Vad letar ni efter hos en tränare och hur har ni hittat era?

Cattis_E

Trådstartare
Med ett för stort avstånd till min tränare blir det alldeles för sällan så jag borde antagligen rida för någon mer.

Men jag har fastnat i hur jag hittar en och framförallt en bra som kan lägga det på min nivå och på det sätt jag vill rida,
Jag har hemskt svårt för känslan av att bli "dömd" för hur jag utbildat min häst och bli tillsagd att göra tvärt emot det jag utvecklats till idag.

Vräk på er alla era tips och tankesätt så att jag inte bara går och drar ut på det här ännu mer.

Lite bakgrund
Jag tränar dressyr, på en grov fjording.
Har för närvarande bara tillgång till rundcorall hemma och kan låna en ridbana med halvtrist underlag, men det kan säkert vara en ok kompromiss för att rida för en inspirerande tränare att använda banan.

Jag har ett ridhus jag kan åka till som jag troligtvis kan ta en tränare till alternativt såklart åka till tränaren om det finns någon inom kortare avstånd så det inte blir minst ett halvdagsprojekt med en lektion som det är just nu.
 
Åk iväg och titta på träningar och försök bilda en uppfattning.
Prova vara med en eller ett par gånger och känn efter.

Här är det så vanligt att man åker till tränaren eller dit tränaren kommer, så jag vet inget annat direkt.
 
Åk iväg och titta på träningar och försök bilda en uppfattning.
Prova vara med en eller ett par gånger och känn efter.

Här är det så vanligt att man åker till tränaren eller dit tränaren kommer, så jag vet inget annat direkt.
Har inga problem att åka, men skulle vilja ha regelbundenhet och det jag hittat hittills som känts intressant är mycket i kursform dvs inte så ofta, och ännu färre gånger det är på mina lediga helger.

Samtidigt som jag inte kan vara med på en varje vecka träning nånstans heller pga skiftjobbet.
Idealet vore kanske att åka till någon tränarens anläggning, men har inte kontaktnät för rekommendationer och vet därför inte hur jag ska hitta en.

Vilka är era viktigaste krav på en tränare?
Vad tittar ni efter när ni kollar på träningar för att se om personen verkar vara något för er?
Man vet ju ändå inte förrän efter man provat några gånger om tränaren är någon man gillar, men det är ju skönt att kunna sålla bort några.
 
Vilka är era viktigaste krav på en tränare?
Vad tittar ni efter när ni kollar på träningar för att se om personen verkar vara något för er?
Man vet ju ändå inte förrän efter man provat några gånger om tränaren är någon man gillar, men det är ju skönt att kunna sålla bort några.

Mitt viktigaste krav är nog att det ska kännas bra med tränaren, att hen inte tycker att jag ska göra något som jag tycker är oschysst mot hästen. Eller i sådana fall kunna förklara saken på ett vettigt sätt. Det är också något jag tittar (lyssnar) extra efter om jag tittar på en träning. Jag tycker också att tränaren ska kunna vara en trevlig person, jag rider inte för någon som skäller ut mig omotiverat.

Om jag ska prova en ny tränare tar jag alltid min mest runtinerade häst, då vet jag att jag fixar det även om tränaren visar sig ha skumma idéer om hur man ska rida. Unghästen och krångelhästen tar jag bara med till en eller två olika tränare som jag vet är bra. Det finns en tränare som är lite kantig i sitt sätt och har ett i mitt tycke väl svartvitt tänk, när jag rider för hen sållar jag en hel del bland instruktionerna (= gör som hen säger där och då men gör annorlunda hemma). Anledningen till att jag fortsätter att rida för hen är att hen ger ovärderliga tävlingstips.
 
Mitt grundkrav är att tränaren ska vara mjuk i sina metoder. Dvs ingen som utgår från enbart handridning eller utgår från att hästar är dumma och måste tuktas till lydnad. Sen vill jag helst att tränaren kan rida själv och har tävlingsmeriter, jag vill ha sett hen rida åtminstone. Sen ogillar jag när det blir en massa fokus på att rida krumelurer ekipagen inte är klara för utan mer fokus på basic lösgjordhet istället för en massa krångliga övningar-samtidigt som tränaren såklart ska kunna utmana. För att sen fortsätta rida för tränaren vill jag utvecklas och få verktyg att kunna rida och lösa problem även när jag rider själv.

Nuvarande tränare rider jag bara för 4-5 gånger per år men på två år har jag nog gjort min snabbast utveckling som ryttare (och då närmare jag mig ändå 40 och har ridit hela livet). Tävlingsresultaten talar sitt tydliga språk och idag blir jag missnöjd med resultat som jag jublat över för bara två år sen.
 
Jag behöver 'provrida' för att känna, men vill ha en schysst tränare som lyssnar på mig. Det är ändå jag som känner hästen bäst och han är lite knepig så allt funkar inte. Bara envägskommunikation fungerar inte alls tycker jag, en dialog är bäst. Typ hur känns det nu? Fungerade det här bra?

Sen mest positiv! Behöver mycket pepp, haha, och att vi får känna oss duktiga.
Vill också ha någon som ser till att grunderna funkar först och inte krånglar till det.

Så;
Positiv
Lyssnar
'Enkel' ridning
 
Tack för era reflektioner 😁.
Ska fundera lite till och sen försöka sammanfatta några viktigaste punkter.
 
@Cattis_E försök åka och kika på några tänkbara tränare när de tränar andra ekipage, om du inte känner till tränarna redan 😄

De tränare som är duktiga och pedagogiska lägger sig på och anpassar sig utifrån det specifika ekipaget så de ”dömer” dig inte för sätter du ridit/utbildat din häst osv.
Däremot är det viktigt som elev att lita på sin tränare om träningen ska vara utvecklande, och då måste man även vara beredd på att man kan behöva ändra sitt sätt .

Jag vill ha tränare som är schyssta utifrån hästarna och som inte hoppar över grunder, samt är både duktiga meriterade ryttare själva och duktiga pedagoger.

Jag står uppstallad hos min tränare nu sedan flera år men kände till henne långt innan jag både tränade för och senare flyttade till henne, då jag ridit programträningar för henne samt varit med vänner som tränat många gånger under åren innan.
 
Jag rekommenderar också att kika på när tränare tränar andra ekipage. Så kan du bilda dig en uppfattning om hur tränaren arbetar.

Mina tränare har jag alla 3 snubblat över. En av dem mötte jag redan i unga tonåren innan jag hade egen häst. Han är ett välkänt namn inom sin grej och ofta den som övriga tränare inom samma inriktning själva vänder sig till vid problem. Han var och arbetade med hästar på gården där jag red. Han väckte mycket nya tankar hos mig som jag sen färgats av under mitt hästliv tills vi möttes igen. Han har en fantastisk känsla och rutin vilket är viktigt för mig. Och allt i systemet är väl genomtänkt och beprövat.

De andra två tränade folk i ett stall jag stod i med min första ponny. Jag var lite skeptisk först iom att de hade en lite annan utbildningstrappa än jag var van vid. Men jag såg resultaten och hakade sen på. Även här finns ett tydligt system med en tydlig röd tråd. Och det finns en mycket bra pedagogik och känsla.

Det är för mig viktigt att en tränare själv gjort det de undervisar. Och att de gjort det mycket.
Det är viktigt med ett tydligt system. Och att man är engagerad i sina elever.

Det tycker jag att jag hittat. Och jag vill inte byta tränare iom att jag känner mig helt hemma i systemet. Så nu när jag flyttat är jag glad att jag är rät injobbad i systemet efter 20 år där jag ofta tränat många pass i veckan på olika hästar. För jag är inte intresserad av att träna på annat vis. Så jag får satsa på att åka och träna om jag ska rida dressyr. Antingen hos tränarna och kunna stanna ett tag. Eller för en kurs hos någon som fixar här lite närmre.

Jag vill ha en logisk röd tråd och jag vill träna på ett sunt sätt, både fysiskt och psykiskt.
Jag vill känna att varje lektion tydligt tar mig vidare och att jag har verktyg att arbeta med mellan träningarna.

Jag kan tycka att när man är i ett inledande skede av sin utbildning är det viktigare att ha hjälp ofta. Och då kanske man får leta tränare som är i ens närhet.
 
@Cattis_E försök åka och kika på några tänkbara tränare när de tränar andra ekipage, om du inte känner till tränarna redan 😄

De tränare som är duktiga och pedagogiska lägger sig på och anpassar sig utifrån det specifika ekipaget så de ”dömer” dig inte för sätter du ridit/utbildat din häst osv.
Däremot är det viktigt som elev att lita på sin tränare om träningen ska vara utvecklande, och då måste man även vara beredd på att man kan behöva ändra sitt sätt .

Jag vill ha tränare som är schyssta utifrån hästarna och som inte hoppar över grunder, samt är både duktiga meriterade ryttare själva och duktiga pedagoger.

Jag står uppstallad hos min tränare nu sedan flera år men kände till henne långt innan jag både tränade för och senare flyttade till henne, då jag ridit programträningar för henne samt varit med vänner som tränat många gånger under åren innan.
Ja, man måste ju helt klart vara beredd att ändra lite för att utvecklas, samtidigt som jag utvecklats så otroligt mycket med den tränaren jag rider (för sällan) för nu.
Trivs så otroligt bra med henne att det känns väldigt jobbigt att hitta en ny.
Men ibland blir det ju riktigt bra när man väver ihop två tränares filosofier i lagom portioner till att utveckla sin egen ridning
Planen är inte att sluta rida för den andra, men att lyckas träna lite oftare.
Det blir aldrig samma kvalitet på ridningen när man inte har input från någon som står på marken ganska regelbundet tycker jag.
 
@Cattis_E jag förstår 👍 Och om du vill rida parallellt för tränarna är det ju som du säger väldigt viktigt att de inte har helt skiljda filosofier /metodik .

Hoppas du hittar något som passar - du får uppdatera hur det går framöver !
 
Jag rekommenderar också att kika på när tränare tränar andra ekipage. Så kan du bilda dig en uppfattning om hur tränaren arbetar.

Mina tränare har jag alla 3 snubblat över. En av dem mötte jag redan i unga tonåren innan jag hade egen häst. Han är ett välkänt namn inom sin grej och ofta den som övriga tränare inom samma inriktning själva vänder sig till vid problem. Han var och arbetade med hästar på gården där jag red. Han väckte mycket nya tankar hos mig som jag sen färgats av under mitt hästliv tills vi möttes igen. Han har en fantastisk känsla och rutin vilket är viktigt för mig. Och allt i systemet är väl genomtänkt och beprövat.

De andra två tränade folk i ett stall jag stod i med min första ponny. Jag var lite skeptisk först iom att de hade en lite annan utbildningstrappa än jag var van vid. Men jag såg resultaten och hakade sen på. Även här finns ett tydligt system med en tydlig röd tråd. Och det finns en mycket bra pedagogik och känsla.

Det är för mig viktigt att en tränare själv gjort det de undervisar. Och att de gjort det mycket.
Det är viktigt med ett tydligt system. Och att man är engagerad i sina elever.

Det tycker jag att jag hittat. Och jag vill inte byta tränare iom att jag känner mig helt hemma i systemet. Så nu när jag flyttat är jag glad att jag är rät injobbad i systemet efter 20 år där jag ofta tränat många pass i veckan på olika hästar. För jag är inte intresserad av att träna på annat vis. Så jag får satsa på att åka och träna om jag ska rida dressyr. Antingen hos tränarna och kunna stanna ett tag. Eller för en kurs hos någon som fixar här lite närmre.

Jag vill ha en logisk röd tråd och jag vill träna på ett sunt sätt, både fysiskt och psykiskt.
Jag vill känna att varje lektion tydligt tar mig vidare och att jag har verktyg att arbeta med mellan träningarna.

Jag kan tycka att när man är i ett inledande skede av sin utbildning är det viktigare att ha hjälp ofta. Och då kanske man får leta tränare som är i ens närhet.
Det var så jag hittade nuvarande. Ramlade över, var skeptisk, provade och det blev riktigt bra.
Vi har kommit väldigt långt mot det jag vill och hon har verkligen lärt mig rida min häst.
Men att köra över en timme åt varje håll, ha skift jobb, en häst till, gård under renovering osv leder ju till att jag inte orkat dit så ofta som jag skulle vilja.
Så det vore ju bra med en till, lite närmare.
 
@Cattis_E jag förstår 👍 Och om du vill rida parallellt för tränarna är det ju som du säger väldigt viktigt att de inte har helt skiljda filosofier /metodik .

Hoppas du hittar något som passar - du får uppdatera hur det går framöver !
Precis!
Den jag rider för vill jag aldrig sluta rida för 😁.
Vi har genom åren också blivit vänner dessutom och hon har lärt mig så mycket om hästar på alla plan.
 
Det var så jag hittade nuvarande. Ramlade över, var skeptisk, provade och det blev riktigt bra.
Vi har kommit väldigt långt mot det jag vill och hon har verkligen lärt mig rida min häst.
Men att köra över en timme åt varje håll, ha skift jobb, en häst till, gård under renovering osv leder ju till att jag inte orkat dit så ofta som jag skulle vilja.
Så det vore ju bra med en till, lite närmare.

Hon kan inte rekommendera någon närmre dig då?
 
Hon kan inte rekommendera någon närmre dig då?
Tyvärr har inte heller hon några bra kontakter på rak arm här. Hon har mer kontakter "åt alla andra håll" från sig. Oturligt nog.
Men det var rätt länge sen jag frågade rakt ut, så kan ju se om hon kan höra sig för bland de kontakterna hon har om de har nån kontakt..
 
Jag tycker det är jättesvårt. Jag vill också ha en mjuk tränare som vill att jag ska bli en bra ryttare, för att kunna utbilda hästen. Det handlar om att rida enligt utbildningsskalan för att skapa förutsättningar för utbildning. I ditt fall skulle jag leta efter någon som hittar på övningar som går att rida i skogen, och når dig mentalt i hur du ska tänka när du rider själv.
 
Jag tycker det är jättesvårt. Jag vill också ha en mjuk tränare som vill att jag ska bli en bra ryttare, för att kunna utbilda hästen. Det handlar om att rida enligt utbildningsskalan för att skapa förutsättningar för utbildning. I ditt fall skulle jag leta efter någon som hittar på övningar som går att rida i skogen, och når dig mentalt i hur du ska tänka när du rider själv.

Fast alla tränare om de är etablerade utgår principiellt från utbildningsskalan , Men filosofin och metoderna skiljer sig ändå. Det är nog just pga det ”kruxet” det ibland blir svårt att hitta tränare man litar på och passar med tänker jag. Dvs det krävs lite från eleven också att själv kunna känna /bedöma . Det gör det svårt ibland som du säger .
 
Fast alla tränare om de är etablerade utgår principiellt från utbildningsskalan , Men filosofin och metoderna skiljer sig ändå. Det är nog just pga det ”kruxet” det ibland blir svårt att hitta tränare man litar på och passar med tänker jag. Dvs det krävs lite från eleven också att själv kunna känna /bedöma . Det gör det svårt ibland som du säger .
Fast jag har träffat många som hellre låter eleven rida krumelurer den inte är redo för (troligen för att det gör eleven glad) än tränar grunder som faktiskt skulle behövas. Det är en myt att etablerade tränare kan lära ut i enlighet med utbildningsskalan bara för att de är utbildade (bokstavstränare)...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp