Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 931
  • Visningar Visningar 94 639
Har äntligen kommit till skott med "Bidrottningen" av Veronica Linarfve och jag är helt fast efter några kapitel älskar boken :love: köpte den på bokmässan. Velat läsa den länge. Hon har för övrigt gätt samma skrivarkurser som jag gör nu men det känns som hon är väldigt begåvad författare i grunden så det är väl inte att hoppas på att jag blir lika bra :angel:

Påbörjade Fyrmästarens dotter av Ann Rosman igår.
Hann bara nått kapitel innan John Blund äntrade, men fängslande inledning.

1000019837.webp

Precis läst klart den här. Synd bara att jag måste vänta till nästa sommar innan nästa del släpps..

Näst på läslistan blir Emily Wildes Encyclopedia of faeries.

Jag läste precis ut När stjärnorna står rätt av Caroline Twamley och jag trodde det skulle vara lite åt en feel good men det var det inte. Man följer två karaktärer, den ena i nutid och den andra på Irland 1959 och framåt. En hel del elände men något roligt i boken är att den nutida karaktären är svensk och jobbar med hopphästar så man får läsa en del om hästar 😊

Kämpar med systrarna av Jonas Hassen Khemiri. Den tar tid. Inte säker på om jag gillar den eller inte. Får se vad jag tycker när jag kommer till slutet.

Jag läste Kick the Latch av Kathryn Scanlan för ett litet tag sedan och älskade den! Om en kvinnas liv på galoppbanan, kan man säga. Gripande och vackert skriven, och förstås roligt med hästtema

Läser Claire Keegans Genom blå hagar. Fattar inte varför jag inte sådär generellt läser fler novellsamlingar, det är precis lagom längd på dem. Och om den här specifikt då: hon skriver bra.

Jag har läst Hex av Thomas Olde Heuvelt. Den handlar om en liten stad utanför New York som heter Black Spring som är förhäxad sedan flera hundra år tillbaka, alla som bor där lever under förbannelsen som gör att de inte kan lämna staden någon längre period och det går runt en gammal död häxa på gatorna. Med hjälp av modern teknologi finns det som en sorts secret service som håller detta hemligt för alla utanför Black Spring.

Intressant koncept som liksom blandar nutid och dåtid på ett kul sätt. Själva utförandet tyckte jag var helt okej. Det kunde fått hända lite mer i mittenpartiet och slutet var ganska kaotiskt och kändes liksom lite snabbt påkommet men det var inte dåligt. Jag läste den på engelska men originalet är på nederländska, jag fick reda på först efter jag läst klart den att författaren faktiskt skrivit slutet något för den amerikanska publiken. Jag har läst en synopsis av hur originalet slutar och de är väldigt lika. Originalet lite mer detaljerad och lite mer "grotesk" men för den yttersta slutklämmen så känns omskrivningen faktiskt bättre. Finns lite teorier om att författaren typ i efterhand kom på ett bättre slut och då använde detta lite som en ursäkt för att skriva om vilket känns rimligt. Men de är väldigt, väldigt lika, det är bara smådetaljer som skiljer.

Jag tyckte aldrig den blev läskig men den var intressant och bitvis lite rolig men överlag är den också rätt tung då den handlar väldigt mycket om känslorna kring att förlora människor i sin närhet. Rekommenderas!

Jag har inte läst så mycket de senaste fem åren, men har varit rätt dålig det senaste och verkligen hittat tillbaka till läsningen. Har läst runt 20 böcker de senaste månaderna 🙈

Sist ut var We solve murders av Richard Osman. Den handlar om actionälskande livvakten Amy och hennes svärfar Steve som dras in i en härva av mord och penningtvätt och tvingas jet setta runt halva världen tillsammans med en over the top stjärnförfattare för att stoppa skurkarna och rädda Amys liv. Jag gillade boken, handlingen var snabb och boken rolig och lättläst. Gillade lite extra att delar av den utspelar sig i the New Forest, som är en av mina favoritplatser.

Läste Lydia Sandgrens nya direkt när den kom ut, låång och inte riktigt lika imponerande som Samlade verk men klart läsvärd och välskriven. Jag är så imponerad över att en så ung person (vi är lika gamla :p) är så bildad och har ett så mustigt och nyanserat språk. Har lyssnat på några intervjuer också och hon verkar så skön, en sån kompis vill jag också ha! Fina Göteborgsskildringar också, Göteborg är aldrig så fint som i hennes böcker.

Efter denna mastodontroman behövde jag något kortare och lite mer lättsmält så jag läste Kalle Linds Systrar och bröder och andra problem. Gillade den överlag, emellanåt är den väldigt kul och samtidigt väldigt tragisk, men jag tröttnade lite på det höga tonläget och vitsigheten på slutet. Lite som att man blev andfådd av att läsa den, dialogen är väldigt uppskruvad i tempo. Men den var lättläst och sidorna flög förbi, det är inte ofta jag läser ut en bok på några få (var)dagar men det gjorde jag med den här.

Nästa bok i listan är Fredrik Backmans Mina vänner. Jag läste En man som heter Ove när den kom ut och gillade den inte alls, efter det dröjde det många år innan jag gav Björnstad en chans och den var fantastisk, så nu har jag höga förhoppningar om den här.

Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Man får parallellt följa en kvinna som ung flicka i nazitysklands uppgång, efter krigsslutet och som äldre dam i 90-talets Stockholm. Den var seg från början, höll på att ge upp efter 100 sidor. Dessutom har jag bitvis lite svårt med språket, det flyter inte alltid. Men nu har jag kommit in i den. :)

Jag vill gärna stödja de fysiska bokhandlarna (boklådor kallas de väl, av nån märklig anledning?) så jag brukar köpa en bok varje gång jag går in där. Idag blev det ”Tre öar” av Sophia Jansson, Tove Janssons brorsdotter! Jag har precis börjat läsa den och älskar hennes språk! Den blir svår att lägga ifrån sig - också eftersom jag älskar Tove Janssons bilder och berättelser, de har varit jätteviktiga under hela mitt liv!

Jag har läst Stacken av Annika Norlin och det var en väldigt annorlunda bok som jag har blandade känslor för. Bitvis helt fantastisk men lite ojämn. Det handlar om en grupp människor som lever utanför samhället, hur de hamnade där och det handlar också om att höra till och att tappa bort och hitta sig själv i ett sammanhang.

Jag har läst The Puzzle Wood av Rosie Andrews. Boken handlar om Catherine som tar anställning som governess i ett hushåll efter att hon fått veta att hennes syster dött under mystiska förhållanden där, och hon vill ta reda på sanningen. Jag tyckte tyvärr inte att boken var särskilt engagerande och handlingen kändes lite tunn, men andra halvan var betydligt bättre än första. Boken doppade tårna i ämnen som walesiska legender, ockultism och kamp för rättigheter hos gruvarbetare, men det var lite för ytligt för att hinna bli intressant.

Den har jag precis börjat på! Har läst lite blandade recensioner.
Jag har lite svårt att komma in i den. Vet inte riktigt varför?
Kanske för att jag än sålänge läst innan sängdags och med det är trött eller något sådant. 😅

Får försöka läsa mer på dagtid och se om det gör någon skillnad.

Liknande trådar

• R
    Psykisk ohälsa
  • Vinterns och vårens bokbingo 2024
  • The story so far ...
  • Vilka banor finns?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter