Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Skaffade den som ljudbok.
Första gången somnade han inom en kvart, sen dess har han inte velat lyssna :p.
Har skaffat traktorn i samma serie men han vill inte höra den heller. Så det sprack. Får se om han vill lyssna om ett tag.
Äsch då. Min dotter vill hellre att jag läser än lyssna på ljudbok, det är såklart mysigare för då ligger ju jag i sängen hos henne :D
 
Äsch då. Min dotter vill hellre att jag läser än lyssna på ljudbok, det är såklart mysigare för då ligger ju jag i sängen hos henne :D
Jag ligger i sängen med honom och lyssnar. Vi samsover fortfarande. Med ljudbok kan vi ha släckt, är min tanke. Annars vill han ju gärna kommentera bilderna när vi läser. Vilket han gärna får göra, men måste ju få släcka nån gång.

Vi gör lite uppehåll med ljudbok ett tag så får vi se om det går bättre sen.
 
När har ni introducerat Harry Potter för era barn? Min son är 6,5 och jag känner att det borde vara dags snart men samtidigt vill jag inte börja för tidigt så att han blir rädd eller tycker det är för avancerat.
Vad läser ni för böcker annars? Har man lämnat de enklaste kapitelböckerna bakom sig, kan man visst läsa Harry Potter. Om det inte funkar, då lägger man undan böckerna ett tag och provar igen om ett halvår. Jag rekommenderar den illustrerade upplagan.
 
Vad läser ni för böcker annars? Har man lämnat de enklaste kapitelböckerna bakom sig, kan man visst läsa Harry Potter. Om det inte funkar, då lägger man undan böckerna ett tag och provar igen om ett halvår. Jag rekommenderar den illustrerade upplagan.

Det är väldigt blandat, allt från lite längre kapitelböcker (typ Kalle och chokladfabriken) till Halvan och Pettson. Men framförallt väldigt mycket faktaböcker.

Smart med den illustrerade versionen!!
 
@Ninnurur, @Hedblomster @nyttnick Tack för tipsen om lättlästa böcker! Det slutade med att hon fick en bok som jag tänker läsa högt i 8-årspresent, ”Känsloboken: för dig som går på på lågstadiet.”

Igår läste jag ”Boken som inte ville bli läst” av David Sundin. Både 8-åringen och 11-åringen tyckte den var urkul fast de var i äldsta laget för den. Om jag hade ett barn i 4-6 årsåldern hade jag köpt boken och blivit tvungen att läsa den gång på gång tror jag.
 
Nu har vi avslutat högläsningen av ”Barn som har förändrat världen” av Jennie Strömstedt. Visst var historierna intressanta och lärorika, men språket var inget vidare att läsa högt.

Jag måste erkänna att jag hoppade över kapitlet om Anne Frank. Där gick min gräns för vad som är lämpligt att läsa innan läggdags för en åttaåring. Vi läste dock kapitlet som tog upp segregerade skolor i Amerikanska Södern och i en bisats nämnde lynchningar. Var går er gräns och spelar det roll om det är högläsning med en vuxen, tv eller podd? (Jag tror både 11-åringen och 8-åringen har lyssnat på Historierummet på SR play om förintelsen, men jag vill ändå inte läsa om Anne Frank.)
 
Igår provade vi Boken som inte ville bli läst.
Den här mamman lyckades läsa med inlevelse, så sonen skrattade och mamman blev helt svettig :p.

Den innehöll ju dock ingen riktig historia, jag var lite fundersam på om jag skulle läsa alla ord eller hitta på själv och bara göra som det stod typ.
 
Igår provade vi Boken som inte ville bli läst.
Den här mamman lyckades läsa med inlevelse, så sonen skrattade och mamman blev helt svettig :p.

Den innehöll ju dock ingen riktig historia, jag var lite fundersam på om jag skulle läsa alla ord eller hitta på själv och bara göra som det stod typ.
Jag läste bara orden och gjorde som stod t.ex. vred på boken. Den boken läser man för att få en skrattfest med sina barn.

Ibland vill man tramsa då läser man Boken som inte ville bli läst, ibland vill man undervisa sina barn då läser t.ex. Linnea i målarens trädgård, ibland vill man uppleva ett äventyr då läser man Ossians nanny.
 
Jag tycker det ha varit svårt att hitta bra högläsningsböcker på senaste. Barnen är ju 8 och 11 år, så vi kommer nog inte läsa högt så länge till :cry:

Den senaste bra boken vi läste högt var Tistou - pojken med de gröna fingrarna. Boken var en mysig saga tills det sista kapitlet då det hela blev otroligt sorgligt.
 
Hoppar in i tråden efter att ha smygläst länge.
Har en bebis och en pratglad treåring. Just nu läser vi mycket "Molnbullar", "Mamma mu får ett sår" och "Majas alfabet".

Testade lättläst efter tips här i tråden, hittade "Nils och Maja på badhuset" som blev en höjdare.
 
Hoppar in i tråden efter att ha smygläst länge.
Har en bebis och en pratglad treåring. Just nu läser vi mycket "Molnbullar", "Mamma mu får ett sår" och "Majas alfabet".

Testade lättläst efter tips här i tråden, hittade "Nils och Maja på badhuset" som blev en höjdare.
Mamma mu får ett sår har varit en stor favorit här! Och övriga Mamma Mu också :)
 
Vi läser tyvärr inte så mycket nuförtiden, förutom den obligatoriska boken vid läggning.

Har läst en del böcker om att få syskon, där "Puck får ett syskon" är favorit. Andra böcker 3,5åringen gillat nyligen är "Manne gräver ett hål", "bojan och grävmaskinen", "Varför även brorsan rädd" och "varför bråkar syrran". överlag är böckerna från Olika förlag stora favoriter :)
 
Jag tycker det ha varit svårt att hitta bra högläsningsböcker på senaste. Barnen är ju 8 och 11 år, så vi kommer nog inte läsa högt så länge till :cry:

Den senaste bra boken vi läste högt var Tistou - pojken med de gröna fingrarna. Boken var en mysig saga tills det sista kapitlet då det hela blev otroligt sorgligt.
Har ni läst Nevermoore? Eller Legenden om ögonstenen?
 
Har ni läst Nevermoore? Eller Legenden om ögonstenen?
De har 11-åringen läst själv. Nevermoor läste jag själv också och uppskattade, men jag hade nog inte orkat läsa den högt.

Jag tror det är mina önskemål om högläsningsböcker som ställer till det. De får inte vara jobbiga läsa högt och då faller bort översättningar för det blir sällan flyt i dem.
 
De har 11-åringen läst själv. Nevermoor läste jag själv också och uppskattade, men jag hade nog inte orkat läsa den högt.

Jag tror det är mina önskemål om högläsningsböcker som ställer till det. De får inte vara jobbiga läsa högt och då faller bort översättningar för det blir sällan flyt i dem.
Legenden om ögonstenen lyssnar vi på så den borde funka som högläsning :) det finns också en webbplats med karta och annat kul som tillhör serien.
 
Legenden om ögonstenen lyssnar vi på så den borde funka som högläsning :) det finns också en webbplats med karta och annat kul som tillhör serien.
Det var ett tag sedan 11-åringen läste första boken och inte avslutade den, så det kanske är värt ett försök.

Jag tycker vissa böcker som inlästa av Astrid Lindgren är svåra läsa högt. Så bara för att någon kan läsa boken högt, betyder inte att jag tycker om att läsa boken högt :(
 
Vi läser tyvärr inte så mycket nuförtiden, förutom den obligatoriska boken vid läggning.

Har läst en del böcker om att få syskon, där "Puck får ett syskon" är favorit. Andra böcker 3,5åringen gillat nyligen är "Manne gräver ett hål", "bojan och grävmaskinen", "Varför även brorsan rädd" och "varför bråkar syrran". överlag är böckerna från Olika förlag stora favoriter :)
En bok om syskon som var uppskattad här är "Boken om att få syskon" av Maija Hurme.
 
En bok om syskon som var uppskattad här är "Boken om att få syskon" av Maija Hurme.
Den har vi läst också! Inte lika poppis som Puck men den var bra och väckte en del frågor och diskussioner :) Känns som att den kanske hade funkat ännu bättre om sonen var ytterligare lite äldre..
 
Den har vi läst också! Inte lika poppis som Puck men den var bra och väckte en del frågor och diskussioner :) Känns som att den kanske hade funkat ännu bättre om sonen var ytterligare lite äldre..
Faktainslagen kändes mer som de passade lite större barn, dottern fastande mer för att mamman var trött och att mika hjälpte till att byta blöja🙂

Mormor kom med en hög böcker som vi läste när jag var liten. "Vilda bebiresan" håller helt klart än! "Hattjakten" också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 697
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 381
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp