Kan också tillägga att min egen uppfattning är att jag gillar Kristin Hannahs böcker, men att de ibland egentligen är lite mörka för min smak - och att Kate Quinn skriver liknande historiska skönlitterära böcker som jag också tycker om, men som inte är lika mörka. Men, som sagt, Näktergalen är bättre när det gäller mörkhet än De fyra vindarna (som jag fick läsa i korta stycken på kvällen, och sedan läsa någon roligare bok direkt efter det innan jag skulle somnaOm man är väldigt historienörd och har väldigt bra koll på exakta omständigheterna under andra världskriget i Frankrike, så kan det säkert vara så att den inte är passande.
Men mitt intryck är annars att Näktergalen är en väldigt populär och omtyckt bok, dvs väldigt många som tycker mycket om den (vilket ju också speglas i snittbetygen på t.ex. Goodreads och Storygraph - det är nog en av de historiska skönlitterära böckerna som har högst snittbetyg). I mitt fall var det några år sedan jag läste den, men när jag kollar vad jag tyckte då så gav jag den 5/5. En släkting till mig har också läst den, och tyckte väldigt mycket om den (hon var först skeptisk till att börja läsa den efter att ha läst Four Winds, som är lite mer deprimerande/mörk, men var väldigt glad att hon ändå gjorde det)