Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Sonen hade under ett par år Ta fast Fabian av Jan Lööf, inte så mycket text men fantastiska bilder. Mycket Pettson och Findus eftersom jag gillar bilderna, och samma sak med Mamma Mu. En bok som blev favorit sen var Folk och rövare i Kamomillastad, men allra helst som ljudbok med alla sånger.

Sen älskade vi Sigge-böckerna här hemma, åh jag saknar när vi läste tillsammans, nu läser de bara på egen hand. Eller sonen har lite kämpigt med läsningen men lyssnar gärna på ljudböcker!
 
Köpte Pettson och tomtemaskinen begagnad utan att ha sett hur mycket text det var i den men fyraåringen älskade den och vill aldrig sluta läsa om kvällarna :love: I övrigt är det mest faktaböcker som gäller, dinosaurier och rymden och ju träigare desto bättre ;) Som flera ovan längtar jag efter att han blir tillräckligt stor för Harry Potter, i väntan på det lyssnar jag själv på Stephen Frys underbara inläsningar.

Tomtemaskinen är underbar! :love: Så bra att du får den som lite omväxling till träig fakta :D

(Tror att den här tråden lyckats ta upp alla mina julfavoriter nu! Undantaget En julsaga, den försökte jag läsa med barnen förra julen men vi kom bara till första spöket :p - åttaåringen tyckte den var helt okej men femåringen underkände den!)
 
Femåringen älskar Julia Donaldsons böcker, tror vi har nästan allihop.
Åttaåringen och jag läser BFG av Roald Dahl och med sin pappa läser han Stories for boys who dare to be different.
Tioåringen och jag läste senast Det magiska hjärtat, jättefin bok. Men han hatar att läsa/bli läst för så just nu pausar vi lite. Sjukt svårt att hinna med alla tre alltid.

Kul med en massa nya tips!

Vi har inte läst så mycket av Julia Donaldson, men vi har (några av) Axel Schefflers Max & Maja-böcker så illustrationerna kände jag igen direkt! De verkar ha samarbetat mycket?

(Dagens boktips för tvååringar från mig: Max & Maja - Den stora balkongen. Jag älskar upplösningen på den!
Max ballong svävar iväg och spricker, och Max blir jätteledsen. Men Maja föreslår att de ska blåsa såpbubblor istället - alla såpbubblor svävar iväg och alla såpbubblor spricker, men det gör inget för det är så såpbubblor ska göra! :)
)

Stories for boys... visste jag inte att fanns, är det lite en motsvarighet till Godnattsagor för rebelltjejer? Ska hålla lite utkik både efter den och efter Det magiska hjärtat!
 
Just nu Harry Potter nr2 för andra gången. Två år sedan sist så han minns inte ändå.

Sedan tänkte jag mig Femböckerna.

Svarta hingsten hade jag försökt med men jag tror den är riktad mot lite äldre barn ändå än 8 åringar.

När det gäller att läsa själv så lånar han och jag anything goes med drakar/vampyrer/mysterier/fladdermöss och kör ingen kvalitetskontroll på det :D

Jag försökte låna ut Skriet från vildmarken, min egen barndomsfavorit, men den fick ett rätt ljummet mottagande. Har därför inte vågat försöka med Black Beauty! :p
 
Sonen hade under ett par år Ta fast Fabian av Jan Lööf, inte så mycket text men fantastiska bilder. Mycket Pettson och Findus eftersom jag gillar bilderna, och samma sak med Mamma Mu. En bok som blev favorit sen var Folk och rövare i Kamomillastad, men allra helst som ljudbok med alla sånger.

Sen älskade vi Sigge-böckerna här hemma, åh jag saknar när vi läste tillsammans, nu läser de bara på egen hand. Eller sonen har lite kämpigt med läsningen men lyssnar gärna på ljudböcker!

Fy, säg inte att alla barnen kommer att växa ifrån högläsningen! :eek: Tur att yngsta bara är en försvarslös bebis än så länge ;)

Jag läste en del Sigge-böcker med åttaåringen för ett par år sedan, men allra mest lyssnade han på dem som ljudbok - dels för att det var svårt att få till lässtunder av dem när den yngre var för liten för att lyssna, och dels tror jag för att jag blev alldeles för känslomässigt berörd av att läsa den sortens bok :o (med den yngre, som numer är fem, har jag läst i princip hela utgivningen av Vitnos-böckerna. Det klarade jag bättre! :D)
 
Fy, säg inte att alla barnen kommer att växa ifrån högläsningen! :eek: Tur att yngsta bara är en försvarslös bebis än så länge ;)

Jag läste en del Sigge-böcker med åttaåringen för ett par år sedan, men allra mest lyssnade han på dem som ljudbok - dels för att det var svårt att få till lässtunder av dem när den yngre var för liten för att lyssna, och dels tror jag för att jag blev alldeles för känslomässigt berörd av att läsa den sortens bok :o (med den yngre, som numer är fem, har jag läst i princip hela utgivningen av Vitnos-böckerna. Det klarade jag bättre! :D)
Åh Vitnos, de ska jag leta rätt på! Tror dottern skulle älska dem.
 
Fy, säg inte att alla barnen kommer att växa ifrån högläsningen! :eek: Tur att yngsta bara är en försvarslös bebis än så länge ;)

Jag läste en del Sigge-böcker med åttaåringen för ett par år sedan, men allra mest lyssnade han på dem som ljudbok - dels för att det var svårt att få till lässtunder av dem när den yngre var för liten för att lyssna, och dels tror jag för att jag blev alldeles för känslomässigt berörd av att läsa den sortens bok :o (med den yngre, som numer är fem, har jag läst i princip hela utgivningen av Vitnos-böckerna. Det klarade jag bättre! :D)
Tyvärr, de gör det.:cry: ;) Dottern läser nog i ännu högre tempo än mig, hon växlar mellan ljudbok och läsa.
 
Vår tvååring går just nu igenom alla Disney böcker :) läser 4-5 om dagen tack och lov har vi många att välja på, får han välja tar vi Dumbo fem gånger på raken eller så..
 
Just nu Harry Potter nr2 för andra gången. Två år sedan sist så han minns inte ändå.

Sedan tänkte jag mig Femböckerna.

Svarta hingsten hade jag försökt med men jag tror den är riktad mot lite äldre barn ändå än 8 åringar.

När det gäller att läsa själv så lånar han och jag anything goes med drakar/vampyrer/mysterier/fladdermöss och kör ingen kvalitetskontroll på det :D

Åh, femböckerna!
 
Sonen hade under ett par år Ta fast Fabian av Jan Lööf, inte så mycket text men fantastiska bilder. Mycket Pettson och Findus eftersom jag gillar bilderna, och samma sak med Mamma Mu. En bok som blev favorit sen var Folk och rövare i Kamomillastad, men allra helst som ljudbok med alla sånger.

Sen älskade vi Sigge-böckerna här hemma, åh jag saknar när vi läste tillsammans, nu läser de bara på egen hand. Eller sonen har lite kämpigt med läsningen men lyssnar gärna på ljudböcker!
Åh Kamomilla gick jag och nynnade på senast i skogen idag. Minns den nog också som ljudbok från när jag var liten. Vilken ålder lämpar sig den för?
 
Åh Kamomilla gick jag och nynnade på senast i skogen idag. Minns den nog också som ljudbok från när jag var liten. Vilken ålder lämpar sig den för?
Sonen var ung när han började lyssna! ;) vi hade den på kassett i bilen då han hörde nog den från ett års åldern. Dottern var nog runt fyra, och den var perfekt till hela familjen på bilresor länge.
 
Sonen var ung när han började lyssna! ;) vi hade den på kassett i bilen då han hörde nog den från ett års åldern. Dottern var nog runt fyra, och den var perfekt till hela familjen på bilresor länge.
Jag och mamma har på egen hand återupplivat Trolle trafiktroll och leo Karlsson och tigrarna som kassetter på långresor :) lite OT sådär.
 
Jag försökte låna ut Skriet från vildmarken, min egen barndomsfavorit, men den fick ett rätt ljummet mottagande. Har därför inte vågat försöka med Black Beauty! :p
Nej och den kan man väl knappt läsa högt för man bara gråter hela tiden. Köpte den som begagnad illustrerad klassiker! (dvs serietidning) och ska diskret lägga fram någon gång.

Läste en förkortad version av Skattkammarön och den gick hem! Men jag tror de böckerna är för 11-14 år snarare faktiskt. Originalen är väldigt ordrika och beskrivande av hm natur i sin natur, vilket verkar lite segt för 8 åringar (idag? någonsin?) många är ju faktiskt skrivna för vuxna. Skulle försöka med lille Lorden men gudars vilket babbel om denne änglalike gosse och hans fantastiska natur, minns inte att den var så babblig från när jag var 12 så jag tror mer på den åldern.

101 Dalmatiner läste jag också när jag var typ 13 så.. haken är att de är lättare att få lästa när man läser dem högt :p finns så mycket bra ungdomslitteratur numera så kommer man få tid att få dem lästa senare?

Egentligen gillar jag att böcker ska vänta tills de är lagom, finns liksom egentligen inget egenvärde för mig att presentera min favorit Sagan om Ringen nu när han är 8, när den perfekta upplevelsen säkert är att läsa den själv mellan 11-15, så Bilbo o Narnia har det blivit.
 
Åh, femböckerna!
:D läste dem inte själv som liten, jag läste Kitty. Men de är så tjejcentrerade så nu tänkte jag Fem är grejen och jag tror det är det. Jag gillar det jag läst hittills (dock med en del diskussion? Vadå pojkflicka? Var pojkar bättre på att simma? Vad var flickor bättre på?), det känns som att de berättade på ett annat sätt då, än nu, mer fantasirikt och mindre diskbänksrealism. Så kom Harry Potter emellan (loppisfynd på landet och omläsning, vi hade en hemma men), men gillar storyn.
 
Vi påbörjade Nelly Rapp här om året men avbröt efter en bok som både jag och barnen tyckte var för hemsk (dock av olika skäl, tror jag!).

Häxorna har jag också barndomstrauman av :o, de är dock från filmen - boken minns jag bara att vi läste på engelskan och då som lite äldre. Hur är hemskhetsgraden på boken? Tänker att den kanske skulle gå hem här, Kalle och chokladfabriken gjorde det i alla fall :). Evolutionen ska jag kolla upp också! Och Sandvargen vill jag rekommendera till alla! :)
Hur var den hemsk? A har läste dem, men han läser dem själv så jag har ingen aning om vad som är i...

Lånade Pax åt honom, för många läser dem, men råkade läsa högt ändå, men ska inte låna fler, det får han göra själv som äldre. Droger, stölder, pangade rutor, slagsmål, jätteäckliga monster som folk vrider nacken av, knasiga attityder, känns som att det passar för lite äldre.
 
Åh Kamomilla gick jag och nynnade på senast i skogen idag. Minns den nog också som ljudbok från när jag var liten. Vilken ålder lämpar sig den för?
Sonen var ung när han började lyssna! ;) vi hade den på kassett i bilen då han hörde nog den från ett års åldern. Dottern var nog runt fyra, och den var perfekt till hela familjen på bilresor länge.

Jag har inte lyssnat på (eller läst) Kamomilla själv som barn, men femåringen lyssnar på den intensivt nu och går runt och sjunger alla sånger! Men vad händer egentligen i berättelsen?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 233
Senast: Vovve
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp