Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Vi har precis läst ut serien Den magiska enhörningsön av Zanna Davidson och ska börja på Den förtrollade ponnyön. Dottern är 5 år men böckerna är nog tänkta för lite större barn. Som förälder var det ett nöje att läsa de här böckerna. Väldigt välskrivna med ett ovanligt rikt språk, och dessutom spännande. För att jämföra så tyckte jag Musse och Helium var hemsk att läsa och gav upp efter första boken.

D6FE0935-D3B6-48C6-8DE4-7509DB3B11EB.jpeg
 
Vi har precis läst ut serien Den magiska enhörningsön av Zanna Davidson och ska börja på Den förtrollade ponnyön. Dottern är 5 år men böckerna är nog tänkta för lite större barn. Som förälder var det ett nöje att läsa de här böckerna. Väldigt välskrivna med ett ovanligt rikt språk, och dessutom spännande. För att jämföra så tyckte jag Musse och Helium var hemsk att läsa och gav upp efter första boken.

Visa bifogad fil 54299

Hur mycket häst är det i böckerna? :)
 
Trädkojan-serien gick åt på en kväll och en morgon, dåligt betalt i lästid för mitt boksläpande ;). Det verkar mest vara humoristiska böcker som tilltalar tioåringen just nu (han jublade inte ens när jag sa att jag trodde att jag hittat en ny Woodwalkers :eek: ), han har just bett mig låna om några Kapten Kalsong-favoriter men vad har ni mer för tips? Jag vet ju att Dagbok för alla mina-fans-serien finns, men jag har fått för mig att den är outhärdligt grabbig, rätt eller fel?

Om inte annat så tror jag att han också kommer vara snabb på att norpa en bok jag lånade till sjuåringen (för högläsning) idag, en snabbläst och rätt tramsig men rolig historia om ett barn som tröttnar på att hans preferenser i världen inte tas på allvar varpå han bestämmer att det behövs fler av honom, och så börjar han fördubblas varje dag. Vi har hittills kommit till att det finns 64 stycken av honom och sjuåringen har redan hunnit fatta hur kraftfull exponentiell tillväxt är och räknat ut att det kommer att vara 128 st imorgon :p. Frej upprepar sig, heter den.

Tvååringen är lycklig över alla nya Alfons-böcker som dykt upp, men bearbetar uppenbarligen fortfarande Listigt Alfons Åberg (som är vår första/den vi hade i bokhyllan hemma) - han kommer och säger till mig att ”Du är minst! Du får inte vara med och spela kort! Du får inte äta kakorna!” (då svarar jag att jag fick visst äta kakorna ”för jag är så liten så jag förstår ingenting”, otroligt roligt tycker han :D ;))
 
Tioåringen läser Kalle Anka och Minecraft tidningar på paddan. Några böcker av Rick Riordan har det blivit också ifrån biblioteket. Jag trodde att jag hade koll på vilka böcker han hade läst och beställde nästa bok i Apollon-serien, men den hade han redan läst på paddan via Storytel. Det är dags att inse att hans läsande snart kommer vara hans ensak. Han ska bara kunna ta sig till biblioteket själv.

Sjuåringen och jag läser Ninas sommarlov. När hon slutade förskolan fick hon Nina börjar skolan som vi läste precis innan skolstart/i början av terminen. När hon slutade förskoleklass fick hon Ninas sommarlov. Ninaböckerna är stor igenkänningsfaktor. Nina lever ett liv extremt likt vårt villa-Volvo-liv. Så speciellt spännande blir det aldrig, men sjuåringen älskar dem.

Den gemensamma högläsningsboken är Jimmy Knapp och Lukas Lokförare av Michael Ende. I sagolandet kan tioårigen och sjuåringen mötas och uppskatta samma bok. Jag gillar också sagor, men är nu trött på Jimmy Knapp-boken som gavs ut 1960 första gången och känns lite unken ibland.
 
” Jag vaktar Allan” handlar inte om att få syskon, men om ett barn som längtar jättemycket efter att få ett syskon. Väldigt uppskattad här hemma.
Vi har också läst Astrid Lindgrens ”Jag vill också ha ett syskon”. Det finns också en eller ett par böcker i Vem-serien som handlar om syskon.
Vi läste även en bok där blivande storasyskonet pratar med bebisen i magen och berättar om sina föräldrar och släktingar som bebisen snart ska få träffa, ”Hallå där inne” heter den.

Sen frågade du om boktips, men slänger in bonustipset om Astrid och Adrian som finns på SVT så bra serie tycker både jag och barnen. Första säsongen när Astrid blir storasyster har vi sett både inför mellanbarnet och nu med lillebror i magen.

@hemlig
 
Mina barn, framförallt 6-åringen, har äntligen upptäckt Eva Bexells böcker om morfar prosten. Jag lyssnade jättemycket på Margareta Krooks underbara inläsningar som barn och har bara längtat efter att barnen också ska uppskatta dom så att vi kan njuta tillsammans. Just nu vill han bara lyssna när jag läser men eftersom jag i princip kan böckerna utantill så läser jag dom nääästan lika bra som originalet :p
 
Mina barn, framförallt 6-åringen, har äntligen upptäckt Eva Bexells böcker om morfar prosten. Jag lyssnade jättemycket på Margareta Krooks underbara inläsningar som barn och har bara längtat efter att barnen också ska uppskatta dom så att vi kan njuta tillsammans. Just nu vill han bara lyssna när jag läser men eftersom jag i princip kan böckerna utantill så läser jag dom nääästan lika bra som originalet :p
Åh, morfar prosten :love: .
 
Vi håller på att läsa ungens morfars gamla böcker, just nu:
Två kissar med färg
Här bor jag

Och så underbara Agel Gagel, böcker min bror fick när han var typ 2 år.
 
11 åringen har lyssnat igenom en herrejösses mängd böcker om Warriors katterna. Han säger att han läst alla men jag tror det finns några supereditions kvar. Sen har han läst hela Spirit serien som är av samma författare.

Nu när han var klar så ville han ha tips på en ny serie och jag hittade Woodwalkers. Han fullkomligt älskar den. Han tar varje litet tillfälle att lyssna vidare.

Mvh Miks
 
Nu är det riktigt roligt att läsa för 4.5åringen! Senaste är Lassemaja och Nils Karlsson Pyssling.
Förslag på andra kapitelböcker? Har ögonen på Musse och Helium.
 
Vi har precis läst ut serien Den magiska enhörningsön av Zanna Davidson och ska börja på Den förtrollade ponnyön. Dottern är 5 år men böckerna är nog tänkta för lite större barn. Som förälder var det ett nöje att läsa de här böckerna. Väldigt välskrivna med ett ovanligt rikt språk, och dessutom spännande. För att jämföra så tyckte jag Musse och Helium var hemsk att läsa och gav upp efter första boken.

Visa bifogad fil 54299
Vi har läst två av dem. Mycket bra tyckte vi båda. Hon var 5 år då.
 
Äntligen får jag läsa Narnia igen. Vi håller på med Min morbror trollkarlen, som är den bästa tycker jag (som nr 2 Hästen och hans pojke). I början förenklade jag språket som är ganska ålderdomligt men nu när det börjar hända spännande saker läser jag som det står. En massa bra ord som inte används då ofta.

Dock kan jag inte sluta i kapitelskarvarna, hon fixar inte så stora cliffhangers :-)
 
Vi har precis läst ut serien Den magiska enhörningsön av Zanna Davidson och ska börja på Den förtrollade ponnyön. Dottern är 5 år men böckerna är nog tänkta för lite större barn. Som förälder var det ett nöje att läsa de här böckerna. Väldigt välskrivna med ett ovanligt rikt språk, och dessutom spännande. För att jämföra så tyckte jag Musse och Helium var hemsk att läsa och gav upp efter första boken.

Visa bifogad fil 54299

Denna serie har jag hållt i ett flertal gånger till min snart 5 åring. Då ska jag ge dom ett försök, har tänkt att de är för lite större barn. Men har gått igenom det mesta, är nu inne och plöjer serien med gyllene orren.
 
Nu är det riktigt roligt att läsa för 4.5åringen! Senaste är Lassemaja och Nils Karlsson Pyssling.
Förslag på andra kapitelböcker? Har ögonen på Musse och Helium.
Vi har precis börjat läsa Hotell gyllene orren. Riktigt roliga böcker med äventyr, lagom spännande och roliga för dottern på snart 5år. Finns en uppsjö av böcker i serien.

Har precis läst de böckerna om Sigge (hästserie) som fanns på biblioteket.
 
Vi har just avslutat Månen, varelsen och jag av Ylva Karlsson som gavs ut i år, Den kändes så fräsch och ny. Handlingen kretsade om Månne som är 8 år och trans. Sjuåringen verkligen engagerade sig i Månne medan snart elvaåringen var mer blasé men uppskattar fortfarande högläsningen.

Sjuåringens egna högläsningsbok när storasyskonet har aktiviteter på kvällarna är Nina i ettan. Nina i ettan tar inte upp skillnaden mellan förskoleklass och ettan. De ökande krav är ju något som jag tänker kan vara svårt att hantera och värt att ta upp i denna serie som följer Nina ifrån sista året på förskolan, förskoleklass, första sommarlovet och nu i ettan. Sjuåringen har redan hört boken på Storytel, men vi läser ändå.

Elvaåringen verkar ha lämnat värsta slukaråldern men när det kommer nya böcker i ”hans” serier läser han. Dessutom har han börjat läsa om vissa serier ( fördelen med äga böcker)

Vi har börjat med en gammal klassiker Trollkarlen ifrån Oz dom högläsningsbok. Jag har inte läst boken eller ha sett filmen tidigare så jag vet inte vad som kommer hända. Barnen har större koll efter den tecknade serien Vilse i Oz som gick på Sommarlov. Den är bättre än jag trodde. Jag var rädd att den skulle kännas gammal. Boken skrev ju ändå 1900, men efter en tredjedel har ännu inget skett som jag har velat censurera.
 
Elva-åringen har läst lite sen sist.
Skämmerskans dotter av Lene Kaaberböl. Något så ovanligt som dansk fantasy med en kvinnlig huvudroll.

I år kom påsen med julblckerna kommit fram tidigare än vanligt. Vi har redan läst våra favoriter som ”Pettson får julbesök” och Tomten är vaken av Astrid Lindgren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 607
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 316
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp