Bukefalos 28 år!

Vad låter i min bil?

tott

Trådstartare
Plötsligt idag då jag startade bilen (en 2007 Citroen) så hörde jag ett tydligt burrande/tjutande som en fläkt eller nån liten motor som gick igång. Ljudet hördes i kanske 20 sekunder för att sedan försvinna helt. Hände vid 2 kallstarter. Stängde ac-fläkten så det var inte den. Inga lampor tändes och inga andra symptom märktes. Vad kan det vara?
 
Plötsligt idag då jag startade bilen (en 2007 Citroen) så hörde jag ett tydligt burrande/tjutande som en fläkt eller nån liten motor som gick igång. Ljudet hördes i kanske 20 sekunder för att sedan försvinna helt. Hände vid 2 kallstarter. Stängde ac-fläkten så det var inte den. Inga lampor tändes och inga andra symptom märktes. Vad kan det vara?
Fläktremmen, tror jag. Den slirar.
 
Var precis ut och startade igen och försökte lokalisera ljudet. Vet inte varifrån det kommer men det låter främst som en handdammsugare och då ljudet slutar så låter det som en handdammsugare som stängs av.
 
det låter främst som en handdammsugare och då ljudet slutar så låter det som en handdammsugare som stängs av.
Den beskrivningen pekar på kylfläkten imho. Normalt är den termostatstyrd och startar inte förrän en bestämd temperatur uppnåtts i motorn, men någon variant av fransk konstruktionslösning kan säkert flippa ur ibland.
Öppnar du motorhuven och tittar/lyssnar (men håller fingrarna borta) vid kylaren framför motorn direkt när du startat bilen, så kan du nog avgöra om det stämmer.

OM det är kylfläkten så hade jag inte oroat mig särskilt mycket, om den slutar efter en stund. Jag hade däremot frågat en erfaren citroenverkstad (läs: inte vilken bilverkstad som helst utan just en citroenverkstad)om det var ett känt/vanligt fel.
 
Den beskrivningen pekar på kylfläkten imho. Normalt är den termostatstyrd och startar inte förrän en bestämd temperatur uppnåtts i motorn, men någon variant av fransk konstruktionslösning kan säkert flippa ur ibland.
Öppnar du motorhuven och tittar/lyssnar (men håller fingrarna borta) vid kylaren framför motorn direkt när du startat bilen, så kan du nog avgöra om det stämmer.

OM det är kylfläkten så hade jag inte oroat mig särskilt mycket, om den slutar efter en stund. Jag hade däremot frågat en erfaren citroenverkstad (läs: inte vilken bilverkstad som helst utan just en citroenverkstad)om det var ett känt/vanligt fel.
Tack. Försökte lokalisera ljudet, som sagt, och det närmaste jag kom var "höger delen av motorn, långt fram"
 
Tack. Försökte lokalisera ljudet, som sagt, och det närmaste jag kom var "höger delen av motorn, långt fram"
Om du öppnar huven borde det gå att lokalisera närmare (fast det kanske du gjorde), och om du lyser med en bra ficklampa så kan du kanske se fläkten rotera. Kanske roterar den för snabbt för att se tydligt, men då kanske du ser när den stannar iaf.
Kylfläkten är typiskt 20-40 cm i diameter, rätt platt/grund, sitter oftast precis bakom kylaren (eller inkapslad mer eller mindre som en del av den) och suger luft bakåt genom kylaren. Den roterande delen syns inte framifrån eller uppifrån, utan man får s a s titta från motorn och framåt i motorrummet.
 
Om du öppnar huven borde det gå att lokalisera närmare (fast det kanske du gjorde), och om du lyser med en bra ficklampa så kan du kanske se fläkten rotera. Kanske roterar den för snabbt för att se tydligt, men då kanske du ser när den stannar iaf.
Kylfläkten är typiskt 20-40 cm i diameter, rätt platt/grund, sitter oftast precis bakom kylaren (eller inkapslad mer eller mindre som en del av den) och suger luft bakåt genom kylaren. Den roterande delen syns inte framifrån eller uppifrån, utan man får s a s titta från motorn och framåt i motorrummet.
Tack igen. Ska kolla imorgon innan jobb. Jag försökte se uppifrån och framifrån, men det går alltså inte att se fläkten från det hållet. Ska försöka hitta den innan jag startar bilen och sedan kolla då jag startar.
Om det är fläkten som fått fnatt - har du någon aning om vad en verkstad gör åt det?
 
Om det är fläkten som fått fnatt - har du någon aning om vad en verkstad gör åt det?
Det är nästan säkert inte fläkten i sig själv som fått fnatt, utan någon del av styrningen till den - OM det nu är kylfläkten som hörs. I allra enklaste fall kan det handla om en enkel och relativt billig mekanisk termostat som behöver bytas, till en kostnad av nån hundring. I sämre fall... ovisst, och omöjligt att sia om. Men som sagt, om det är kylfläkten som går en stund fast den inte borde så är det i sig inget trängande eller allvarligt problem.
 
Det är nästan säkert inte fläkten i sig själv som fått fnatt, utan någon del av styrningen till den - OM det nu är kylfläkten som hörs. I allra enklaste fall kan det handla om en enkel och relativt billig mekanisk termostat som behöver bytas, till en kostnad av nån hundring. I sämre fall... ovisst, och omöjligt att sia om. Men som sagt, om det är kylfläkten som går en stund fast den inte borde så är det i sig inget trängande eller allvarligt problem.
Tack! Hoppas jag blir ännu klokare imorgon.
 
Det är antagligen luftpumpen som mår dåligt. Ska lämna in bilen på verkstad ikväll så de kan kallstarta den imorgon. Då har de ca 30 sekunder på sig att lokalisera ljudet :D
 
Okej, luftkompressorn till luftfjädringen på en Citroen är det enda som jag tror att någon skulle kalla "luftpump" på en personbil. Men strunt samma, verkstaden lär ju hitta vad det är som spökar. :up:
Verkar finnas nån luftpump på en del Citroen-bilar. Den ska gå igång då man startar men inte föra sånt oljud som min nu gör. Har ingen aning om vad luftpumpen har för funktion dock, men kanske nåt med avgasreningen.
 
Luftpumpen är det som felar. Verkstadskillen förklarade den som en omvänd dammsugare som går igång vid start. Den blåser in luft för att späda ut "startskiten". Efter ca 30 sekunder stannar den och då tar andra reningsmekanismer vid.
Nu är den tillfälligt bortkopplad i väntan på byte. Allt funkar men motorlampan lyser och displayen varnar om motorfel. ...som det ska vara för tillfället.
En originalpump kostar över 6000 kr...en kopia kostar 3850... kul...
 

Liknande trådar

Fordon Jag har haft lite fel på min bil det senaste men har med hjälp av verkstad och vän fått hyfsad ordning. Det började med att den helt...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Linn-Nora
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 363
Senast: TinyWiny
·
Äldre Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för...
2
Svar
25
· Visningar
2 540
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp