Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 597
Jag har läst nästan en bok per dag de här veckorna när jag varit ledig 😄
Ett gäng deckare, de senaste av Anna Jansson, Viceca Sten och Mons Kallentoft, bra och lättsamt men inget speciellt.
Har även läst Mamma kommer snart av Tracy Tierra, den var riktigt bra! Mer krypande och obehaglig spänning.
Igår sträckläste jag Inget av det här är sant av Lisa Jewel, samma med den, gick verkligen inte att sluta läsa.

Min partner lånade mig Sot av Sara Strömberg, en klassisk svensk deckare, bra men inte fantastisk. Dock tillräckligt bra för att jag skulle reservera resten av serien. Har precis börjat med Skred, blir lite huller om buller med ordningen men de är tillräckligt fristående för att det inte ska spela någon roll.

Just det! Har även läst Isberg, Glashus och Sandslott av Niklas Turner Olovzon.
Lite lagom halvspännande men lättläst och bra.

Mitt enda nyårslöfte är att läsa mer och att också vara helt opretentiös i mitt läsande, det vill säga läsa precis vad som faller mig innan utan att behöva känna att det ska ha hög litterär verkshöjd.

Har hittills i år läst Fourth Wing av Rebecca Yarros, Hembiträdet av Frieda McFadden och Midnattsbiblioteket av Matt Haig. Älskar Haig!

Påbörjade idag Normala människor av Sally Rooney.

Läser just nu ”Bokhandlaren i Kabul”, lite sen på bollen kanske. 😁 Har läst nästan halva och den är väldigt intressant om än lite svår att hänga med i tidsmässigt, det är många krig och regeringsbyten…

Jag maxar nostalgin genom att läsa Klaras dröm av Pia Hagmar för jag vet inte vilken gång i ordningen - ett direkt resultat av att mina föräldrar har börjat rensa lite hemma hos sig och bad mig ta så många av mina gamla böcker som möjligt. Det var nog en 20-25 år sedan jag läste den senast och jag har lite oväntat mycket behållning av den även som vuxen måste jag säga!

Årets första utlästa bok blev Vi som klarade oss av Karin Alfredsson. Det känns ytterst oklart varför denna bok klassas som deckare, då jag inte alls upplever den som det. Det är ingen typisk mördarjakt, där någon polis eller utredare ska komma fram till vem som har gjort vad. Här framkommer redan av baksidestexten vad som har hänt och vem det var som gjorde det. Filip, klimataktivist och elev på Edskoga Folkhögskola ska utföra en klimataktion på skolan, men saker och ting går fel. Den fredliga klimataktionen slutar med att fyra människor dör och skolan brinner.

Berättelsen handlar om de människor som "klarade sig" och hur deras liv förändrades. Författaren har inspirerats av bland annat dåden på Drottninggatan och Utøya, och fokuserar på just de personerna som egentligen inte räknades som offer, som kanske aldrig blev förhörda av polis och som skulle vara tacksamma för att de klarade sig.

Förväntar man sig en deckare förstår jag att boken är en besvikelse. Personligen gillade jag den mycket, kanske för att jag hade "rätt" förväntningar?

Läste Erik Lewins Hämndens pris, den börjar ju vidrigt men sen är det en jättebra bok som känns (tyvärr) väldigt trovärdig, precis som alla hans böcker. Han lyckas väva ihop storyn bra och lämnar inga lösa trådar. Det är också spännande exakt precis hela tiden.

Jag maxar nostalgin genom att läsa Klaras dröm av Pia Hagmar för jag vet inte vilken gång i ordningen - ett direkt resultat av att mina föräldrar har börjat rensa lite hemma hos sig och bad mig ta så många av mina gamla böcker som möjligt. Det var nog en 20-25 år sedan jag läste den senast och jag har lite oväntat mycket behållning av den även som vuxen måste jag säga!
Var ju favoritböckerna när man var yngre som man läste ut på någon dag sådär. 😍
Har en ståendes i bokhyllan jag köpt på senare år. Och flera andra är nedpackade i förrådet hemma hos pappa.
Tänkt jag ska läsa om dem någon gång framöver när jag får hem lådan. Bara för det nostalgiska och för att se hur jag upplever dom nu. Låter ju lovande utifrån hur du känner. :D

Jag har precis läst ut Rebecca av Daphne du Maurier. Älskade boken. Det tog ett tag för mig att komma in i den, mest för att jag tyckte synd om huvudpersonen som var alldeles för blyg och obekväm för sin situation, men sen sög den tag i mig och på slutet kunde jag knappt lägga ifrån mig den.

Var ju favoritböckerna när man var yngre som man läste ut på någon dag sådär. 😍
Har en ståendes i bokhyllan jag köpt på senare år. Och flera andra är nedpackade i förrådet hemma hos pappa.
Tänkt jag ska läsa om dem någon gång framöver när jag får hem lådan. Bara för det nostalgiska och för att se hur jag upplever dom nu. Låter ju lovande utifrån hur du känner. :D
Ja, verkligen! Visst är det några grejer som inte riktigt går ihop i en vuxenhjärna (det är till exempel jättekonstigt att Klaras mamma lät henne börja rida på ridskolan utan att ens ha varit där, att Klara kunde hoppa in i en grupp bara sådär utan att ha ridit förut och att hon sedan åkte dit och i princip fick klara sig själv) men det blir nästan lite gulligt på något vis :) Och den barnsliga glädjen av att sitta på en häst och känna hur saker och ting faller på plats kan jag relatera till även som snart 35-åring :love:

Just nu försöker jag komma igång med "Den grymme prinsen" (Holly Black).
Har även "Nattavaara" (Engström-Richert), "1793" (Natt och Dag) och "Vi ses på andra sidan" (Carina Nunstedt) på nattduksbordet.

För ett antal år sen började jag läsa "Kemisten" (Stephenie Meyer). Plockar upp den då och då o läser vidare. Sen pausar jag igen. För det mesta ligger den överst på nattduksbordet, som en retsam pik till mig själv om att nån gång läsa färdigt den.

Men, det mesta av min tid går åt till att lyssna på Robert Jordans "Sagan om Drakens Återkomst". Jag är nu på #13 (Vindarnas skål). De här böckerna snittar på 18-20 timmar per bok, så de tar sin tid... Jag läste dem aldrig när de kom, men minns hur vänner pratade om dem. Försökte låna en på biblioteket, men det funkar bättre för mig att lyssna på dem när de är så här långa. Det är svårt att läsa samtidigt som jag lagar mat, städar eller kör bil...

Eftersom min hjärna är överbelastad just nu har jag återgått till feelgood. Just nu Snällhjälpsgruppen i Stjärnåker av Julia Wrang. Välskriven för att vara en debut. Lite puttinuttigt som sig bör, men den verkar också ha en annan twist som inte utvecklats än. Det blir intressant att avsluta den!

Jag har tappat farten helt med läsningen :( det är trist för jag älskar att läsa men tar mig inte tid för det.
Påbörjade att läsa om Lucinda Rileys sju systrar-serie men minns för mycket så jag har nog bara läst 1/3 av första boken, kanske lite mer. Sedan köpte jag nya böcker, jag som inte skulle läsa mer av Laurie Gilmore köpte ändå hennes två senaste puttenuttiga böcker som jag sedan stör mig på handlingen när jag läser 😅

Nu läser jag Shield of Sparrows av Devney Perry som jag knappt har läst något i, drygt 60 sidor eller så men den verkar lovande så nu kanske jag kommer igång med läsningen igen :)
Boken är en romantasy, jag vet nästan ingenting om handlingen eller vad boken handlar om för det enda som stod på baksidan var ”Att bli en sparv är inget privilegium. Det är en fälla.” Men redan nu så här lite in i boken så fattar jag baksidan av boken så det kan förhoppningsvis bli en händelserik bok.

Läste Tredje dagboken gillt av Jessika Devert, eftersom jag läst de andra två i serien. Bra avslut, lättsam läsning.
Nu har jag börjat läsa om en klassiker från 70-talet: Maken av Gun-Britt Sundström. Har bara börjat, men överraskad att den känns så.... fräsch?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

Omröstningar

• Bukes bokcirkel nr 3