Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Iofs kan könet på läsaren spela in. Det är tjejer i huvudrollerna i böckerna och forskning visar att läsande killar bara kan identifiera sig med killar i huvudrollerna. Tjejer kan däremot identifiera sig med både tjejer och killar.
Hmm, du kanske är något på spåret. Min tioåring är just en kille. Hans förklaring var i och för sig att det hände för lite i boken. Det är en vanlig orsak till att han inte avslutar en bok eller en serie. Jag har inte läst någon av de serier som han slukar så jag kan inte jämföra om dessa är mer händelserika än andra böcker som han inte har avslutat.
 
Iofs kan könet på läsaren spela in. Det är tjejer i huvudrollerna i böckerna och forskning visar att läsande killar bara kan identifiera sig med killar i huvudrollerna. Tjejer kan däremot identifiera sig med både tjejer och killar.

Jag har också hört det där, och vill minnas att det är i övergången från bilderböcker till kapitelböcker som det blev riktigt tydligt? Det fick mig att göra en medveten satsning på att behålla tjejerna i böckerna när mina barn (killar) gick över till kapitelböcker, men för tioåringen som är fantasytok så blir det lätt mycket killar. Jag försöker blanda ut med lite böcker av annat slag och lite kvinnliga fantsykaraktärer, Marie Lus böcker har varit uppskattade där. Sjuåringen å andra sidan slukar hästböcker morgon, middag, kväll och där är det ju mycket tjejer, men istället dyker det upp en del trista uttryck om killar som jag känner är så himla synd att ösa över en hästälskande kille.
 
Uppskattad läsning här just nu:

Tioåringen - Woodwalkers och Arlo Finch
Sjuåringen - har precis lyssnat färdigt på alla böcker om Klara och lyssnar nu på böckerna om Tess. Jag högläser böckerna om Teddy och han har börjat nosa på lite läsning själv, och har kommit en bit i Märta och islandshästarna. Vi får se om han biter i för då finns det mer Märta på bibblan :)
Tvååringen - Historien om någon har seglat upp som en favorit, jag återberättar (skrev läser först men det är faktiskt inte sant, det är en anpassad version. Som typ allt jag läser för honom :p) den för honom men han kan också sitta och ”högläsa” själv, otroligt gulligt! I övrigt blandar vi gamla favoriter med att upptäcka nytt i bokhyllan hemma, jag flyttade ner (till hans hyllplan) ett gäng böcker för ett par månader sedan så han har att ta av :)
 
Jag har också hört det där, och vill minnas att det är i övergången från bilderböcker till kapitelböcker som det blev riktigt tydligt? Det fick mig att göra en medveten satsning på att behålla tjejerna i böckerna när mina barn (killar) gick över till kapitelböcker, men för tioåringen som är fantasytok så blir det lätt mycket killar. Jag försöker blanda ut med lite böcker av annat slag och lite kvinnliga fantsykaraktärer, Marie Lus böcker har varit uppskattade där. Sjuåringen å andra sidan slukar hästböcker morgon, middag, kväll och där är det ju mycket tjejer, men istället dyker det upp en del trista uttryck om killar som jag känner är så himla synd att ösa över en hästälskande kille.
Har du testat Nevermoor-böckerna till Fantasytoken? Om inte, gör det! Jag är förundrad över att de inte slagit igenom större här.
 
Hmm, du kanske är något på spåret. Min tioåring är just en kille. Hans förklaring var i och för sig att det hände för lite i boken. Det är en vanlig orsak till att han inte avslutar en bok eller en serie. Jag har inte läst någon av de serier som han slukar så jag kan inte jämföra om dessa är mer händelserika än andra böcker som han inte har avslutat.

Jag känner igen den där förklaringen! :D
 
Har du testat Nevermoor-böckerna till Fantasytoken? Om inte, gör det! Jag är förundrad över att de inte slagit igenom större här.

Ja, det har jag (tror det var du som tipsade om dem t.o.m.)! :) Första gången jag lånade dem föll de inte herrn i smaken, men sedan testade jag några månader senare och då gick de hem! :) (Men jag har inte riktigt koll på hur många det finns på svenska, två-tre? Jag har i allmänhet börjat få svårt att riktigt minnas vad jag lånat åt honom eller inte :o)
 
Ja, det har jag (tror det var du som tipsade om dem t.o.m.)! :) Första gången jag lånade dem föll de inte herrn i smaken, men sedan testade jag några månader senare och då gick de hem! :) (Men jag har inte riktigt koll på hur många det finns på svenska, två-tre? Jag har i allmänhet börjat få svårt att riktigt minnas vad jag lånat åt honom eller inte :o)
Två på svenska hittills tror jag :)
 
Jag måste få tipsa om den där boken, så fin att läsa och med illustrationer. En söt och glad bok om gulliga valpar som busar, och ett jättebra sätt att prata om tjänstehundar med större barn.


1582534015890.png



"Trubbel är en bångstyrig liten valp. Det är inte lätt att vara Husse och Matte till lags alltid, men Trubbel känner på sig att han ska bli något särskilt när han blir vuxen hund. Trubbel ska bli ledarhund, men Trubbel vet inte riktigt vad en ledarhund gör och hur ska han klara av att uppföra sig? Häng med du också på alla hans äventyr och lär dig mer om hur hunden kan hjälpa människan. Boken finns också som ljudbok."
 
Vi läser just nu:
Med snart 5-åringen: böckerna om killen Myran. Än så länge läst ut en och påbörjat nummer två. Vet inte hur många som finns i serien, men lånade tre stycken från biblioteket. Både jag och barnet gillar.
Snart 3-åringen: ”Barr är bäst” om riktiga myror, Gropen, mfl.
Bebisen gillar allt som är färgglatt, nen får ju lyssna på det mesta.

Alla gillar just nu böckerna om Knotan. Storebror läser dem även själv för lillasyster
 
Treåringen älskar Bamsetidningar och vill gärna att vi läser dem flera gånger om dagen. Hon sitter väldigt gärna och bläddrar och "läser" själv i dem.
Annars tycker hon om att vi läser lite längre böcker. Disneys snövit som är runt 60 sidor lång är en favorit liksom de lite längre bamseböckerna. Böcker som tar slut för fort är tråkiga enligt henne.
 
Har någon läst något av Edit Nesbit? Ylva Karlsson, min favoritbarnförfattare, har rekommenderat henne men jag vet inte var jag ska börja. Alltså har någon läst Edit Nesbit som barn eller för sina barn?
 
Vi läser just nu ”lev som du vill” av Birgitta Ohlson. Handlar om starka kvinnor genom historien på ett lättläst och barnvänligt att. Sexåringen ber om den varje kväll. Ikväll läste vi om heliga Birgitta och han önskade att vi skulle åka till Vadstena och titta på hennes grav. Att få in lite feministisk historia gör inte saken sämre 😉
 
Vi läser just nu ”lev som du vill” av Birgitta Ohlson. Handlar om starka kvinnor genom historien på ett lättläst och barnvänligt att. Sexåringen ber om den varje kväll. Ikväll läste vi om heliga Birgitta och han önskade att vi skulle åka till Vadstena och titta på hennes grav. Att få in lite feministisk historia gör inte saken sämre 😉
Vilken Brigitta Ohlsson är det? Min sjuåring älskar ”Godnatt sagor för rebelltjejer”. Hon lyssnar på dem via SR Play.
 
För min minsting på 1 år, så är det mycket tygböcker och peka-känna böcker som jag tycer passar bäst just nu. Han är särskilt förtjust i ljud, det nästan lugnar honom. vad är er erfarenhet av böcker med ljud?
 
För min minsting på 1 år, så är det mycket tygböcker och peka-känna böcker som jag tycer passar bäst just nu. Han är särskilt förtjust i ljud, det nästan lugnar honom. vad är er erfarenhet av böcker med ljud?
Min 20-månaders fick böcker med ljud i julklapp - en med fordon och en med bondgårdens ljud - och han gillar dem. Sedan tidigare hade vi en med husdjur och en med djur på zoo som han tyckt om ganska länge.
 
Här har vi läst typ alla LasseMaja vi kommit över samt ett gäng med Cirkusdeckarna. Nu är jag trött på mysterieböcker och försöker få in lite annat, men det går ganska trögt. Jag måste nästan tvinga in andra böcker, men sen fastnar hon.

De senaste vi har läst som är annat än mysterier är Modigast i världen och Viggo och mammalivet. I kväll ska vi påbörja Trollkarlens hatt (en muminbok), och så försöker vi läsa första boken i Ylvania-serien på dagtid eftersom sexåringen misstänker att den nog är läskig. Har din 10-åring läst Ylvania förresten, @pollex ? Med tanke på fantasy och kvinnliga huvudkaraktärer.

Vår 20-månaders läser gärna Vem-böckerna (helst Vem är arg?), Knacka på och diverse djurböcker. Ibland läser sexåringen för honom - det är helt fantastiska stunder :heart
 
Vi har just läst ut Mikaels märkvärdiga resa av Ylva Karlsson och ska börja läsa Sju timmar till midnatt av Michael Ende.

Över påsklovet har vi Nextory och 10-åringen lyssnar på Arlo Finch (tack för tipset @pollex) och Maze runner.

Det lokala biblioteket är stängt på obestämd tid pga Corona och jag deppar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 626
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 332
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp