Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Jullovet blev ett riktigt läslov för 10-åring som nästan bara fick böcker i julklapp.

Nu efter jul läser jag tomtar och troll för både sex-åringen och tio-åringen. Sex-åringen fick tomtar och troll som är en sagosamling som kommer ut varje år i julklapp både 2018 och 2019 och det har varit väldigt lyckat. Varje saga är lite i längsta laget egentligen för högläsning en vanlig kväll men vi uppskattar dem alla tre och om det är någon saga som inte är så kul får man en ny som handlar om något helt annat nästa kväll. Dessutom har Ylva Karlsson som är en av mina favoritbarnboksförfattare bidragit med en av sagorna.

Vilka böcker fick era barn i julklapp?

Vad roligt att du lyfter upp tråden igen! :)

Mina barn fick nästan inga böcker i julklapp för det är inte prioriterat på deras önskelistor, de är för bortskämda med ett ymnigt flöde av biblioteksböcker :p. Däremot inledde vi jullovet med att gå till bibblan och jag höll bannemig på att bryta ryggen på vägen hem ;)

Tioåringen har läst en massa Ture Sventon, en ny bok av Jenny Jägerfeld som brukar vara ett säkert kort (”Mitt storslagna liv” säger en googling), lite blandad kompott av Emma Askling och lite blandad fantasy som jag inte ens kommer ihåg titlarna på. Jag var dock och spanade i en bokhandel här i veckan och hittade lite nytt att reservera, däribland Woodwalkers, så vi får se om det blir någon serie han fastnar för. Just det, Falafelflickorna och boken som är innan den har han läst och gillat också.

Läsningen med sexåringen är fortsatt mitt stora dåliga samvete men under julen fick vi i alla fall till en Kråkmysteriet (vi har läst de flesta böckerna i den serien) och början av en ny bok om Familjen Knyckertz som han verkligen älskade men ändå ratade när vi började läsa böckerna om Teddy. Storytel går varmt för honom och det är hästböcker, hästböcker och åter hästböcker så julklappen blev en ridlektion :)

Snart-tvååringen har gjort ett språng i sitt läsande och älskade ”Julia gömmer sig”, som vi lånade på bibblan. Nu är det mest en bok om John Blund från Tukan och Pettsson tältar som uppskattas, men då läser jag dem i starkt förkortad/anpassad version.
 
Nästan-tvååringen har fått ökat intresse för böcker här också, sen strax före jul läser vi nästan jämt när vi är inne och inte upptagna med andra bestyr. :)

Favoriterna är bla Pettson (orkar oftast en hel, kul tycker jag!) och Mamma Mu, som har lite mindre text. Läser också Alfons, Mulle Meck (barnet älskar att vara med i verkstaden så boken om alla hans verktyg var väldigt uppskattad) och böcker där det ska letas upp saker och peka.
Ganska ofta kommer han också med Maxböckerna så spannet är brett!
 
Lite of topic, men jag tror många här har koll så jag hoppas jag är förlåten 😉
Får man ta med barn som låter till bibliotek eller är det fortfarande så att det ska vara tyst?
Tänkte aktivera oss med ett besök på biblioteket, men ett och ett halvtåringen smyger inte precis 😉
 
Lite of topic, men jag tror många här har koll så jag hoppas jag är förlåten 😉
Får man ta med barn som låter till bibliotek eller är det fortfarande så att det ska vara tyst?
Tänkte aktivera oss med ett besök på biblioteket, men ett och ett halvtåringen smyger inte precis 😉

Såklart man får! Barnavdelningen är till för att man ska få lära sig :)
 
Just nu Bröderna Lejonhjärta! Sonen är snart 5 år och kanske i yngsta laget men han är så extremt fixerad vid döden och jag har inga bra svar själv på vad som händer så jag tänkte att vi kunde ”låna” Astrids förklaring. Än så länge går det hem! Vi har kommit till Törnrosdalen nu så det börjar bli lite läskigt men boken är inte riktigt lika ruggig som filmen, tror det är avsaknaden av det visuella/ljudeffekter/musik som gör det.
 
Just nu Bröderna Lejonhjärta! Sonen är snart 5 år och kanske i yngsta laget men han är så extremt fixerad vid döden och jag har inga bra svar själv på vad som händer så jag tänkte att vi kunde ”låna” Astrids förklaring. Än så länge går det hem! Vi har kommit till Törnrosdalen nu så det börjar bli lite läskigt men boken är inte riktigt lika ruggig som filmen, tror det är avsaknaden av det visuella/ljudeffekter/musik som gör det.
Barn kan vara väldigt olika när det gäller vad läskigt. När min tioåring var sju år hade hans pappa läst alla delar i Harry Potter utan vi noterade att han hade tyckt något var läskigt. Vid samma ålder tyckte han att Thomas tåget på tv gick inte att se för det sociala spelet i tv-serien var obehagligt.
 
Barn kan vara väldigt olika när det gäller vad läskigt. När min tioåring var sju år hade hans pappa läst alla delar i Harry Potter utan vi noterade att han hade tyckt något var läskigt. Vid samma ålder tyckte han att Thomas tåget på tv gick inte att se för det sociala spelet i tv-serien var obehagligt.

Ja, har också märkt det! Försökte visa en musikvideo härom dagen med mina tonårsidoler Broder Daniel men då bröt sonen ihop och började panikgråta för han tyckte Henrik Berggren såg så läskig ut :p
 
Ska till biblioteket på måndag tänkte jag.
Några bra tips på böcker om döden? Eller om hur barn blir till?
(Har läst gott om adjö herr muffins tidigare men också att den är sorglig. Det orkar jag inte. Mer fakta om vad som händer när man dör typ).
 
Ska till biblioteket på måndag tänkte jag.
Några bra tips på böcker om döden? Eller om hur barn blir till?
(Har läst gott om adjö herr muffins tidigare men också att den är sorglig. Det orkar jag inte. Mer fakta om vad som händer när man dör typ).
Barnens boktips (insta och fb) skrev om det tidigare i veckan!
 
Barnens boktips (insta och fb) skrev om det tidigare i veckan!
Tack för tips! Lät också så sorglig dock... Sonen ör 4 kanske jag ska tillägga.
Bra instatips överlag också! Bok om kroppspositivt föräldraskap låter ju bra på sikt och jag visste inte att det finns böcker om sommarskuggan! De måste vi skaffa. Och den nya om Greta Thunberg är jag sugen på.
 
Ska till biblioteket på måndag tänkte jag.
Några bra tips på böcker om döden? Eller om hur barn blir till?
(Har läst gott om adjö herr muffins tidigare men också att den är sorglig. Det orkar jag inte. Mer fakta om vad som händer när man dör typ).

”Hur görs bebisar” från Olika förlag. Den fokuserar på ägg+spermie->bebis. En mer allegorisk bok om död/livets kretslopp är Maskrosdagen.
 
Jag har just läst bilderboken Nattstjärnorna av Ylva Karlsson och Katarina Strömgård. En magisk saga som handlar om de som blir kvar när någon dör. Jättefin!

Vi gjorde ett försök att läsa Spelkortsmysteriet. Det var @pollex som tipsade om den tidigare i tråden och jag mindes den som en fantastisk bok ifrån min barndom. Men sju-åringen vägrade delta i godnattsageläsningen, så vi fick byta godnattsaga till Mikaels märkvärdiga resa av min favorit Ylva Karlsson.

Planen är att tio-åringen och jag ska ”samläsa” Spelkortsmysteriet dvs man läser samma bok samtidigt och kan prata om den under tiden. Men nu är tio-åringen uppslukad av Warrior-serien, så jag får vänta.
 
Här har dottern faktiskt släppt hp lite, och det för Karin Erlandssons serie Legenden om ögonstenen. Den första, Pärlfiskaren var fantastisk! Nu är vi på tvåan, Fågeltämjaren 👍
 
Här har dottern faktiskt släppt hp lite, och det för Karin Erlandssons serie Legenden om ögonstenen. Den första, Pärlfiskaren var fantastisk! Nu är vi på tvåan, Fågeltämjaren 👍
Vi har också lånat hem Pärlfiskaren, men det lutar åt den kommer lämnas tillbaka oläst eftersom tio-åringen som sagt var bara vill läsa böckerna om Warriorskatterna. Skulle Pärlfiskaren fungera som högläsningsbok för en sju-åringen och en tio-åring?
 
Vi har också lånat hem Pärlfiskaren, men det lutar åt den kommer lämnas tillbaka oläst eftersom tio-åringen som sagt var bara vill läsa böckerna om Warriorskatterna. Skulle Pärlfiskaren fungera som högläsningsbok för en sju-åringen och en tio-åring?
Kan vara lite läskig ibland, men vid högläsning är ju sånt reglerbart. Tycker att den borde funka! Min dotter är 8, snart 9.
 
Kan vara lite läskig ibland, men vid högläsning är ju sånt reglerbart. Tycker att den borde funka! Min dotter är 8, snart 9.
Jag ser att boken är klassificerad som Hcf så den borde vara ok för en sju-åring. (Fast nu kröp det fram att tio-åringen hade läst halva men tröttnat. Så det är nog inte läge att introducera den som högläsningsbok:crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 693
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 377
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp