Vad letar jag efter? Vattenlösningar.

TinyWiny

Trådstartare
I mina försök att minska vattenslöseriet vill jag ha en självpåfyllande värmehållande mindre vattenbehållare till hagen. Jag önskar att den skulle innehålla runt 20 liter vatten i uppfyllt läge och att den fyller på sig själv men inte när hästen dricker utan en stund senare och jag vill inte att hästen själv aktivt måste trycka på något. Vanliga frostfria vattenkoppar går alltså bort. Finns det? Vad letar jag efter? Vad ska jag googla på?
 
Finns ju en sådan där flottör för baljan som man skruvar fast på kanten. När vattennivån sjunker i baljan fyller den på nytt. Men vattenslangen måste vara kopplad till den så vintertid kan det bli svårt om slangen måste ligga utomhus
 
Finns ju en sådan där flottör för baljan som man skruvar fast på kanten. När vattennivån sjunker i baljan fyller den på nytt. Men vattenslangen måste vara kopplad till den så vintertid kan det bli svårt om slangen måste ligga utomhus
Tack för ditt svar :) Jag har googlat runt men hittar inte det du menar. Vet du om de heter något mer än flottör? Jag hittar bara fastmonterade flottörer på baljor/vattenkoppar. Eller är det typ en sådan här du menar? https://www.granngarden.se/flottor-till-vattenkar-oval-3-4/p/1250679

Att isolera slangen är ett mindre problem :)
 
Thermobar ska ha en modell med flottör.

Jag fick tag på en begagnad balja med flottör, sambon isolerade och fixade med värmekabel.

IMG_20181204_115819_996.jpg
 
Thermobar säljer även lösa flottörer som ska ge en tyst påfyllning. Granngårdens variant ser likadan ut.
 
Tack för ditt svar :) Jag har googlat runt men hittar inte det du menar. Vet du om de heter något mer än flottör? Jag hittar bara fastmonterade flottörer på baljor/vattenkoppar. Eller är det typ en sådan här du menar? https://www.granngarden.se/flottor-till-vattenkar-oval-3-4/p/1250679

Att isolera slangen är ett mindre problem :)
Jag har en som är mindre och den flytande "grejen" ligger i ett skyddande skal som skruvas fast på kanten, från ovansidan ser man bara en liten plåtlåda. Den är ganska gammal så den kanske inte finns längre. Tror jag köpte den på Granngården. Min dåvarande häst blev rädd när den började fylla, det pyste och gurglade lite, tror det blir lite luft i slangen, så den hamnade i en låda.
Men nu hade du hittat något som fungerade så det var ju bra :)
 
De vanliga flottörerna fyller ju dock alltid samtidigt som hästen dricker, även de lösa som nämns i tråden. Kan vara svårt att veta hur mycket de låter innan köp, men upplever att hästarna vänjer sig snabbt om man har en lite större balja så de inte behöver ha nosen rätt i flottören.
 
De vanliga flottörerna fyller ju dock alltid samtidigt som hästen dricker, även de lösa som nämns i tråden. Kan vara svårt att veta hur mycket de låter innan köp, men upplever att hästarna vänjer sig snabbt om man har en lite större balja så de inte behöver ha nosen rätt i flottören.
Jag tar inte risken att hästarna inte skulle dricka. Jag är så ego att jag isåfall får fortsätta slösa vatten. Min ena häst träffade på människors konstiga påhitt sent i livet och det tog honom mer än ett halvår att överkomma rädslan för vattenslangen. Att ha något som låter/fyller på under tiden de dricker är helt uteslutet.
 
Jag har en som är mindre och den flytande "grejen" ligger i ett skyddande skal som skruvas fast på kanten, från ovansidan ser man bara en liten plåtlåda. Den är ganska gammal så den kanske inte finns längre. Tror jag köpte den på Granngården. Min dåvarande häst blev rädd när den började fylla, det pyste och gurglade lite, tror det blir lite luft i slangen, så den hamnade i en låda.
Men nu hade du hittat något som fungerade så det var ju bra :)
Jag har inte hittat något som fungerar än men var jag kan börja leta :) Det är just att de kan bli rädda jag är rädd för. Att ta risken att de inte dricker tar jag bara inte.
 
I mina försök att minska vattenslöseriet vill jag ha en självpåfyllande värmehållande mindre vattenbehållare till hagen. Jag önskar att den skulle innehålla runt 20 liter vatten i uppfyllt läge och att den fyller på sig själv men inte när hästen dricker utan en stund senare och jag vill inte att hästen själv aktivt måste trycka på något. Vanliga frostfria vattenkoppar går alltså bort. Finns det? Vad letar jag efter? Vad ska jag googla på?

Jag förstår inte frågan faktiskt? om du har en självpåfyllande balja så blir det ju bara att du måste kasta ut ännu mer vatten varje dag om karet är fullt när den ska rengöras.
Eller är det bara jag som rengör vattenkaret varje dag?

har man en värmebalja som exempelvis thermobar så bottenfryser de inte om det är lite vatten. OM de gör de skulle jag reklamera produkten.

Jag rengör på kvällen när det är lite vatten kvar i karet, sen så fyller jag fullt.
En thermobar och dyligt med värme i så växer bakterierna fort, vattnet i min thermobar är varmare än i vattenkopparna inne i stallet.
 
Jag undrar lite vad det är som gör att du slösar med vatten?
Beroende på vad kan det ju finnas andra lösningar.
Jag häller ut och rengör baljan varje dag. Med en självpåfyllande mindre balja/tråg på exempelvis 20 liter blir det mindre att hälla ut än idag då mina aldrig har så lite kvar som tjugo liter för jag riskerar inte att de inte har att dricka.
Sambon som är helt okunnig om hästar föreslog uppvärmd vattenkopp som lösning men vattenkopp är ingen lösning jag ser som vettig till hästar överhuvudtaget och i mitt fall med en häst som är mycket misstänksam skulle det göra att han inte ens gick i närheten och än mindre tryckte på något för att få vatten.

Detta svar gör kanske att du @Sockersött också förstår hur jag tänker för jag utgår ifrån att du missade att jag i Ts skrev att jag vill ha ett mindre kärl på runt 20 liter.
 
Jag häller ut och rengör baljan varje dag. Med en självpåfyllande mindre balja/tråg på exempelvis 20 liter blir det mindre att hälla ut än idag då mina aldrig har så lite kvar som tjugo liter för jag riskerar inte att de inte har att dricka.
Sambon som är helt okunnig om hästar föreslog uppvärmd vattenkopp som lösning men vattenkopp är ingen lösning jag ser som vettig till hästar överhuvudtaget och i mitt fall med en häst som är mycket misstänksam skulle det göra att han inte ens gick i närheten och än mindre tryckte på något för att få vatten.

Detta svar gör kanske att du @Sockersött också förstår hur jag tänker för jag utgår ifrån att du missade att jag i Ts skrev att jag vill ha ett mindre kärl på runt 20 liter.
Det finns ju vattenkoppar med flottör med, borde ju finnas någon modell som inte låter...
 
Jag tar inte risken att hästarna inte skulle dricka. Jag är så ego att jag isåfall får fortsätta slösa vatten. Min ena häst träffade på människors konstiga påhitt sent i livet och det tog honom mer än ett halvår att överkomma rädslan för vattenslangen. Att ha något som låter/fyller på under tiden de dricker är helt uteslutet.
Låter som min räddhare, han hade nog växt upp utanför samhällets vanliga konstiga saker. Men inte rädd för sågklingan på vedsågen, som låter nåt hemskt. Eller en monsterstor asfaltmaskin med saftblandare som lyste hejvilt i mörkret på den smala vägen. Men vattenslang gick inte för sig:mad:
 
Det finns ju vattenkoppar med flottör med, borde ju finnas någon modell som inte låter...
Jo men jag vill gärna ha så de kan dricka 10-15 liter iallafall i ett svep och då blir det inte bra med en vattenkopp som de dessutom måste trycka på aktivt för att få vatten ur.
 
Låter som min räddhare, han hade nog växt upp utanför samhällets vanliga konstiga saker. Men inte rädd för sågklingan på vedsågen, som låter nåt hemskt. Eller en monsterstor asfaltmaskin med saftblandare som lyste hejvilt i mörkret på den smala vägen. Men vattenslang gick inte för sig:mad:
Låter likt min ja. Stora lantbruksmaskiner var aldrig några problem sålänge han kunde hålla sig på enligt sin mening på rätt avstånd (typ 4-5 meter) men bilar var hemska i början, vattenslangar, fönster, människor, att vara inne i boxen.... Ja det var mycket som var hemskt och konstigt. Fortfarande kan inte vem som helst hämta honom i hagen utan han måste lita på och den som hämtar måste vara medveten om och ha rätt kroppsspråk själv. Han hade bara varit i en skog hela sitt liv typ innan han kom till mig. Visserligen kastrerad men inte hanterad, aldrig verkad, ingen vana vid människor men klockren på kroppsspråk vilket gjorde att vi snabbt fann varandra :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 463
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 201
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 288
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp