Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Lånade en bok om Birger, storsjöodjuret. Den var gullig, sonen gillade den. Finns tydligen flera med.
Tack för tipset! Ska genast kollas upp.
Vad duktig du är som lånar böcker, jag är verkligen sämst. Lyckas aldrig lämna tillbaka böcker i tid så får alltid betala en förseningsavgift🙈
 
Dessa två blev det sist på bokhandeln
 

Bifogade filer

  • 805D725D-AB7A-4C6F-817A-D1E44C183C4A.jpeg
    805D725D-AB7A-4C6F-817A-D1E44C183C4A.jpeg
    360,3 KB · Visningar: 11
Tack för tipset! Ska genast kollas upp.
Vad duktig du är som lånar böcker, jag är verkligen sämst. Lyckas aldrig lämna tillbaka böcker i tid så får alltid betala en förseningsavgift🙈
Jag har varit på biblioteket två gånger nu efter sommaren. Hoppas ha det som lite rutin för det är så mysigt, men grannen säger som du så vi får väl se :laugh: .
 
Jag har varit på biblioteket två gånger nu efter sommaren. Hoppas ha det som lite rutin för det är så mysigt, men grannen säger som du så vi får väl se :laugh: .
Det är jättemysigt. Sonen uppskattar det också.


I kommun behöver man inte betala förseningsavgift för barnböcker. Det gör verkligen livet så mycket lättare.
Åh vad lyxigt! Här är det 3kr/ bok per dag.. Dock såg jag nu att det inte var några förseningsavgifter nu under pandemin. Kanske ska våga mig på att låna några böcker igen 😅
 
Samma här! Men man får också påminnelse-sms när lånen är på väg att gå ut, så då är det enkelt att logga in och låna om. Jag brukar ligga på 30-70 böcker hemma åt gången :D (fördelat på tre barn).
Helt rimligt tycker jag, vi har oftast ~15 böcker hemma i stöten till ett barn, och maxar antalet omlån. :D
Bibliotek är verkligen världens bästa uppfinning!
 
Samma här! Men man får också påminnelse-sms när lånen är på väg att gå ut, så då är det enkelt att logga in och låna om. Jag brukar ligga på 30-70 böcker hemma åt gången :D (fördelat på tre barn).
30-70? Vi får låna 5....fast jag har å andra sidan inte provat låna utan att lämna tillbaka emellan.

Inte får vi sms heller :down: .
 
Snart 2-åringen här hemma är väldigt inne på Pettson och Findus just nu. Vi har några som är mer småbarnsanpassade som är poppis men de senaste dagarna har hon BARA velat läsa ”Stackars Pettson” som har massor av text och handlar om att Pettson är på dåligt humör 😅 läste den 15-20 gånger igår... å andra sidan har hon inte riiiiktigt tålamod att lyssna på alla text så mycket hoppas över. Förutom någon sida där Findus låtsas fastna med foten, det är tydligen intressant :D
 
Vi har också mängder av biblioteksböcker hemma, älskar biblioteket :love: inga förseningsavgifter på barnböcker här heller, och under pandemin infördes meröppet så vi kan knata in på biblioteket när som helst mellan 7-22, bara drar mitt kort. Vi hänger mycket där :D
 
Här är en till biblioteksälskare som haft paus under pandemin men nu är tillbaka på bibblan :banana:

Under året har vi läst första Harry Potter för sjuåringen och han blev helt fast :love: En stor milstolpe i mitt föräldraliv. Han gillade den så mycket att han under förra veckan lyssnade om den som ljudbok på bara ett par dagar (16h bok !!!). Har ni några tips på andra böcker för den åldern, gärna spännande men inte alltför läskiga eller våldsamma. Lånade första boken i Pax-serien på bibblan men den var (tyckte framförallt mamman) alldeles för våldsam.
 
Här är en till biblioteksälskare som haft paus under pandemin men nu är tillbaka på bibblan :banana:

Under året har vi läst första Harry Potter för sjuåringen och han blev helt fast :love: En stor milstolpe i mitt föräldraliv. Han gillade den så mycket att han under förra veckan lyssnade om den som ljudbok på bara ett par dagar (16h bok !!!). Har ni några tips på andra böcker för den åldern, gärna spännande men inte alltför läskiga eller våldsamma. Lånade första boken i Pax-serien på bibblan men den var (tyckte framförallt mamman) alldeles för våldsam.
Min absolut favorit är Ossians ovanlig Nanny av Ylva Karlsson - Harry Potter möter Mary Poppins i en svensk miljö.

Poppy Pym-serien av Laura Wood är en favorit här hos åtta-åringen - påminner lite om Harry Potter med lite magi och en internatskola.
 
30-70? Vi får låna 5....fast jag har å andra sidan inte provat låna utan att lämna tillbaka emellan.

Inte får vi sms heller :down: .
Va, är det bibliotekets gräns alltså? :crazy: Helt orimligt lite… jag vet inte om det finns någon gräns här, men om det finns är den väl tilltagen :D
 
Vi har också mängder av biblioteksböcker hemma, älskar biblioteket :love: inga förseningsavgifter på barnböcker här heller, och under pandemin infördes meröppet så vi kan knata in på biblioteket när som helst mellan 7-22, bara drar mitt kort. Vi hänger mycket där :D
Vilka meröppet-öppettider! :heart Här har meröppet funnits i ett par år så det känns fortfarande nytt och lyxigt, men det är 8-20 som gäller.
 
Här är en till biblioteksälskare som haft paus under pandemin men nu är tillbaka på bibblan :banana:

Under året har vi läst första Harry Potter för sjuåringen och han blev helt fast :love: En stor milstolpe i mitt föräldraliv. Han gillade den så mycket att han under förra veckan lyssnade om den som ljudbok på bara ett par dagar (16h bok !!!). Har ni några tips på andra böcker för den åldern, gärna spännande men inte alltför läskiga eller våldsamma. Lånade första boken i Pax-serien på bibblan men den var (tyckte framförallt mamman) alldeles för våldsam.

Det är så himla härligt när man kan börja läsa genuint bra saker för dem! :)

Om han gillar Harry Potter så känns det som att gränsen för våld och läskigheter är rätt hög? :D Warriors, Woodwalkers tänker jag på, och Ninja Timmy. Jag har dock inte läst någon av dem, det har barnen gjort själva (åttaåringen har läst de två förstnämnda - Ninja Timmy kom jag just på att reservera till honom, elvaåringen läste alla tre någon gång kring åttaårsåldern).
 
Elvaåringen läser Neuromancer-trilogin just nu, treåringen pekade ut boken på bibblan och tyckte att det såg ut som en bok som storebröderna skulle tycka om :D. Innan dess läste han Flugornas herre.
 
Det är så himla härligt när man kan börja läsa genuint bra saker för dem! :)

Om han gillar Harry Potter så känns det som att gränsen för våld och läskigheter är rätt hög? :D Warriors, Woodwalkers tänker jag på, och Ninja Timmy. Jag har dock inte läst någon av dem, det har barnen gjort själva (åttaåringen har läst de två förstnämnda - Ninja Timmy kom jag just på att reservera till honom, elvaåringen läste alla tre någon gång kring åttaårsåldern).

Ja det är det verkligen :)

Skillnaden mellan Harry Potter och t.ex. Pax som vi påbörjade var att Pax var så grafisk i sin beskrivning av våld, exempelvis knäckte en karaktär nacken av ett djur och det var beskrivet på ett (för mig) obehagligt sätt som jag inte upplevt i HP eller andra böcker för barn tidigare. Tyckte att det var en avgjord skillnad dom böckerna emellan.

För övrigt tänker jag avvakta lite innan vi läser vidare i HP del 2, dels för att han ska få längta lite efter nästa bok men framförallt eftersom jag upplever att böckerna blir avsevärt mörkare och mer komplexa för varje bok och jag tror det är bra att få växa till sig lite mellan varje bok.

Tack för alla tips, ska reservera dessa på bibblan.
 
Ja det är det verkligen :)

Skillnaden mellan Harry Potter och t.ex. Pax som vi påbörjade var att Pax var så grafisk i sin beskrivning av våld, exempelvis knäckte en karaktär nacken av ett djur och det var beskrivet på ett (för mig) obehagligt sätt som jag inte upplevt i HP eller andra böcker för barn tidigare. Tyckte att det var en avgjord skillnad dom böckerna emellan.

För övrigt tänker jag avvakta lite innan vi läser vidare i HP del 2, dels för att han ska få längta lite efter nästa bok men framförallt eftersom jag upplever att böckerna blir avsevärt mörkare och mer komplexa för varje bok och jag tror det är bra att få växa till sig lite mellan varje bok.

Tack för alla tips, ska reservera dessa på bibblan.
Kolla på Artemis Fowl också :)
 
Jag kämpar med att läsa Godnatt Mister Tom för tioåringen men jag bara gråter. Ingen bok väcker så många känslor hos mig. Jag försöker bita ihop men jag får nog bara ge upp.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 233
Senast: Vovve
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp