Vad läser du just nu? Del 8

Jag lyssnar på Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson och läser Bara ett barn av Malin Giolito Persson. Tror att det möjligen kan vara lite för mycket elände på en gång så jag kanske måste bryta av med något glättigare.

Är det bara jag som får ont i bröstet av att läsa/höra om hur Europa liksom gled in i kriget? Hur livet var vardag och kärleksbekymmer och kriget liksom steg för steg normaliserades och gick via sånger vid lägerelden med Hitlerjugend till ransoneringskort och sen plötsligt kom bombplanen.
 
Jag lyssnar på Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson och läser Bara ett barn av Malin Giolito Persson. Tror att det möjligen kan vara lite för mycket elände på en gång så jag kanske måste bryta av med något glättigare.

Är det bara jag som får ont i bröstet av att läsa/höra om hur Europa liksom gled in i kriget? Hur livet var vardag och kärleksbekymmer och kriget liksom steg för steg normaliserades och gick via sånger vid lägerelden med Hitlerjugend till ransoneringskort och sen plötsligt kom bombplanen.
Jag fick precis samma känsla när jag läste Boktjuven :(
 
Jag lyssnar på Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson och läser Bara ett barn av Malin Giolito Persson. Tror att det möjligen kan vara lite för mycket elände på en gång så jag kanske måste bryta av med något glättigare.

Är det bara jag som får ont i bröstet av att läsa/höra om hur Europa liksom gled in i kriget? Hur livet var vardag och kärleksbekymmer och kriget liksom steg för steg normaliserades och gick via sånger vid lägerelden med Hitlerjugend till ransoneringskort och sen plötsligt kom bombplanen.

Jo men det var precis det som hände. Mycket av det här doldes också under ökat produktivitet och minskad arbetslöshet. Man får inte heller glömma att få hade någon tillit alls till demokrati under den tiden, och detta gällde inte bara i Tyskland, men var kanske mest aktuellt där då de politiska partierna var extremt svaga. Fascism var en folkrörelse i många länder, och den bekämpades både fysiskt såväl so politiskt i starka länder, medan svaga länder föll för den. Det fanns så många faktorer som spelade in i ignoransen också, såsom Versaillesfördraget (ingav falsk säkerhetskänsla), att Europa styckats upp och omfördelats, kolonialismen höll precis på att dra sina sista andetag, rädslan för kommunismen och ryssen, ögat vänt hemåt för många och ostabilt politiskt klimat i de flesta länder. De flesta (i maktposition) ville dessutom inte ha krig då man anade vad det skulle kosta i människoliv och resurser.
 
Jo men det var precis det som hände. Mycket av det här doldes också under ökat produktivitet och minskad arbetslöshet. Man får inte heller glömma att få hade någon tillit alls till demokrati under den tiden, och detta gällde inte bara i Tyskland, men var kanske mest aktuellt där då de politiska partierna var extremt svaga. Fascism var en folkrörelse i många länder, och den bekämpades både fysiskt såväl so politiskt i starka länder, medan svaga länder föll för den. Det fanns så många faktorer som spelade in i ignoransen också, såsom Versaillesfördraget (ingav falsk säkerhetskänsla), att Europa styckats upp och omfördelats, kolonialismen höll precis på att dra sina sista andetag, rädslan för kommunismen och ryssen, ögat vänt hemåt för många och ostabilt politiskt klimat i de flesta länder. De flesta (i maktposition) ville dessutom inte ha krig då man anade vad det skulle kosta i människoliv och resurser.

Ja, men jag tycker det känns på ett helt annat sätt när man läser om det i prosa. Det blir så uppenbart att det faktiskt kan hända igen, och det är inte ens säkert att vi märker det (eller ja, det gör vi väl, men frågan är om vi reagerar i tid...). Skitläskigt tycker jag.
 
Dom är verkligen så bra på så många sätt! Språket, karaktärerna, utvecklingen av berättelsen :love: Men också så otroligt råa och hemska (tycker jag) att jag ibland undrar vilken tonåring som orkar läsa böckerna.

Jag hittade Breven från Maresi på biblioteket häromdagen och lånade den, men vet fortfarande inte om jag kommer fixa att läsa den :o

Såg även att andra delen av Nevermoor har kommit ut :love: Tycker den borde finnas på svenska nu också för jag vill inte vänta :angel:

Breven från Maresi är annorlunda än de andra två. Inte alls så fruktansvärt hemsk som de andra två utan mer spännande, rörande och sorglig. Jag skulle säga att den är som en försoning i relation till de andra. Cirkeln sluts.

Nevermoor!!! Åh, vad jag längtar. Undrar hur lång tid det kan ta...
 
Nu har jag lyssnat ut Leo Tolstoy's episka tegelsten "War and Peace" - Alltså wow. Den engelska översättningen var fenomenal för det första, och för det andra var uppläsaren riktigt bra. Inspelningen var från 1996, och emellanåt hör man hur han vänder blad, vilket är lite charmigt i sig.

Vad kan man ens säga om en sådan klassiker? Jag förstår att den är så känd. Sobert men ömsint, filosofiskt och med en gnutta humor berättar Tolstoy om en grupp personer och familjers resa under tsarväldet i början på 1800-talet samt under Napoleon-kriget som alla trodde skulle knäcka Ryssland. Min favoritkaraktär var helt klart Pyotr "Pierre" Krillovich Bezuhov - En bastard till en stor landägare och favoritson, som trots sin status fått en internationell utbildning. Pierre är godhjärtad och naiv, en sökare och tänkare som helt låter andra styra hans liv och göra honom olycklig. Ömsom välutbildad och intelligent, ömsom hjälplös och blind som ett barn så gillade jag honom från första stund, men frustrerades över honom gång på gång.
Beskrivningen av kvinnorollen är en spegling av tidiga 1800-talet utan romantiseringar och omskrivningar. Upprörande på många vis, men för mig också intressant.

Jag måste säga att jag blev helt golvad av denna bok - eller vad man nu skall kalla den. Över 160 karaktärer i verket är verkliga människor från historien, och fakta och fiktion vävs samman på ett sätt som gör att det är svårt att kalla den rent fiktiv. Helt fantastisk hur som helst, och allt jag läst sen dess faller lite platt i jämförelse.

Nu skall jag påbörja Kazuo Ishiguro's "Återstoden av dagen", eller "The Remains of the Day" på engelska. Jag visste inte att han vunnit Nobelpriset i litteratur förra året :angel: utan köpte boken på att jag gillade Never Let Me Go så himla mycket.

Återstoden av dagen är en fantastisk bok. Så återhållsamt och varsamt skriven. Jag har läst den flera gånger, både på svenska och engelska. Titeln är ju bara den otroligt vacker. På båda språken.

Jag har inte läst varken Anna Karenina eller Krig och fred. Efter att ha läst vad du skriver om den måste det äntligen bli av. Den får bli min jullovsbok nummer ett. Känslan du beskrier låter lite som hur jag upplevde Selma Lagerlöfs, Jerusalem. Den golvade mig också.

Om Maria Turtschaninoffs trilogi Röda klostret.
Navet i böckerna är Röda klostret. Ett kloster som ligger på en avlägsen ö där män är förbjudna att gå iland. Till klostret kommer flickor som av olika anledningar haft det svårt. Det kan t ex röra sig om extrem fattigdom, övergrepp eller familjetragedier.
Den första boken handlar om flickan Maresi och hennes liv i klostret, den andra skildrar klostrets historia och den tredje Maresis liv i världen utanför.
Genren är fantasy för unga vuxna vilket jag tycker är begränsande. Det är böcker för alla som lockas av samhällskritisk, normöverskridande, feministisk fantasy. Det är heller ingen urtypisk fantasy.
Den innehåller dörrar, myter, magi och andlighet men den är också starkt verklighetsförankrad.
 
Och sen vill jag typ höja Saker som vi döljer till skyarna! Har bara läst halva hittills men alltså wow. Så himla fint skriven bok om könsdysfori. Det finns så mycket värme och kärlek i boken (och sorg och hemskheter också, det är ju inget särskilt förlåtande samhälle generellt som vi lever i) och jag tycker att författaren får med en hel del vettiga poänger kring vad som är manligt/kvinnligt, varför det är så viktigt med fack osv. Det är möjligt att den kan upplevas som någon förenklande och glättig om en har egna upplevelser (kanske) men för mig som inte har det särskilt närvarande i livet så är det en fantastisk bok som visar hur det skulle kunna vara. Och ja, eftersom boken är så långt över mina förväntningar och skriven med sådan värme så är det hittills en väldigt engagerande läsupplevelse och det är en sådan bok som jag tycker att alla borde läsa (pga ämnet mestadels).

Nu är Saker ingen ser utläst och den var så himla himla bra! Jag blev verkligen så berörd av den här boken och håller fast vid att alla borde läsa den!

Författaren har dessutom egna erfarenheter på området, även om detta inte är hennes familjs historia, vilket gör att boken känns så mycket mer levande och trovärdig i det stora hela.
 
Har några nya böcker liggandes jag bytt till mig på en bokbytargrej, men är mest sugen på att läsa om Wuthering Heights... Tror jag läser om mer än jag läser nytt, det är ju så bekvämt när man redan vet att boken är bra :D
Är också lite putt på mig själv för att jag inte hakade på bukes bokbingo, för jag tyckte det redan gått för lång tid när jag upptäckte den så tänkte typ ingen idé, men sedan har jag läst massa böcker som skulle kunnat ge kryss. Och nu känns det definitivt försent att börja kryssa :meh:

Undrar också om det finns något intresse för en buke bokcirkel? Alltså typ att man läser samma bok och sedan diskuterar den, ev kan man även ha diskussions-stopp på vägen, t ex datumet y diskuterar vi fram t o m sidan xx. Bu eller bra?
 
Har några nya böcker liggandes jag bytt till mig på en bokbytargrej, men är mest sugen på att läsa om Wuthering Heights... Tror jag läser om mer än jag läser nytt, det är ju så bekvämt när man redan vet att boken är bra :D
Är också lite putt på mig själv för att jag inte hakade på bukes bokbingo, för jag tyckte det redan gått för lång tid när jag upptäckte den så tänkte typ ingen idé, men sedan har jag läst massa böcker som skulle kunnat ge kryss. Och nu känns det definitivt försent att börja kryssa :meh:

Undrar också om det finns något intresse för en buke bokcirkel? Alltså typ att man läser samma bok och sedan diskuterar den, ev kan man även ha diskussions-stopp på vägen, t ex datumet y diskuterar vi fram t o m sidan xx. Bu eller bra?
Har du bara läst böckerna under tiden bingot varit igång så är det bara att du kryssar ett gäng i efterhand :) En ruta per bok bara!
 
Haft läspaus p g a rastlöshet men idag har jag läst Kring denna kropp av Stina Wollter. Trodde att jag skulle läsa lite i taget men kunde inte lägga ner den. Så. Jävla. Bra.
 
Lyssnade på ”They both die at the end” av Adam Silvera.
En YA om två killat som träffas genom en app efter att de fått samtalet från ”death cast” som meddelar när en ska dö inom ett dygn. Mycket trevlig och mysig, trots namnet. Rekommenderas!
 
Det senaste har jag läst Den som går på tigerstigar och jag tyckte verkligen om den. Boken är intressant och för mig som har typ noll koll på ambasadjobb, internationella relationer och Bangladesh är det verkligen en ny värld att läs om. Jag uppskattade ju första boken, Innan floden tar oss, och tycker att Den som går på tigerstigar är en bra fortsättning.

Har även lyssnat på Anna och den franska kyssen - en rätt tramsig och dålig bok i det stora hela med väldigt myvket klyschor. Tror jag är för gammal för den här typen av romantiska ungdomsböcker :o
 
Bredvid mig ligger Tim Powers, "The Anubis Gates". Tyvärr finns den inte på svenska. Jag läste nästan bara på engelska förut men slutade med det under en period då jag knappt orkade läsa alls. Hur som helst, jag tror att detta kan bli en upplevelse:

"What The Anubis Gates is, and should be enjoyed for, is a thrilling, riproaring, wonderfully inventive adventure. It's well-written – nothing ever jars; there are no dosts or thees here. Perhaps it's no Book of the New Sun to have you scratching your head about meanings and undertones weeks later, but then why should it be? Tons of fun, loads of scares, buckets of humour – it doesn't need to be anything more."

(Ur recension The Guardian)
 
Jag läste Krig och Fred för många år sedan den finns nog här i bokhyllan någonstans :o och jag hade lite svårt att hålla reda på alla personer och deras namn men jag får kanske lov att läsa om den.

Nu blir det lite OT kanske men jag såg en intressant dokumentär på SVT (finns på SVTplay) "Världens undergång: Den omöjliga freden 1918" för de som är intresserade av tiden mellan första och andra världskriget och hur freden egentligen bara ledde till ett nytt krig
 
Somnade till Tio lektioner i matlagning av Lotta Lundgren igår. Väldigt underhållande och lättsam sådär på kvällen!

Nu har jag plockat hem Koka Björn av Mikael Niemi som varit omtalad runt om mig ett tag... Ska bli spännande att testa.
 
Lyssnat på De aderton av Anton Berg. Författaren är ju journalist egentligen, och känd för sina P3-dokumentärer och podden spår.
Boken är klart inspirerad av detta, och har många blinkningar till både podden och flera radiodokumentärer. Ingen bok som kommer vinna nobelpriset direkt, men spännande och underhållande lik väl :)
 
Är nu inne på tredje boken i Red Rising trilogin... Alltså, jag gillar att det är så många moraliska dilemman och gråa karaktärer/områden med i böckerna, men the first person narrative är så himla jobbigt att lyssna på ibland!

Jag har aldrig varit förtjust i att skriva/läsa första person, för det blir lätt så tjatigt och alltför förklarande när jag måste lyssna på karaktären upprepa alla sina livskriser om och om igen. De onda antagonisterna krymper liksom lite eftersom jag måste lyssna på en lång harang om precis vad deras motivationer för sin ondska är, och hur detta gör dem omöjligt ännu ondare... osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 627
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
103 806
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp