Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste om Istider av Fred Vargas. Gillar hennes böcker, dessutom är de såpass flummiga att jag inte kommer ihåg dem exakt...

Jag har också läst Jag ser dig av Clare Macintosh. Deckare/thriller om en kvinna som får se sitt foto på en sexsajt. Hon ser också ett foto på en annan kvinna, och kort därefter är den andra kvinnan död. Vad finns det för samband? Hyfsat originell historia som är lite seg i början men den tar sig och är riktigt spännande i slutet.
 
Smyger mig in lite försiktigt i tråden... Känner mig ovanligt boktörstande såhär i semestertider och suktar efter bra böcker. Lite tips skulle inte skada då jag har ovanligt dålig fantasi just ni. Så till den stora frågan: Vilken är er absoluta favoritbok som ni någonsin läst och varför är den det?
Förhoppningsvis dyker det upp några böcker jag inte läst innan som jag kan hugga tag i :)
 
Smyger mig in lite försiktigt i tråden... Känner mig ovanligt boktörstande såhär i semestertider och suktar efter bra böcker. Lite tips skulle inte skada då jag har ovanligt dålig fantasi just ni. Så till den stora frågan: Vilken är er absoluta favoritbok som ni någonsin läst och varför är den det?
Förhoppningsvis dyker det upp några böcker jag inte läst innan som jag kan hugga tag i :)
Det där är en så himla svår fråga tycker jag! Liksom, är det språket? Känslan som finns kvar efter en läst? Själva handlingen? Allt sånt kan ju innebära riktigt bra böcker som en älskar men av olika anledningar. Och det är så himla svårt att jämföra olika genrer tycker jag, eller liksom välja en bok :o

Jag älskar tex alla böcker om Discworld av Terry Pratchett - men att välja en?
Eller Stardust och Goda Omen av Neil Gaiman! Fantastiska böcker som jag återkommer till ofta och som jag verkligen älskar - men absolut bäst? Kanske!
Tordyveln flyger i skymningen är också en sådan bok som jag alltid återkommer till och som jag älskat sedan jag första gången hörde den som radioteater en sommar för typ 20 år sedan - men är den så bra egentligen att den ska omnämnas som min favoritbok? Handlar det mer om vilka minnen jag har förknippade med den och känslan den gett mig?
Jag brukar ofta säga att Lycka till av Dave Baldacci är en av som absolut bästa böcker jag har läst - men ju mer jag läser desto svårare blir det att säga en! Men den berörde mig verkligen och var så himla fin, sorglig och vacker på samma gång utan att vara något särskilt liksom - den är liksom lågmäld och bara en berättelse som kunde varit vardag (en tragisk sådan dock) för någon.

Annars hamnar böcker som The hate U give, När det blåser på månen, första boken om Oz, de flesta av Narnia-böckerna, alla böcker om Mumintrollen (som jag uppskattar mer såhär i vuxen ålder), Fredrik Backmans böcker, Elin Säfströms böcker och böckerna om Hicke av Cresssida Cowell väldigt högt bland böcker som jag älskar och tycker är riktigt riktigt bra.
 
Har precis plöjt mig igenom hela Mortal Engines-serien och läst Philip Reeve's Fever Crumb-trilogi. Innan dessa läste jag Ken Follet's "Winter of the world" och funderar på att ta mig an någon av de andra böckerna i hans Century-trilogi.
Jag skulle gärna hitta en ny serie med 4+ böcker att grotta ned mig i, men tycker alltid att det tar emot att börja på något nytt okänt, då jag har så himla mycket hangups på hur de skall vara skrivna och vilken ton de skall ha. Jag skulle vilja läsa mer fantasy/sci-fi som är outforskade kapitel för mig, men avskyr verkligen taffliga och schablonartade karaktärer och gamla klyschor, så jag känner mig lite vilse i vad jag välja. Wheel of time serien kanske?
 
Smyger mig in lite försiktigt i tråden... Känner mig ovanligt boktörstande såhär i semestertider och suktar efter bra böcker. Lite tips skulle inte skada då jag har ovanligt dålig fantasi just ni. Så till den stora frågan: Vilken är er absoluta favoritbok som ni någonsin läst och varför är den det?
Förhoppningsvis dyker det upp några böcker jag inte läst innan som jag kan hugga tag i :)

Den första boken jag spontant tänkte på är "The long walk" av Richard Bachman.
 
Är det någon i boken som lyssnat på eller läst Dödstvätterskan? Om så, hur obehaglig är den? Är den bra? Värd att lyssna på?
 
Smyger mig in lite försiktigt i tråden... Känner mig ovanligt boktörstande såhär i semestertider och suktar efter bra böcker. Lite tips skulle inte skada då jag har ovanligt dålig fantasi just ni. Så till den stora frågan: Vilken är er absoluta favoritbok som ni någonsin läst och varför är den det?
Förhoppningsvis dyker det upp några böcker jag inte läst innan som jag kan hugga tag i :)
Oj vad svårt! Men Den osynliga bron av Julie Orringer samt Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie är nog de som gjort mest avtryck tror jag. Tusen strålande solar av Khaled Hosseini, Exit West av Moshin Hamid, Störst av allt av Malin Persson Giolito, Gone Girl av Gillian Flynn och The Island av Victoria Hislop är andra som jag har väldigt starka minnen av, trots att det i många fall är flera år sedan jag läste dem.
 
Är det någon här inne som läst något bra av Katarina Wennstam? Vad, i så fall? Jag fick upp ögonen för henne efter hennes sommarprat och blev lite nyfiken.
 
Läste Marian Keyes för första gången på länge: Oväntat besök på Star Street. Den var sådär, tyckte jag. Lite underhållande men ganska långdragen. Jag gillar hennes formuleringar, men denna är långt ifrån hennes bästa bok. Funkar dock som slöläsning.
 
Hennes deckare är jag inte förtjust i. Däremot hennes äldre reportageböcker om våldtäkt.
Toppen, det var precis den sortens info jag var ute efter - vad jag ska fokusera på liksom. Är de väldigt psykiskt påfrestande att läsa? Jag förstår ju att de är hemska, men hur hemska?
 
Toppen, det var precis den sortens info jag var ute efter - vad jag ska fokusera på liksom. Är de väldigt psykiskt påfrestande att läsa? Jag förstår ju att de är hemska, men hur hemska?
Jag har lyssnat på den första. Ja, den är hemsk, men jag klarade av den. Och jag är rätt känslig. Här tänk ge mig på de andra också men inte riktigt kännt att det är rätt läge än.
 
Läste Marian Keyes för första gången på länge: Oväntat besök på Star Street. Den var sådär, tyckte jag. Lite underhållande men ganska långdragen. Jag gillar hennes formuleringar, men denna är långt ifrån hennes bästa bok. Funkar dock som slöläsning.
TYcker du den var ok så tycker jag du ska läsa fler av henne. Den är överlägset sämst i mina ögon, men har tyckt om de andra (vissa rätt mycket till och med!) :)
 
Jag har lyssnat på den första. Ja, den är hemsk, men jag klarade av den. Och jag är rätt känslig. Här tänk ge mig på de andra också men inte riktigt kännt att det är rätt läge än.
Ok, tack. Ja det är ju frågan med sådana här böcker - när är rätt läge att läsa dem? Det kan vara svårt att hitta, tycker jag.
 
Jag har upptäckt att alla Discworldböcker finns på Nextory! Lycka! Så nu är det dessa som går när jag kör på jobbet. Börjar troligtvis på nr 8/Guards! Guards! i morgon.

Imprudence av Gail Carriger ligger påbörjad men orörd sen flera månader, jag läste hela The Parasol Protectorate-serien ganska snabbt och gick raskt vidare till Prudence, som handlar om (de vuxna) barnen till huvudpersonerna i Parasol Protectorate, och den var helt enkelt inte lika bra. Imprudence följer på Prudence och jag är mest less. Ger inte upp den men den får vila ett tag till.
 
TYcker du den var ok så tycker jag du ska läsa fler av henne. Den är överlägset sämst i mina ögon, men har tyckt om de andra (vissa rätt mycket till och med!) :)
Jo, jag sa att det var den första på länge. Jag har nog läst en fyra-fem av hennes tidigare böcker, och de var bättre än denna. Så jag har inte gett upp om henne. :)
 
Jag fiskade upp 1793 ur en rea-binge på stor mataffär eftersom den rekommenderats här i tråden. Kände mig direkt fångad av stämningen! (och ser fram emot äckliga detaljer :D)
Läser även Kallifatides Bönder och herrar som jag gillar mycket såhär långt :up:
 
Läste ut Lögnernas träd igår och sista halvan var riktigt riktigt spännande! Jag gillar Frances sätt att skriva och jag älskar att hon har coola unga tjejer som huvudpersoner. Var lite tveksam i början för boken startade rätt segt men efter typ 100 sidor bar jag helt fast.

Läste även ut Personalen visar vägen alldeles nyss och eh, det är nog en av dom märkligaste böckerna jag läst. Idén kunde varit jättebra men utförandet helt obegripligt, så himla trist verkligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 060
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
764
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 812
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp