Vad läser du just nu? Del 8

Har precis läst ut den här och är ganska tagen. Den utspelar sig på höstlovet år 2000 när huvudpersonen går i 9:an. Det är skunk, ICQ och jag känner så himla mycket igen mig i tänket och hur jag upplevde mina kompisar. Otroligt väl fångad tidsanda, men jag undrar om boken tilltalar någon som inte är född i mitten på 80-talet. Också fantastiskt skönt med en tjej i en ungdomsbok som får vara kåt, det händer inte alltför ofta. 👍

(Den utspelar sig i Uppsala, om någon har användning för det i Bokbingot)

95DFEE9E-56BC-4C83-AC9A-95C4479EE858.jpeg
 
Jag läste Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo i går. Ramlade över den av en slump, men åh vad jag tyckte om den.

Har även läst bland annat Bara ett barn och Bortom varje rimligt tvivel av Malin Persson Giolito. Helt ok. Jag uppskattar kriminalromaner som inte har den vanliga ”makabert mord (på kvinna) utreds av manlig (försupen) polis”-storyn. Gillar att de här istället utgår från en advokats vinkel.

Är för övrigt SÅ glad för att jag har hittat läslusten igen! Har t.om. övergett Adlibris för att istället hänga i bokaffär varje vecka. :D
 
Jag har just läst ut Ninni Holmqvists Precis som att börja om. Jag är mycket kluven. Annat jag har läst av henne har jag gillat mycket, det har varit tätt, sammanhållet, och många betydelser både på och mellan raderna.

Den här boken var nästan tvärtom. Övertydlig och även det dubbelbottnade var övertydligt och överdrivet uttalat. Jag kollade några recensioner, och känner att de i stort sett gav mig rätt.

Samtidigt fastnade jag lite i boken så det var en bladvändare, men utan de utmaningar jag hade väntat mig.
 
Jag har just läst ut Ninni Holmqvists Precis som att börja om. Jag är mycket kluven. Annat jag har läst av henne har jag gillat mycket, det har varit tätt, sammanhållet, och många betydelser både på och mellan raderna.

Den här boken var nästan tvärtom. Övertydlig och även det dubbelbottnade var övertydligt och överdrivet uttalat. Jag kollade några recensioner, och känner att de i stort sett gav mig rätt.

Samtidigt fastnade jag lite i boken så det var en bladvändare, men utan de utmaningar jag hade väntat mig.
Har aldrig hört talas om Ninni Holmqvist. Finns det någon särskild bok av henne som du kan rekommendera?
 
Djingis-Khan av Michael Prawdin. Intressant, både levnadsödet för personen Djingis, och hela Mongolväldets utbredning. Jag är fascinerad av dem!
 
Helt förvirrad. Jag läser om Outlander-serien i Storytel, och har läst Skugga av svek del 1 och 2. Del 3 finns bara som ljudbok, och jag vill läsa, så jag köpte den hos Adlibris som e-bok. Men då visar det sig att deras del 3 börjar typ i del 2. :mad: Storytels indelning motsvarar de fysiska böckerna. Är det någon som vet var jag kan hitta del 3 som e-bok, och som verkligen är del 3?
 
Några fler böcker lästa för mig

Rich boy som jag verkligen inte gillade. Vet många som uppskattar den och den kändes ju väldigt hypead när den kom, men jag kunde verkligen inte med personerna i boken och ville bara att den skulle ta slut :o

Däremot älskade jag Jag, En och tyckte verkligen om själva idén. Ser väldigt mycket fram emot att läsa den fristående uppföljaren.

Har också lyssnat på Gudarna vaknar, del två i Themis-filerna. Riktigt bra uppföljare! Formatet/skrivsättet på boken är verkligen jättebra! Och jag gillar hur den utvecklas samt att författaren inte är sentimental och behåller karaktärer bara för att vara snäll mot läsaren, fastän jag hoppades på att han skulle vara det :D

Avslutade även Golden boy idag och den var så himla jobbig att läsa. Fantastisk och fin, men så himla tuff. En känner verkligen med huvudpersonen och önskar verkligen att all sorg och smärta ska försvinna. Men ja, så himla himla bra bok!
 
Några fler böcker lästa för mig

Rich boy som jag verkligen inte gillade. Vet många som uppskattar den och den kändes ju väldigt hypead när den kom, men jag kunde verkligen inte med personerna i boken och ville bara att den skulle ta slut :o

Äntligen en frände i detta! Tyckte inte heller om den, avskydde människorna och vet inte men gillade inte språket heller.
 
Några fler böcker lästa för mig

Rich boy som jag verkligen inte gillade. Vet många som uppskattar den och den kändes ju väldigt hypead när den kom, men jag kunde verkligen inte med personerna i boken och ville bara att den skulle ta slut :o

Däremot älskade jag Jag, En och tyckte verkligen om själva idén. Ser väldigt mycket fram emot att läsa den fristående uppföljaren.

Har också lyssnat på Gudarna vaknar, del två i Themis-filerna. Riktigt bra uppföljare! Formatet/skrivsättet på boken är verkligen jättebra! Och jag gillar hur den utvecklas samt att författaren inte är sentimental och behåller karaktärer bara för att vara snäll mot läsaren, fastän jag hoppades på att han skulle vara det :D

Avslutade även Golden boy idag och den var så himla jobbig att läsa. Fantastisk och fin, men så himla tuff. En känner verkligen med huvudpersonen och önskar verkligen att all sorg och smärta ska försvinna. Men ja, så himla himla bra bok!

Jag klarade inte av att fortsätta läsa Golden Boy. Läste bara de första förfärliga kapitlen. Det var för hemskt för mig. Just då i alla fall. Men jag är övertygad om att den är bra och jag vet att den är viktig.
 
Min viktorianska sommar rullar på i sakta mak. Hittills har jag läst (alt lyssnat på):
Lögnernas träd
Frankenstein
Dracula
Dr Jekyll och Mr Hyde
David Copperfield

Nu lyssnar jag på Jane Eyre och läser Middlemarch.

David Copperfield var en lycka att läsa. Jag har skrattat så att jag väckt min man på kvällarna. Det finns särskilt ett kapitel där Copperfield väldigt plötsligt drabbas av den stora förälskelsen. Så fruktansvärt roligt.
Boken är sorglig också. Och dråplig, spännande och fascinerande i största allmänhet. Ett helt fantastiskt persongalleri såklart. Det är väl det Dickens är mest känd för egentligen? Sina karaktärer.
 
Äntligen en frände i detta! Tyckte inte heller om den, avskydde människorna och vet inte men gillade inte språket heller.
Skönt att inte vara ensam! Jag liksom störde nig på typ allt huvudpersonerna gjorde, tänkte och kände :o

Jag klarade inte av att fortsätta läsa Golden Boy. Läste bara de första förfärliga kapitlen. Det var för hemskt för mig. Just då i alla fall. Men jag är övertygad om att den är bra och jag vet att den är viktig.
Jag funderade ärligt talat på att sluta där i början, men ville så gärna veta hur det skulle gå. Och älskade lillebrorsan :love: Men om du orkar någon gång, läs hela! Det är en jättebra skildring av normalitet och samhällets syn på intersex (jag tror ju även att känslorna som beskrivs från intersex-personen är väldigt relevanta och väl beskrivna men det känner jag inte är min position att avgöra direkt. Men även utan den aspekten så är det verkligen en brutal men fantastisk skildring av mycket som är jobbigt med tonårstiden också)
 
Har varit rätt osynlig på Buke den senaste tiden.. Fick problem med en massa besvärliga popups på mobilen samt paddan och har inte tillgång till stationär dator hemma. Nu när jag råkar sitta vid en dator har jag inte min "böcker jag läst" lista med mej. Den kommer när jag har möjlighet. Kul med alla boktips fortfarande :)
 
Jag har precis påbörjat Ett jävla solsken om Ester Blenda Nordström. Den är helt ok så här långt, men känns ganska lam för min hjärna, som har svårt för att hitta fokus just nu.

Påbörjade därför även Skuggans lag av Simon Häggström. Hjärnan klarvaken. Man tror ju att man har en aning, men vilket jävla slag i ansiktet.
 
Jag har precis påbörjat Ett jävla solsken om Ester Blenda Nordström. Den är helt ok så här långt, men känns ganska lam för min hjärna, som har svårt för att hitta fokus just nu.

Påbörjade därför även Skuggans lag av Simon Häggström. Hjärnan klarvaken. Man tror ju att man har en aning, men vilket jävla slag i ansiktet.
Slag i ansiktet är ordet! Jag läste hela boken med håret på ända.
 
Slag i ansiktet är ordet! Jag läste hela boken med håret på ända.

Verkligen. Bara den här tanken på att allt detta verkligen pågår här, i Sverige, bland alla Svensson-människor (och alldeles vanliga Svensson-män, framför allt), dygnet runt och just nu är så svårt att ta in. Man vill inte ta in, även om man ju egentligen vet.

Så insiktsfullt han skriver dessutom, ur flera olika synvinklar.
 
Verkligen. Bara den här tanken på att allt detta verkligen pågår här, i Sverige, bland alla Svensson-människor (och alldeles vanliga Svensson-män, framför allt), dygnet runt och just nu är så svårt att ta in. Man vill inte ta in, även om man ju egentligen vet.

Så insiktsfullt han skriver dessutom, ur flera olika synvinklar.
Ja han gör ju det. Han är en jäkla hjälte.

Vet inte om du följer honom på fb, men förra veckan tog han upp hur Amelia hade ett riktigt hjärnsläppsreportage om sugardating som en väg till lyx och pengar. Detta fick sån uppmärksamhet att Amelia tvingades pudla och har gjort upp om ett möte med honom om hur man kan jobba mot trafficking.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 323
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 879
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 107
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp