Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Vi har just börjat med Harry Potter! 5,5 år och har sett de första filmerna. Hon konstaterade snabbt att böcker innehåller mer än filmer.
Läser ni den illustrerade utgåvan? Jag kan verkligen rekommendera den illustrerade utgåvan. Fina bilder och något att titta på under de långa transportsträckorna i böcker t.ex. quidditchmatchreferaten.
 
Läser ni den illustrerade utgåvan? Jag kan verkligen rekommendera den illustrerade utgåvan. Fina bilder och något att titta på under de långa transportsträckorna i böcker t.ex. quidditchmatchreferaten.
Tyvärr inte, har två set men det andra är på engelska... Får tänka på det tills bibblan öppnar igen!
 
Har någon läst något av Edit Nesbit? Ylva Karlsson, min favoritbarnförfattare, har rekommenderat henne men jag vet inte var jag ska börja. Alltså har någon läst Edit Nesbit som barn eller för sina barn?

Nej, har inte läst dem. Har hon rekommenderat dem av någon särskild anledning?
 
Här har vi läst typ alla LasseMaja vi kommit över samt ett gäng med Cirkusdeckarna. Nu är jag trött på mysterieböcker och försöker få in lite annat, men det går ganska trögt. Jag måste nästan tvinga in andra böcker, men sen fastnar hon.

De senaste vi har läst som är annat än mysterier är Modigast i världen och Viggo och mammalivet. I kväll ska vi påbörja Trollkarlens hatt (en muminbok), och så försöker vi läsa första boken i Ylvania-serien på dagtid eftersom sexåringen misstänker att den nog är läskig. Har din 10-åring läst Ylvania förresten, @pollex ? Med tanke på fantasy och kvinnliga huvudkaraktärer.

Vår 20-månaders läser gärna Vem-böckerna (helst Vem är arg?), Knacka på och diverse djurböcker. Ibland läser sexåringen för honom - det är helt fantastiska stunder :heart

Jag har försökt med Ylvania, men om jag minns rätt hade de/han läst något av den i skolan och han var inte särskilt intresserad/imponerad.
 
Vi har just läst ut Mikaels märkvärdiga resa av Ylva Karlsson och ska börja läsa Sju timmar till midnatt av Michael Ende.

Över påsklovet har vi Nextory och 10-åringen lyssnar på Arlo Finch (tack för tipset @pollex) och Maze runner.

Det lokala biblioteket är stängt på obestämd tid pga Corona och jag deppar.

Tänkte trycka ”gilla” men det går ju inte när bibblan är stängd :down: . Här har de öppet men jag är förkyld så jag kan inte gå dit... jag slängde i alla fall iväg en absurt dyr beställning till Adlibris på serier i bokform, att ha om vi vuxna blir liggande sjuka och tråkiga. Större delen av pengarna gick åt till en ny svit av Kalle Anka-böcker som samlar ankifierade versioner av klassiska romaner :p

Kul att Arla Finch gick hem! :)
 
Jag har själv lite kul när jag följer mina uppskattad-läsning-just-nu-inlägg bakåt i tråden, så jag hoppas att ni står ut :D

Tioåringen - är lite i en (bok)läsarsvacka, det är mycket podcasts och mycket tidningar (tror att han är lika nöjd som jag över att ha dagstidning - på papper - hemma igen som jag :p). Det enda han läst som jag släpat hem på sistone är Kryptosapiens, å andra sidan fick jag höra att han läst den tre gånger :up:

Sjuåringen - vi är på sista boken om Teddy nu, samtidigt som han lyssnar (igen) på Sigge-böckerna. Han har lyssnat på allt som finns i hästboksväg på Storytel tror jag, undrar om det är värt att byta ljudbokstjänst för att få något nytt eller om det är samma utbud överallt? Och vad tusan ska jag läsa med honom när Teddy är slut..?

Tvååringen - orsakar mig minst huvudbry just nu, han hittar själv sina nya favoriter i bokhyllan :D. Favoritlistan innehåller Snickar Andersson och jultomten (men han tror att det är Pettsson :p), Ingrid och Ivar firar jul, Castor bakar, Skrytmorfar, Duktiga Annika och Billy på sjukhus - och säkert något mer som jag glömt. Det roliga är att han pratar väldigt mycket om böckerna, idag dramatiserade vi (han, tioåringen, jag och ett par mjukisdjur) till exempel stora delar av Billy på sjukhus och han kommer mest hela tiden och säger ”Stanna Majros!” (ur Duktiga Annika) och om jag hänger på och berättar vidare men inte sköter mig och tar hela så kommer ett uppmanande ”sjung!” :)
 
Nej, har inte läst dem. Har hon rekommenderat dem av någon särskild anledning?

Så här skriver hon i boken ”Skriv om och om igen” som jag bara har lånat för boktipsen: ”Draktämjarna och andra sagor” av Edith Nesbit. Nesbit egna roliga sagor och hennes ännu roligare varianter av Törnrosa och annat. För övrigt rekommenderas allt av Nesbit.”
 
Har någon läst något av Edit Nesbit? Ylva Karlsson, min favoritbarnförfattare, har rekommenderat henne men jag vet inte var jag ska börja. Alltså har någon läst Edit Nesbit som barn eller för sina barn?
Ja, Nesbit var en favorit som barn. Men det kan ju vara värt att tänka på att de är riktigt gamla klassiker, och jag har inte läst dom med vuxna ögon.
 
6 åringen läser faktaböcker om dinosaurier, vi får bara hjälpa till med svårare ord men annars vill han läsa för oss (och mycket själv). Han har en del egna böcker, men de lånar även mycket på skolan. Hans lärare kom och bad om ursäkt om att det bara är faktaböcker som han lånade. Fick berätta att han läser sällan "barnböcker", utan han älskar sina faktaböcker så han är mest lycklig över att det finns mer faktaböcker om dinosaurier. Så nu inför sommaren så var det 3 faktaböcker om dinosaurier, en faktabok om rymden och en faktabok om vårt skelett.

4 åringen lyssnar helst på sagor från sin cd-spelare så vi har köpt många cd-skivor med tillhörande böcker för att han ska kunna följa med i boken. Mycket bamse-sagor blir det, till den grad att han kan sina sagor utantill så får man läsa boken så måste man följa texten exakt för annars säger han till att det är fel :rofl:
 
Vi läser Ivy Pocket högt, den är jätteknasig :)

Och A läser Magnus Chase själv, de är helt underbara, läste den själv efter honom och de är galet roliga med nordiska gudar.
 
Sommarlov! När det är lov brukar jag signa på hos någon av ljudboksföretagen. I sommar blir det Storytel. Sjuåringen sträcklyssnar på deckarserier som arkeologdeckarna och tioåringen läser Rick Riordans Apollo-serie på en alldeles för liten skärm.
 
Jag är helt oinspirerad till att låna böcker nu när jag aldrig har naturlig anledning att passera biblioteket pga Corona :down:

Tioåringen läser mest Kalle Anka just nu, vi fick en gratismånad på Readly som han verkligen passar på att utnyttja... i bokväg läser han desto mindre, han slukade dock prequel:en till Hungerspelen när den kom och nu när jag frågade honom var han sugen att läsa Vår trädkoja-böckerna (de där med ett växande antal våningar :p), så jag har gjort ett ryck och reserverat dem och så får jag väl se till att lyckas ta mig till bibblan ändå.

Sjuåringen är fortsatt djupt begraven i hästbokträsket på Storytel, nu senaste lyssnade han på Klara-serien (för typ tredje gången :p). Super-Charlie har han också hunnit med, på ett lite annat tema. Och så vill jag minnas att det kommer en ny Sigge-bok snart. Vår tillsammansläsning just nu är Black Beauty!

Tvååringen blir roligare och roligare att läsa med, och jag inser att vi faktiskt hunnit läsa större delen av de bilderböcker vi har hemma som är i rimlig nivå för honom trots att det känns som att vi mest läser samma. Så mitt biblioteksryck resulterade i en massa Alfons- och Castor-böcker till honom, hoppas att det ska uppskattas! :)
 
Jag är helt oinspirerad till att låna böcker nu när jag aldrig har naturlig anledning att passera biblioteket pga Corona :down:

Tioåringen läser mest Kalle Anka just nu, vi fick en gratismånad på Readly som han verkligen passar på att utnyttja... i bokväg läser han desto mindre, han slukade dock prequel:en till Hungerspelen när den kom och nu när jag frågade honom var han sugen att läsa Vår trädkoja-böckerna (de där med ett växande antal våningar :p), så jag har gjort ett ryck och reserverat dem och så får jag väl se till att lyckas ta mig till bibblan ändå.

Sjuåringen är fortsatt djupt begraven i hästbokträsket på Storytel, nu senaste lyssnade han på Klara-serien (för typ tredje gången :p). Super-Charlie har han också hunnit med, på ett lite annat tema. Och så vill jag minnas att det kommer en ny Sigge-bok snart. Vår tillsammansläsning just nu är Black Beauty!

Tvååringen blir roligare och roligare att läsa med, och jag inser att vi faktiskt hunnit läsa större delen av de bilderböcker vi har hemma som är i rimlig nivå för honom trots att det känns som att vi mest läser samma. Så mitt biblioteksryck resulterade i en massa Alfons- och Castor-böcker till honom, hoppas att det ska uppskattas! :)
Kotten gillar (älskar!) både Castor och Alfons, så hoppas A uppskattar dom också :)

Vi var faktiskt på biblioteket förra veckan, för första gången på flera månader. Kom hem med en hög Mamma Mu som vi inte läst innan, någon bilderbok med Mulle Meck och en bok om Herr Brum, som blev kotten stora favorit, vilket var roligt eftersom han valde just den själv. :)
 
Vet inte om jag skrivit om det i tråden innan men vi har gått med i Olika förlags bokklubb för att få lite bra, ny input till bokhyllan. Hittills har alla böcker varit toppen, tycker kotten. Läser bla böckerna om Mix (mix bygger, mix jobbar) och Syster grön, samt Teslas mamma/pappa som inte vill.
 
Kotten gillar (älskar!) både Castor och Alfons, så hoppas A uppskattar dom också :)

Vi var faktiskt på biblioteket förra veckan, för första gången på flera månader. Kom hem med en hög Mamma Mu som vi inte läst innan, någon bilderbok med Mulle Meck och en bok om Herr Brum, som blev kotten stora favorit, vilket var roligt eftersom han valde just den själv. :)

Så roligt att han gillade den han valde själv! :) Vi har en Alfons och en Castor hemma så han känner ju till karaktärerna i alla fall, det brukar ju kunna hjälpa :)
 
Vet inte om jag skrivit om det i tråden innan men vi har gått med i Olika förlags bokklubb för att få lite bra, ny input till bokhyllan. Hittills har alla böcker varit toppen, tycker kotten. Läser bla böckerna om Mix (mix bygger, mix jobbar) och Syster grön, samt Teslas mamma/pappa som inte vill.

Jag gillar verkligen Olikas böcker! Vi har dem om Konrad, men de har inte lyckats vinna Lilla A:s gillande än tyvärr.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp