Vad läser du just nu? Del 8

Lyssnat på De aderton av Anton Berg. Författaren är ju journalist egentligen, och känd för sina P3-dokumentärer och podden spår.
Boken är klart inspirerad av detta, och har många blinkningar till både podden och flera radiodokumentärer. Ingen bok som kommer vinna nobelpriset direkt, men spännande och underhållande lik väl :)

Den lyssnar jag på just nu :) Instämmer med din analys och lägger till att den kändes rätt meta när det var författaren själv som läste :D
 
Inspirerad av Molnfri bombnatt (som jag tyckte var väldigt bra) av Vibeke Olsson, läste jag om Ulrike och kriget och Ulrike och freden. Jag är hyfsat säker på att jag läste dem som ungdom, men jag kom inte ihåg någonting förutom omslaget. Berättelserna har många paralleller men det är intressant att jämföra hur hon har mognat som författare mellan Ulrike-böckerna (hon var bara 17 år när hon skrev Ulrike och kriget) och Molnfri bombnatt.

Jag lyssnar på Ett öga rött och fascineras av hur lätt inläsaren hoppar med olika röster och accenter. Jättekul!

Nyligen började jag läsa Spill av Sigrid Combüchen. Har inte kommit så långt, men ännu har jag inte riktigt fastnat.
 
Har på jobbet lyssnat igenom Peter James "The House On Cold Hill" - Brutalt förutsägbar spökhistoria helt utan substans. Inge förklaring till hemsökelsen gavs heller - en pet-peeve jag har. Avskyr det i skräckfilmer också, där man bara lämnar all storycrafting och försöker göra det så otäckt som möjligt och sen bara lämnar det helt öppet i slutet. Den innehöll dock ett hacker-spöke... Originellt? Kanske...
 
Som kontrast till den föregående lyssnar jag nu på "The Haunting Of Hill House" en klassiker som står som ett exempel på fint berättandeskap. Med en öppning som denna kan boken knappast bli någon besvikelse:

No live organism can continue for long to exist sanely under conditions of absolute reality; even larks and katydids are supposed, by some, to dream. Hill House, not sane, stood by itself against its hills, holding darkness within; it had stood so for eighty years and might stand for eighty more. Within, walls continued upright, bricks met neatly, floors were firm, and doors were sensibly shut; silence lay steadily against the wood and stone of Hill House, and whatever walked there, walked alone.

:love:
 
Som kontrast till den föregående lyssnar jag nu på "The Haunting Of Hill House" en klassiker som står som ett exempel på fint berättandeskap. Med en öppning som denna kan boken knappast bli någon besvikelse:



:love:
Är det förlagan till Netflix-serien? :)

Och jag håller typ med dig om allt angående Darrow och alla karaktärer!
och jag fattar ju namnet pax, jag älskar faktiskt hela telemanus-familjen för dom är himla fina, men hela grejen med hemligt barn fick mig att typ se ut såhär :meh:
 
Jag har läst lite mer, förutom då sista delen i trilogin om Darrow.

Den senaste boken jag läste var Breven från Maresi och jag är verkligen glad att @fejt övertygade mig om att den var läsvärd, för det var den verkligen! Inte lika hemsk som dom tidigare böckerna vilket passade mig väldigt bra!

Sen har jag lyssnat på Hur du stjäl en drakjuvel och alltså jag älskar Hicke och Tandlöse, men det börjar bli lite tjatigt nu tycker jag. Den är ju fortfarande inte dålig utan stundtals helt genial och underbar, men det är allt längre mellan dessa stunder ju längre i serien en kommer tycker jag. Vilket såklart är synd. Dock ser jag såklart fram emot nästa bok för jag vill ju veta hur det slutar :D

Sen är jag mitt inne i läsningen av Magikernas tid, som även den är skriven av Cressida Cowell (alltså samma person som skrivit om Hicke - så tips till alla er som också älskade dom böckerna, typ @Ninnurur med dotter :) ). Samma sätt att skriva och dessutom en annorlunda historia som jag hittills gillar mycket. Framförallt bilderna! Så boken vinner nog verkligen på att läsas :love:

Lyssnar även på Återstoden av dagen som jag uppskattar mycket, men jag har så himla svårt för Reine Brynolfsson som uppläsare så av den anledningen är boken inte helt lätt. Den är alltså jättebra inläst, jag har bara så svårt att inte tänka på Reines karaktärer i andra sammanhang :o vilket gör att jag får lite fel bilder i huvudet ibland.
 
Sen har jag lyssnat på Hur du stjäl en drakjuvel och alltså jag älskar Hicke och Tandlöse, men det börjar bli lite tjatigt nu tycker jag. Den är ju fortfarande inte dålig utan stundtals helt genial och underbar, men det är allt längre mellan dessa stunder ju längre i serien en kommer tycker jag. Vilket såklart är synd. Dock ser jag såklart fram emot nästa bok för jag vill ju veta hur det slutar :D

Minns att jag läste den på engelska för ett tag sen, och tappade lite sugen med Hicke-böckerna efter den :(
 
Glömde. Jag lyssnar även på Love Does av Bob Goff. Den rekommenderades på en YouTube-kanal som jag följer. Vet inte riktigt vad jag tycker ännu, den är lite för kristet influerad för min smak egentligen, men man kan också välja att se förbi det och ta till sig av budskapet på en annan nivå. Försöker det.
 
Läste precis ut Nora eller Brinn Oslo Brinn av Johanna Frid. En hyllad bok som handlar om Johanna som är ihop med danske Emil. Emil har tidigare varit ihop med norska Nora och när Nora en dag hör av sig till Emil slår svartsjukan ner i Johanna. För Nora är perfekt, hon har allt Johanna inte har. Johanna blir helt besatt av Nora och följer hennes Instagram slaviskt. Samtidigt med svartsjukan blommar hennes endometrios.

Boken är lättläst och ganska rolig på sina ställen; men jag hade nog för höga förväntningar på den eftersom den höjts så till skyarna. Jag kommer nog i alla fall att fundera mer över vad Instagram gör med oss hädanefter.
 
Läst andra boken i Kronprinsessan-trilogin av Hanne-Vibeke Holst: Kungamordet. Tyckte den var något bättre än första, och hugger direkt in på tredje nu då jag vill veta hur det går med allt!

Även läst Morgon i Jenin av Susan Abdulhawa. Ruskigt bra skildring av livet i Palestina från 40-talet till nutid. Fantastiskt språk och gripande karaktärer. Rekommenderas! Synd att vi bara blir två på morgondagens bokcirkel när den ska diskuteras :(
 
Efter två feelbadböcker var det dags för feelgood. Jag älskade Maria Ernestams Busters öron, och hittade nu en julroman av henne; vid namn Brutna ben och brustna hjärtan - en alldeles omöjlig jul. Gillar man myspys med lite romantik och lite fniss emellanåt kan jag rekommendera den. Det är inte min egen favoritgenre men den är rätt välskriven och lättläst.

Nu ska jag ta itu men De polyglotta älskarna istället.
 
På sista tiden har jag lyssnat på en större mängd brittisk feelgood, alla i samma stil, så levde de lyckliga i alla sina dagar. Jag har behövt det, mitt eget liv har varit lite kaotiskt i höst.

Men nu kände jag mig redo för något annat och när jag var och handlade julklappar häromdagen insåg jag att det kommit en del 4 om Miss Peregrines peculiar children. Så den lyssnar jag på nu.
 
Är det förlagan till Netflix-serien? :)

Och jag håller typ med dig om allt angående Darrow och alla karaktärer!
och jag fattar ju namnet pax, jag älskar faktiskt hela telemanus-familjen för dom är himla fina, men hela grejen med hemligt barn fick mig att typ se ut såhär :meh:

Ja det är det! Det är en rätt fri tolkning av boken, men jag gillar den serien mycket.
 
The Haunting Of Hill House av Shirley Jackson är nu utläst. En klassiker och mycket fint skriven men står ut som lite udda om man läser en del mer moderna ghost stories. Den är subtil och får en att undra kring vad som är vad, vad är på riktigt och vad är inbillat. Det gillar jag!

Trots att jag stör mig på genren så har jag läst merparten av "Red Queen" av Victoria Aveyard. Jag skall erkänna att trots att historien känns oorigienll och osannolik så hade jag inte väntat mig twisten på slutet. Men jag är rätt trött på alla YA med unga sarkastiska kvinnor som är "average" och saknar talang tills de får lite smink och en fin klänning på sig, då helt plötsligt är de i något triangeldrama med två unga män och beskrivs både i tid och otid som vackra, gärna i översvallande och helt orelevant detalj :yuck: Stoppar här då säkert ingen är intresserad av att höra mig såga boken vid knäna :rofl:

Nu väntar Erich Maria Remarque's "All Quiet on the Western Front" och jag bara sitter och myser för jag vet hur många starka och minnesvärda citat denna bok innehåller! En gammal favorit:

"I am young, I am twenty years old; yet I know nothing of life but despair, death, fear, and fatuous superficiality cast over an abyss of sorrow. I see how peoples are set against one another, and in silence, unknowingly, foolishly, obediently, innocently slay one another."

Och:

" We are not youth any longer. We don’t want to take the world by storm. We are fleeing. We fly from ourselves. From our life. We were eighteen and had begun to love life and the world; and we had to shoot it to pieces."

Jag älskar böcker som återhållsamt och tystlåtet belyser hur besinningslöst grymt krig är.
 
The Haunting Of Hill House av Shirley Jackson är nu utläst. En klassiker och mycket fint skriven men står ut som lite udda om man läser en del mer moderna ghost stories. Den är subtil och får en att undra kring vad som är vad, vad är på riktigt och vad är inbillat. Det gillar jag!

Trots att jag stör mig på genren så har jag läst merparten av "Red Queen" av Victoria Aveyard. Jag skall erkänna att trots att historien känns oorigienll och osannolik så hade jag inte väntat mig twisten på slutet. Men jag är rätt trött på alla YA med unga sarkastiska kvinnor som är "average" och saknar talang tills de får lite smink och en fin klänning på sig, då helt plötsligt är de i något triangeldrama med två unga män och beskrivs både i tid och otid som vackra, gärna i översvallande och helt orelevant detalj :yuck: Stoppar här då säkert ingen är intresserad av att höra mig såga boken vid knäna :rofl:

Nu väntar Erich Maria Remarque's "All Quiet on the Western Front" och jag bara sitter och myser för jag vet hur många starka och minnesvärda citat denna bok innehåller! En gammal favorit:

"I am young, I am twenty years old; yet I know nothing of life but despair, death, fear, and fatuous superficiality cast over an abyss of sorrow. I see how peoples are set against one another, and in silence, unknowingly, foolishly, obediently, innocently slay one another."

Och:

" We are not youth any longer. We don’t want to take the world by storm. We are fleeing. We fly from ourselves. From our life. We were eighteen and had begun to love life and the world; and we had to shoot it to pieces."

Jag älskar böcker som återhållsamt och tystlåtet belyser hur besinningslöst grymt krig är.

Jag håller med i allt om På västfronten intet nytt. En helt fantastisk bok som lämnat djupa spår i mig. Jag läste den och Tid att älska dags att dö under en period för en 20 år sedan då jag var rätt uppfylld av världskrigen. Okänd soldat är ju fantastisk också.

Jag letar också alltid efter böcker om omvälvande händelser, känslor...existensen, som skildras återhållsamt. Colm Toibin är bra på det, Alice Munro, Marilynne Robinson, John Williams och Kazuo Ishiguro (inte alltid men bland annat i Återstoden av dagen - @Killaloe vad tycker du?).

I jul ska jag läsa Oppermanns av Lion Feuchtwanger, läsa ut Jag Claudius (som jag hållit på med av och till hela hösten - bra men annat kommer hela tiden emellan och det är en svår bok att komma in i när man pausat), SPQR av Mary Beard samt en hög barn- och ungdom för jobbet. Vill ha en pusseldeckare också i stil med PD James men är dålig på det utbudet.
 
(inte alltid men bland annat i Återstoden av dagen - @Killaloe vad tycker du?).
Jag gillar den! Språket är verkligen fint att lyssna på och jag gillar beskrivningarna av personer/miljöer som inte är extremt överdrivna. Faktiskt så är jag förvånad att jag gillar den så mycket som jag gör, men jag förstår verkligen varför den är hyllad.

Och på krig och återhållsamhet så tyckte jag mycket om Doerrs skildringar i Ljuset vi inte ser. Den är ju förvisso väldigt lite väl långrandig sådär, men jag gillar ändå känslan han förmedlar genom hela boken och hur han beskriver saker.
 
Jag gillar den! Språket är verkligen fint att lyssna på och jag gillar beskrivningarna av personer/miljöer som inte är extremt överdrivna. Faktiskt så är jag förvånad att jag gillar den så mycket som jag gör, men jag förstår verkligen varför den är hyllad.

Hur gick det med Reine Brynolfsson? Kunde du vänja dig? Han är underbar men, som du skriver, väldigt speciell. Jag förknippar honom starkt med Bannerheds, Korparna.

Jag läsläste Återstoden av dagen och har läst den både på svenska och engelska. Kanske ska prova Reines variant också :)
 
Hur gick det med Reine Brynolfsson? Kunde du vänja dig? Han är underbar men, som du skriver, väldigt speciell. Jag förknippar honom starkt med Bannerheds, Korparna.

Jag läsläste Återstoden av dagen och har läst den både på svenska och engelska. Kanske ska prova Reines variant också :)
Ja men jag vänjer mig långsamt! Han är ju en otroligt duktig inläsare, så problemet är ju att sist jag såg honom var det som den genomvidriga karaktären i Springfloden och jag har svårt att få bort sådana bilder :o

Men allt eftersom boken går så blir det bättre och det är verkligen rätt val av uppläsare tycker jag! :)
 
@fejt Så roligt att du nämner Kazuo Ishiguro - Jag är något av ett fan. De andra är jag inte bekant med, men gör en liten notering om att kolla upp dem!

Jag är även på jakt efter lite modernare krigsskildringar, både från det militära och civila perspektivet ifall någon här har några bra tips att dela!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 953
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 316
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 853
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 093
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp