Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Svarta fåglar gillades av åttaåringen, liksom Brandon Mulls bok i Spirit animals - nu har jag förstått att det är olika författare till varje bok i den serien så då gick det att hitta de övriga på biblioteket också, men del två har inte kommit än så just nu kan han inte läsa vidare. Vargbröder slukade han under lovet, eventuellt att det är någon del kvar - tack för tipset @Miks (passar lite fräckt på att fråga igen när jag ändå taggar dig - Five kingdoms finns inte på svenska va?)! Han har också läst första om Percy Jackson och ville fortsätta den, tack @Soapbubble !

Jag lånade också första boken av I monstrens rike till åttaåringen, han läste och tyckte den var okej men sedan ville femåringen att vi skulle läsa den och just nu är han helt fast! :banana: Jag hoppas att det håller i sig, för jag har lånat hem de båda andra böckerna i serien också :)
Vargbröder har vi hemma, den kanske jag ska försöka med!
 
Jag och fem(-snart-sex-)åringen fortsätter att älska I monstrens rike, vi är på andra boken nu och jag är verkligen imponerad av författaren!

Åtta(-snart-nio-)åringen håller på med Spirit Animals, Percy Jackson och Skuggan-böckerna (Maria Gripe). Det ser ut som att Rick Riordan som skrivit om Percy Jackson skrivit rätt mycket mer också, så förhoppningsvis är jullovsläsningen räddad :)

Och så vill jag göra en tipsefterlysning igen: böcker med läsålder 9-12 där det finns med kärlekshistorier (det behöver inte vara huvudtemat eller något avancerat, det räcker med lite trevande ”nybörjarkärlek”) som inte är vansinnigt stereotypa, könsrollskonservativa och superhetero. Finns det?
 
Jag märker att jag läser mindre högt. Nu under julen avslutade jag ”En förtrollad jul” för sex- och nioåringen (först lånade jag på bibblan och sen när vi åkte iväg via Nextory-appen som e-bok.) Något mer högläsning har det inte blivit under julen, men nu när kalenderboken är avslutad måste jag börja med någon ny. Det finns flera böcker jag vill läsa för sex-åringen, t.ex. Bland tomtar och troll hon fick i julklapp eller den nya Saga-sagan Bananbus, finskor och en superjobbig superhjälte. Välja en bra högläsningsbok för nio-åringen är svårare. Jag orkar inte läsa böcker över 300 sidor högt. Det blir bara segt när man inte läser varje kväll pga aktiviter och att pappan läser varann kväll.

Nio-åringen har däremot läst hur mycket som helst tyst. Detta var första semestern vi tog en bok varje gång vi gick till poolen till honom. Han plöjde tredje delen av Magisteriumet, Harry Potter-pjäsen samt första delen av Hungerspelen. Dessutom lyssnade han på Mortal Engines del 1 och del 2.
 
Jag märker att jag läser mindre högt. Nu under julen avslutade jag ”En förtrollad jul” för sex- och nioåringen (först lånade jag på bibblan och sen när vi åkte iväg via Nextory-appen som e-bok.) Något mer högläsning har det inte blivit under julen, men nu när kalenderboken är avslutad måste jag börja med någon ny. Det finns flera böcker jag vill läsa för sex-åringen, t.ex. Bland tomtar och troll hon fick i julklapp eller den nya Saga-sagan Bananbus, finskor och en superjobbig superhjälte. Välja en bra högläsningsbok för nio-åringen är svårare. Jag orkar inte läsa böcker över 300 sidor högt. Det blir bara segt när man inte läser varje kväll pga aktiviter och att pappan läser varann kväll.

Nio-åringen har däremot läst hur mycket som helst tyst. Detta var första semestern vi tog en bok varje gång vi gick till poolen till honom. Han plöjde tredje delen av Magisteriumet, Harry Potter-pjäsen samt första delen av Hungerspelen. Dessutom lyssnade han på Mortal Engines del 1 och del 2.

Vilket härligt läsflyt han verkat komma in i! :) Här har det blivit markant mindre högläsning också trots att sexåringen gärna lyssnar fortfarande, men det är knöligt att få till ibland när (snart)ettåringen tycker det blir för långrandigt. Men han ((snart)ettåringen) är ju under uppkörning för att säkra ett helt gäng högläsningsår till :D
 
Jag tappade bort den här tråden lite kring jul när sambon tog hem kassvis av Kalle Anka-tidningar från sin barndom och barnen började läsa (respektive ”läsa” :D, sexåringen läser bara enstaka ord än) dem så det stod härliga till medan mitt bibliotekssaldo nådde tidigare okända bottennivåer. Men nu är bokläsarlusten tillbaka!

Nioåringen läser Harry Potter, han började på femte boken idag. Han har också hunnit med (han är hemma sjuk så det går i rasande tempo :p):

- Winn-Dixie, en bok jag tog rätt på måfå från en annan hylla på bibblan efter att ha konstaterat att han läst det mesta av deras fantasyutbud och som var en riktig lyckträff - han bara studsade när han skulle berätta hur bra den var. Nu var vi och hämtade fler böcker av samma författare här i eftermiddags, i hopp om att fler av hennes böcker ska vara så bra :)
- Den unga eliten, första av böckerna i en trilogi och den var tydligen bra
- De underjordiska, ”jättebra!”, också först i en trilogi (jag älskar bokserier, det gör lånandet så mycket lättare!)
- Isaks universum
- ... och ett gäng Minecraft och Roblox-böcker.

Sexåringen och jag läser Barnens svenska historia om och om igen :p
 
Jag och (snart)ettåringen läser 100 first animals och Stora boken om kroppen :D. Det viktigaste är att bläddra! ;)
 
Treåringens favoriter just nu är "massor av dinosaurier" och "bajsboken".
Jag gillar bajsboken, den avfnissifierar temat och när det bajstramsas som mest är det bara att ta fram och läsa så har man fångat läsintresset direkt. Jag tänker kolla in författarens andra böcker på biblioteket om de finns. Hårboken, dödenboken, läskiga boken mfl. Hoppas att de är lika bra skrivna med en portion humor och en portion fakta.
 
*hoppar in här med lite tips trots att jag inte har barn eftersom jag blev nostalgisk*

När jag var i mellanstadieåldern älskade jag Maj Bylocks böcker i Häxserien och Vikingaserien. Vet inte om de fortfarande finns kvar på biblioteken?

För den som gillar fantasy, djur och starka tjejer kan jag ockå rekommendera Tamora Pierces serier, de som är översatta på svenska är Lejoninnans sång (Alanna: det första äventyret, I Gudinnans hand, Kvinnan som rider som en man, Gudinnans förkämpe) och De Odödliga (Vild Magi, En bland vargar, Kejsarens Magi, I gudarnas rike).
 
*hoppar in här med lite tips trots att jag inte har barn eftersom jag blev nostalgisk*

När jag var i mellanstadieåldern älskade jag Maj Bylocks böcker i Häxserien och Vikingaserien. Vet inte om de fortfarande finns kvar på biblioteken

De står säkert i magasinet vid här laget, men det är inte omöjligt att beställa dem. Jag har beställt åtminstone två böcker ifrån magasinet ”Kastrullresan” och ”Millans märkvärdiga mormor”. Den senare läste jag inte som barn och den var lite daterad (kom ut 1969), men när de lämnade våningshuset på Östermalm och flög iväg i mormors gungstol så var den helt magisk.
 
Jag tappade bort den här tråden lite kring jul när sambon tog hem kassvis av Kalle Anka-tidningar från sin barndom och barnen började läsa (respektive ”läsa” :D, sexåringen läser bara enstaka ord än) dem så det stod härliga till medan mitt bibliotekssaldo nådde tidigare okända bottennivåer. Men nu är bokläsarlusten...:p

Här läser nio-åringen också mycket gamla Kalle Ankor som vi har fått ifrån olika håll. Men på sportlovet fick de läsbingo i läxa och det var det som behövdes för att knuffa igång läslusten så då läste han en bok om Percy Jackson.

Jag önskar verkligen att de ska bli klara med den gemensamma läseboken ”Nyckel till skatten” med ABC-gruppen i skolan. De har haft ett kapitel i läsläxa varje vecka hela skolåret och den tar verkligen död på läsglädjen. Jag hoppas att nästa läsläxa kan vara mer individualiserad typ läs en skönlitterär bok 15 min varje dag.
 
Här läser vi Ost till alla möss som jag väl tror att @pollex har tipsat om här i tråden. Den är stundtals helt fantastisk, stundtals lite mindre fantastisk. Femåringen ber mig dock att läsa kapitel efter kapitel när vi väl läser - vi har tyvärr halkat in i en period av mindre läsande.

Vi har läst de två första böckerna ur I monstrens rike. Vi hade tänkt läsa den tredje också, men den var på ett annat av kommunens bibliotek och har fortfarande inte landat hos mitt. Jag har den reserverad.
 
Jag tappade bort den här tråden helt märker jag, men nu har jag och nioåringen gemensamt gjort hans favoritbokslista till en kompis som behövde tips och då insåg jag hur många bra tips jag fått härifrån! Här är favoriterna:

Fantasy (allt är namnet på serien) :
Fablehaven (Brandon Mull)
Spejarens lärling (John Flanagan, det finns fler serier av honom som varit lika uppskattade)
Tunnlar (Roderick Gordon)
Det mesta av Rick Riordan
Nevermoore (Jessica Townsend)
Artemis Fowl (Eoin Colfer)
Blodsarvet (Henrik Larsson)
Frihetskrigen (Niklas Krog) (den här håller han på med just nu, har bara kommit en bok hittills)
Warriors (Erin Hunter)
Warcross (Marie Lu, han har läst uppföljaren också och väntar på tredje delen tror jag)

Andra (;)) böcker:
Brorsan är kung (Jenny Jägerfeld)
Winn-Dixie (Kate DiCamillo)
Lejonpojken (Zizou Corder, serie i tre delar)

Sexåringen har lyssnat mycket på LasseMaja och Nelly Rapp på sistone, och är nu (skräckblandat) förtjust i serien Monster monster (Johannes Pinter). Under sommaren högläste Spelkortsmysteriet (Jostein Gaarder) och den gillade han mycket också. Sedan försökte vi oss på Kastrullresan, han gillade den mycket först men har sedan tappat intresset - det är svårt för oss att hitta tillräckligt mycket lästid för att få upp tempot så att det blir lätt att hänga kvar i boken.

Med 1,5-åringen återupplever jag böckerna om Mjau och Max & Maja, han gillar också Bebis sover, Bilen säger brum (tror jag den heter) och Tänk om jag var ett fordon.
 
Här läser nio-åringen också mycket gamla Kalle Ankor som vi har fått ifrån olika håll. Men på sportlovet fick de läsbingo i läxa och det var det som behövdes för att knuffa igång läslusten så då läste han en bok om Percy Jackson.

Jag önskar verkligen att de ska bli klara med den gemensamma läseboken ”Nyckel till skatten” med ABC-gruppen i skolan. De har haft ett kapitel i läsläxa varje vecka hela skolåret och den tar verkligen död på läsglädjen. Jag hoppas att nästa läsläxa kan vara mer individualiserad typ läs en skönlitterär bok 15 min varje dag.

Min nioåring började trean nu, så nu är det Nyckeln till skatten här med (eller ja, ni har väl bytt till något annat nu). Vi har (tidigare årskurser med) helt enkelt gjort läsläxan så lite som möjligt av just det skäl du nämner... en högläsning, och inget mer. Ser läxorna i fyran mer lovande ut?
 
*hoppar in här med lite tips trots att jag inte har barn eftersom jag blev nostalgisk*

När jag var i mellanstadieåldern älskade jag Maj Bylocks böcker i Häxserien och Vikingaserien. Vet inte om de fortfarande finns kvar på biblioteken?

För den som gillar fantasy, djur och starka tjejer kan jag ockå rekommendera Tamora Pierces serier, de som är översatta på svenska är Lejoninnans sång (Alanna: det första äventyret, I Gudinnans hand, Kvinnan som rider som en man, Gudinnans förkämpe) och De Odödliga (Vild Magi, En bland vargar, Kejsarens Magi, I gudarnas rike).

De tipsen ska jag kolla upp! (Såhär ett halvår senare :D)
 
Treåringens favoriter just nu är "massor av dinosaurier" och "bajsboken".
Jag gillar bajsboken, den avfnissifierar temat och när det bajstramsas som mest är det bara att ta fram och läsa så har man fångat läsintresset direkt. Jag tänker kolla in författarens andra böcker på biblioteket om de finns. Hårboken, dödenboken, läskiga boken mfl. Hoppas att de är lika bra skrivna med en portion humor och en portion fakta.

Läste ni de andra böckerna och vad tyckte ni? Sexåringen gillade de ur den serien som vi läst minns jag, men det gjorde inte jag :p
 
Läste ni de andra böckerna och vad tyckte ni? Sexåringen gillade de ur den serien som vi läst minns jag, men det gjorde inte jag :p

Vi lånade hem dödenboken, kärleksboken och våldboken. Jag tyckte att de var bra, men sonen var rätt ointresserad. Kanske när sådana frågor dyker upp att vi lånar dem igen. Han verkar inte fundera över existentiella frågor ännu så mycket. Det är mer sjukdomar, bakterier, hajar och dinosaurier just nu.
 
Kul med återupplivning av tråden! Vi, snart-sexåringen och jag, har plöjt igenom Nelly Rapp i sommar. Vi är nu på sista(?) boken och sedan tar vi nog paus från spöken och monster en stund, tror jag. Dock har vi några LasseMaja-böcker från bibblan kvar, så än ska vi inte ge oss ut på jakt efter nytt, men när det är dags hoppas jag som sagt att vi kan hitta något som inte är mysterier eller monster :angel: Ungen har ju börjat rida, så kanske någon hästbok.

Någon som har löst Ylvania-böckerna? Lämplig ålder? Har för mig att huvudpersonen är 11 år, men minns inte riktigt.

Ettåringen har inte ro med några böcker alls förutom typ Djuren på gården (bild + djurets namn + att man ska känna på något).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 627
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 333
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp