Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Förlåt, jag blandade ihop med författaren som skrivit Warriors. Där har han plöjt allt som finns på svenska och även läst en del på engelska. Han blandar in engelska om det kommer en bok som inte översatts än i en favoritserie.

Men vi har faktiskt läst Fablehaven! Såååå bra! Rekommenderas verkligen!

Mvh Miks
Artemis Fowl kanske funkar också? Och Hicke!!
 
Artemis Fowl kanske funkar också? Och Hicke!!
Artemis Fowl tipsades det om tidigare i tråden. De uppskattades mycket!

Hicke? Är det draktränaren? Vi började på en av böckerna för några år sen och kom inte igenom. Kanske värt att prova igen 😊

Just nu hittade jag honom omläsandes Vargbröder. Då klarar han sig ett par veckor 😅

Mvh Miks
 
Artemis Fowl tipsades det om tidigare i tråden. De uppskattades mycket!

Hicke? Är det draktränaren? Vi började på en av böckerna för några år sen och kom inte igenom. Kanske värt att prova igen 😊

Just nu hittade jag honom omläsandes Vargbröder. Då klarar han sig ett par veckor 😅

Mvh Miks
Ja precis, Hur du tränar din drake är den första boken. Den jkan vara lite seg men de blir bättre!
 
Så himla roligt att den här tråden dyker upp med jämna mellanrum! :)

Min elvaåring hade lite dålig läsinspiration under våren, men i sommar har han läst om en massa - Spejarens lärling, Broderband, Artemis Fowl och Harry Potter (x 2). Tack vare att jag hoppade in i tråden här kom han på att han kan tänka sig att läsa om Riordans böcker också, så dem ska jag se till att låna. William Wenton tror jag inte han har läst, så tack för det tipset @Soapbubble ! I övrigt känns det svårt att hitta nytt till honom… jag har, på sambons inrådan, reserverat ett par Eddings-böcker för att se om de kan falla honom i smaken men det går inte snabbt att få dem till bibblan…

Åttaåringen lyckads jag knuffa över läskanten på riktigt här i början av sommaren, genom att köpa in alla Kapten Kalsong-böckerna :banana: . Sedan dess har han läst Woodwalkers och första sviten av Warriors, men nu har han suttit fast i första boken i andra sviten rätt länge så vi får väl se hur det går…

Treåringen fick en annan typ av lösgenombrott här i våras. När jag efter lite lirkande fick läsa ett kapitel ur Lillebror och Nalle för honom. Det var väldigt tydligt att han inte trodde på konceptet med ”bok (i princip) utan bilder”, men hans min när han märkte att det var kul och spännande var obetalbar :D (Lillebror och Nalle har varit första kapitelbok för alla mina barn :heart ). Men mycket bilderböcker är det fortfarande förstås, och jag får ofta inte läsa dem för honom innan han ”läst” dem ett antal gånger själv först (och ibland när jag läser får jag skäll för att det är fel, jämfört med hans egna tolkning utifrån bilderna :p). Mest spännande böckerna just nu är nog enligt honom de om den underbara familjen Kanin, han sitter med händerna upp i ansiktet hela tiden men vill absolut höra mer :D. Jag inser Att jag borde se till att låna de böckerna om dem som vi inte har!
 
Ett nytt tips för 8-12 typ, Imperiets arvingar. En serie av Oscar Källner, illustrerad av Karl Johnsson. Första boken heter Bortförda. Svensk SciFi inspirerad av allt från Pax och Firefly till Star Wars och Aliens. :up: :up: :up:
 
"Myror i fara" av Anna Bengtsson blev en hit hos treåringen, så nu har vi beställt "Bollongexpeditionen" också via biblioteket.
 
Jag har själv läst tredje delen i Nevermoore-serien av Jessica Townsend, Hollowpox. Rekommenderas till barn runt 10-12 och vuxna. Detär lite läskiga delar ibland, men den magiska värld som beskrivs är fantastisk!
 
Satt och rensade bland sonens böcker idag, bytte även ut böckerna i bokatället i sovrummet. Efter det kände jag att det är dags för lite nya böcker.

Så önskar gärna tips på era favoriter för en 3 åring 📖
 
Satt och rensade bland sonens böcker idag, bytte även ut böckerna i bokatället i sovrummet. Efter det kände jag att det är dags för lite nya böcker.

Så önskar gärna tips på era favoriter för en 3 åring 📖

Pettson
Alfons (utvalda, inte de där Alfons är i skolåldern)
Den underbara familjen kanin (härligt läskiga!)
Lotta på Bråkmakargatan
Mamma Mu
UppfinnarJohanna
Liten Skär
Pelle Svanslös (de nya bilderböckerna)
Castor
Memmo och Mysen söker efter färger
Lillebror och Nalle (som första kapitelbok)

:)
 
Satt och rensade bland sonens böcker idag, bytte även ut böckerna i bokatället i sovrummet. Efter det kände jag att det är dags för lite nya böcker.

Så önskar gärna tips på era favoriter för en 3 åring 📖
Djurkompisar-böckerna (egentligen lära-läsa-böcker, korta meningar och versaler, men sonen älskar dom och jag tycker dom är mysiga).
Pettsson och Findus
Skrot-Nisse
Plupp
Ivar träffar en xxx (olika dinosaurier)

Tittade på familjen Knyckertz idag på biblioteket, men blir för mycket text för vår treåring. Han vill hellre ha mer bilder och kolla och diskutera.
 
Pettson
Alfons (utvalda, inte de där Alfons är i skolåldern)
Den underbara familjen kanin (härligt läskiga!)
Lotta på Bråkmakargatan
Mamma Mu
UppfinnarJohanna
Liten Skär
Pelle Svanslös (de nya bilderböckerna)
Castor
Memmo och Mysen söker efter färger
Lillebror och Nalle (som första kapitelbok)

:)
Tack för tipsen!
Är en hel del som vi inte har läst.
 
Djurkompisar-böckerna (egentligen lära-läsa-böcker, korta meningar och versaler, men sonen älskar dom och jag tycker dom är mysiga).
Pettsson och Findus
Skrot-Nisse
Plupp
Ivar träffar en xxx (olika dinosaurier)

Tittade på familjen Knyckertz idag på biblioteket, men blir för mycket text för vår treåring. Han vill hellre ha mer bilder och kolla och diskutera.
Stod och tittade på skrot- Nisse idag på bokhandeln, har en del av Jan Lööfs andra böcker hemma och dom är väldigt uppskattade. Dock blev det ingen Skrot-Nisse idag.

Djurkompisar och Ivar ska jag kolla upp. Pettsson och Findus och Plupp går varmt här hemma, både att läsa och lyssna på som ljudbok.❤️

Då tror jag att Knyckertz blir för avancerat för sonen också. Även om vi kan börja läsa böcker med mer text men det får inte bli för mycket text eller för tråkiga bilder då blir det otåligt. 😅
 
Stod och tittade på skrot- Nisse idag på bokhandeln, har en del av Jan Lööfs andra böcker hemma och dom är väldigt uppskattade. Dock blev det ingen Skrot-Nisse idag.

Djurkompisar och Ivar ska jag kolla upp. Pettsson och Findus och Plupp går varmt här hemma, både att läsa och lyssna på som ljudbok.❤️

Då tror jag att Knyckertz blir för avancerat för sonen också. Även om vi kan börja läsa böcker med mer text men det får inte bli för mycket text eller för tråkiga bilder då blir det otåligt. 😅
Lånade en bok om Birger, storsjöodjuret. Den var gullig, sonen gillade den. Finns tydligen flera med.
 
Lånade en bok om Birger, storsjöodjuret. Den var gullig, sonen gillade den. Finns tydligen flera med.
Jag skulle precis tipsa om Birger, vi älskar Birger här hemma :love: jättemysiga och glada böcker! Extra kul när vi åker båt på Storsjön om somrarna och kan spana efter Birger och hans pappa :D
 
Jag har ofta radion på här hemma och för några veckor sedan fastnade jag i en uppläsning av en (barn)bok. Den fångade intresset såpass att jag letade upp den på Sveriges radio och sträcklyssnade genom alla avsnitt medan jag diskade. Tror målgruppen var barn 5-9 år men jag är kanske lite barnslig 😅.

Snöret, fågeln och jag hette boken. Författare Ellen Karlsson. Är det några som läst fler böcker av henne? Tänkte att de kanske kan passa som kapitelböcker för femåringarna på en förskola där jag jobbar ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 451
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp