Vad läser du just nu? Del 8

Ken Follet's Fall of Giants, Winter of the World och Edge of Eternity.

Älskar man historia, världspolitik och människoporträtt är dessa böcker helt fantastiska! Jag bara måste läsa Follet's Pillars of the Earth bokserie när jag är klar med Edge of Eternity.
Har även Homer's Iliad & Odessey på vänt, samt Leo Tolstoy's War and Peace.
 
Och just nu så läser jag fjärde boken om Lockwood - Den flammande skuggan. Jag har ju verkligen gillat dom tidigare tre och även denna är hittills bra! Dock börjar det bli lite mycket upprepningar vilket inte är så konstigt eftersom boken har dom förutsättningarna den har, men ja, det märks att det är den fjärde boken och allt är inte riktigt lika fascinerande som första gången jag läste det :)
För att uppdatera om boken nu när den är slut - den tog sig verkligen och jag vill så gärna läsa sista boken nu (efter en rejäl cliffhanger som inte var oväntad på något sätt men som jag mer än gärna skulle vilja veta hur Stroud tänker lösa :)) Men, den kommer inte ges ut på svenska så som det ser ut i dagsläget! :arghh: Varför gör dom så mot mig?! Hur kan förlaget ge ut fyra böcker men inte den femte i en serie? :arghh: Jag är så KRÄNGT!

Läste även Det handlar om oss och njä, jag tyckte inte alls att den var så bra (som jag verkligen hoppades att den skulle vara). Så mycket som pågick genom boken som bara blev "mäh" i slutet när allt skulle redas ut. Så himla synd verkligen för jag gillar författare som kan sina ämnen (dvs hästar i det här fallet :D Hockeyn kan jag inte uttala mig om) och tycker det är så himla roligt när det kommer nya svenska författare inom ungdomslitteraturen.
 
Jag läser En annan Alice av Liane Moriarty. Har inte kommit så långt än, men än så länge känns det som om det är en del utfyllnad tycker jag, mycket babbel. Men med en nyttig tankeställare.
 
För att uppdatera om boken nu när den är slut - den tog sig verkligen och jag vill så gärna läsa sista boken nu (efter en rejäl cliffhanger som inte var oväntad på något sätt men som jag mer än gärna skulle vilja veta hur Stroud tänker lösa :)) Men, den kommer inte ges ut på svenska så som det ser ut i dagsläget! :arghh: Varför gör dom så mot mig?! Hur kan förlaget ge ut fyra böcker men inte den femte i en serie? :arghh: Jag är så KRÄNGT!

Läste även Det handlar om oss och njä, jag tyckte inte alls att den var så bra (som jag verkligen hoppades att den skulle vara). Så mycket som pågick genom boken som bara blev "mäh" i slutet när allt skulle redas ut. Så himla synd verkligen för jag gillar författare som kan sina ämnen (dvs hästar i det här fallet :D Hockeyn kan jag inte uttala mig om) och tycker det är så himla roligt när det kommer nya svenska författare inom ungdomslitteraturen.
Tycker också jättemycket om böckerna om Lockwood men tror tyvärr inte de har gått så bra i Sverige egentligen :( på mitt jobb har de knappt varit utlånade alls. Jag läste femman på engelska och tycker språket är lätt så kan rekommendera att göra så för att slippa undra hur allt går ;)

Håller med om Det handlar om oss!
 
Tycker också jättemycket om böckerna om Lockwood men tror tyvärr inte de har gått så bra i Sverige egentligen :( på mitt jobb har de knappt varit utlånade alls. Jag läste femman på engelska och tycker språket är lätt så kan rekommendera att göra så för att slippa undra hur allt går ;)

Håller med om Det handlar om oss!
Det är så himla tråkigt om det är så att Lockwood inte går så bra - för det är verkligen bra och underhållande böcker! Men det lutar nog åt att jag försöker ta mig igenom den på engelska, det är mindre svårt i jämförelse med att leva i ovisshet :angel: Så det låter lovande att det inte är alltför komplicerat språk :)
 
@Ninnurur (eller någon annan för den delen), du och jag verkar ju ha en ganska lika smak för böcker. Nu har jag lyssnat klart på alla Cathy Bramley och alla (nästan, jag håller på med den sista) Trisha Ashley som finns på Storytel. Just nu är den typen av böcker precis lagom för mig, har du tips på fler författare som skriver likartade historier?
 
@Ninnurur (eller någon annan för den delen), du och jag verkar ju ha en ganska lika smak för böcker. Nu har jag lyssnat klart på alla Cathy Bramley och alla (nästan, jag håller på med den sista) Trisha Ashley som finns på Storytel. Just nu är den typen av böcker precis lagom för mig, har du tips på fler författare som skriver likartade historier?
Lucy Diamond
Lucy Dillon
Jenny Colgan
Jenny Oliver
Cressida McLaughlin
:D
Testa Alan Bradleys mysdeckare om Flavia de Luce också!
 
Jag lyssnar på Stackars Birger och den är så skruvad, underhållande, tragisk och konstig på samma gång att det är en fröjd att lyssna på :o :D Bra författarinläsning också vilket säkert bidrar lite till att den är så himla bra.

Har även läst Pojken under bron av Wennstam och den är absolut bra och tar upp en hel del problem med mansnormen och hatdrev på sociala medier. Jag önskade dock att hon antingen sållat mer bland alla problemen eftersom det är en ungdomsbok och karaktärerna får liksom inte utvecklas så mycket eftersom det är så många komplexa problem som ska tas upp och fördömas (med all rätt såklart men ändå). Alternativt att utvecklat och gjort boken längre (men då kanske mer riktat sig mot yngre vuxna/vuxna snarare än typ tonåringar). Hur som så är boken bra också och viktig, så jag uppskattar verkligen att den är skriven och önskade att den hade kommit ut när jag var tonåring.
 
Läser just nu den här, är visserligen inte skönlitteratur så den kanske inte räknas :o Mer som en kåseribok... Alltså, det är precis en sånhär bok om hästar jag alltid velat skriva själv, så jag är både själaglad och lite avundsjuk när jag läser den. Iaf rekkomenderar jag den varmt!
IMG_6401.JPG
 
För att uppdatera om boken nu när den är slut - den tog sig verkligen och jag vill så gärna läsa sista boken nu (efter en rejäl cliffhanger som inte var oväntad på något sätt men som jag mer än gärna skulle vilja veta hur Stroud tänker lösa :)) Men, den kommer inte ges ut på svenska så som det ser ut i dagsläget! :arghh: Varför gör dom så mot mig?! Hur kan förlaget ge ut fyra böcker men inte den femte i en serie? :arghh: Jag är så KRÄNGT!

Läste även Det handlar om oss och njä, jag tyckte inte alls att den var så bra (som jag verkligen hoppades att den skulle vara). Så mycket som pågick genom boken som bara blev "mäh" i slutet när allt skulle redas ut. Så himla synd verkligen för jag gillar författare som kan sina ämnen (dvs hästar i det här fallet :D Hockeyn kan jag inte uttala mig om) och tycker det är så himla roligt när det kommer nya svenska författare inom ungdomslitteraturen.
Det är så störigt när de slutar översätta mitt i en serie, kommer på flera exempel men Temeraire-serien stör mej mest. Gillade verkligen den serien men är lite för lat för att läsa romaner på engelska. Jag tappar flytet i läsningen då, även om jag är väldigt duktig på själva språket. Stör mej lite för mycket på om det dyker upp ord jag inte kan - orkar inte riktigt slå upp dem.

Lyxbekymmer, javisst!
 
Det är så störigt när de slutar översätta mitt i en serie, kommer på flera exempel men Temeraire-serien stör mej mest. Gillade verkligen den serien men är lite för lat för att läsa romaner på engelska. Jag tappar flytet i läsningen då, även om jag är väldigt duktig på själva språket. Stör mej lite för mycket på om det dyker upp ord jag inte kan - orkar inte riktigt slå upp dem.

Lyxbekymmer, javisst!
Ja men ja! Precis så! Definitivt ett i-landsproblem men ändå, det är verkligen frustrerande. Framförallt när karaktärerna typ byter namn mellan originalspråk och översättning så en är van vid vissa namn och sen inte fattar någonting eftersom det är helt nya karaktärer :o
 
Jag har njutit av tre till mysterier med Flavia de Luce :love: As chimney sweepers come to dust, Thrice the brinded cat hath mew'd och The grave's a fine and private place. Riktiga mysdeckare! :up::up::up:
 
Lyssnat klart på Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. Låt mig ödmjukt säga att det inte var en bok i min smak.

Vad tusan ska man nu lyssna på? Jag är så oinsatt i det här...
 
Jag lyssnar på Stackars Birger och den är så skruvad, underhållande, tragisk och konstig på samma gång att det är en fröjd att lyssna på :o:D Bra författarinläsning också vilket säkert bidrar lite till att den är så himla bra.
Åååh, jag tror visst att jag måste bege mig in i ljudböckernas förlovade land! :D Älskar Montelius :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 323
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 879
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 107
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp