Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Tack för alla tips!
Ska försöka ta mig till biblioteket och se vad som finns där av dom du nämner.

Astrid och Adrian har hon tittat en del på iochmed att dom avsnitten går på Bolibompa samt finns på appen barnkanalen. Hon har även tittat en hel del på Daniel Tiger får en lillasyster - vilket är en riktig favorit!
Fler tips mottages tacksamt!

Vi läste Ninna och syskongrodden för fyraåringen som väntade syskon. Väldigt uppskattad!
 
Femåringens första kapitelbok blev Häxan och lejonet. Den tog slut fort och nu läser vi en kommissarie Gordon
Började ni med Narnia och det funkade? Eller är det en annan Häxan och Lejonet.

Min sex-åring har sedan hon var fyra älskat Saga-sagor av Josefin Sundström och Nina-böckerna av
Emi Gruner. Vardagshistorier om att tappa en tand, gå till simskolan osv som hon känner igen sig i. Jag tycker de inte är speciellt inspirerande utan skulle hellre läsa böcker som utspelar sig i en magisk sagovärld.
 
Började ni med Narnia och det funkade? Eller är det en annan Häxan och Lejonet.

Min sex-åring har sedan hon var fyra älskat Saga-sagor av Josefin Sundström och Nina-böckerna av
Emi Gruner. Vardagshistorier om att tappa en tand, gå till simskolan osv som hon känner igen sig i. Jag tycker de inte är speciellt inspirerande utan skulle hellre läsa böcker som utspelar sig i en magisk sagovärld.

Den första boken är egentligen Min morbror trollkarlen, men jag tycker att Häxan och Lejonet passar bättre att läsa först. Det funkade över förväntan! Det är väldigt gammeldags språk och jag har fått byta ut, förenkla och förklara ord ibland.
 
Den första boken är egentligen Min morbror trollkarlen, men jag tycker att Häxan och Lejonet passar bättre att läsa först. Det funkade över förväntan! Det är väldigt gammeldags språk och jag har fått byta ut, förenkla och förklara ord ibland.
Jag tror Min morbror Trollkarlen skrevs efter Häxan och lejonet och det märks.
 
Den första boken är egentligen Min morbror trollkarlen, men jag tycker att Häxan och Lejonet passar bättre att läsa först. Det funkade över förväntan! Det är väldigt gammeldags språk och jag har fått byta ut, förenkla och förklara ord ibland.
Jag brukar dubbla svåra ord. Livbälte, flytvästen osv
 
Jag tror Min morbror Trollkarlen skrevs efter Häxan och lejonet och det märks.
Alla andra böcker i serien fungerar bättre för äldre barn medan Häxan och lejonet även fungerar för yngre. Dvs vi läste Häxan och lejonet ett par år tidigare än de andra böckerna fungerade. Häxan och lejonet har minst komplicerad story.
 
Min man är inne på andra varvet med Harry Potter som han läser högt för andra barnet. Jag förstår inte hur han står ut för jag tycker texten är verkligen värdelös att läsa högt. Men han går också all-in och varje karaktär har sin egen röst och dialekt.
Jag började till slut byta ord och kapa bisatser som hobby. Bytte ut hälften av alla tittade på mot såg, se och kände mig gladare.
 
Jag brukar dubbla svåra ord. Livbälte, flytvästen osv
Jag hörde talas om en metod som de använder på förskolan. Innan man ska läsa högt, skummar man texten efter svåra ord. Om man hittar en svårt ord, presenterar man och förklarar ordet innan man läser. Sen läser man texten och då får barnet höra ordet i sitt sammanhang.
 
Jag hörde talas om en metod som de använder på förskolan. Innan man ska läsa högt, skummar man texten efter svåra ord. Om man hittar en svårt ord, presenterar man och förklarar ordet innan man läser. Sen läser man texten och då får barnet höra ordet i sitt sammanhang.
Låter nice, nog super för förskolan, haken är att Harry Potter kapitel orkar man inte skumma först.
 
Nu har jag reserverat böcker på biblioteket:
Jul i stora skogen, Stark
En kommissarie Gordon, Nilsson
En Musse och Helium, Brinch
Två böcker om Emil Wern, Jansson
Lillebror och Billan som Cd-bok

Senast på biblioteket lånade vi också två böcker om Vilma och den första har vi redan läst och den tyckte fyraåringen var jättekul. Det verkar också finnas en till bok om hunden Puzzel och den ska vi också läsa.
Tvååringen gillar böckerna om Simon just nu, men läser det mesta som vi lånar åt henne.

Kul! Har ni hunnit läsa något? :)
 
Någon som har tips på bra böcker till 3.5 åring som när som helst ska bli storasyster?
Har googlat lite men hittar mest gamla trådar och tips, så tänkte om någon är lite mer uppdaterad..

Jag tyckte det var svårt att hitta riktgt bra syskonböcker när mellanbarnet skulle födas och äldsta var 3, många böcker fokuserade antingen på svartsjuka eller på hur roligt det skulle bli när bebisen kom ut och kunde leka (vilket bebisar inte kan :p). Jag fastande för Nejlika och lilla lillasyster, den har ingen hög läsnivå (Nejlika själv är två år och det är nog tänkt att man ska kunna läsa den även för de minsta blivande storasyskonen), men jag gillade nivån (och att både mamman och pappan är väldigt närvarande och lika slitna :D).

"Jag vill också ha ett syskon" som @glittra tipsar om minns jag med värme från min egen barndom, men jag har däremot inte läst den själv med mina barn och vet inte rikligt hur väl den åldrats :)
 
Äääntligen klara med Harry Potter och den Flammande bägaren, jag tycker verkligen inte de gör sig som högläsning. Om det sedan är översättningen eller bara att det blir segt vet jag inte :cautious: annars mycket stort Potter fan.

Så har börjat på Svarta Hingsten :D den började tydligen lite segt enligt åhöraren men jag tror nog han vänjer sig. Just nu är frågan, får hästen följa med på båten?

Själv läser jag Cressida Crowell, Magikernas tid, för att jag skulle läsa någon bok som sonen också läst. Hon har ju skrivit "Hur du tränar din drake" också. Förvånar mig vilken total liten sexist hon är, men annars så. -Slagen, av en flicka!?* eller det faktum att kvinnor lyser med sin frånvaro i Draktränaren -boken, filmen är ju rejält fixad på det planet, nice.

*Har man skrivit den kommentaren i en bok hjälper liksom ingenting man gör sedan. Även om en av huvudpersonerna är en vettig flicka och den andra en idiot till pojke (nåja hoppas gossen får en fet uppläxning snart).

Crowell-böckerna har jag sett på bibblan men fått intrycket av att de är fruktansvärda just ur genusperspektiv. Har till och med börjat läsa en med barnen en gång för ett par år sedan men som tur är var det ingen av dem som fastnade - kanske på grund av den ansträngda högläsaren :angel: :p
 
Började ni med Narnia och det funkade? Eller är det en annan Häxan och Lejonet.

Min sex-åring har sedan hon var fyra älskat Saga-sagor av Josefin Sundström och Nina-böckerna av
Emi Gruner. Vardagshistorier om att tappa en tand, gå till simskolan osv som hon känner igen sig i. Jag tycker de inte är speciellt inspirerande utan skulle hellre läsa böcker som utspelar sig i en magisk sagovärld.

Här har sexåringen precis lyssnat på Nina-böckerna som ljudbok, efter en viss inledande skepsis så blev han superförtjust. Han har också (ljudboks)slukat böckerna om klass 1b Rönnen och någon serie om klass FA som jag inte ens minns vad den hette - han har beställt att han ville ha böcker som handlade om vanliga saker, gärna skolstart, och som inte är läskiga. Nu har han gått över till "Om jag bara inte råkat..."-böckerna, och är helt fast :up:. Vardagsstuk men huvudpersonen trasslar hela tiden in sig i diverse händelser och lögner :p. Efter det har jag böckerna om Rekordskolan på vänt, får se om de också går hem...

(Nu önskade du ju sagovärldar och inte diskbänksrealism, men jag kom precis på att jag läste böckerna om Iggy & jag med båda stora barnen för ett par år sedan och dem gillade vi allihop :))
 
Nioåringen har för övrigt läst Zombiefeber efter tips här i tråden och imorgon ska jag gå och hämta del två och tre av den. Kugghjärtat är också reserverat men har inte kommit än. I övrigt har vi en massa graffitiböcker hemma (stora intresset just nu) och idag tog han faktiskt initiativ till att själv reservera några skräckböcker som han läst en av i skolan.
 
Crowell-böckerna har jag sett på bibblan men fått intrycket av att de är fruktansvärda just ur genusperspektiv. Har till och med börjat läsa en med barnen en gång för ett par år sedan men som tur är var det ingen av dem som fastnade - kanske på grund av den ansträngda högläsaren :angel: :p
Ja det är de ju, dock roliga om man bortser från det. De är ev bättre än Ninja Timmy men det är nog lite hugget som stucket. Tycker faktiskt att det är lite lustigt såhär nuförtiden och en kvinna som skriver. Dessutom är ju tjejen i häxböckerna ganska sträv, hennes mamma med, pojken är ganska dum i huvudet (på ett klassiskt elak dum pojke sätt, förstärka det). Så om hon i de böckerna bara hade skippat Va! en Tjej grejerna (värdelösa tjej) så hade den absolut passerat.
 
Tio-åringen har fyllt år och fick Carags förvandling av Katja Brandin som är bok 1 i serien Woodwalkers. Han har slukat boken och var missnöjd med att bok 2 kommer först till jul. Så där är en julklapp fixad. Även om jag är lite orolig då utgivningsdagen är satt till 20/12 och bokhandlarna brukar ha problem med leveranserna runt jul.
 
Jullovet blev ett riktigt läslov för 10-åring som nästan bara fick böcker i julklapp.

Nu efter jul läser jag tomtar och troll för både sex-åringen och tio-åringen. Sex-åringen fick tomtar och troll som är en sagosamling som kommer ut varje år i julklapp både 2018 och 2019 och det har varit väldigt lyckat. Varje saga är lite i längsta laget egentligen för högläsning en vanlig kväll men vi uppskattar dem alla tre och om det är någon saga som inte är så kul får man en ny som handlar om något helt annat nästa kväll. Dessutom har Ylva Karlsson som är en av mina favoritbarnboksförfattare bidragit med en av sagorna.

Vilka böcker fick era barn i julklapp?
 
Femåringen fick ”Ett fall i alla fall” med Gordon och Paddy i julklapp. Han fick också en tjock bunt med sina älskade pysselböcker (skriva, räkna, klockan, engelska mfl), de bästa är de i serien ”djuren i skogen...”.
Han gillar också Ninja-Timmy (dock gillar inte jag dem), ninja-katten Toto och böckerna om Frallan.

Två-åringen (tre i mars) fick en ABC-bok i julklapp och läser just nu allt möjligt. Väldigt mycket Riddarskolan om jag ska nämna något särskilt.

Bebisen fick ”knacka på” för vår var utsliten och en annan färgglad pekbok.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 631
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 336
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp