Vad läser du just nu? Del 8

Det femte barnet av Doris Lessing.

Funderar lite löst på att köra ett Lessing-maraton i höst... Kunde inte sova och läste ut Det femte barnet på typ en natt. Hur tar vi emot människor som inte passar in i mallen? Barn som är hotfulla. Barn som dödar djur. Hur påverkas de olika individerna i familjen, och vilka är alternativen?
Åh, den är så oerhört bra! Den anses diskutera kärnfamiljen men för mig handlade den hur det kan gå åt helvete med ett barn. Jag hade just läst Vi måste prata om Kevin så det blev rena temat.
 
Åh, den är så oerhört bra! Den anses diskutera kärnfamiljen men för mig handlade den hur det kan gå åt helvete med ett barn. Jag hade just läst Vi måste prata om Kevin så det blev rena temat.

Jag tänkte inte kärnfamilj när jag läste, utöver inledningen då. Pappan är en perifer figur större delen av tiden tycker jag, även före Bens ankomst. Även syskonen upplevde jag mer som satelliter runt Ben och mamman, det är i deras relation som dramat utspelas. Vilken position kan en person som Ben ges och leva i inom och utanför familjen? Jag läste det mycket mer ur funkis-perspektiv än med fokus på familjenormen.
 
Jag tänkte inte kärnfamilj när jag läste, utöver inledningen då. Pappan är en perifer figur större delen av tiden tycker jag, även före Bens ankomst. Även syskonen upplevde jag mer som satelliter runt Ben och mamman, det är i deras relation som dramat utspelas. Vilken position kan en person som Ben ges och leva i inom och utanför familjen? Jag läste det mycket mer ur funkis-perspektiv än med fokus på familjenormen.
Intressant. Det finns nog många lager i den.

Jag gillade även Gräset sjunger av Lessing. Sedan läste jag Den femte sanningen som ”alla” sa var en feministbibel, jag fattade ingenting och gav upp halvvägs.
 
Intressant. Det finns nog många lager i den.

Jag gillade även Gräset sjunger av Lessing. Sedan läste jag Den femte sanningen som ”alla” sa var en feministbibel, jag fattade ingenting och gav upp halvvägs.
Aha! Jag började min bekantskap med Lessing med Gräset sjunger. Och den kom jag ju inte igenom. Du stöttade mig i att ge upp då.

Jag övergeneraliserade det rådet, och gav upp Lessing i sin helhet. Men nu tycks du ju implicera att jag kanske ska ge Gräset sjunger och Det femte barnet en chans?

Med tur överlevde de min senaste bokhyllerensning.
 
Jag läser Camilla Davidssons "I fikonträdets skugga", som är en fristående fortsättning på "Liten tvåa med potential".

Har konstaterat att jag glömt mycket av förra boken, det trodde jag inte... Men dey ska väl komma tbx. Sen kunde jag identifiera mig mer med huvudpersonen i förra, då hon var i min ålder, i denna är hennes mamma huvudperson... men ska nog bli bra detta med...
 
Aha! Jag började min bekantskap med Lessing med Gräset sjunger. Och den kom jag ju inte igenom. Du stöttade mig i att ge upp då.

Jag övergeneraliserade det rådet, och gav upp Lessing i sin helhet. Men nu tycks du ju implicera att jag kanske ska ge Gräset sjunger och Det femte barnet en chans?

Med tur överlevde de min senaste bokhyllerensning.
Men va, gjorde jag? I backspegeln gillar jag den ju.

Läs ABSOLUT Det femte barnet. Men det är nog bra om du känner dig stabil och allmänt tillfreds när du gör det, den tar hårt.
 
Precis lyssnat klart på Pia Hagmars "Kunde varit vi". Den var bra!

Nu får det bli den nya av Jonas Moström om psykiatrikern Nathalie Svensson. Sjätte boken i serien och den släpptes igår och heter "Skytten" :D
 
Har precis läst ut Fjällvandring åt helvete av Are Kalvø.

FEB93AA8-AD5E-45AF-8EF2-19B542459A2F.jpeg


Det finns både dagboksanteckningar från hans turer och mer filosofiska tankar kring människors märkliga förhållningssätt till naturen och naturupplevelser. Förordet till den svenska upplagan tyckte jag om och jag hade kanske för höga förväntningar sen, för jag gillade inte boken alls så mycket som jag trodde. Jag fnissade absolut några gånger under läsningen, men inte mer än så.
 
Det femte barnet av Doris Lessing.

Funderar lite löst på att köra ett Lessing-maraton i höst... Kunde inte sova och läste ut Det femte barnet på typ en natt. Hur tar vi emot människor som inte passar in i mallen? Barn som är hotfulla. Barn som dödar djur. Hur påverkas de olika individerna i familjen, och vilka är alternativen?

Åh det låter spännande. Den måste jag nog ta och läsa :)
 
Har lyssnat på delarna 5-8 i Lemony Snickets serie om syskonen Baudelaire. Har haft en lång paus, men tyckte böckerna tog sig lite nu! Gillade att det faktiskt börjar bli en story som siktar lite mer framåt och inte bara repris på första boken om och om igen.

Nu lite paus med nyaste Liane Moriarty (och kanske några mer) innan jag tar sista fyra delarna :angel:
 
Har lyssnat på delarna 5-8 i Lemony Snickets serie om syskonen Baudelaire. Har haft en lång paus, men tyckte böckerna tog sig lite nu! Gillade att det faktiskt börjar bli en story som siktar lite mer framåt och inte bara repris på första boken om och om igen.

Här lyssnat på de första två. Känns lovande att det rycker upp sig, det är ju annars lite lätt att det bara blir upprepningar, speciellt i så pass korta böcker. :up:
 
Jag läste ut Kistbyggarna av Morgan Larsson igår kväll, helt underbar. Lite sorglig men mest rolig och varm. Kan varmt rekommendera den. Kommer som ljudbok på fredag :)

I förra veckan, eller förrförra kanske, plöjde jag Emma Hambergs nya Resten av allt är vårt. Fantastisk på alla sätt.

Började lyssna på De odödliga av Chloe Benjamin igår morse, har en bra känsla för den hittills!

Har även börjat på Välj mig av Christina Lindström, som är en av mina absoluta favoriter i ungdomsboksgenren, och så håller jag på med Nio främlingar av Liane Moriarty till en av mina bokcirklar. Vi ska inte diskutera den förrän 8 oktober tror jag, så jag tar det lite lugnt.
 
I förra veckan, eller förrförra kanske, plöjde jag Emma Hambergs nya Resten av allt är vårt. Fantastisk på alla sätt.
Var den bättre än hennes senaste? Gillade verkligen böckerna om rosengädda, men senaste Baddaren, tyckte jag blev för fånig..
 
Var den bättre än hennes senaste? Gillade verkligen böckerna om rosengädda, men senaste Baddaren, tyckte jag blev för fånig..

Baddaren kom väl ganska många år innan Rosengädda och ja, hon har absolut utvecklats mycket. Men detta är helt självbiografiskt så något helt annat. Magnifikt.

ETA: det var visst bara två år mellan Baddaren och första Rosengädda, sorry! Men ändå, hon blomstrade verkligen med Rosengädda.
 
Nu har jag läst ut The Heroes av Joe Abercrombie. Detta är ytterligare en fristående fantasy som utspelar sig i hans etablerade värld. Den här boken är bland de högst rankade inom genren "Dark Fantasy" på de flesta plattformer, och jag kan inte annat än instämma i hyllningskören.
Denna bok fokuserar på flera olika karaktärers resa och framsteg/bakslag under ett storskaligt krig. Vi får följa bland annat den godhjärtade, ädle men inkompetente generalen. Den ambitiöse, egoistiske kungasonen vars far har avsatts och vars liv hänger på en tråd. Den intelligenta unga kvinnan vars unge make är ett utmärkt "ämne" för att ta sig någonstans i världen. Den vanärade f.d. kungliga vakten som är en av världens bästa 'swordfighters' men som avskyr sin tillvaro. Och även en gammal krigare vars känsla för ära och vad som är rätt i världen har gjort att han hamnat i en del intressanta situationer, och i konflikt med en del intressanta personer utan att riktigt veta varför. Med flera!
Min karaktär från förra boken det gjorde mig lite ont att se fördärvas är en figur även i denna bok, och kommer lite närmade något man kan kalla upprättelse vilket jag tyckte var roligt.

10/10 Bättre än såhär blir inte fantasy.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 953
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 318
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 858
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 094
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp