Vad läser du just nu? Del 8

Nu är lidandet slut för "Offer utan ansikte". Betyget blir 0/5. Att det överstiger minus beror enbart på att det är trevligt när något utspelar sig i nordvästra Skåne, samtidigt skäms jag å regionens vägnar att den figurerar i denna bok.

Min tanke om mördaren var uppenbart mer avancerad än författarens. Att det INTE var den som övertydligt ringades in från början var så självklart att det också är störande. Persongalleriet blev aldrig bättre, våldsskildringarna är överdrivna på alla sätt och trovärdigheten saknades i typ allt från personbeskrivningar till polisarbetet. :banghead: Fruktansvärt.

Nu ska jag på allvar ta mig an "Binas historia" i stället och hoppas på en mer positiv läsupplevelse.
 
Kvinnor i Kina, av Maria Thorborg. Intressant, den kinesiska historien med fokus på modern historia och förändringarna under 1900-talet. Men en del äldre historia också, Tangdynastin och hur den sociala situationen förändrats beroende på vilken dynasti som härskade för tillfället.

De goda kvinnorna från Kina, Xinran. Berättelser från kinesiska kvinnor sammanfattade från en radiostation. Väldigt intensiv och utlämnande, både negativt och positivt, om Kina kring slutet av -80-talet. Rekommenderas!

Noveller från Färöarna, olika författare. Mestadels vackra berättelser i dramatiska naturmiljöer, fattiga människor och hur man överlevt under tuffa omständigheter.
 
Plockade ned en ny bok och somnade till igår också, som jag tror att jag läst tidigare men innehållet hade tonat bort mitt i alla övrigt litteratur. Rekommenderar den ändå:

Romare och romarinnor, Tore Jansson. Lättläst bok om olika personer från 500-talet före Kristus och framåt. Bygger på personliga brev och liknande källmaterial. Rekommenderas också, du följer olika individer hela vägen fram till imperiets sönderfall.
 
Lyssnat på Gileads döttrar av Margret Atwood. Riktigt bra tycker jag! Häftigt med en uppföljare som skrivs så långt efter första boken. Nån mer som läst den?
 
Lyssnat på Gileads döttrar av Margret Atwood. Riktigt bra tycker jag! Häftigt med en uppföljare som skrivs så långt efter första boken. Nån mer som läst den?

Jag har inte läst den men har tänkt göra det länge! Har du läst första boken? Jag har bara sett serien och funderar på om man behöver läsa boken också?
 
Jag har inte läst den men har tänkt göra det länge! Har du läst första boken? Jag har bara sett serien och funderar på om man behöver läsa boken också?
Åh, jag har bara läst boken och inte sett serien, så vågar inte säga säkert. En första boken är väldigt bra, så läs den först ;)
 
Sally Rooney Normala människor. Å, vad jag tyckte om den!

Om ett förhållande och om hur en människa kan påverka ditt liv. Om makt, och klass. Jag sträckläste.
Blev också väldigt förtjust i den! Är väldigt sugen på att läsa hennes Conversations with Friends härnäst!
 
Jag läser just nu About Grace av Anthony Doerr. All the Light We Cannot See av samme författare var bland det bästa jag läste förra året, så jag har höga förväntningar. Än så länge tycker jag om den, åtminstone när jag fokuserar på hur vackert skriven den är istället för hur mycket jag stör mig på huvudkaraktärens beteende :p
 
Halvvägs inne i Osebol av Marit Kapla och vill inte att den ska ta slut. Så himla fascinerande. Hon låter Osebolborna själva komma till tals och det blir deras egen historia (och deras egna historier) som boken handlar om.
 
Jag har precis lyssnat tre böcker av Lisa Hågensen.
Hennes ögon blå
Gäld till djävulen
Rummet

Jag tyckte väldigt mycket om dom. Kanske lite halvdåligt språk ibland men tycker mycket om karaktärer och beskrivningar i böckerna. Och för mig ett stort plus för att dom var lite udda och övernaturliga.
 
Nu är lidandet slut för "Offer utan ansikte". Betyget blir 0/5. Att det överstiger minus beror enbart på att det är trevligt när något utspelar sig i nordvästra Skåne, samtidigt skäms jag å regionens vägnar att den figurerar i denna bok.

Min tanke om mördaren var uppenbart mer avancerad än författarens. Att det INTE var den som övertydligt ringades in från början var så självklart att det också är störande. Persongalleriet blev aldrig bättre, våldsskildringarna är överdrivna på alla sätt och trovärdigheten saknades i typ allt från personbeskrivningar till polisarbetet. :banghead: Fruktansvärt.
Den boken påbörjade jag för några veckor sedan men gav upp ganska fort, olidlig.
 
Håkan Nessers senaste, Halvmördaren. Nej, nej och nej. Håkan är en gammal favoritförfattare (Läs t ex Skuggorna och regnet, eller de tio böckerna om van Veeteren och c:o) men borde nog lägga ner författandet nu. Adalbert Hanzon gör upp med det förflutna och berättar äntligen sanningen om det som hände för fyrtio år sen - kanske. En helt osannolik historia berättad på ett knasigt sätt.


Är också ett stort Nesser-fan men Halvmördaren var jag inte heller impad över. Däremot den som kom innan dess - Vänsterhäntas förening var nästan i klass med Skuggorna och regnet. Dessutom återupplivade han Van Veeteren i den, bara det!
 
Färdig med Osebol. Så bra!

Börjat på Klubben av Matilda Gustavsson och blev omedelbart förbannad. Mycket bra skriven men jag är bara i början.

Klubben är fantastiskt. Men du kommer inte att bli mindre arg av att läsa klart ... ;)
Har just läst Vigdis Hjorts "Arv och miljö". Någon annan som läst den? Jag är helt fascinerad men också förvirrad. Kan inte sluta tänka på den. Och sedan tänker jag som författare på hur svårt - närmast omöjligt - det är att skriva om sig själv eftersom man inte kan göra det utan att dra in andra i sin historia. Var gränserna går måste vara väldigt olika.
 
Nu är lidandet slut för "Offer utan ansikte". Betyget blir 0/5. Att det överstiger minus beror enbart på att det är trevligt när något utspelar sig i nordvästra Skåne, samtidigt skäms jag å regionens vägnar att den figurerar i denna bok.

Min tanke om mördaren var uppenbart mer avancerad än författarens. Att det INTE var den som övertydligt ringades in från början var så självklart att det också är störande. Persongalleriet blev aldrig bättre, våldsskildringarna är överdrivna på alla sätt och trovärdigheten saknades i typ allt från personbeskrivningar till polisarbetet. :banghead: Fruktansvärt.

Tack för en rolig recension!
 
Klubben är fantastiskt. Men du kommer inte att bli mindre arg av att läsa klart ... ;)
Har just läst Vigdis Hjorts "Arv och miljö". Någon annan som läst den? Jag är helt fascinerad men också förvirrad. Kan inte sluta tänka på den. Och sedan tänker jag som författare på hur svårt - närmast omöjligt - det är att skriva om sig själv eftersom man inte kan göra det utan att dra in andra i sin historia. Var gränserna går måste vara väldigt olika.
Jag har läst den två gånger.
 
Färdig med Klubben. Fortfarande förbannad men också förundrad över hur detta kunnat pågå. Över den makt som denne man har haft. Över hans fru som möjliggjort detta. Över att den manliga vänskapen tillåtit detta, trots att de sett tecken - det var ju "bara" kladd/olämpliga ord... och Arnault var ju såååå värdefull för konstscenen i Stockholm. I själva verket en manipulerande mytoman som förskönat sin bakgrund rejält. :rage::rage::rage:
 
Jag har tänkt uppdatera här väldigt länge men glömmer bort vad jag läst så här kommer det jag kommer på just nu:
Över julledigheten läste jag När gud var en kanin av Sarah Winman. Har haft den i bokhyllan väldigt länge men det har alltid kommit någon annan bok emellan. Jag tyckte väldigt mycket om den, den var fint skriven och stundtals både sorglig och så rolig att jag fnissade till. Sträckläste den på ett sätt jag inte gjort på länge. Såhär beskrivs den på Bokus: ”Det är en bok om hemligheter, barndom och om att växa upp. En bok om vänskap och familjeband, triumfer och tragedier och all däremellan. Men mer än något annat är det en bok om kärlek i alla dess former.”

I julklapp fick jag boken den inneboende av Hanna Krall som beskrivs såhär: ”Maria är den judiska flickan som man gömmer i den stora våningen och som inte får titta ut genom fönstret, som aldrig hostar och aldrig kissar mellan klockan halv fyra och fyra. Marta är dottern i den polska familjen som gömmer Maria på den ariska sidan i andra världskrigets Warszawa.Eller är det två sidor av samma personlighet? Den mörka och den ljusa, vad man är och vad man kunde ha varit, eller kan bli. Maria och Marta, dubbelgångare och systrar, två skärvor av en krossad identitet: den judiska och den polska.”
Jag tyckte den lät väldigt spännande och hade höga förväntningar men den var så krångligt och svårt skriven att jag inte fattade nånting och mest kände mig dum medan jag tvingade mig igenom den. Har nog aldrig tagit så lång tid för mig att kämpa mig igenom en bok.

Efter den upplevelsen fick jag ge mig på nåt enklare och läste då Nio främlingar av Liane Moriarty. Den var helt okej tycker jag, men inte lika bra som Stora, små lögner som är min favorit av henne.
 
Jag läser denna, som ska vara en fristående fortsättning på en annan. Den har jag inte läst och det där fristående känns lite sådär.... men jag gillar den, så har reserverat första boken på bibblan nu :).
 

Bifogade filer

  • 15823897934617791495117900486818.jpg
    15823897934617791495117900486818.jpg
    148,8 KB · Visningar: 5

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 637
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 808
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp