Vad läser du just nu? Del 8

Åh den är ju så BRA. Långsam, men bra!
Donna Tartt alltså 😍

Tack för att du säger det! Jag behöver en rejäl knuff att komma igång med läsningen igen. Har ju hört SÅ mycket om den här boken, så vill gärna komma igenom den, utan att behöva börja om gång på gång enbart för att minnet sviker när det går för lång tid mellan lässessionerna.
 
Tack för att du säger det! Jag behöver en rejäl knuff att komma igång med läsningen igen. Har ju hört SÅ mycket om den här boken, så vill gärna komma igenom den, utan att behöva börja om gång på gång enbart för att minnet sviker när det går för lång tid mellan lässessionerna.
Jag tyckte också om den! Långsam som sagt, men definitivt en speciell läsupplevelse som är värd mödan :)
 
Jag har huggit tag i ännu en Tove Alsterdal-bok, förtjust som jag är över att min läsplatta nu innebär att jag har tillgång till alla möjliga olika svenska böcker (tidigare begränsades jag till de pocketböcker jag kunde få ner i resväskan efter ett Sverigebesök). Denna gång föll valet på Kvinnorna på stranden. Jag älskar storyn och det är precis den sortens bok jag gillar, förhoppningsvis forsätter det så även under de sista 150 sidorna! :)
 
Jag har precis börjat med “Shuggie Bains”- den verkar lovande.
Lyssnat klart på “Den sista migrationen” som jag tyckte om. Nu lyssnar jag på Caroline Säfstrands “Klubben för lyckliga slut”- lite söt sådär.
 
Jag har precis börjat med “Shuggie Bains”- den verkar lovande.
Lyssnat klart på “Den sista migrationen” som jag tyckte om. Nu lyssnar jag på Caroline Säfstrands “Klubben för lyckliga slut”- lite söt sådär.
Åh, den står jag i kö för att låna av svärmor. Den ska vara helt fantastisk av allt jag hört att döma. Jag gav den till pappa i julklapp och han hade svårt att lägga den ifrån sig, och då är han en sådan där typ som läser otroligt mycket och är väldigt kräsen vad gäller böcker.
 
Hrm.... Jag är förbryllad över att jag inte tycker att "The Huntress" av Kate Quinn är alls så bra som jag hade förväntat mig..... :cautious: Den har toppenrecensioner. För det första är den en tegelsten på över 500 sidor, och jag föredrar nog egentligen böcker som håller sig kring 300-350 sidor. Men det värsta är att jag upplever den som så seeeeeeg. Jag har läst drygt 70 sidor nu, och känner väl tack och lov att den börjar ta sig lite grann. Vi får väl se hur det går. Om jag hade lånat den från biblioteket hade jag nog helt enkelt slutat läsa och lämnat tillbaka den..... :o
 
Har precis läst ut Hur ska det gå för Pinnerbergs? Av Hans Fallada. Om ett ungt pars kamp att få vardagen att gå ihop under 30-talets Tyskland innan Hitler kom till makten, skriven under samma tid. Allt mer dras paret ner i fattigdom av ökad arbetslöshet och inflation som brer ut sig i Tyskland. Både rolig skriven med starka personskildringar och väldigt sorglig på samma gång, rekommenderas :)
 
Kallad till Tystnad av Thomas Merton. Intressant! En biografi skriven av en munk i en av de strängaste religiösa munkordnarna. Jag brukar inte vara så engagerad i biografier, men boken är spännande och lättläst - en amerikansk ungdom, många års sökande, till munk.
 
Efter stt ha läst ut Freud har jag hoppat in i Carina Burmans "Djävulspakten: Gösta Ekmans liv och konstnärskap" (2011) om Gösta Ekman den Äldre.
 
Försökt att läsa Jurkyrkogården av Stephen King sedan i lördags men bara somnar ifrån den hela tiden. För att vara en känd skräckis som jag blivit varnad för så är inläsningen väldigt sövande... :o:D

Jag har den och två novellsamlingar som jag flexar lite mellan, en samling av George Wells, samt en samling av Konstantin Paustovskji med tio noveller från Sovjet. Betar av dem novell för novell när jag har lite tid över.
 
Jag shoppade loss lite på bokrean förra veckan, fortfarande barnsligt exalterad över att jag nu, tack vare min läsplatta, har obegränsad tillgång till svenska böcker. Jag köpte:

- Lite död runt ögonen av David Ärlemalm
- Som pesten av Hanne-Vibeke Holst
- Goda grannar av Mattias Edvardsson
- Folk med ångest av Fredrik Backman
- Syndabocken av Sofie Sarenbrant

Jag har påbörjat Folk med ångest och tror att jag gillar den. Den är löjlig, urspårad och rolig på ett sätt som jag behöver just nu och jag delar verkligen Backmans humor. Resten av böckerna räknar jag med att beta av under min semestervecka i slutet av mars!
 
Puttar upp den här tråden nu när jag ÄNTLIGEN hittat tillbaka till läsandet! Hoppas jag :D

Just nu läser jag En nästan sann historia av Mattias Edvardsson och jag gillar den! Vill veta vad som händer, ibland är det lite svårt att lägga den ifrån mig.
 
Jag läser, sedan ungefär 10 år tillbaka känns det som, fortfarande "About Grace" av Anthony Doerr.
Och jag kräks på hur dålig jag tycker att den är. Men nu är det bara ca 10% kvar, så ska väl genomlida det med.

("All the Light We Cannot See" är som sagt något av det vackraste jag läst, så vafan hände här? Nåja. Nästa bok kan bara bli bättre.)
 
Puttar upp den här tråden nu när jag ÄNTLIGEN hittat tillbaka till läsandet! Hoppas jag :D

Just nu läser jag En nästan sann historia av Mattias Edvardsson och jag gillar den! Vill veta vad som händer, ibland är det lite svårt att lägga den ifrån mig.
Den gillade jag! Hans andra böcker är också riktigt bra! :) (men ganska annorlunda i stilen jämfört med En nästan sann historia)

Jag läser, sedan ungefär 10 år tillbaka känns det som, fortfarande "About Grace" av Anthony Doerr.
Och jag kräks på hur dålig jag tycker att den är. Men nu är det bara ca 10% kvar, så ska väl genomlida det med.

("All the Light We Cannot See" är som sagt något av det vackraste jag läst, så vafan hände här? Nåja. Nästa bok kan bara bli bättre.)
Åh gud, jag vet precis vad du menar. Det är en av de sämsta böckerna jag läst, och jag fick verkligen sitta på händerna för att inte berätta för dig exakt hur värdelös jag tyckte att den var, då när du skrev att du skulle börja läsa den för ett tag sen... Såhär sammanfattade jag läget i april förra året, när jag nyligen hade läst ut den:

På tal om recensioner gick jag tillbaka och läste vad andra tyckt om About Grace, som jag ju var så besviken på, och hittade en av de topprankade recensionerna som sammanfattade det såhär:

"My patience with good writing around an annoying plot just doesn't stretch for 413 pages. And if the book was trying to say something about diaphanous borders between now and the future, I was so frustrated, I didn't care."

Japp, ungefär så! :D
 
Jag har nyligen läst ut Goda grannar av Mattias Edvardsson. Den var riktigt bra, men inte lika bra som En helt vanlig familj!

Har nu påbörjat Som pesten av Hanne-Vibeke Holst. Den är hela 732 sidor lång, så den lär jag hålla på med ett tag! Jag älskar hennes berättelser, men den här känns lite småläskig att läsa eftersom det handlar om en person som börjar jobba på pandemiavdelningen på WHO... Och så utbryter en pandemi där massor av människor drabbas av en ovanligt svår form av influensa... Det känns verkligen som att författaren är synsk eller något, med tanke på att boken publicerades 2018. Redan på sida 20-nånting diskuterar de på WHO hur det skulle bli om någon slags "monsterinfluensa" skulle bryta ut, hur man skulle hantera det med vaccin, osv. Läskigt som sagt, men väldigt intressant!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 797
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp