Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

pollex

Trådstartare
Det finns ju en vad-läser-ni-tråd på Allmänt, men ärligt talat läser jag väldigt mycket mer barnböcker än vad jag hinner läsa själv! Finns det intresse för en barnversion av tråden? :) Vore kul att få lite tips också!
 
Det finns ju en vad-läser-ni-tråd på Allmänt, men ärligt talat läser jag väldigt mycket mer barnböcker än vad jag hinner läsa själv! Finns det intresse för en barnversion av tråden? :) Vore kul att få lite tips också!

För att börja själv...

Med femåringen läser jag just nu Kusinerna-serien av Helena Bross, http://www.helenabross.se/kapitel.html Jag vet inte riktigt varför han fastnat för den medan han vägrar barnstandarddeckarserien LasseMaja, men så är det. Helt okej böcker, inte de högsta litterära kvaliteterna kanske men gediget. Utöver det är väldigt mycket Astrid Lindgren nu också - där har vi läst till exempel Ronja Rövardotter, Emil-böckerna, Pippi och Rasmus på luffen det senaste året och nu i sommar har han kört dem på repeat som ljudbok.

Åttaåringen får jag inte läsa tillsammans med, bara langa böcker :cautious:, men han håller på att beta sig igenom bibliotekets fantasyhylla och började på serien Spejarens lärling idag, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spejarens_lärling - den verkar få tummen upp! Tidigare i sommar har han bland annat läst Tunnlar-serien (http://www.rabensjogren.se/forfattare/119041-roderick-gordon ) och Magistratum (https://www.bonniercarlsen.se/Bocke...gdom-fantasy-och-magisk-realism/j/jarnprovet/ ). Han älskar serier också, och utöver otaliga Kalle Ankas pocket har han läst och gillat Amulett-serien, https://www.sfbok.se/serie/amulett-7480

Bebisen får också lyssna på Kusinerna ;)
 
Just nu läser jag Älvsommar av Mårten Sanden och Lina Bodin för åtta-åringen och för fem-åringen. Den är riktigt bra, spännande men samtidigt lite sagodrömsk. Det enda är negativt är att varje kapitel är för kort så man får läsa två varje kväll och det förstör läsupplevelsen något.

Älvsommar är en fortsättningen på Skorstensjul som också rekommenderas.
 
Åttaåringen får jag inte läsa tillsammans med, bara langa böcker :cautious:, men han håller på att beta sig igenom bibliotekets fantasyhylla och började på serien Spejarens lärling idag, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spejarens_lärling - den verkar få tummen upp! Tidigare i sommar har han bland annat läst Tunnlar-serien (http://www.rabensjogren.se/forfattare/119041-roderick-gordon ) och Magistratum (https://www.bonniercarlsen.se/Bocke...gdom-fantasy-och-magisk-realism/j/jarnprovet/ ). Han älskar serier också, och utöver otaliga Kalle Ankas pocket har han läst och gillat Amulett-serien, https://www.sfbok.se/serie/amulett-7480

Min åtta-åring gillar också Amulett-serien. De andra böckerna har jag inte hört talas om, men jag ska beställa dem på biblioteket.
 
Vi sjunger Astrid Lindgren låtar och tittar i pekböcker. Bebis är 4 månader ;).

Så mysigt! :) Den allra tidigaste läsningen är ju kanske inte den allra mest stimulerande för en själv som vuxen, men myset..! :heart Har du sett Catarina Kruusvalls böcker med barnsånger (en illustrerad sång per bok i pekboksformat, finns bl.a. med Imse vimse spindel, I ett hus och Var bor du lilla råtta)? :)
 
Just nu läser jag Älvsommar av Mårten Sanden och Lina Bodin för åtta-åringen och för fem-åringen. Den är riktigt bra, spännande men samtidigt lite sagodrömsk. Det enda är negativt är att varje kapitel är för kort så man får läsa två varje kväll och det förstör läsupplevelsen något.

Älvsommar är en fortsättningen på Skorstensjul som också rekommenderas.

Skorstensjul är en av mina julfavoriter, så himla fin! :love: (synd bara att femåringen inte är så begeistrad :cautious:, tror det kan ha att göra med stt han var för liten första gången vi läste den - så är livet som småsyskon ibland ;)). Jag tyckte inte riktigt att Älvsommar nådde upp till samma nivå, men det kan bero på att jag hade väldigt höga förväntningar för barnen tyckte om den och att ”återse” karaktärerna :)

Edit: så mysigt att du får läsa med båda! Jag tror att hattigheten som blir när man måste ta hänsyn till att en bebis inte vill vara med och läsa hur länge som helst tillsammans med det lästempo som åttaåringen håller själv gjorde att han valde att överge våra lässtunder... Men ibland sitter han med ett tag i alla fall!
 
Just nu går "Det var en gång... Massor av dinosaurier" av Sarah Sheppard varm här hemma. Sonen är 3år och har nyss upptäckt dinosaurier och det är såklart spännande. Det är en humoristiskt skriven faktabok med mycket illustrationer. Vi tittar mest på bilderna och läser vad de olika sorterna heter. Jag tänker mig att det är en bok som växer med barnen, att faktan blir mer intressant allteftersom.
 
Så mysigt! :) Den allra tidigaste läsningen är ju kanske inte den allra mest stimulerande för en själv som vuxen, men myset..! :heart Har du sett Catarina Kruusvalls böcker med barnsånger (en illustrerad sång per bok i pekboksformat, finns bl.a. med Imse vimse spindel, I ett hus och Var bor du lilla råtta)? :)
Inte sett, tack för tipset :).
 
Vi har inte kommit till kapitelböcker och så så "läsa just nu" är svårt att svara på. Sigges traktor var nyligen en stor favorit (dvs läses helst 5 gånger om dagen). Mamma mu är rätt kul också, och Totte.
Sonen är 2,5 år.
 
Vi har inte kommit till kapitelböcker och så så "läsa just nu" är svårt att svara på. Sigges traktor var nyligen en stor favorit (dvs läses helst 5 gånger om dagen). Mamma mu är rätt kul också, och Totte.
Sonen är 2,5 år.

Det behöver såklart inte vara kapitelböcker! Tycker att man brukar ha ett ”just nu” med bilderböcker också - någon som var extra bra, någon som man läste extra många gånger, någon favoritkaraktär, favoritförfattare..! (Jujja Wieslsnder - på tal om Mamma Mu, har för övrigt skrivit två kapitelböcker om Lillebror där framför allt den första av dem är en väldigt bra första kapitelbok sedan när det blir dags :))

Sigges traktor hade jag inte koll på, kikade på den nu och såg att det är Jens Ahlbom som illustrerar - honom är jag svag för! (Han har bland annat illustrerat en annan av mina julfavoriter, Snickar Andersson och jultomten :))

Vår senast lästa och lånade bilderbok är Ivar träffar en Tyrannosaurus (på tal om dinosaurier @Honungshumlan !), det finns en hel serie av Ivar träffar-böcker som de tydligen läst på förskolan och som femåringen hade väldigt mycket att berätta om :up:
 
Annars märker jag att femåringen för tillfället ofta väljer böcker som utspelar sig i Afrika när han strosar fritt på biblioteket. Minns dock knappt vad det varit för titlar då de flesta av dem varit tämligen intetsägande historier... någon som har något tips på en sådan bok som gör lite mer intryck?
 
Vi läser ofta Elsa Beskow, en samlingsbok med bla Tomtebobarnen :love: dottern är snart 3, jag är lite förvånad att hon uppskattar dem så mycket, det är ju mycket text i förhållande till bilder.

Annars är det rätt varierat, vi läser också böckerna om Birger (storsjöodjurets son :D), bajs- och rumpboken, 10 vilda hästar osv. Jag längtar tills hon blir gammal nog för Harry Potter :love:
 
Vi läser ofta Elsa Beskow, en samlingsbok med bla Tomtebobarnen :love: dottern är snart 3, jag är lite förvånad att hon uppskattar dem så mycket, det är ju mycket text i förhållande till bilder.

Annars är det rätt varierat, vi läser också böckerna om Birger (storsjöodjurets son :D), bajs- och rumpboken, 10 vilda hästar osv. Jag längtar tills hon blir gammal nog för Harry Potter :love:
Jag ser också fram emot Harry Potter :rofl:
 
Ivar träffar en tyrannosaurus har vi lånat hem också. Den gillar han. Hunden Ludde är också poppis. T.ex Ludde hos frisören. Jag gillar ju Alfons böckerna:) Barnet är 3 år så inte aå invecklade böcker ännu då tålamodet är kort.
 
Det behöver såklart inte vara kapitelböcker! Tycker att man brukar ha ett ”just nu” med bilderböcker också - någon som var extra bra, någon som man läste extra många gånger, någon favoritkaraktär, favoritförfattare..! (Jujja Wieslsnder - på tal om Mamma Mu, har för övrigt skrivit två kapitelböcker om Lillebror där framför allt den första av dem är en väldigt bra första kapitelbok sedan när det blir dags :))

Sigges traktor hade jag inte koll på, kikade på den nu och såg att det är Jens Ahlbom som illustrerar - honom är jag svag för! (Han har bland annat illustrerat en annan av mina julfavoriter, Snickar Andersson och jultomten :))

Vår senast lästa och lånade bilderbok är Ivar träffar en Tyrannosaurus (på tal om dinosaurier @Honungshumlan !), det finns en hel serie av Ivar träffar-böcker som de tydligen läst på förskolan och som femåringen hade väldigt mycket att berätta om :up:

Ivar böckerna har jag läst ska vara bra! Får leta på biblioteket efter dem, kan ju vara trevligt med lite omväxling :D
 
När jag gjorde VFU tidigt i våras hade vi högläsning ur en serie, det var tre syskon som var på rymmen eftersom deras föräldrar inte brydde sig om dom. Det fjärde syskonet hade dött i en brand. Det är en man som skrivit serien, han har även skrivit andra barn och ungdomsböcker. Jag minns inte alls vad varken han eller böckerna heter men högläsnignsboken/serien va riktigt bra. Jag rös stundtals trots att jag är vuxen. Någon som vet vilken författare/bok jag menar?
 
När jag gjorde VFU tidigt i våras hade vi högläsning ur en serie, det var tre syskon som var på rymmen eftersom deras föräldrar inte brydde sig om dom. Det fjärde syskonet hade dött i en brand. Det är en man som skrivit serien, han har även skrivit andra barn och ungdomsböcker. Jag minns inte alls vad varken han eller böckerna heter men högläsnignsboken/serien va riktigt bra. Jag rös stundtals trots att jag är vuxen. Någon som vet vilken författare/bok jag menar?

Petrus Dahlin heter författaren, hittade på nätet! Serien heter Skogens systrar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp