Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Vi läste alla tre böckerna när nio-åringen var kanske fem-sex år och nu ville han att vi skulle läsa om dem så även lillasyster fick uppleva dem. Han var i minsta laget förra gången och lillasyster sex år är i minsta laget nu, men nio-åringen lever sig in i böckerna. Det är en fröjd att läsa högt och lite sorgligt för snart kommer högläsningen för nio-åringen sluta. Redan nu måste han ligga ner så han inte ser texten och läser själv över min axel.

Ja, det är sorgligt när högläsningen ebbar ut! Min nioåring vill inte/sällan de senaste åren/t, det går inte att hålla det tempo/lägga den tiden som skulle behövas för att det (kanske) skulle vara intressant. Men det är så väldigt mysigt varje gång han är med och lyssnar på något!
 
Fröken är 2 år och här läser vi mycket Pettson och Findus, hon älskar dom böckerna! Mycket att titta på i bilderna och peka på.

Sven Nordquist är en fantastisk illustratör! :) Men lite lurig ibland, jag märkte t ex att barnen trodde att det fanns flera Findus när de var små eftersom han ibland tecknar flera för att visa på rörelse :D
 
Är det någon som har tips på bra kapitelböcker för en femåring? De läser Musse och Helium på förskolan och hen önskar något liknande att läsa hemma.

Jag var inte koll på vad som ör grejen med Musse och Helium - vad ör der hen gillar med dem? Kanske lättare att komma på tips då! :)
 
Jag vet inte vad Musse och Helium är för bok, men jag och 4-åringen läser böckerna om Puzzel. Jag skulle dock gärna hitta någon bok som är något snäpp upp för dessa läser vi ut på två kvällar. Fyraåringen gillar böckerna mycket (men jag stör mig lite på språket).

Har ni läst böckerna om Lillebror? (Lillebror och Nalle, Lillebror och Billan). Jag vet inte riktigt vad Puzzel är för böcker, men Lillebror-böckerna har varit väldigt uppskattade som första kapitelböcker hos mina barn. Ett annat tips är att kika på adventsböcker, de ligger lite mellan kapitelböcker och bilderböcker (Jul i Stora skogen ör nog den mest fyraåringsvönliga adventsboken jag läst, vi läste den massor när äldsta var 3-4 år. Lite tråkiga könsroller hos de vuxna kaninerna dock...!
 
Här läser vi Kristina Ohlssons böcker som högläsning (för en snart 7-åring och snart 10-åring). Vi började med Zombiefeber och Glasbarnen, men det är ur två olika "serier", så efter det har det blivit uppföljarna till den första. Bok två heter Varulvens hemlighet och bok tre, som vi läser just nu, är Mumiens gåta. De kan vara lite otäcka ibland, så för känsliga barn så kanske man behöver bli lite äldre än 7 för att våga lyssna.

7-åringen plöjer böcker själv också. Just nu är det Handbok för superhjältar-serien som är prio.

De där böckerna ska jag kolla upp!
 
Jag har klickat hem den nya boken Sjörövarhöst -
fortsättning i serien om Skorstensbarnen. Jag ser verkligen fram att få börja läsa boken för sex-åringen och nio-åringen. Vi älskade boken Älvsommar som vi läste förra sommaren.

Åh, den ska jag se till att låna! Jag älskar Skorstensjul, men tyckte att Älvsommar var svagare. Återstår bara att se om något barn vill läsa den med mig :p
 
Har ni läst böckerna om Lillebror? (Lillebror och Nalle, Lillebror och Billan). Jag vet inte riktigt vad Puzzel är för böcker, men Lillebror-böckerna har varit väldigt uppskattade som första kapitelböcker hos mina barn. Ett annat tips är att kika på adventsböcker, de ligger lite mellan kapitelböcker och bilderböcker (Jul i Stora skogen ör nog den mest fyraåringsvönliga adventsboken jag läst, vi läste den massor när äldsta var 3-4 år. Lite tråkiga könsroller hos de vuxna kaninerna dock...!
Tusen tack för tipsen, inte läst dessa!
 
Dottern är 2.5 och vi läser varje kväll. :) Hon älskar Bamse, Pippi, Mamma Mu och Pettson och Findus. Vi prenumererar på Bamse för de yngsta.

Vi har precis läst Ellen Ekmans bok Idde och Hajen och kan verkligen rekommendera den. Superfin!
 
En bok som både jag och barnen tycker mycket om är ”Jag vaktar Allan” så fin berättelse och underbara bilder av Charlotte Ramel. Från 1,5 år kanske, men min 4-åring gillar den också.
 
Jag tappade bort den här tråden helt märker jag, men nu har jag och nioåringen gemensamt gjort hans favoritbokslista till en kompis som behövde tips och då insåg jag hur många bra tips jag fått härifrån! Här är favoriterna:

...
Artemis Fowl (Eoin Colfer)
....
Jag håller på och hjälpa den blivande tioåringen att skriva en önskelista men jag lyckas inte reda ut vilken bok som är först i serien om Artemis Fowl. Finns den i svenska nätbokhandelar?
 
Om ni inte läst Kugghjärtat kan jag verkligen rekommendera den! Rätt lik de fantasy-böckerna du listade :)
Den hamnar på den blivande tioåringens önskelista.

Nioåringen lyssnade i julas på De vandrande städerna (Mortal Engines) av Philip Reelle apropå Kugghjärtat som beskrev som stream punk. Han gillade första och andra boken men lyssnade inte klart på tredje boken när den kom i somras.
 
Jag håller på och hjälpa den blivande tioåringen att skriva en önskelista men jag lyckas inte reda ut vilken bok som är först i serien om Artemis Fowl. Finns den i svenska nätbokhandelar?

Den första heter bara Artemis Fowl. Jag kollade på Adlibris nu, där var den fysiska boken ”tillfälligt slut”, ver inte om det verkligen betyder ”tillfälligt” eller ”för alltid”. Men det kan ju vara värt att kolla på andra ställen, vi har bara lånat dem så jag har inte köpt själv.

Böckerna i ordning:

Artemis Fowl
Artemis Fowl: Det kalla kriget (Artemis Fowl: The Arctic Incident)
Artemis Fowl: Evighetskoden (Artemis Fowl: The Eternity Code)
Artemis Fowl: Slipad opal (Artemis Fowl: The Opal Deception)
Artemis Fowl: De försvunna demonerna (Artemis Fowl: The Lost Colony)
Artemis Fowl: Tidsparadoxen (Artemis Fowl: The Time Paradox)
Artemis Fowl: Atlantissyndromet (Artemis fowl: The Atlantis Complex)
Artemis Fowl: The Last Guardian (ej översatt)
 
Nu har jag reserverat böcker på biblioteket:
Jul i stora skogen, Stark
En kommissarie Gordon, Nilsson
En Musse och Helium, Brinch
Två böcker om Emil Wern, Jansson
Lillebror och Billan som Cd-bok

Senast på biblioteket lånade vi också två böcker om Vilma och den första har vi redan läst och den tyckte fyraåringen var jättekul. Det verkar också finnas en till bok om hunden Puzzel och den ska vi också läsa.
Tvååringen gillar böckerna om Simon just nu, men läser det mesta som vi lånar åt henne.
 
Har nyligen läst Loranga, Masarin och Dartanjang för min snart fyraåring. Uppskattas både av mig och henne! Finns även en helt underbar inläsning på Spotify som vi brukar lyssna på i bilen

Lunds hund och Alla går iväg av Eva Lindström (?) skrattar barnet högt åt. De är lite knepiga och lågmälda men träffar precis rätt för mitt barn som gärna funderar kring sakers tillstånd.
 
Någon som har tips på bra böcker till 3.5 åring som när som helst ska bli storasyster?
Har googlat lite men hittar mest gamla trådar och tips, så tänkte om någon är lite mer uppdaterad..
 
Någon som har tips på bra böcker till 3.5 åring som när som helst ska bli storasyster?
Har googlat lite men hittar mest gamla trådar och tips, så tänkte om någon är lite mer uppdaterad..
” Jag vaktar Allan” handlar inte om att få syskon, men om ett barn som längtar jättemycket efter att få ett syskon. Väldigt uppskattad här hemma.
Vi har också läst Astrid Lindgrens ”Jag vill också ha ett syskon”. Det finns också en eller ett par böcker i Vem-serien som handlar om syskon.
Vi läste även en bok där blivande storasyskonet pratar med bebisen i magen och berättar om sina föräldrar och släktingar som bebisen snart ska få träffa, ”Hallå där inne” heter den.

Sen frågade du om boktips, men slänger in bonustipset om Astrid och Adrian som finns på SVT så bra serie tycker både jag och barnen. Första säsongen när Astrid blir storasyster har vi sett både inför mellanbarnet och nu med lillebror i magen.
 
” Jag vaktar Allan” handlar inte om att få syskon, men om ett barn som längtar jättemycket efter att få ett syskon. Väldigt uppskattad här hemma.
Vi har också läst Astrid Lindgrens ”Jag vill också ha ett syskon”. Det finns också en eller ett par böcker i Vem-serien som handlar om syskon.
Vi läste även en bok där blivande storasyskonet pratar med bebisen i magen och berättar om sina föräldrar och släktingar som bebisen snart ska få träffa, ”Hallå där inne” heter den.

Sen frågade du om boktips, men slänger in bonustipset om Astrid och Adrian som finns på SVT så bra serie tycker både jag och barnen. Första säsongen när Astrid blir storasyster har vi sett både inför mellanbarnet och nu med lillebror i magen.
Tack för alla tips!
Ska försöka ta mig till biblioteket och se vad som finns där av dom du nämner.

Astrid och Adrian har hon tittat en del på iochmed att dom avsnitten går på Bolibompa samt finns på appen barnkanalen. Hon har även tittat en hel del på Daniel Tiger får en lillasyster - vilket är en riktig favorit!
Fler tips mottages tacksamt!
 
Äääntligen klara med Harry Potter och den Flammande bägaren, jag tycker verkligen inte de gör sig som högläsning. Om det sedan är översättningen eller bara att det blir segt vet jag inte :cautious: annars mycket stort Potter fan.

Så har börjat på Svarta Hingsten :D den började tydligen lite segt enligt åhöraren men jag tror nog han vänjer sig. Just nu är frågan, får hästen följa med på båten?

Själv läser jag Cressida Crowell, Magikernas tid, för att jag skulle läsa någon bok som sonen också läst. Hon har ju skrivit "Hur du tränar din drake" också. Förvånar mig vilken total liten sexist hon är, men annars så. -Slagen, av en flicka!?* eller det faktum att kvinnor lyser med sin frånvaro i Draktränaren -boken, filmen är ju rejält fixad på det planet, nice.

*Har man skrivit den kommentaren i en bok hjälper liksom ingenting man gör sedan. Även om en av huvudpersonerna är en vettig flicka och den andra en idiot till pojke (nåja hoppas gossen får en fet uppläxning snart).
 
Äääntligen klara med Harry Potter och den Flammande bägaren, jag tycker verkligen inte de gör sig som högläsning. Om det sedan är översättningen eller bara att det blir segt vet jag inte :cautious: annars mycket stort Potter fan.

Så har börjat på Svarta Hingsten :D den började tydligen lite segt enligt åhöraren men jag tror nog han vänjer sig. Just nu är frågan, får hästen följa med på båten?
Min man är inne på andra varvet med Harry Potter som han läser högt för andra barnet. Jag förstår inte hur han står ut för jag tycker texten är verkligen värdelös att läsa högt. Men han går också all-in och varje karaktär har sin egen röst och dialekt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 698
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 385
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp