Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 931
  • Visningar Visningar 94 642
Om man är väldigt historienörd och har väldigt bra koll på exakta omständigheterna under andra världskriget i Frankrike, så kan det säkert vara så att den inte är passande.
Men mitt intryck är annars att Näktergalen är en väldigt populär och omtyckt bok, dvs väldigt många som tycker mycket om den (vilket ju också speglas i snittbetygen på t.ex. Goodreads och Storygraph - det är nog en av de historiska skönlitterära böckerna som har högst snittbetyg). I mitt fall var det några år sedan jag läste den, men när jag kollar vad jag tyckte då så gav jag den 5/5. En släkting till mig har också läst den, och tyckte väldigt mycket om den (hon var först skeptisk till att börja läsa den efter att ha läst Four Winds, som är lite mer deprimerande/mörk, men var väldigt glad att hon ändå gjorde det)
Kan också tillägga att min egen uppfattning är att jag gillar Kristin Hannahs böcker, men att de ibland egentligen är lite mörka för min smak - och att Kate Quinn skriver liknande historiska skönlitterära böcker som jag också tycker om, men som inte är lika mörka. Men, som sagt, Näktergalen är bättre när det gäller mörkhet än De fyra vindarna (som jag fick läsa i korta stycken på kvällen, och sedan läsa någon roligare bok direkt efter det innan jag skulle somna :p)

Precis börjat på Artens överlevnad av Lydia Sandgren. Jag tyckte mycket om hennes förra roman (Samlade verk) och nu ser jag fram emot att borra mig ner i den nya tegelstenen - ~800 sidor.

Just ja, glömde att jag läst Vitön av Bea Uusma. Fantastiskt fascinerande; särskilt hennes besatthet av att få veta... jag nästan grät när hon efter åratal av arbete och ekonomiska uppoffringar kommer fram till Vitön - och inte får gå iland pga isbjörnar...

Jag tänkte beställa en bok av Kristin Hannah. Någon som läst hennes böcker på engelska? Är de hyffsat lätta?
Har förstått det som att många tycker överlag att hennes böcker är väldigt bra. Jag vill inte gå miste om en läsupplevelse pga att jag är för dålig på engelska.

Tex Coleen Hoovers böcker på engelska. Mycket lätta och bra.
Jag har läst både The Nightingale och The Great Alone på engelska och uppfattade dem inte som svårlästa. Jag älskade The Great Alone och tyckte the Nightingale var bra.

Aj då. Jag beställde den nu. På svenska.
Läste bara omdömena på adlibris.
Näktergalen är en av de böcker som har gett störst intryck på mig av hennes böcker. Så himla berörande, tycker den är väldigt bra.

Hennes böcker är ju fiktiva så vill man ha helt historiskt korrekta är det nog historieböckerna man får läsa. De flesta historiska romanerna oavsett författare som jag har läst är ju just fiktiva och blandade med verkliga händelser och påhittade och ibland ändrar författarna ordningen på olika händelser för att passa boken bättre. Men de flesta, om man läser tack-texten, är väldigt noga att påpeka det också att det är fiktivt och ändrat för att passa deras böcker.

Just ja, glömde att jag läst Vitön av Bea Uusma. Fantastiskt fascinerande; särskilt hennes besatthet av att få veta... jag nästan grät när hon efter åratal av arbete och ekonomiska uppoffringar kommer fram till Vitön - och inte får gå iland pga isbjörnar...

Den pratade mamma om! Måste läsa den

Kan också tillägga att min egen uppfattning är att jag gillar Kristin Hannahs böcker, men att de ibland egentligen är lite mörka för min smak - och att Kate Quinn skriver liknande historiska skönlitterära böcker som jag också tycker om, men som inte är lika mörka. Men, som sagt, Näktergalen är bättre när det gäller mörkhet än De fyra vindarna (som jag fick läsa i korta stycken på kvällen, och sedan läsa någon roligare bok direkt efter det innan jag skulle somna :p)
Om du gillar Kate Quinn (vilket flera här verkar göra?) så kan jag rekommendera Natasha Lester, ganska liknande andra världskrigsskildringar, men också med en koppling till nutid.
Jag har läst The French Photographer och håller just nu på med The three lives of Alix st Pierre. :)

F ö läste jag häromveckan en Kristin Hannah, The Women, den utspelar sig under och efter Vietnamkriget (många krig just nu, måste nog byta genre ;)) och den var väldigt bra om än dyster, naturligtvis. ;)
Vad var det @Mineur döpte henne till - eländets mästarinna eller nåt? :D

Om du gillar Kate Quinn (vilket flera här verkar göra?) så kan jag rekommendera Natasha Lester, ganska liknande andra världskrigsskildringar, men också med en koppling till nutid.
Jag har läst The French Photographer och håller just nu på med The three lives of Alix st Pierre. :)

F ö läste jag häromveckan en Kristin Hannah, The Women, den utspelar sig under och efter Vietnamkriget (många krig just nu, måste nog byta genre ;)) och den var väldigt bra om än dyster, naturligtvis. ;)
Jag kallade henne däremot ganska nyligen i tråden för eländenas drottning 😅

Jame!
Fast jag gillar henne, både The Great Alone och The Women bar jag med mig mentalt i flera veckor efter att jag läst ut dem.
Dock läser jag gärna nån lättsmält deckare eller liknande emellan. :)
Jag också! :) Jag har läst de flesta av hennes böcker som finns på svenska och Kvinnorna ligger på byrån hemma hos särbon och väntar på att bli läst.
Men som du säger man behöver ofta något lite lättare att läsa efter hennes böcker! Men vad roligt, nu känner jag lite mer pepp på att läsa Kvinnorna när jag är klar med boken jag läser nu :up:

Jag kallade henne däremot ganska nyligen i tråden för eländenas drottning 😅
Det hade absolut kunnat vara jag :D Jag har ganska starka åsikter om Kristin Hannah och blir ganska provocerad av hur hopplöst eländiga många av hennes böcker är. Jag har absolut ingenting emot emotionellt tunga böcker, snarare tvärtom, men det är som att hon verkligen letar fram de allra värsta livsödena och katastroferna under en viss period i historien och sedan fullkomligen vältrar sig i det. The Four Winds klarade jag inte av att läsa klart av den anledningen, och med The Women var det på håret att jag gav mig (där slogs jag främst av hur många olika sorters eländen hon lyckades få in i en bok, och då inte enbart krigsrelaterade, just när man tyckte att det började ljusna lite så kom det liksom en ny katastrof). Läsglädjen förtogs mycket av allt ändlöst lidande, tyvärr.

Dock tyckte jag väldigt bra om både The Great Alone/Himmel över Alaska och Näktergalen!

Har lyssnat klart på Mina vänner av Fredrick Backman nu. Tror absolut att hjärtat har växt en storlek, vilket i sig måste vara det bästa betyg en bok kan få.

Jag tycker dock att bokens första 2/3 var starkare än den sista. Det planade ut lite mot slutet, men å andra sidan kanske det var lite skönt också. Att det inte bjöds på några stora trauman på slutet utan att det liksom.. fick bli bra.

Har lyssnat klart på Mina vänner av Fredrick Backman nu. Tror absolut att hjärtat har växt en storlek, vilket i sig måste vara det bästa betyg en bok kan få.

Jag tycker dock att bokens första 2/3 var starkare än den sista. Det planade ut lite mot slutet, men å andra sidan kanske det var lite skönt också. Att det inte bjöds på några stora trauman på slutet utan att det liksom.. fick bli bra.

Det var så skönt att ingen dog!

Det var så skönt att ingen dog!
Åh jag håller med!
var så förberedd på att (typ) alla skulle ha dött på olika tragiska vid, jag blev så lättad att jag hade fel. Men när jag ändå hade förberett mig mentalt på det blev det nästan lite konstigt att det inte hände 😅

Liknande trådar

• R
    Psykisk ohälsa
  • Vinterns och vårens bokbingo 2024
  • The story so far ...
  • Vilka banor finns?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter