Vad läser du just nu? Del 8

Det gjorde den inte... Eller åtminstone inte förrän framåt sista fjärdedelen eller så. Nä, jag känner mig ganska besviken på den faktiskt då den inte alls var som jag hade väntat mig. På slutet blev den som sagt rätt bra, och det var kul att läsa en (mycket!) välskriven vuxenbok som utspelar sig i ridsportsvärlden, men det var för mycket släktsaga över den och många av de långdragna historierna om div. människor fattar jag inte alls syftet med. Den var också väldigt rörig och hoppade mellan årtal och familjer på ett sätt som gjorde den svår att följa.

Ska börja med Pia Hagmars nya nu och hoppas på en bättre läsupplevelse! :)

Jag tyckte mycket om Veterinären. Visst var den uppdelad i olika tidsperioder men jag tyckte inte den var rörig faktiskt.
 
Har precis lyssnat klart på Last time I lied, av Riley Sager. En spänningsroman som Inte blev för äcklig, men var väldigt spännande och med fler oväntade vändningar! Vet att jag fick tipset från buke, men minns inte från vem. Men tack :bow: Grym lyssningsupplevelse!

Lyssnade även på My name is Lucy Barton, av Elizabet Strout i veckan. En kortroman där en kvinna berättar om en period hon spenderat på sjukhus. Hon väver naturligt in berättelser från sin nutid och uppväxt, och det går att läsa väldigt mycket mellan raderna om övergrepp och sådant utan att det sägs rätt ut. Väldigt snyggt skriven tycker jag, och tyckte mycket om den!
My name is Lucy Barton läste jag för flera år sen. Kommer inte ihåg så mycket av den. Dags att läsa om kanske.
 
Jag har just läst ut Nickolas Butlers “Shotgun Lovesongs” som jag tyckte mycket om. Fyra män som har vuxit upp i en liten godforsaken ort och vars liv har tagit olika vändningar- men relationen till varandra och hemorten består. Jag tyckte jättemycket om den, en varm berättelse om vänskap. Lite som “A little life” men utan allt det jobbiga(och 400sidor kortare😉).
Nu läser jag “A Gentleman in Moscow” som jag älskar- mycket för miljöbeskrivningarna (jag har bott i centrala Moskva i 3år under 90-talet).
Lyssnar pã Sofia Lundbergs “Ett frågetecken är ett halvt hjärta” och den passar bra i bakgrunden.
Och igår skrev jag färdigt första utkastet till min fjärde bok- så nu blir det korrläsning!
 
Ok skrev här i början på November om att jag Börjat Läsa Karin Slaughter - Triptyk och jag blev helt fast!

Så nu har jag plöjt igenom (av Karin Slaughter) ej i ordning ska tilläggas
Triptyk
Bilder av henne
De fördärvade
De fångade
De vackraste
Den sista änkan
Genesis
Fraktur
Rent som guld - Skriven ihop med Lee Child inte riktigt lika bra som resterande :)

Jag är helt såld på hennes berättarstil. Lättfångat, med lite tvister Vissa böcker tog det lite längre tid att komma in i men när man väl fastnat så vill man aldrig boken ska ta slut :D

Har även gått igenom
Taylor Adams - Ingen utväg Handlar om några människor som bir insnöade längs en motorväg och i en av bilarna sitter en kidnappad liten flicka. Kändes ganska trovärdig och välskriven

Stephen King - Maraton marschen King är alltid King

Ted Bundy : Conversationswith a killer av Stephen G michael o nån mer. - Otäck
Iris Mårtensson - Dubbellin: En sann historia - Lätt smält och intressant att få inblick i hur lätt det är att leva med någon man tror sig känna och sen uppdagas en helt annorlunda historia

Just nu läser jag ytterligare en Karin Slaughter - Bilder av henne. 2 tjejer i yngre tonåren får sin mor brultalt mördad fraför ögonen och blir själv utsatta för våld. Historien utspelar sig 28 år senare och visar sig vara ruggigt intressant.

Jag är inne i en period där jag absolut inte vill ha för mycket sex/kärlek eller trånande efter familjeliv. Vete tusan varför. Från att ha gått från flera chicklits till detta :)
 
Just det: läste ut Colleen Hoovers “It ends with us” och den var bra. Om ungdomskärlek och abusive realtionships. Det finns vissa stycken i den boken som beskriver känslor klockrent. Väldigt välskriven.
 
To my love - älskar den! Känner så igen mig i Londonhypen i slutet av 90-talet.
Det kan jag inte säga att jag gör eftersom jag knappt var född när boken utspelar sig, men den var fantastisk i alla fall! :D
Jag tyckte mycket om Veterinären. Visst var den uppdelad i olika tidsperioder men jag tyckte inte den var rörig faktiskt.
Jag känner såhär i efterhand att jag kanske inte gav den riktigt den chans den förtjänade. Jag hade bråttom att läsa ut den eftersom jag lånat den på biblioteket i Sverige och skulle åka tillbaka till Skottland några dagar senare, och det är inte en bok man kan skynda igenom tror jag (vilken bok som nu är det). Jag hade nog uppskattat den på ett annat sätt om jag gett den lite mer tid.
 
Senast ändrad:
Jag kan meddela att det inte är bra för blodtrycket att läsa två samhällskritiska böcker samtidigt... Vet inte hur många gånger om dagen jag utbryter saker på temat "amen vad i helvete" och "oh for fuck's sake!" medan jag lyssnar på Adam Kay eller läser Dan Josefsson. Är snart klar med båda och tänkte fortsätta med något lite mindre upprörande :p
 
Jag läser Cherries in the snow av Emma Forrest, och läslyssnar (irriterande då e-bok och ljudbok ej är synkade på Storytel så jag får hoppa hej vilt och hoppas hamna rätt) på Sista gången jag såg dig av Liv Constantine. Jag läste hennes Den sista Mrs Parrish förra året (eller kanske året dessförinnan) och var väl inte helt förtjust, men jag kunde inte riktigt låta bli denna.

Igår läste jag ut Mellan djävulen och havet av Maria Adolfsson, tredje boken i Doggerland-serien. Gillade mycket!

Har nyss läst ut En tryckare på Blue Moon Bar, som är Hanna Hellquists samlade kåserier och krönikor ur DN under ett antal år. En riktig tegelsten, det tog lång tid att läsa, men den var himla fin.
 
Det kan jag inte säga att jag gör eftersom jag knappt var född när boken utspelar sig, men den var fantastisk i alla fall! :D

Jag känner såhär i efterhand att jag kanske inte gav den riktigt den chans den förtjänade. Jag hade bråttom att läsa ut den eftersom jag lånat den på biblioteket i Sverige och skulle åka tillbaka till Skottland några dagar senare, och det är inte en bok man kan skynda igenom tror jag (vilken bok som nu är det). Jag hade nog uppskattat den på ett annat sätt om jag gett den lite mer tid.

Haha! Jag är född 80 och London var sååå hippt i mina sena tonår. "Alla" åkte till London och köpte doctor martens och gick på klubb och många åkte dit efter gymnasiet och jobbade eller pluggade.

Jag och en kompis åkte såklart också dit, det var på höstlovet i tvåan på gymnasiet. Vi bodde på ett sunkigt vandrarhem nånstans och hade jätteroligt.

Modet här i Sverige var också otroligt inspirerat av Storbritannien och London under den perioden; jag kommer särskilt ihåg de skotskrutiga byxorna. Det var väldigt inne att vara smal och blek och ha svarta kläder och kajal och brit popen och indie popen hade också sin storhetsperiod med band som The Verve, Oasis, Blur, Nine inch nails... Just musiken är ju också en stor del i boken.

Veterinären - ja, jag kommer särskilt ihåg att jag läste den ganska noggrant och eftertänksamt. Så det kanske var det som gjorde att våra upplevelser skilde sig åt.
 
Jag såg ett inslag om Nancy Spungen för ett tag sedan och fick för mig att jag skulle läsa om Inte som andra döttrar som hennes mamma skrivit om henne och Sid Vicious. Sagt och gjort, jag plockar fram min gulnande upplaga från 2001 och börjar läsa. Har kommit typ 150 sidor och jag blir tokig. Översättningen är så sjuuukt dålig och så mycket andra fel i texten att jag undrar om någon öht korrläst. Så störigt! Men nu är jag så nyfiken på vad som ska hända att jag inte kan sluta läsa 😩🤯
 
Haha! Jag är född 80 och London var sååå hippt i mina sena tonår. "Alla" åkte till London och köpte doctor martens och gick på klubb och många åkte dit efter gymnasiet och jobbade eller pluggade.

Jag och en kompis åkte såklart också dit, det var på höstlovet i tvåan på gymnasiet. Vi bodde på ett sunkigt vandrarhem nånstans och hade jätteroligt.

Modet här i Sverige var också otroligt inspirerat av Storbritannien och London under den perioden; jag kommer särskilt ihåg de skotskrutiga byxorna. Det var väldigt inne att vara smal och blek och ha svarta kläder och kajal och brit popen och indie popen hade också sin storhetsperiod med band som The Verve, Oasis, Blur, Nine inch nails... Just musiken är ju också en stor del i boken.

Veterinären - ja, jag kommer särskilt ihåg att jag läste den ganska noggrant och eftertänksamt. Så det kanske var det som gjorde att våra upplevelser skilde sig åt.
Jag hade verkligen ingen aning om att London haft en sådan status bland svenskar redan på den tiden, men det finns väl en anledning till att det är Sveriges största stad utanför Sverige antar jag! Måste ha varit en väldigt häftig läsupplevelse med de upplevelserna i bagaget :)
 
Jag hade verkligen ingen aning om att London haft en sådan status bland svenskar redan på den tiden, men det finns väl en anledning till att det är Sveriges största stad utanför Sverige antar jag! Måste ha varit en väldigt häftig läsupplevelse med de upplevelserna i bagaget :)
"redan på den tiden..." gud vad gammal jag känner mig!:laugh:
 
Jag såg ett inslag om Nancy Spungen för ett tag sedan och fick för mig att jag skulle läsa om Inte som andra döttrar som hennes mamma skrivit om henne och Sid Vicious. Sagt och gjort, jag plockar fram min gulnande upplaga från 2001 och börjar läsa. Har kommit typ 150 sidor och jag blir tokig. Översättningen är så sjuuukt dålig och så mycket andra fel i texten att jag undrar om någon öht korrläst. Så störigt! Men nu är jag så nyfiken på vad som ska hända att jag inte kan sluta läsa 😩🤯

Åh den kanske man skulle damma av! Läste den om och om igen i tonåren både på svenska och engelska :love:
 
Sally Rooney Normala människor. Å, vad jag tyckte om den!

Om ett förhållande och om hur en människa kan påverka ditt liv. Om makt, och klass. Jag sträckläste.
 
Sally Rooney Normala människor. Å, vad jag tyckte om den!

Om ett förhållande och om hur en människa kan påverka ditt liv. Om makt, och klass. Jag sträckläste.
Jag älskade den! Blev kär i mamman ❤️

En kompis messade precis att den ska bli serie. Kul, även om jag inte är någon serieperson så kommer nog inte att se den.
 
Själv har jag läst

Ålevangeliet. Väldigt intressant och lagom fantaspäckad.

Den rödaste rosen slår ut av Liv Strömquist. Hon har en förmåga att ta ett uttjatat ämne och komma med en helt ny klockren vinkling. Jag tyckte att boken var hennes bästa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 305
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 792
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 038
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp