Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Jag tappade bort den här tråden helt märker jag, men nu har jag och nioåringen gemensamt gjort hans favoritbokslista till en kompis som behövde tips och då insåg jag hur många bra tips jag fått härifrån! Här är favoriterna:
Om ni inte läst Kugghjärtat kan jag verkligen rekommendera den! Rätt lik de fantasy-böckerna du listade :)
 
Har nu plöjt denna tråden och det fram emot all läsning som vi har framför oss!

Barnet är 1,5 och hennes favoriter är böckerna om Julia (Lisa Moroni och Eva Eriksson) och Alla Tre (Maria Nilsson Thore), vilka jag också gillar. Barnet gillar också Nicke Nyfiken, men där håller jag inte med, mycket moralkakor och gamla värderingar.

Mina absoluta favoriter hittills är böckerna om Bebbe (Mervi Lindman). Fina bilder och berättelsen har en rolig vuxennivå också. Barnet har dock tröttnat/växt ifrån, men strax efter 1 läste vi dem på längden och tvären.

Lånade Livet på en pinne av Maria Nilsson Thore och älskade den. Jag alltså, barnet var inte så förtjust, hon är lite för liten. Fina bilder och fin text. Den tänker jag köpa och hoppas att barnet börjar uppskatta när hon blir äldre. Annars får jag läsa den själv :p
 
Vi lånade hem dödenboken, kärleksboken och våldboken. Jag tyckte att de var bra, men sonen var rätt ointresserad. Kanske när sådana frågor dyker upp att vi lånar dem igen. Han verkar inte fundera över existentiella frågor ännu så mycket. Det är mer sjukdomar, bakterier, hajar och dinosaurier just nu.

Det är så bra att ha böcker när sådana ämnen dyker upp! :)
 
Min nioåring började trean nu, så nu är det Nyckeln till skatten här med (eller ja, ni har väl bytt till något annat nu). Vi har (tidigare årskurser med) helt enkelt gjort läsläxan så lite som möjligt av just det skäl du nämner... en högläsning, och inget mer. Ser läxorna i fyran mer lovande ut?
Tack och lov slipper vi ABC-klubben i år! I fyran har de ingen läsläxa alls. Vilket är skönt eftersom han ändå läser bok efter bok. På sommarlovet plöjde han Johan Flanagans (Spejarens lärling) hela produktion och nu läser han en serie som jag inte tror har nämnts i tråden tidigare: Gregor av Suzanne Collins - en fantasy-serie av författaren till Hungers Games.
 
Under sommaren högläste Spelkortsmysteriet (Jostein Gaarder) och den gillade han mycket också.

Ett högläsningstips i min smak! Vi ska just avsluta högläsningen av boken Matilda av Roald Dahl som jag minns ifrån min barndom som en hysteriskt bra bok, men varken barnen (6år och 9år) eller jag har tyckt den var speciellt bra. Innan dess högläste vi Ossians ovanliga nanny som var helt fantastisk. Vi väntar på det ska kännas som höst/vinter så vi kan börja med nästa del som utspelar sig i advent.
 
Kul med återupplivning av tråden! Vi, snart-sexåringen och jag, har plöjt igenom Nelly Rapp i sommar. Vi är nu på sista(?) boken och sedan tar vi nog paus från spöken och monster en stund, tror jag. Dock har vi några LasseMaja-böcker från bibblan kvar, så än ska vi inte ge oss ut på jakt efter nytt, men när det är dags hoppas jag som sagt att vi kan hitta något som inte är mysterier eller monster :angel: Ungen har ju börjat rida, så kanske någon hästbok.

Någon som har löst Ylvania-böckerna? Lämplig ålder? Har för mig att huvudpersonen är 11 år, men minns inte riktigt.

Ettåringen har inte ro med några böcker alls förutom typ Djuren på gården (bild + djurets namn + att man ska känna på något).

Sandvargen, om ni inte läst den!

När det gäller hästböcker så har barnen fått lyssna på böckerna om Sigge som ljudbok, jag blir för berörd när det blir t ex konflikter i stallet eller sjuk/skadad häst :o. Vitnos finns ju annars, der var barndomsnostalgi för mig! Och om ni vill så flera flugor i en smäll så finns Hästdetektiverna, den gillade sexåringen (vad jag själv tycker har jag ingen aning om för han har bara lyssnat på dem utan mig :p)
 
Har nu plöjt denna tråden och det fram emot all läsning som vi har framför oss!

Barnet är 1,5 och hennes favoriter är böckerna om Julia (Lisa Moroni och Eva Eriksson) och Alla Tre (Maria Nilsson Thore), vilka jag också gillar. Barnet gillar också Nicke Nyfiken, men där håller jag inte med, mycket moralkakor och gamla värderingar.

Mina absoluta favoriter hittills är böckerna om Bebbe (Mervi Lindman). Fina bilder och berättelsen har en rolig vuxennivå också. Barnet har dock tröttnat/växt ifrån, men strax efter 1 läste vi dem på längden och tvären.

Lånade Livet på en pinne av Maria Nilsson Thore och älskade den. Jag alltså, barnet var inte så förtjust, hon är lite för liten. Fina bilder och fin text. Den tänker jag köpa och hoppas att barnet börjar uppskatta när hon blir äldre. Annars får jag läsa den själv :p

Åh, vi har ”Julia lägger sig”, och den är fantastisk! :) I övrigt är vi väldigt dåliga på att vidga våra läsvyer, han (1,5-åringen) kör helst med favoriterna än så länge och jag har ställt undan alla bilderböcker utom de som är på hans nivå för storasyskonen blir inte imponerad när han tuggar på ”deras” böcker fastän de väldigt sällan respektive aldrig läser dem själva :o. Men jag glömde ”Svea bygger” i min tidigare uppräkning, den är ytterligare en favorit!

Och ja, ni har så mycket mysig läsning framför er! :)
 
Tack och lov slipper vi ABC-klubben i år! I fyran har de ingen läsläxa alls. Vilket är skönt eftersom han ändå läser bok efter bok. På sommarlovet plöjde han Johan Flanagans (Spejarens lärling) hela produktion och nu läser han en serie som jag inte tror har nämnts i tråden tidigare: Gregor av Suzanne Collins - en fantasy-serie av författaren till Hungers Games.

Skönt!

Gillar han Gregor? Jag tänkte att den skulle gå hem här eftersom nioåringen gillat Tunnlar och Hungerspelen, men den tog det tvärstopp med. Å andra sidan dissade han både Artemis Fowl och Nevermoore första gången jag lånade hem dem och nu är de på favoritlistan, så det kan ju ha ändrats.
 
Ett högläsningstips i min smak! Vi ska just avsluta högläsningen av boken Matilda av Roald Dahl som jag minns ifrån min barndom som en hysteriskt bra bok, men varken barnen (6år och 9år) eller jag har tyckt den var speciellt bra. Innan dess högläste vi Ossians ovanliga nanny som var helt fantastisk. Vi väntar på det ska kännas som höst/vinter så vi kan börja med nästa del som utspelar sig i advent.

Jag tyckte att Ossians ovanliga nanny var jättefin, men mina barn gillade den inte alls - de tyckte för illa om föräldrarna tror jag. Kul att ni kommer att läsa fortsättningen med! :)
 
1,5-åringens läslust går ordentligt i perioder. Ibland vill han inte se åt en bok, andra dagar kommer vi inte ur läsfåtöljen.
Han gillar böckerna om Max och Anna Klara Tidholms böcker, framförallt Ut och gå och En liten stund. Han gillar också att bläddra i Mamma Mu och Pettson men orkar sällan en hel bok i ett svep.

Jag är dålig på att skaffa nya böcker, borde göra fler turer till biblioteket :)
 
Jag tyckte att Ossians ovanliga nanny var jättefin, men mina barn gillade den inte alls - de tyckte för illa om föräldrarna tror jag. Kul att ni kommer att läsa fortsättningen med! :)
Vi läste alla tre böckerna när nio-åringen var kanske fem-sex år och nu ville han att vi skulle läsa om dem så även lillasyster fick uppleva dem. Han var i minsta laget förra gången och lillasyster sex år är i minsta laget nu, men nio-åringen lever sig in i böckerna. Det är en fröjd att läsa högt och lite sorgligt för snart kommer högläsningen för nio-åringen sluta. Redan nu måste han ligga ner så han inte ser texten och läser själv över min axel.
 
Fröken är 2 år och här läser vi mycket Pettson och Findus, hon älskar dom böckerna! Mycket att titta på i bilderna och peka på.
 
Är det någon som har tips på bra kapitelböcker för en femåring? De läser Musse och Helium på förskolan och hen önskar något liknande att läsa hemma.
 
Är det någon som har tips på bra kapitelböcker för en femåring? De läser Musse och Helium på förskolan och hen önskar något liknande att läsa hemma.
Jag vet inte vad Musse och Helium är för bok, men jag och 4-åringen läser böckerna om Puzzel. Jag skulle dock gärna hitta någon bok som är något snäpp upp för dessa läser vi ut på två kvällar. Fyraåringen gillar böckerna mycket (men jag stör mig lite på språket).
 
Här läser vi Kristina Ohlssons böcker som högläsning (för en snart 7-åring och snart 10-åring). Vi började med Zombiefeber och Glasbarnen, men det är ur två olika "serier", så efter det har det blivit uppföljarna till den första. Bok två heter Varulvens hemlighet och bok tre, som vi läser just nu, är Mumiens gåta. De kan vara lite otäcka ibland, så för känsliga barn så kanske man behöver bli lite äldre än 7 för att våga lyssna.

7-åringen plöjer böcker själv också. Just nu är det Handbok för superhjältar-serien som är prio.
 
Här är det alfons böckerna och super charlie som gäller just nu. Barnet är 3.5år
Lilltjejen är ännu nöjd med Ingridböckerna.
 
Jag har klickat hem den nya boken Sjörövarhöst -
fortsättning i serien om Skorstensbarnen. Jag ser verkligen fram att få börja läsa boken för sex-åringen och nio-åringen. Vi älskade boken Älvsommar som vi läste förra sommaren.
 
1,5-åringens läslust går ordentligt i perioder. Ibland vill han inte se åt en bok, andra dagar kommer vi inte ur läsfåtöljen.
Han gillar böckerna om Max och Anna Klara Tidholms böcker, framförallt Ut och gå och En liten stund. Han gillar också att bläddra i Mamma Mu och Pettson men orkar sällan en hel bok i ett svep.

Jag är dålig på att skaffa nya böcker, borde göra fler turer till biblioteket :)

Bibliotek är ju verkligen guld! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 233
Senast: Vovve
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp