Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Vi läser ofta Elsa Beskow, en samlingsbok med bla Tomtebobarnen :love: dottern är snart 3, jag är lite förvånad att hon uppskattar dem så mycket, det är ju mycket text i förhållande till bilder.

Annars är det rätt varierat, vi läser också böckerna om Birger (storsjöodjurets son :D), bajs- och rumpboken, 10 vilda hästar osv. Jag längtar tills hon blir gammal nog för Harry Potter :love:

Tomtebobarnen är så himla mysig :love:, även om det märks på könsrollerna att den inte är skriven i närtid direkt... Duktiga Annika, Den nyfikna abborren och Olles skidfärd står också i bokhyllan här! Lillebrors segelfärd rensades ut på grund av framställningen av människorna han mötte på resan. Hattstugan har vi undvikit på grund av egna barndomstrauman av den :o. Finns det något mer av Elsa Beskow man borde läsa?

Tio vilda hästar-böckerna gillar vi med! :)
 
Det har varit väldigt mycket Nelly Rapp i sommar. Tack @pollex och @Soapbubble för tips om Mårten Sandén.

Annars läser vi dessa för tillfället:

Häxorna: https://www.adlibris.com/se/bok/haxorna-9789129697674

Sandvargen: https://www.adlibris.com/se/bok/sandvargen-9789129701128

Evolutionen: https://www.adlibris.com/se/bok/evolutionen-livet-pa-jorden-9789129710762

Vi påbörjade Nelly Rapp här om året men avbröt efter en bok som både jag och barnen tyckte var för hemsk (dock av olika skäl, tror jag!).

Häxorna har jag också barndomstrauman av :o, de är dock från filmen - boken minns jag bara att vi läste på engelskan och då som lite äldre. Hur är hemskhetsgraden på boken? Tänker att den kanske skulle gå hem här, Kalle och chokladfabriken gjorde det i alla fall :). Evolutionen ska jag kolla upp också! Och Sandvargen vill jag rekommendera till alla! :)
 
Ivar böckerna har jag läst ska vara bra! Får leta på biblioteket efter dem, kan ju vara trevligt med lite omväxling :D

Det finns ju perioder mär man som vuxen längtar vääääldigt mycket efter variation! :D Det värsta vi ”suttit fast” i var nog perioden med Halvan - åh, jag vill aldrig se den karaktären mer! :p
 
Petrus Dahlin heter författaren, hittade på nätet! Serien heter Skogens systrar!

Den ska jag kolla upp! Åttaåringen har läst och gillat hans böcker om Kalle Skavank och jag tänkte nog prova den serien till femåringen när vi tagit oss igenom alla Kusinerna :)
 
Den ska jag kolla upp! Åttaåringen har läst och gillat hans böcker om Kalle Skavank och jag tänkte nog prova den serien till femåringen när vi tagit oss igenom alla Kusinerna :)

Högläsningen var för en åk3 så tror serien skulle passa utmärkt för din åttåring och för dig! Jag skulle lätt kunna tänka mig att läsa hela serien själv (var bara på praktiken i fem veckor så hann inte med hela) och fick även chansen att träffa Petrus på ett författarbesök, väldigt trevlig och inspirerande människa!
 
Vi är inne på sista boken om Jack (Jacks förbannelse etc) och både jag och dottern älskar dom! (hon är 8)
Jag gillar hur de är skrivna, det är så enkelt att läsa högt ur dom med inlevelse ;)

Innan Jackböckerna plöjde vi igenom de flesta Lasse-Majas Detektivbyrå, men nu läser hon dom själv.
 
Tomtebobarnen är så himla mysig :love:, även om det märks på könsrollerna att den inte är skriven i närtid direkt... Duktiga Annika, Den nyfikna abborren och Olles skidfärd står också i bokhyllan här! Lillebrors segelfärd rensades ut på grund av framställningen av människorna han mötte på resan. Hattstugan har vi undvikit på grund av egna barndomstrauman av den :o. Finns det något mer av Elsa Beskow man borde läsa?

Tio vilda hästar-böckerna gillar vi med! :)
Ja det märks ju att de inte är skrivna idag direkt. Men jag tänker att det finns ett värde i det med, att kunna berätta för barnet hur det såg ut förr :)

Jag gillar historierna om Petter och Lotta också, det är mycket nostalgi för mig. Lillebrors segelfärd har jag inte läst, låter som att det är lika bra!
 
Åh, måste tipsa om böckerna med Doktor Proktor :love:
Läser dem inte just nu, men (jag :o) lyssnade på dem för inte så länge sedan, såå roliga :rofl:
 
I sommar har 3-åringen upptäckt Richard Scarry-böckerna så de läses för jämnan här. Annars är Pippi fortsatt favorit.
 
Högläsningen var för en åk3 så tror serien skulle passa utmärkt för din åttåring och för dig! Jag skulle lätt kunna tänka mig att läsa hela serien själv (var bara på praktiken i fem veckor så hann inte med hela) och fick även chansen att träffa Petrus på ett författarbesök, väldigt trevlig och inspirerande människa!

Kul! :) Nu har jag reserverat den! :) Hoppas att den ska falla åttaåringen i smaken, jag ser gärna fler kvinnliga karaktärer i hans böcker. Men han läste precis Kristallstaden (handlar om två tjejer) och gillade den, så passade på att reservera den andra boken i den serien också.
 
@pollex

Förut bodde vi i huset mittemot Kalle Skavanks kiosk. Det du!

Så synd att ni inte bor kvar, då hade ni riskerat att få oväntat buke-besök! :D (Jag hade inte koll på att kiosken finns på riktigt :), jag läste bara några kapitel förra sommaren när åttaåringen läste dem!)
 
Vi är inne på sista boken om Jack (Jacks förbannelse etc) och både jag och dottern älskar dom! (hon är 8)
Jag gillar hur de är skrivna, det är så enkelt att läsa högt ur dom med inlevelse ;)

Innan Jackböckerna plöjde vi igenom de flesta Lasse-Majas Detektivbyrå, men nu läser hon dom själv.

Åh, Jack-böckerna är ju lite sådär Stockholms-lokala precis som Kalle Skavank-böckerna! Men vi har inte läst dem hemma, beställningen när jag lånar är att det ska vara ”tjocka böcker” ;). Tror dock att åttaåringen sa att han läst några Jack i skolan!
 
Ja det märks ju att de inte är skrivna idag direkt. Men jag tänker att det finns ett värde i det med, att kunna berätta för barnet hur det såg ut förr :)

Jag gillar historierna om Petter och Lotta också, det är mycket nostalgi för mig. Lillebrors segelfärd har jag inte läst, låter som att det är lika bra!

Ja! Tänk till exempel vilken frihet barnen i böckerna har till exempel (fast det behöver man förstås inte gå längre tillbaks i tiden än typ Alfons för), och hur få saker de har!

Nej, du missade inget med Lillebror, fast jag sörjer den ändå lite för jag gillar Beskows rim så mycket! Petter och Lotta är barnen som bor hos tant Grön, tant Brun och tant Gredelin va? :)
 
Åh, måste tipsa om böckerna med Doktor Proktor :love:
Läser dem inte just nu, men (jag :o) lyssnade på dem för inte så länge sedan, såå roliga :rofl:

Vi har påbörjat Doktor Proktor ett par gånger men inte riktigt fastnat! Jag trodde ändå att barnen skulle gilla den, de som är Kapten Kalsong-frälsta (en bokserie jag kände rätt stor motvilja mot från början men jag har blivit omvänd - det är rätt tramsigt på ytan men författaren är ett fullblodsproffs. Obs, böckerna ska läsas i rätt ordning!)
 
I sommar har 3-åringen upptäckt Richard Scarry-böckerna så de läses för jämnan här. Annars är Pippi fortsatt favorit.

Åh, jag känner väl igen Scarry-kataktärerna när jag googlar honom men det är nog från sambons barndomshem, för vi har inte läst dem här. Hur är de? :)
 
Ja! Tänk till exempel vilken frihet barnen i böckerna har till exempel (fast det behöver man förstås inte gå längre tillbaks i tiden än typ Alfons för), och hur få saker de har!

Nej, du missade inget med Lillebror, fast jag sörjer den ändå lite för jag gillar Beskows rim så mycket! Petter och Lotta är barnen som bor hos tant Grön, tant Brun och tant Gredelin va? :)
Ja men precis, och alla är ute hela tiden :D

Ja det är de :)
 
Köpte Pettson och tomtemaskinen begagnad utan att ha sett hur mycket text det var i den men fyraåringen älskade den och vill aldrig sluta läsa om kvällarna :love: I övrigt är det mest faktaböcker som gäller, dinosaurier och rymden och ju träigare desto bättre ;) Som flera ovan längtar jag efter att han blir tillräckligt stor för Harry Potter, i väntan på det lyssnar jag själv på Stephen Frys underbara inläsningar.
 
Femåringen älskar Julia Donaldsons böcker, tror vi har nästan allihop.
Åttaåringen och jag läser BFG av Roald Dahl och med sin pappa läser han Stories for boys who dare to be different.
Tioåringen och jag läste senast Det magiska hjärtat, jättefin bok. Men han hatar att läsa/bli läst för så just nu pausar vi lite. Sjukt svårt att hinna med alla tre alltid.

Kul med en massa nya tips!
 
Det finns ju en vad-läser-ni-tråd på Allmänt, men ärligt talat läser jag väldigt mycket mer barnböcker än vad jag hinner läsa själv! Finns det intresse för en barnversion av tråden? :) Vore kul att få lite tips också!
Just nu Harry Potter nr2 för andra gången. Två år sedan sist så han minns inte ändå.

Sedan tänkte jag mig Femböckerna.

Svarta hingsten hade jag försökt med men jag tror den är riktad mot lite äldre barn ändå än 8 åringar.

När det gäller att läsa själv så lånar han och jag anything goes med drakar/vampyrer/mysterier/fladdermöss och kör ingen kvalitetskontroll på det :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 685
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 370
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp