklarar tyvärr sin läsare med massa upprepningar med förklaringar av personer och händelser som presenterats tidigare.
Tillfråga på allt:
så följer inte slutet riktig romance-tradition, utan blir en jääljka massa velande utan ett riktigt lyxketogt Hollywood slut som en åtminstone väntar sig i denna typen av böcker :confused:
 
Läser just nu och gillar! Lite som Ove, en man som planerar sitt självmord men där annat kommer emellan hela tiden. Mer svärta, mindre ord och inte alls lik Backman i skrivsättet, men ändå med humor.

9DEED203-92B7-4235-A4AA-F94F67FF6D3D.jpeg
 
Har lyssnat på Alice i Underlandet helt suveränt inläst av Cecilia Nilsson. Jag ska ha den som fredagshögläsningsmys för fritidsbarnen i höst och det kommer att bli så kul.

Nu lyssnar jag på Bram Stokers Dracula. Den blir det inget högläsningsmys av. Men oj så bra den är!
 
Färdig med Jag for ner till bror. Jag blev lite mätt på den och lade undan den, men den var så pass intressant att jag tog upp den igen och läste klart. Kort om handlingen: Huvudpersonen Jana återvänder till sin födelseort, en liten by i Västerbottens inland. En mängd händelser från barndomen - delvis undanträngda - rullas upp. Det är svart: misshandel, incest, missbruk osv, men också mysterier som klaras upp. Läsvärd om än inte superbra.
 
Jag minns inte om Väggen av Marlen Haushofer varit uppe här nån gång? Har just avslutat den och tyckte SÅ mycket om den.

Den kom ut redan 1963 men finns i nytryck i pocket. En kvinna upptäcker en vägg av glas ute i skogen, på andra sidan är människor döda och hon är ensam kvar på sin sida.

Men det är INTE scifi eller fantasy, utan en närmast existentiell betraktelse över hur man fortsätter när inget finns kvar. Vackert berättat och man läser febrilt vidare trots att inget egentligen händer.
Min favoritbok!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 323
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 878
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 107
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp