Jag har läst Hex av Thomas Olde Heuvelt. Den handlar om en liten stad utanför New York som heter Black Spring som är förhäxad sedan flera hundra år tillbaka, alla som bor där lever under förbannelsen som gör att de inte kan lämna staden någon längre period och det går runt en gammal död häxa på gatorna. Med hjälp av modern teknologi finns det som en sorts secret service som håller detta hemligt för alla utanför Black Spring.
Intressant koncept som liksom blandar nutid och dåtid på ett kul sätt. Själva utförandet tyckte jag var helt okej. Det kunde fått hända lite mer i mittenpartiet och slutet var ganska kaotiskt och kändes liksom lite snabbt påkommet men det var inte dåligt. Jag läste den på engelska men originalet är på nederländska, jag fick reda på först efter jag läst klart den att författaren faktiskt skrivit slutet något för den amerikanska publiken. Jag har läst en synopsis av hur originalet slutar och de är väldigt lika. Originalet lite mer detaljerad och lite mer "grotesk" men för den yttersta slutklämmen så känns omskrivningen faktiskt bättre. Finns lite teorier om att författaren typ i efterhand kom på ett bättre slut och då använde detta lite som en ursäkt för att skriva om vilket känns rimligt. Men de är väldigt, väldigt lika, det är bara smådetaljer som skiljer.
Jag tyckte aldrig den blev läskig men den var intressant och bitvis lite rolig men överlag är den också rätt tung då den handlar väldigt mycket om känslorna kring att förlora människor i sin närhet. Rekommenderas!