Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Sven Nordqvist har verkligen skrivit fler bra böcker än Findus och Petsson. Min favorit är Lisa väntar på bussen.
Åh, den borde vi prova igen,den var lite för mycket text när vi lånade den i vintras men borde passa perfekt nu!
Hundpromenaden har vi "läst" mycket, ett tag var det lite svårt för barnet att greppa att den inte innehåller nån text alls. Just nu älskar hon hittepåsagor (helst om diverse olika doktorer) så vi kanske ska ta fram den igen.

På doktorstemat gillade vi båda "Vi ska till jobbet" av Pija lindenbaum.
 
Finns det nån bra bok om anatomi för relativt små barn? Sonen är 3 år och tycker det är spännande med att njurarna bildar kiss och vill gärna lyssna på hjärtat med stetoskopet tex. Eller är alla anatomiböcker för lite större barn?
 
Finns det nån bra bok om anatomi för relativt små barn? Sonen är 3 år och tycker det är spännande med att njurarna bildar kiss och vill gärna lyssna på hjärtat med stetoskopet tex. Eller är alla anatomiböcker för lite större barn?
Jag undrar också :) Har bara senaste dagarna kommit in på att prata skelett och blodomlopp med 3,5åringen, vore bra med en lagom pedagogisk bok att utgå ifrån...

Googlade och hittade några jag nog kommer testa från bibblan här . Men tips från buke som folk faktiskt läst är ju nästan bättre.
 
Jag undrar också :) Har bara senaste dagarna kommit in på att prata skelett och blodomlopp med 3,5åringen, vore bra med en lagom pedagogisk bok att utgå ifrån...

Googlade och hittade några jag nog kommer testa från bibblan här . Men tips från buke som folk faktiskt läst är ju nästan bättre.
Och jag hittade denna. Men föredrar också att få tips om nån annan redan sitter på guldkorn :).
 
De finns på Storytel med Margaretha Krook som uppläsare. Bara det är en upplevelse i sig!
+ @Ninnurur

Jag lyssnade också på dem när jag var liten men ärligt talat så tror jag att jag lyssnade mest för att det inte fanns så många andra ljudböcker på den tiden.

Jag har försökt läsa dem för mina egna barn och även lyssna på inspelningen tillsammans med dem men de förstår inte alls poängen.

Som vuxen kan jag dock se tillbaka och se det roliga. Och Margareta Krook är ju suverän.
 
+ @Ninnurur

Jag lyssnade också på dem när jag var liten men ärligt talat så tror jag att jag lyssnade mest för att det inte fanns så många andra ljudböcker på den tiden.

Jag har försökt läsa dem för mina egna barn och även lyssna på inspelningen tillsammans med dem men de förstår inte alls poängen.

Som vuxen kan jag dock se tillbaka och se det roliga. Och Margareta Krook är ju suverän.
Min dotter är 10 och det är först nu hon uppskattar böckerna fullt ut.
 
Sonen 12 år har läst det mesta i tråden. Önskar mer tips från er med aningens större barn, ni har haft så bra tips hittills! Han vill inte läsa skräck.

Mvh Miks
 
De har han läst 😊 De tyckte han var jättebra!

Mvh Miks
Fortsätt med resten av Rick Riordan! Allting hänger ihop också. Percy är ju grekisk mytologi, sen kommer romersk, egyptisk och nordisk, med sammanknytande böcker däremellan. Efter det finns Apollons resa med fem böcker. Totalt är han uppe i 37 böcker nu tror jag :D :up:
 
Fortsätt med resten av Rick Riordan! Allting hänger ihop också. Percy är ju grekisk mytologi, sen kommer romersk, egyptisk och nordisk, med sammanknytande böcker däremellan. Efter det finns Apollons resa med fem böcker. Totalt är han uppe i 37 böcker nu tror jag :D :up:
Åh perfekt! Tack! 🤩

Mvh Miks
 
Sonen 12 år har läst det mesta i tråden. Önskar mer tips från er med aningens större barn, ni har haft så bra tips hittills! Han vill inte läsa skräck.

Mvh Miks
Om han redan har läst det mesta i tråden så vet jag inte om jag har något att tillägga. Har spirted animals nämnts tidigare?

För den serien läser min nästan 12-åring i sommar efter ha läst om Hunger games, läst den senaste i Woodwalkerserien samt delar av serien om William Wenton.
 
Om han redan har läst det mesta i tråden så vet jag inte om jag har något att tillägga. Har spirted animals nämnts tidigare?

För den serien läser min nästan 12-åring i sommar efter ha läst om Hunger games, läst den senaste i Woodwalkerserien samt delar av serien om William Wenton.
Jag försöker få honom att läsa Hunger games för det är en av mina favoriter men han tvekar. Han såg den första filmen och tyckte den var otäck (vilket den ju är) så därför tvekar han.

Woodwalkers har varit en favorit 😍

Han har läst allt annat av Brandon Mull men Spirited animal har vi missat! Lägger på listan 👌🏻

William Wenton såg helt klart intressant ut. Är de läskiga?

Mvh Miks
 
Han har läst allt annat av Brandon Mull men Spirited animal har vi missat! Lägger på listan 👌🏻

William Wenton såg helt klart intressant ut. Är de läskiga?

Mvh Miks
Nu var jag tvungen att kolla vad Brandon Mull hade skrivit mer. Det är bara Fablehaven och Spirited Animals som är översatta eller?

Jag vet inte om William Wenton är läskiga. Min tolvåring väljer allt mer självständigt sina böcker och ber mig bara beställa fler böcker i samma serie. William Wenton är en serie han själv har hittat. Han tycker aldrig död som t.ex. i Hunger Games är läskig i bokform. (Andra saker tycker han är obehagligt och böcker som har sånt innehåll undviker han att läsa.)
 
Nu var jag tvungen att kolla vad Brandon Mull hade skrivit mer. Det är bara Fablehaven och Spirited Animals som är översatta eller?

Jag vet inte om William Wenton är läskiga. Min tolvåring väljer allt mer självständigt sina böcker och ber mig bara beställa fler böcker i samma serie. William Wenton är en serie han själv har hittat. Han tycker aldrig död som t.ex. i Hunger Games är läskig i bokform. (Andra saker tycker han är obehagligt och böcker som har sånt innehåll undviker han att läsa.)
Förlåt, jag blandade ihop med författaren som skrivit Warriors. Där har han plöjt allt som finns på svenska och även läst en del på engelska. Han blandar in engelska om det kommer en bok som inte översatts än i en favoritserie.

Men vi har faktiskt läst Fablehaven! Såååå bra! Rekommenderas verkligen!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 233
Senast: Vovve
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp