Vad läser du just nu? Del 8

The book of the unnamed midwife av Meg Elison. Spännande och delvis väldigt våldsam dystopi. En sjukdom slår ut majoriteten av kvinnorna på jorden - en av de få överlevande reser igenom resterna av samhället som hon tidigare kände till och maskerar sig till man för att överleva.

Jag läste den efter ett tips och sögs in i berättelsen direkt. Tips för alla scifi-nördar, och även för den som vill prova att läsa framtidsdystopi med genusfokus.
 
Jag har äntligen lyckats sno åt mig Hur jag lärde mig förstå världen från farmor (köpte den till henne i födelsedagspresent för snart ett år sedan och har velat låna den ända sen dess :angel:), så den har jag njutit av i en solstol i trädgården idag! Mycket intressant såhär långt, jag ser fram emot att lägga mig i sängen och läsa mer sedan :)
 
Efter Bregravd jätte var jag minst sagt skeptisk till Kazuo Ishiguro även om jag verkligen gillade Återstoden av dagen. Men tänkte att jag ger honom en chans till eftersom Never let me go verkade så himla bra - och det var den! Så fascinerande bok verkligen.

Sen har jag även lyssnat på Dear Fahrenheit 451 skriven av en bibliotekarie som skriver brev till böcker/bokrelaterade saker som hon har åsikter om. Väldigt charmig bok! Och vissa brev fick mig att skratta och andra var bara igenkänning på hög nivå.

Har även läst Inte för nära som absolut var fin och annorlunda på många sätt, men jag hade nog lite för höga förhoppningar för riktigt så bra var den inte. Även om jag hade önskat att den var det. Men ja, ändå en fin bok på många sätt.

Just nu lyssnar jag även på Blame it on Bianca Del Rio som definitivt är rolig ibland men ibland bara tröttsam och alldeles för plump i försöken att vara just rolig. Men älskade Bianca i RuPauls dragrace så jag har visst överseende med de dåliga bitarna.
 
Jag började på Vargattacken av Lars Berge i går kväll och blev så gripen och upprörd att jag inte kunde somna. Herregud, halvtama vargar :(
Sättet de hanterade vargarna på! :arghh: Hitte-på-flock med föräldralösa pojkar på ett med vargmått mätt jättelitet område.

Sättet de hanterade anställda på! :arghh: (Oh "vi" har sorg. Två pressmeddelanden, inget i ÅR, en minnescermoni för de närmaste (som Scanpix dokumenterade)) Jag är glad att Berge skrev, det minskar risken att skitstövlarna kommer undan
 
The book of the unnamed midwife av Meg Elison. Spännande och delvis väldigt våldsam dystopi. En sjukdom slår ut majoriteten av kvinnorna på jorden - en av de få överlevande reser igenom resterna av samhället som hon tidigare kände till och maskerar sig till man för att överleva.

Jag läste den efter ett tips och sögs in i berättelsen direkt. Tips för alla scifi-nördar, och även för den som vill prova att läsa framtidsdystopi med genusfokus.
Den blev jag jättesugen på att läsa!!

Allmän fråga, om man söker på Bokus på engelska titeln, brukar man då få upp boken om den finns översatt till svenska?
 
Jag har fastnat helt för Sofie Sarenbrant -De fristående böckerna om Emma sköld.

Intressant och lätt att hänga med i med en liten knix på slutet.

Hittills har jag (streckläst/lyssnat på)
Bakom din rygg
Skamvrån
Vila i Frid
Andra andningen
Visning Pågår
Avdelning 73 - enda bocken jag inte riktigt hängde med i tvisten på slutet bara
Tiggaren

Och nu är jag inne på Syndabocken
 
Sättet de hanterade vargarna på! :arghh: Hitte-på-flock med föräldralösa pojkar på ett med vargmått mätt jättelitet område.

Sättet de hanterade anställda på! :arghh: (Oh "vi" har sorg. Två pressmeddelanden, inget i ÅR, en minnescermoni för de närmaste (som Scanpix dokumenterade)) Jag är glad att Berge skrev, det minskar risken att skitstövlarna kommer undan
Har inte läst riktigt klart men är förtvivlad över vad jag läser och tittar på youtubeklipp. Jag FATTAR INTE hur de kunde vara så bottenlöst dumma. :arghh:
 
Har inte läst riktigt klart men är förtvivlad över vad jag läser och tittar på youtubeklipp. Jag FATTAR INTE hur de kunde vara så bottenlöst dumma. :arghh:
Tja de tjänar pengar. Parkens besökssiffror hämtade sig snabbt och det var inte vd som åtalades.

Man skapar en intern-mytologi om "alfavargar" och teorier om hur du är säker om du inte visar dig svag - varpå det är lätt att utse syndabockar och svårt för dem att försvara sig
 
Tja de tjänar pengar. Parkens besökssiffror hämtade sig snabbt och det var inte vd som åtalades.

Man skapar en intern-mytologi om "alfavargar" och teorier om hur du är säker om du inte visar dig svag - varpå det är lätt att utse syndabockar och svårt för dem att försvara sig
Närkontakt varg drog in 8 miljoner om året, enligt Berge. Så det var nog en kassako.

Ja det är påfallande hur alla incidenter skylldes på de människor som råkade illa ut.
 
@mandalaki mfl : Berges bok är otroligt välskriven och nogsamt underbyggd.
Sen oavsett finns det alltid oftast i sådana här fall - oavsett ämne, en komplexitet som är ”något lite större” än att ”folk bara var dumma i huvudet” /sket i allt utom pengar osv”.
Men JA - återigen : boken är oerhört väl grundad gällande innehållet och redogörelserna och slutsatserna !

Håller även med @BornAgain ang att ”de högsta” slapp undan helt . Parkens besökssiffror rättar jag dock - de påverkades inte av detta på något sätt alls .

Med vänlig hälsning, hon som befann sig och jobbade där sedan många långa år när det oerhörda skedde .
 
Senast ändrad:
Jag har fastnat helt för Sofie Sarenbrant -De fristående böckerna om Emma sköld.

Intressant och lätt att hänga med i med en liten knix på slutet.

Hittills har jag (streckläst/lyssnat på)
Bakom din rygg
Skamvrån
Vila i Frid
Andra andningen
Visning Pågår
Avdelning 73 - enda bocken jag inte riktigt hängde med i tvisten på slutet bara
Tiggaren

Och nu är jag inne på Syndabocken

Jag har också läst flera av henne , de är ok, men jag är inte jättesåld .

Jag har på semestern nu avverkat alla 3 böckerna av M. P. Giolito inkl ”störst av allt” som jag redan sett i filmformat som nog väldigt många .

Tycker författaren har ett intressant sätt att skriva som inte alla författare har, i det att tonen är så neutral - (nästan ointresserad skulle man kunna stretcha det till) oavsett de olika storyn i de tre böckerna. Man träffar inte på det så ofta samtidigt som storyn samtidigt är väldigt fängslande, så jag gillar även om det ”kastar omkull det lite” 👍
 
@Lager Tack, tänkte inte alls på det :o

Har läst Försvunnen, första delen i Cold case-serien av Tina Frennstedt. Jättebra! Den var spännande på flera plan samtidigt och jag gillade huvudkaraktären. Kommer absolut läsa de kommande böckerna i serien!

Har också läst Livet går så fort. Och så långsamt av Martina Haag. Ingen bok för mig.

Lyssnar samtidigt på Svärmodern av Sally Hepsworth. Den funkar som tidsfördriv men jag har inte fastnat.

Nu vet jag inte vad jag ska läsa. På gott och ont läser jag snabbt. Tröttnade för ett par år sedan på att hela tiden försöka hitta nya böcker men nu när jag kommit igång med läsandet kommer jag ihåg hur bra det är för mig att läsa istället för att sitta med mobilen. Inga böcker låter tillräckligt bra på baksidan, tycker jag.
 
Jag är antagligen helt sist på bollen i det här men jag har både som fysisk bok och i Bookbeat där jag lyssnar på böcker vilket är det enda jag gör nu funderat på om jag efter den boken jag har nu ska lyssna på Grottbjörnens folk för att det typ tillhör allmänbildningen men vet inte om det är värt att ta sig igenom tre mastodont böcker som den serien är? Vad tycker ni som läst den boken/serien?
 
Jag började lyssna på Bilder av henne (Karin Slaughter) i natt och såhär tre timmar in är den riktigt lovande!

Tror det kan vara ett tips för dom som gillar spänningsromaner/kriminalare där fokus ligger på personerna som är inblandade i händelsen (och inte en kriminalare)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 627
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp