Vad letar ni efter hos en tränare och hur har ni hittat era?

Fast jag har träffat många som hellre låter eleven rida krumelurer den inte är redo för (troligen för att det gör eleven glad) än tränar grunder som faktiskt skulle behövas. Det är en myt att etablerade tränare kan lära ut i enlighet med utbildningsskalan bara för att de är utbildade (bokstavstränare)...

Ja jag vet . Därav tidigare reflektion .
 
För mig är det viktigt att tränaren har koll på hästens förutsättningar. Red t.ex. enklare dressyr för en som inte var van vid känsliga fullblod och hur man arbetar dem vilket gjorde att när hon reagerade med "oj" och spände sig själv så spände jag mig och hästen studsade mer osv. Så det funkade inte alls, jättebra tränare annars. Nu rider jag för hästens förra ägare som har koll på hur kapplöpningshästar är funtade, lägger vikt vid att säga saker som "det gör ingenting, denna delen gjorde du jättebra" när jag letar fel på mig själv. Utbildad hopp och galopptränare som har jättebra nycklar åt en som ska skola om en sådan häst.

Min andra såg jag av en slump på facebook, provade att rida för och det gick jättebra. Ung tjej som hjälper mig att slappna av mycket, småsaker som att andas ut i tempoväxlingar osv. Så vissa tränare har jag för min skull och andra för hästen :laugh: Mitt tips är att kolla på hästgrupper på FB och prova tränare tills du hittar rätt.
 
Numera rider jag inte för tränare längre - känns rätt överflödigt när 90% av ridningen är skritt ute i skogen... :laugh:
Men när jag gjorde det så kändes det viktigt för mig att tränaren och jag hade lite samma filosofi runt ridning och hästhantering. Jag har ridit för flera olika tränare genom åren, de flesta i hoppning och några i dressyr. Jag har också tittat på massor av träningar för ännu fler tränare. Det gör att man får en insikt om vilken typ av tränare som tilltalar en själv. Och jag vet flera tränare som jag aldrig i livet skulle vilja rida för, även om de har elever på högsta nivå och/eller tävlat på högsta nivå själv.

Jag vill ha en tränare som kan tala om för mig vad som är bra, vad som kan förbättras och vilka knappar jag ska trycka på för att nå målet. (Jag har sett lektioner med en hopptränare som lika gärna kunde ställt en bandspelare bredvid hindret, som sa "bra" vid varje språng, nästan oavsett hur det såg ut - lärde sig de ryttarna något alls??)

Men ändå kan vara värt att minnas att även ryttare som inte har tävlat på högsta nivå själva kan ha bra tips att komma med, för vardagsridningen. Det krävs inga grand prix-erfarenheter för att påminna ryttaren om att den sitter snett i sadeln eller håller händerna på olika nivå - vilken kan vara enkla vardagsproblem för vilken ryttare som helst.

(om jag vore frisk i kroppen och hade en häst i tävlingskondis, så finns det 2 hopptränare och 1 dressyrtränare som jag på rak arm skulle vilja rida regelbundet för... :heart In my dreams… )
 
För mig så handlar det väldigt mycket om personkemi och att det ska kännas rätt. Det ska kännas rätt i hur tränaren tänker kring ridning, hur tränaren tänker kring hästar och hästhantering, hur tränaren kommunicerar osv. Tränaren får vara ganska hård mot mig, iaf efter vi lärt känna varandra lite, så länge det inte är för hård ridning det handlar om.

Sen har jag insett att jag inte är som alla andra med vissa saker, som när det gäller kommentarer kring sits så vill jag gärna ha det på detaljnivå. Tex att mitt bäcken behöver vinklas lite för att hamna helt rätt eller att min ena axel behöver komma ner och bak lite för att min hand ska bli stabil i rätt läge. Det hjälper inte att gång på gång få höra att jag behöver höja handen när problemet sitter i axeln. Att veta vad jag letar efter i en tränare gör det lättare att leta tränaren men det kanske säger sig självt :)

När jag tittar på lektioner kan jag få en fingervisning om vad jag tycker om tränaren men jag behöver rida själv för att veta om det känns helt ok. Jag vet även med mig att vi ibland kan behöva rida ihop oss så att säga, framförallt mer oerfarna tränare. Det behövs ibland mer än en lektion innan jag, tränare och häst har lärt känna varandra. En av mina nuvarande favorittränare tyckte jag var ok i brist på annat första gången jag red för henne men efter ett par månader med lektion en gång i veckan så var det en helt annan grej. Vi behövde en inkörningsperiod. Med den erfarenheten med mig så är jag mer ok i att börja med en eller ett par lektioner för en tränare så länge hen känns ok och det känns ok ekonomiskt att göra det för att se hur det blir efter ett tag.
 
Tack för alla era tips och erfarenheter.
För mig är nog både personkemi och filosofi det viktigaste.
Men även också en tränare som servilken svaghet jag har i min kropp.
Till exempel att jag ofta "tappar fokus" på min vänsterhand. Ett exempel är att är vänster är ytterhand kan jag glappa med den i helt fel tillfälle. Jag behöver en tränare ser just den detaljen eller kanske snarare detaljer som gör att en övning inte får riktigt önskat resultat. Och sedan påminna mig om den lilla detaljen, gärna precis innan jag brukar tappa det fokuset.
Ovan stående kräver ju att tränaren känner ekipaget rätt väl, så det är ju svårt att veta på förhand. Möjligen kan ju att titta på andras träningar ge en känsla av detta..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp